Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Český trh s pet foodem konsoliduje, Pet Center převzal prodejny Lucky Pet
Síť s chovatelskými potřebami Pet Center převzala osm prodejen Lucky Pet na Moravě - konkrétně v Kroměříži, Brně, Hodoníně, Zlíně, Holešově, Frýdku-Místku, Opavě a Přerově. Už v září oznámil šéf sítě Pet Center Dalimil Čech, že společnost bude mít do konce roku v Česku a na Slovensku 150 prodejen. S akvizicí sítě Lucky Pet se Pet Center ve finále dostal na 151 poboček, respektive na 152, tu nejnovější teď otevřel v Šestajovicích u Prahy. Prodejny Lucky Pet projdou postupně rebrandingem, který čeká v příštím roce u všech stávajících prodejen Pet Center. V příštím roce společnost plánuje rozšířit nabízené služby - otevře další psí hotely, veterinární kliniky a poskytne kremační poradenství.
Zvířata v Čechách jedou jako málokde jinde! I u nás doma, takže Superstore PetCentra v Horních Počernicích vnímáme pomalu jako naši nejbližší sámošku. Online služby jsem ještě nevyužila, ale pro někoho, kdo to má do prodejny dál, určitě sázka na jistotu. Hotel pro psy by mohl být minimálně v Praze hit, kremační poradenství zni cynicky, ale potřebně.
Barbora Krásná (Blue Events)
Kdyby to pejsek s kočičkou věděli, necpali by do dortu mýdlo...
Tomáš Hájek (Admez)
Ta expanze, nejen co do počtu prodejen, ale i rozšíření portfolia směrem do, ehm kremačního poradenství a možná ještě dál, ukazuje na jednu věc. Že ti spoluobčané, co si stěžují, jak se tu blbě žije, dost přeháněj. Protože národ, který se má blbě, fakt neuživí síť prodejen a kremačních poradců pro hafíky a křečky.
Václav Loubek
Jelikož je u nás nejvíce domácích mazlíčků na hlavu v Evropě, tak se o tento business neobávám. Prodejny v obchodních centrech jsou bezesporu důležité, nicméně nejsou samonosné. Pomalu se tvoří skupina obyvatel, kteří se vrací do klasických obchodních konceptů a do obchodních center chodí výjimečně a není jich málo...
Jan Polák (Ipsos)
Z posledních výzkumů vyplývá, že majitelé psích miláčků ‚řeší složení stravy‘, ale ukazuje se, že se zaměřují na podobné charakteristiky jako u lidské stravy. Příkladem může být procento masa ve stravě. Ve skutečnosti ale příliš významu složek ve stravě nerozumí a nevědí, co je pro psa dobré. Prozatím výrazně převažuje nákup pamlsků v kamenných prodejnách, internet nabývá na síle pro klasické ‚krmivo‘. Kamenné pobočky tedy v této kategorii zeslabují a je otázkou, jak tomu bude do budoucna a jestli se investice do kamenných sítí vyplatí.
Martin Boček
Ač žádné zvíře nemám, nedávno jsem měl možnost podílet se na vzniku nového pet food brandu a tak k této zprávě můžu říct pouze jediné: ještě houšť a větší kapky. A mazlíkům přejeme spokojené páníčky.
Petr Podlešák
Benzínky Mol chystají v pěti letech investice za 180 miliard Kč
Síť čerpacích stanic Mol, druhá největší v Česku s 309 benzínkami, chce v příštích pěti letech investovat v přepočtu zhruba 180 miliard Kč do stávající i nové výroby. Informoval o tom server E15.cz. Na benzínkách chce Mol zavést nové služby jako doručování balíků nebo sdílení automobilů, vylepšit chce kvalitu občerstvení. Necelé tři miliardy dolarů chce Mol investovat do rafinérské výroby, přejmenování obchodních značek nebo do sítí čerpacích stanic. Mol chce také věnovat investice do rovnováhy výroby benzínu, nafty oproti petrochemické výrobě. Zatím je v poměru 70:30, Mol chce, aby se dostala do poměru 50:50. Odůvodňuje to ubývajícími rezervami fosilních paliv. Co se Česka týče, rozhodne se, zda zůstanou jen benzínky Mol nebo i brand Pap Oil, který společnosti také patří.
Mol je určitě, ať se to někomu líbí nebo ne, nejviditelněji a nejrychleji rostoucí síť čerpacích stanic u nás, která navíc hodně dbá na přívětivý design svých prodejen – nevypadají jako regálová sámoška. O originální nabídku stravování a rozšíření služeb pro zákazníky se ale snaží i všechny ostatní sítě, tak jde asi jen o to, kdo je připraven více a efektivněji investovat.
Barbora Krásná (Blue Events)
V digitální a e-commercové době se všechny obory mění. Doručování zboží je však offline aktivita, kde sítě, ať již vlastní či franšízové, mají velký potenciál pro výdej zboží či jiné služby. A protože jich stále přibývá, čeká je tvrdý konkurenční boj.
Tomáš Hájek (Admez)
Další služby u druhé největší sítě čerpacích stanic přivítám, pořád ale převažuje potřeba kvalitního paliva pro mé auto a dobré kafe...
Jan Polák (Ipsos)
Měli by investovat v Německu, na dojezd od pumpy k pumpě je potřeba více než plná nádrž.
Martin Boček
Takže až budu příště platit benzín, ta paní už se mě nebude ptát pouze, jestli si chci koupit navíc bonbony nebo stírací los, ale taky jestli tam u nich nemám uložený balík? Tak trochu mě napadá to o ševcovi a kopytu.
Petr Podlešák
Tesco snižuje počet výrobků v nabídce, začal kávou a čajem
Středoevropská síť Teska zjednodušuje svůj sortiment, ubrala výrobky z nabídky čajů a kávy. Týká se to i Česka. „Celkový počet se snížil o 20 %, nicméně se zákazníci mohou těšit ze 133 nových produktů, uvedení vlastních značkových řad, včetně pražené kávy, kávových zrn a ovocných čajů,“ oznámila firma. Podle Jamieho Walkera, produktového ředitele Teska, reaguje obchodní řetězec na měnící se potřeby zákazníků, v nabídce prý nechá Tesco jen to, co je pro zákazníky důležité.
Nemůžu než souhlasit, příliš široký výběr mě irituje. Jen pevně doufám, že nevyřadí z nabídky Tesco Finest fairtrade čaje, kvůli kterým čas od času do Teska jezdím, i když to mám z ruky.
Barbora Krásná (Blue Events)
Takže z Teska se stává Lidl - jen pár položek, hlavně privátky a sem tam nějaká značková konkurence v sortimentu omezeném na totální základ (to nekritizuju, to je naopak koncept, který se mi líbí)? Ještě kdyby tak, aspoň u nás na vsi, Tesco omezilo sortiment plesnivé zeleniny a hnusného ovoce.
Václav Loubek
Někdo sortiment rozšiřuje, někdo zužuje... Věřím, že alespoň ve velkých konceptech nechají slušný výběr. Co se týká privátních značek, i u kvalitních výrobků vždy chvíli trvá, než si je lidi oblíbí.
Jan Polák (Ipsos)
Hlavně, aby se to dalo pít, doufám, že se nepřizpůsobují vkusu pouze lidí, kteří kupují to nejlevnější.
Martin Boček
Za všechny členy mužského pokolení chci říct jediné: Děkujeme, Tesco! Protože nyní je šance, že před regálem v oddělení káva/čaj už nebude stát tolik zoufale vypadajících chlapů, kterým se v hlavě honí jediná myšlenka: Poslala mě pro čaj, ale neřekla který…
Petr Podlešák
Startuje nová značka kvality, hlavně pro menší vesnické prodejny
V Česku se objeví nová značka kvality nazvaná Tradiční český obchod, určená pro prodejny, které mají více než 60 % zboží českého původu. Informoval o tom web České televize. Certifikát udělí na dva roky po předchozím přezkoumání Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). Za zahájení nezávislého auditu k udělení certifikátu zaplatí prodejna 5.000 Kč, podle AČTO má momentálně zájem zhruba 50 prodejen. „Jednomístné prodejny na vesnicích to chtějí. Bereme to jako tržní výhodu,“ uvádí Zdeněk Juračka, předseda AČTO. Z velkých nadnárodních řetězců se nebude moci zapojit žádný, certifikát se neuděluje společnostem se zahraničním kapitálem nebo vlastníkem.
Mrzí mě, že tady probíhá souboj o to, kdo má větší právo vyhlašovat, že nějaká prodejna je kvalitní .. vznikají tady 2 ligy kvality - zahraničních versus českých obchodníků. A samozřejmě 2 kasičky, do kterých musí nebozí obchodníci přispět, jestliže se chtějí v soutěži kvality utkat. Myslím si, že kritéria kvalitní prodejny by měla být jen jednotná pro všechny … Zákazníci to dobře chápou a svým nákupním chováním taky ukážou, co je pro ně opravdu důležité, bez ohledu na to, co bude mít prodejna nalepeno na dveřích.
Barbora Krásná (Blue Events)
Obecně nemám problém s certifikacemi. Myslím však, že zákazníka zajímá cena nebo kvalita výrobků, a také prostředí, kde nakupují. Nepředpokládám, že logo tradičního obchodu a procento českého zboží je nějak významně ovlivní. Sám nevím, jak bych tradiční český obchod definoval.
Tomáš Hájek (Admez)
Nezlobte se na mě, ale to už je snad nějaká legrace. Myslím, že malé prodejny na vesnicích rozhodně nechtějí platit pět litrů za pochybnou známku, protože jejich tržní výhodou je už jen samotný fakt, že na té vesnici jsou. Takže spíš někdo chce vydělávat na podivné nicneříkající certifikaci a pro mediální vyjádření platí, že přání je otcem myšlenky. Milé malé obchody, já vám za 7000 nabízím známku Nejtradičnější český obchod, pokud máte spoň 61 procent českých potravin. Pište, volejte, faxujte, jsem tu pro vás 24 hodin denně.
Václav Loubek
Pro menší prodejny na vesnicích a malých městech je 5.000 Kč poplatek za nálepku s trikolorou docela dost, slibovanému efektu nevěřím... Značek kvality je opravdu hodně!
Jan Polák (Ipsos)
Je potřeba, aby se takovéto aktivity dobře odkomunikovaly nakupujícím.
Martin Boček
Jen aby přes ty všechny samolepky na dveřích obchodů byly vidět ty nápisy SEM/TAM. Rozbít si nos ještě před tím než vlezu do krámu, to fakt jednomu nepřidá.
Petr Podlešák
Není tech značek kvality už nějak dost? Jako marketér i jako konzument se přestávám orientovat. A to je špatně.
Monika Hrubalová
Nikové obchody se přesouvají do hlavních nákupních center a tříd
Nikový segment zažívá v posledním roce podle studie společnosti Colliers International výraznější expanzi a přesun ze sekundárních lokalit do těch prvotřídních. Experti z výzkumu Colliers si to vysvětlují hlavně reakcí na změnu chování spotřebitelů. Týká se to nejvíce prodejen s delikatesami, kvalitními potravinami, ručně vyráběných šperků, pánské módy a krejčovství a také barber shopů. Z kvalitních potravin lze zmínit síť Delmart, která otevřela třetí prodejnu u Masarykova nádraží, potraviny Marks & Spencer nebo pasáž Palác Dlouhá. Počet obchodů zaměřených na pány stoupá. Barber shopy se objevují třeba ve Slovanském domě nebo v Panské ulici, T.M. Lewin najdeme v šesti obchodních centrech a pánské krejčovství Le Premier v pasáži Černá Růže.
Myslím, že ani tak nejde o to, že je to niche sortiment, jako o to, že to musí dělat někdo, kdo to umí a dává své službě nějakou zajímavou hodnotu, kterou zákazníci ocení. Pak si může věřit že vydělá na extrémně vysoké nájmy v centrálních zónách. Delmart také nejprve ladil formu, sondoval nároky zákazníků a trénoval personál, než se nadechl a troufl si na pasáž Millenium. Julius Meinl šel do centra rovnou, ale asi si ho spletl s Vídní ..
Barbora Krásná (Blue Events)
Pozitivní pro zákazníky je pestrá nabídka zboží a služeb. Negativní zpráva pro provozovatele: Z tržních nik časem vznikne konkurenční prostředí.
Tomáš Hájek (Admez)
Je to trend především centra Prahy, v krajských městech se lepší non food obchody stále raději prezentují v kvalitních obchodních centrech. Co se týká gastronomie, tam je situace jiná, okrajovější kuchyně se uchytí na dobře situovaných místech i menších měst. V tomto směru většina obchodních center zatím konkuruje jen minimálně.
Jan Polák (Ipsos)
EET myslím způsobí opětovný odliv.
Martin Boček
Jak si tak tu zprávu pročítám, před Vánoci to vypadá jako slušná nákupní mapa s nápovědou pro všechny, kteří ještě nemají dárky.
Petr Podlešák
Nástroje výzkumu online od startupů i zavedených značek jdou online
Nové i zavedené společnosti potvrzují oborem očekávaný vývoj, který předpovídal tlak zadavatelů na rychlost a peníze. Proto začínají nabízet online řešení výzkumů trhů se snahou stlačit čas a cenu. Český startup response:now má výzkum dat hotový za čtyři hodiny, finální report pak za dva až pět dnů podle náročnosti. Response:now nabízí 6 typů zkoumání, cena se odvíjí podle zadání. Britská společnost Kantar Millward Brown nabízí ve svém internetovém obchodě samoobslužná řešení průzkumu trhu online. Nabízí zatím čtyři typy průzkumů, ne všechna jsou dostupná v Česku, v brzké budoucnosti by ale podle společnosti měla být.
V případě první agentury nevidím naprosto žádnou záruku, že levnější a rychlejší současně neznamená blbější. Možná lze touto cestou sondovat nějaké nápady, ale nějak si nedovedu představit, že bych za 17.000 Kč měla do 4 hodin očekávat reprezentativní výsledky analýzy trhu. Ceník Kantaru je realističtější, a produkt samoobslužného testování může být dobrou alternativou pro menší firmy, a to s věrohodnějšími výsledky. A pokud by výsledky zklamaly, chyba bude určitě na straně samoobsluhujícího se klienta.
Barbora Krásná (Blue Events)
Výzkum je v marketingu naprostý základ, asi bych se svěřil renomovaným odborníkům raději než low cost startupu. To je věc, kde každá vložená koruna navíc může přinést miliony.
Václav Loubek
‚Reprezentativita‘ výzkumu závisí hodně na tom, nad jak kvalitním panelem respondentů ten ‚internetový výzkum‘ běží. Úplně jiná věc je tzv. facebooková či spamovací anketa vs. dotazování lidí s ověřenou reálnou identitou v kvalitním online panelu, jako např. platforma Instant Research od Ipsosu, která běží již více než 3 roky.
Jan Polák (Ipsos)
Je to správná cesta na jednoznačné jednoduché testy bez potřeby hlubšího pochopení. Je to dobré především kvůli sražení nehorázných cen velkých agentur, které zisky odvádí do zahraničí a k tomu živí líné manažery v těchto firmách.
Martin Boček
Budou volby, budou výzkumy.
Petr Podlešák
Island zažaloval britskou síť Iceland pro název, ubližuje prý podnikům
Síť s britskými potravinami Iceland Foods se dostala do soudního sporu s ostrovním státem Island. Ten obchodní řetězec podle deníku Ihned.cz žaluje kvůli názvu, který má údajně poškozovat islandské podnikatele. „Termín ‚Iceland‘ je velmi široký a nejednoznačný, což často znamená, že firmy z naší země nemohou označovat své zboží jako islandské,“ uvádí islandské ministerstvo zahraničí podle agentury Bloomberg. Není to poprvé, co se Island pokouší na řetězci vymoci změnu jména, už v minulosti se Reykjavík několikrát pokusil neúspěšně vyjednat řešení.
Tohle asi české zákazníky zase tak netrápí. Mělo by je ale trápit, že prodejen Icelandu je u nás jenom 6 – je to skutečně kvalita, která povyšuje jinak ‚podřadné‘ mražené výrobky na téměř gastronomickou úroveň. Nebo se tím alespoň jako vytížená matka utěšuji, když jejich hotovými mraženými jídly vylepšuji rodinný jídelníček.
Barbora Krásná (Blue Events)
První zásada namingu - zjistěte si, jestli už to jméno není obsazené. A zatímco Velká Británie by asi síť supermarketů nenapadlo pojmenovat moc lidí, Iceland se pro prodejnu mraženého zboží tak nějak nabízí. Tak jako tak, pro stát i ten řetězec bude tohle docela solidní PR. A jsem zvědavý, jak to nakonec dopadne.
Petr Podlešák
No, je fakt, že jsem si myslel, že se jedná o specializovanou prodejnu islandských potravin. Proto jsem tam nešel, abych si nemusel koupit něco jako je hákarl, třeba. Takže se Islanďanům možná ani nedivím.
Václav Loubek
Pravdou je, že název není příliš originální.
Martin Boček
Bohemia Chips ve ztrátě, instantní Vitana ztrojnásobila
Nizozemská společnost Intersnack International, výrobce Bohemia Chips, se v loňském roce propadla do ztráty na 1,37 miliardy Kč. To je pro společnost nejnižší částka od roku 2009. Zisk se pohyboval také v záporných číslech, a to - 59 milionů Kč. Informoval o tom deník E15.cz. „Pokles tržeb se týká především značky Bohemia, která se dostala pod tlak konkurenčních výrobků,“ uvádí Intersnack International k výsledkům firmy v Česku. Společnost tu má výrobní závod v jihočeském Choustníku a dalších pět skladů. Výrobce instantních polévek a jídel Vitana, který patří do portfolia norské Orkly, naopak obrat zvýšil o 2 % na 2,14 miliard Kč. Zisk ztrojnásobila Vitana na 44,3 milionu Kč. Informace rovněž pochází z deníku E15.cz.
Obě jsou to silné tradiční české značky se zahraniční matkou, Intersnack má vzhledem k sortimentu trochu užší manévrovací prostor. Nicméně ani jedna z těch zpráv nemusí nic znamenat, když nevím, jaké obě firmy měly krátkodobé či mimořádné náklady, a hlavně co to udělá s jejich obratem a ziskem dlouhodobě.
Barbora Krásná (Blue Events)
Z výzkumů vyplývá, že lidi čím dál víc dávají přednost menším operativní nákupům. Nakupují hlavně čerstvé zboží, zboží do zásoby se nakupuje rok od roku méně. O to krásnějším je výsledek Vitany, která sice vlastněná Nory stále u Čechů evokuje domácí produkty...
Jan Polák (Ipsos)
Jedná se také o změnu chování tradičních konzumentů nezdravých potravin, jakými jsou tedy i brambůrky. Stejně jak se trh mění i u fastfoodových tradičních značek (nové produkty zdravější výživy, zeleninové pulty atd.), tak i u těchto tradičně nezdravých, přesolených a smažených produktů by měla přijít nějaká změna. Jaká? Samozřejmě, že ne jenom v komunikaci, ale v inovací stávajících, nebo implementaci nových výrobků.
Monika Hrubalová
Obrovská konkurence a to nejenom v rámci kategorie chipsů, ale obecně ‚pochutin‘ a zároveň s tím často větší inovativnost menších firem.
Martin Boček
Že šly Bohemia Chips dolů mě ani tak nepřekvapuje. Konkurence veliká, retail neúprosný. Ale že Vitana posiluje, v době, kdy má každá televize asi pět cooking show, každý se chlubí tím, jak doma vaří a to ideálně bio nebo raw, tak to mi hlava nebere. Očividně jsme v kuchyni pořád tak trochu lenoši…
Petr Podlešák