Sledovat cestu potravin od původce přes zpracovatele až k obchodníkovi na regál je nově možné ve velkoobchodním řetězci Makro. Ten v Česku zmíněné informace poskytuje v pilotním provozu prostřednictvím mobilní aplikace fTrace, a to ve spolupráci s neziskovou asociací GS1. Aplikace umožní zákazníkovi naskenovat mobilem kódy typu QR, GS1 DataBar nebo GS1-128. Informace se pak zobrazí na displeji mobilu. Německá centrála Makra už stejnou službu poskytuje v ostrém provozu. Podle informací Retailku se chystá stejný systém implementovat i Kaufland.
„Sledovatelnost produktů je v dnešní době důležitá. Kromě toho, že nám informování o produktu nařizuje zákon, pomáhá nový způsob informování předcházet skandálům, které byly se složením potravin spojené,“ prohlásila v úterý na Retail Summitu v Praze Marta Nováková, která má v Makru na starost kvalitu.
„Systém fTrace funguje na jednoduché bázi - všechny články dodavatelského řetězce v určitém momentu zaznamenávají proces zpracování produktu do informačního systému,“ popsala Nováková. Jako příklad dala rybu - v jejím případě může zákazník naskenováním kódu v obchodě, z faktury nebo zadáním kódu přes web zjistit, kde byla ryba vylovena, na jaké lodi byla vylovena, jakou metodou a kdo jí vylovil. V dalším článku zpracovatel zadává šarži výrobku, způsob zpracování, datum spotřeby i své jméno.
Makro umožňuje takto sledovat cestu pouze masa a ryb, brzy mají následovat i kategorie ovoce a zeleniny. „Chystáme i další kategorie, protože věříme, že na původu bude záležet čím dál víc lidem. Dokladatelné by to jednou mělo být u všech produktů,“ věří Nováková. „Nový způsob komunikace přes fTrace dává nám, retailerům, prostor se marketingově rozvíjet. Do budoucna se totiž systém může doplnit například o recepty z daných produktů.“