Náš panel odborníků z retailu podobně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí pět vybraných aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění českého trhu jednou týdně.
Pánské zkrášlování a móda mají na českém trhu vzrůstající význam
Dosud se značky zaměřovaly ve velkém na dámy a dívky, nyní se trend postupně mění a i na frekventovanějších nákupních místech se začínají objevovat obchody zaměřující se výhradně na pány. Všimla si toho studie společnosti Colliers, sledující vývoj maloobchodu v Česku za první tři kvartály letošního roku. Jedním z faktoru trendu je posun obchodu směrem k diverzifikovanější klientele. „Když se podíváme na barber shopy, za posledních několik let jich v Praze vyrostla řada, zejména v širším centru, a tento trend se už šíří i mimo Prahu. Prvním známějším byl Thomas Barber Shop, který začínal v Navrátilově ulici v Praze,“ říká Ondřej Vlk, šéf výzkumu v Colliers. V Praze najdete i mnoho dalších barber shopů, které postupně rostou. Expanzi zažívá i pánská obuv a krejčovství - Le Premier, T.M. Lewin, Barker Shoes, Friendly Suits nebo Knize.
Těžko mohu komentovat jednotlivé obchodní koncepty, protože zde opravdu nejsem cílovou skupinou. Nicméně každý posun směrem ke specializovanému kvalitnímu sortimentu je užitečný a klientela pánských zákazníků, kteří si potrpí na módu a s ní spojené služby na míru, se hlavně v Praze útěšně rozrůstá. Takže proč z toho více nevytěžit.
Barbora Krásná (Blue Events)
Začít s internetovou verzí prodeje a až následně vybudovat kamenné pobočky je jistě ‚méně‘ riziková varianta podnikání. Kamenná pobočka odjakživa dodává důvěru v obchodníka a lidé mají pocit, že když bude nějaký problém, mohou jít jednodušeji zboží reklamovat a také u některých kategorií si mohou výrobky osahat. V neposlední řadě také kamenné pobočky na ‚dobrých‘ adresách působí jako reklama.
Martin Boček
Trochu pochybuju, že tento chvályhodný trend vydrží. Stačí se podívat na styl oblékání nejmladší generace. Slova našich maminek ‚teple se obleč‘ získala u některých jedinců úplně nový význam… I když, i to je vlastně zkrášlování. Asi.
Václav Loubek
Shell spustí na svých benzínkách mobilní platby, přes Masterpass
Na 178 čerpacích stanicích Shell v Česku bude od konce listopadu možné platit přes mobilní aplikaci digitální peněženky Masterpass. Platbami bez nutnosti „vylézt“ z auta cílí společnost především na rodiny s malými dětmi, ale i na handicapované řidiče. Platební úkon je nutné provést před natankování - v aplikaci zvolíme předvybranou částku, která se na účtu zablokuje. Po natankování a určení stojanu v aplikaci se odečte skutečná částka, rozdíl se okamžitě vrátí zpět na účet. Tržby za občerstvení v obchodech to prý benzínkám neubere, společnost doufá, že na rychlejší platby přiláká nové zákazníky. Do budoucna by Shell chtěl stejnou službu rozšířit i na myčky aut. Masterpass v Česku využívá od letošního února například i Globus.
Platba mobilem na (nemohu říct benzínce, ale) Shellce, bez nutnosti vystoupit z auta je fakt dobrá zpráva, zejména pro všechny imobilní spoluobčany. Měla jsem invalidního tatínka a vím, jaké martyrium si při čerpání benzínu vždycky zažíval. Masterpass v Globusu je podobně revoluční řešení a není divu, že s ním přichází právě Globus. Tento řetězec se dlouhodobě jeví jako nejinovativnější - má odvahu zavádět nové formy platebních řešeních s velkým předstihem před ostatními a tím i vzdělávat a motivovat zákazníky k jejich používání. Aspoň tak soudím podle sebe - začala jsem před lety jezdit nakupovat do poměrně vzdálených Čakovic jen abych si užila Scan&Go.
Barbora Krásná (Blue Events)
No jenom doufám, že u toho nevyletím i s chytrým mobilem do povětří.
Martin Boček
Vůbec nechápu, že se Masterpass nerozšiřuje mnohem rychleji, obzvlášť když Apple váhá s rozjetím Pay u nás, a u Androidu se nejspíš dočkáme toho, že každý z milionu výrobců telefonů připraví tři čtyři vzájemně nekompatibilní systémy. Taky je s podivem, že jednou z prvních firem, kdo si Masterpass u nás všiml, byly České dráhy u aplikace Můj vlak. A národní dopravce obvykle nebývá lídrem v inovacích. Takže jen tak dál.
Václav Loubek
První ročník Diamantové ligy kvality vyhrál Albert a Globus
V listopadu se konal první ročník soutěže Diamantová liga kvality, kterou pořádá Svaz obchodu a cestovního ruchu ve spolupráci s Ministerstvem obchodu a průmyslu. Soutěž má za úkol zlepšovat kvalitu služeb u retailerů. Tohoto ročníku se zúčastnilo 19 prodejen Albert, Globus, Lidl a Tesco. Hodnoceny byly na škále zahrnující splnění legislativy, hygienických požadavků nebo kultury prodeje. Maximální možný zisk byl 200 bodů, k němuž se nejvíce přiblížily dvě prodejny - Albert v Ostravě, Plesné a Globus ve Znojmě. Získaly tak nejvyšší ocenění Cenu za vynikající kvalitu České společnosti pro jakost. Celkem bylo cenou v různých kategoriích odměněno 17 prodejen, chráněné označení Diamantové ligy kvality mohou používat po dobu dvou let. Do budoucna chce soutěž hodnotit nejen maloobchodníky s potravinami, ale také ostatní retailová odvětví.
Aktivit pro ocenění kvality v obchodě není nikdy dost a je správné to uchopit v rovině prodejních míst, protože bez zapojení týmů jednotlivých prodejen –odspodu – se kvalita vybudovat nedá. Je to také příležitost psát o obchodech v pozitivním světle. Jen škoda, že se do prvního ročníku zapojily jen 4 obchodní sítě – ostatní nebyli informováni???
Barbora Krásná (Blue Events)
Zavedení wifi vítám. Kromě ocenění jako zákazník v tom vidím možnosti, jak rozšířit možnosti komunikace se zákazníky včetně možnosti lépe provádět shopper analytiku.
Martin Boček
Sorry, já už se hrozně v těch nejrůznějších odznáčcích kvality ztrácím. Přijde mi to jak zpráva z minulého týdne, že si policajti vzájemně přidělují nášivky na uniformy. Něco jako bronzový diplom za plavání...
Václav Loubek
Tak to je asi dobrá věc, nicméně stále je tady otázka uvádění rozdílných složení ve stejných produktech například v Česku a v jiných západních zemích. Ministr Juračka například říká, že řetězce jsou u nás zvyklé na vyšší marži. Je to velký problém, protože třetina vzorků ze 24 párů potravin prodávaných pod stejnou značkou v Německu a v Česku měla podle testu provedeného Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze odlišné složení. Všechny výrobky se přitom prezentovaly stejně, takže spotřebitel by očekával stejný obsah.
Monika Hrubalová
Škola vaření Chefparade otevřela první kamennou prodejnu v tržnici
V Praze lokalizovaná škola vaření Chefparade chce, aby si zákazníci mohli „sáhnout“ na produkty z e-shopu firmy Chefshop. Proto 12. listopadu otevřela první kamennou prodejnu- showroom v holešovické tržnici. Jedná se o první takový počin některé z škol vaření v Česku. Prostor o rozloze více než 170 metrů čtverečních se dělí na dvě části - na tu, kde jsou převážně potraviny a užitkové nádobí. Druhá část slouží naopak více jako showroom japonského kuchyňského vybavení.
Jak řekl Milan Lasica : ‚Nie som v televízii, lebo nevarím‘.
Martin Boček
To je naprosto učebnicové rozšíření záběru. Nejenže je to naprosto logická cesta, ale v současné době vidím i poptávku, která tomuto kroku jde naproti, což určitě v Chefparade vědí.
Václav Loubek
Dobrý koncept. Stále více lidí má zájem o vaření a určitě si chce ‚osahat‘ dané exotické suroviny. Interaktivní prodej, to se mi líbí.
Monika Hrubalová
Krmiva Fitmin rebrandují, chtějí působit přírodnějším dojmem
Česká značka krmiv pro zvířata Fitmin prochází v listopadu rebrandingem. Chce působit více jako přírodní alternativa krmiv a přiblížit se podle slov ředitele společnosti Petra Křivohlávka tomu, odkud pochází - z Orlických hor. Proto kampaň v nových vizualizacích zahrnula krajku, přírodní motivy, přírodní přísady krmiv nebo odstíny hnědé a zelené barvy. Rebranding zahrne komplexní změnu značky od loga přes propagační materiály, prodejny, tiskoviny a e-shop až po web. Cílem změny je dát Fitminu jednotnou tvář a myšlenku. Kromě této změny chystá Fitmin také novou řadu krmiv „grain free“ - tedy bez obilovin.
Vizuální zobrazení surovin, ze kterých krmivo pochází je samozřejmě pozitivním posunem, akorát nevím, jestli někomu název Fitmin Purity Hairball připomene Orlické hory.
Barbora Krásná (Blue Events)
Jsou to velmi designově povedené obaly. Doufám, že si to nespletu a nesním to místo mého psa, kterému mimo jiné zřejmě bude design obalů naprosto jedno.
Martin Boček
Ten redesign je docela velký skok, od moderního stylu ‚obří mezinárodní korporace‘ k lokálnímu skororetro stylu. Docela by mě zajímalo, jestli to má výrobce podložené nějakým průzkumem, zaměřeným na to, jestli pejskaři dávají přednost pro své mazlíky domácí kuchyni nebo krmivu na základě vědeckých poznatků. Protože nové obaly mi sdělují to první, staré to druhé. A u velkých firem, které válcují trh, mám pocit, že sázejí spíš na to druhé, a asi vědí proč.
Václav Loubek