Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Odstartovala druhá fáze EET, povinná pro maloobchod
K 1. březnu 2017 vešla v platnost povinnost evidovat elektronicky tržby pro maloobchodníky a velkoobchodníky. Do této kategorie se řadí i e-shopy, o jejichž začlenění se diskutovalo na poslední chvíli. Pro e-shopy nyní platí, že evidovat tržby musí až v okamžiku, kdy se o připsání platby na účet dozví. „E-shopům se s implementací snaží pomoci i platební brány, například GoPay a ČSOB už představila návrhy svých řešení. Tak jako tak si dovolím tvrdit, že mnoho e-shopů raději zruší platby kartou a v hotovosti, aby nemusely implementovat EET, protože se jim to finančně nevyplatí. A to není vůbec dobrá zpráva pro rozvoj české e-commerce,“ sdělil Retailku Michal Bilka, vedoucí mobilního týmu slevového portálu Slevomat.
Elektronická evidence tržeb je v této fázi podle informací Finanční správy povinná pro zhruba 250.000 podnikatelů, den před spuštěním si z nich autorizační údaje vyzvedlo pouze 110.000.
Podle mého názoru je hlavně důležité, aby další vláda, ať bude jakákoli, to zase nechtěla zrušit podobně jako důchodový pilíř. Malou útěchou může být fakt, že podobné situace se dějí i ve světě. Kupříkladu zrušení zdravotní reformy v USA.
Martin Boček
Kolik tedy v Česku máme maloobchodníků / velkoobchodníků? Odhad 250.000 subjektů versus 110.000 reálného přihlášení k prvnímu březnu, to je opravdu velký rozdíl. I kdyby se nasbíralo dalších pár tisíc v létě po koupalištích v celém Česku. Je v evidenci ministerstva financí něco špatně?
Jan Polák (Ipsos)
Je docela zajímavé sledovat, jak stát a asi i prodejci EET věciček přecenili velikost trhu. Počet živností asi není ideální ukazatel pro odhad počtu maloobchodních a velkoobchodních firem, tuhle živnost si zjevně registroval ledaskdo. Poslední census prodejen jsme pro ČSÚ v GfK dělali před 18 lety, není divu, že teď stát netuší, kdo by se tak asi mohl registrovat k EET.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Troufnu si tvrdit, že každý v poslední době slyšel o nějakém tom obchodu, který zavřel, protože EET. Já se včera dozvěděl o asijském bistru v Uherském Hradišti, kde dělali moc dobré rizoto (taky asijské). Budu s láskou vzpomínat, měl jsem ho rád.
Petr Podlešák
Dr. Max zavádí koutky s pleťovou kosmetikou
Síť lékáren Dr. Max představila ve vybraných pobočkách nový koncept nazvaný Dr. Max pro zdraví a krásu, v němž se zaměří na prodej a poradenství v oblasti dermokosmetiky. Ambicí lékáren je do dvou let zvýšit obrat ve stagnujícím odvětví péče o pleť. Formát prodejny v prodejně, odborně zvaný shop-in-shop, bude zřetelně vizuálně oddělen od výdeje léčiv. Personál v nových poradensko-prodejních sekcích lékáren Dr. Max bude oblečen do pracovních oděvů navržených módní návrhářkou Beátou Rajskou, která se značkou spolupracovala už v předchozích letech.
Zajímavé oživení běžného lékárenského prodeje nebo výdeje. Trendy v péči o pleť se neustále vyvíjí a taky dermatologické problémy mají rostoucí charakter, vesměs jsou tyto přípravky placené klientem ve vyšších cenových hladinách. Takže když už si musíme něco zaplatit, ať máme možnost si vybrat, také nechat poradit v příjemném moderním prostředí a třeba i vyzkoušet.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Sice nejsem cílovka, ale předpokládám, že většina (ne-li každý) z těch produktů prodávaných v těchto koutcích bude patřit do kategorie s hodně slušnou marží, takže obchodně to smysl určitě dává a pravděpodobně by to mohlo přitáhnout také jinou sortu zákazníků, která zatím řetězec Dr. Max míjela. Je vidět, že si s interiérem pohráli, i obléknout prodavačky (a možná i prodavače) u Beáty Rajské je dobrý nápad. Ovšem copywriter ve mně pláče nad textem klíčového vizuálu. Lákat v roce 2017 na výjimečnou péči o zdraví a krásu a ještě k tomu přidat tajemné slovo dermocentrum to si myslím šlo věru udělat lépe.
Petr Podlešák
Tohle je klasická story - na trhu je spousty stinných koutů na hranici rozdílných odvětví, kam nikdo pořádně nevidí, a přitom tam jsou velké peníze. Kategorie pleťové dermatologické kosmetiky tak ‚trčí‘ někde mezi farmacií a drogerií a neroste, jak by mohla. Dr. Max objevil další skrytý zlatý důl - kdo nevěří, ať se podívá třeba na statistiky kožních nemocí a dermatologických komplikací (o výdajích za estetickou medicínu nemluvě).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Není nad osobní kontakt a možnost se na místě poradit a produkty si vyzkoušet. Zákazníci mají navíc čím dále menší ostych.
Martin Boček
Designově to vypadá moc pěkně, asi je na tom zboží také velmi zajímavá marže, když takové investice.
Jan Penkala (Acomware)
Benzina má nová paliva Efecta, letos sjednotí značku
Síť čerpacích stanic Benzina uvedla na český trh nová paliva Efecta 95 a Efecta Diesel. Ta plně nahradí dosavadní paliva Diesel Top Q a Natural 95, cena se však nezmění. Síť Benzina loni převzala dvacet z celkových 68 čerpacích stanic OMV a s 363 čerpacími stanicemi posílila svůj tržní podíl na 17,6 %. Letos chce překročit 20% hranici na trhu. Pomoci k tomu má rebranding zbylých čerpacích stanic OMV a také otevření desítek samoobslužných stanic Benzina Expres. Během letošního roku chce také síť čerpacích stanic představit nový gastronomický koncept.
Ale to je dobře, že pumpaři bojují o zákazníky. A k tomu patří nejen nová ušlechtilá paliva, ale také prostředí shopu, nabídka občerstvení, čisté toalety po celý den.
Tomáš Hájek (Admez)
Jako marketér chápu a dokonce podporuji logiku tohoto tahu. Jako zákazník Benziny jsem méně nadšen - už teď mám problém vzpomenout si, jestli jsem zrovna v autě na naftu nebo benzín. A k tomu všechny ty nové názvy, peru se už s Top Q, tak teď si do toho občasného procvičování mozku přidám ještě Efectu. Nejsem zase takový mimoň, má to vcelku obecnou platnost: zákazníci nemají rádi většinu změn, byť by byly k lepšímu. No a obchodníci a výrobci musí najít odvahu občas něco přesto změnit. Musí to ale dělat hodně s rozmyslem a ne moc často.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Už dávno se u benzínových pump nevydělává hlavně na pohonných hmotách.
Martin Boček
Netroufám si odhadnout, jak se změnila cílová skupiny Benziny za posledních 10 až 20 let a zda to pro některé nebude až moc velké překvapení, že nenatankují. Určitě ale zajímavá cesta k odlišení se.
Jan Penkala (Acomware)
Bezobslužné stanice mě baví. Ta možnost nemuset chodit platit k pultu (a opakovat si cestou u jakého stojanu člověk čerpal) je super. Jen teda nevím, proč musí rušit Natural, když jsem si konečně zapamatoval, jakou pistoli mám do nádrže strkat. Jinak snaha o co největší pokrytí je chvályhodná, ono to vlastně u značky jako Benzina ani jinak nejde.
Petr Podlešák
Českým fast foodům kvalitou vládne Ugo
Döner kebab Češi nejvíce vyhledávají kvůli ceně, McDonald’s zase navštěvují pro jeho nejpříhodnější dostupnost. V KFC jim imponuje šíře nabídky, v Ugu se nejkvalitněji nají. Při výběrů rychlého občerstvení si Češi s internetem nejvíce vybírají podle kvality jídla. Poté se orientují podle ceny a dostupnosti daných prodejen fast foodů. Ukázal to průzkum, který pro Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Podle průzkumu také průměrně při jedné návštěvě restaurace s rychlým občerstvením Češi utratí 188 Kč. Ženy při nákupu ve fast foodech více utrácejí, za jídlo dají o 30 Kč více než muži. Přibližně jednou měsíčně zavítá do fast foodů 37 % internetové populace starší 15 let, jednou týdně se tam chodí najíst 8 % respondentů.
Trendy ve stravování se hned tak nezmění, ale i zde kvalita a hlavně zdravý životní styl začíná hrát svoji roli. Určitě by to chtělo začít víc komunikovat zdravou stravu, to noční stravování ve fast foodech také není asi to nejlepší pro zdravý návyk hlavně u mladších věkových skupin. Taky je vidět, že i přes veškeré kurzy vaření se fast food stále drží hodně vysoko a tak se těším na kurzy vaření i s fast foods.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Třetina dotázaných konzumuje fast food večer nebo v noci. Aneb když se vám nechce vařit, nebo se vracíte z tahu, hambáč (gyros, stehno, klobása...) je vždycky správná volba.
Petr Podlešák
Z mého pohledu je mimo jiné zajímavá informace o průměrné útratě, 188 Kč. Je to další důkaz toho, že fast food nikdy nebyl zdravý, ale od jisté doby není ani rychlý a už vůbec ne levný.
Martin Boček
Myslím, že je v Evropě obecně ještě stále malá konkurence fast foodů oproti USA. Osobně nemám problém ani z jedním řetězcem rychlého občerstvení u nás, ale větší variabilita fast food restaurací, především v unifikovaných food courtech obchodních center, by některé z nás potěšila.
Jan Polák (Ipsos)
Strávil jsem většinu života ve výzkumu, tak snad mám právo říct: výzkum je fajn, ale měl by mimo jiné také něco objevit. V tomto případě nemám pocit, že bych četl něco nového a objevného. Tak se aspoň raduji, že třeba na rozdíl od dříve publikovaného výzkumu čerpacích stanic, který byl dost mimo, je tahle analýza v lajně s realitou.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Döner kebab je u mě i mých kolegů polední jistota. Zajímavé, že v kvalitě ho lidé vnímají na druhém místě.
Jan Penkala (Acomware)
Rohlik.cz se zaměří na menší nákupy
Online supermarket Rohlik.cz dosáhl v roce 2016 obratu 960 milionů Kč, meziročně tak vzrostl trojnásobně. Podobné tempo růstu je v plánu i letos, vedení doufá v dvojnásobný až trojnásobný růst. Kromě dalšího územního rozšiřování se chce online obchod stát místem pro všechny nákupy, nejen ty velké. „Za konkurenci považujeme především velké kamenné supermarkety a hypermarkety. Pokud jim chceme dále přebírat zákazníky, musíme se naučit zákazníkům ziskově doručit i menší, doplňovací nákupy. Proto chceme letos dále zefektivnit logistiku a testovat nové způsoby doručování nákupů,” dodává Tomáš Čupr, majitel e-shopu. Například konkurenční Kolonial.cz plánuje jít opačnou cestou, chce nabízet vesnicím možnost větších nákupů.
Rohlik.cz neusíná na vavřínech a hledá a zkouší další a nové cesty pro online prodej. Jak se ukazuje v Brně, není radno krajská města podceňovat. Propojení s MOL může přinést další prvek, jak vyřešit náklady na dopravu, taky cesta jak investovat tam kde je třeba. Je vidět, že stále přetrvává dobrá flexibilita pro rozhodování s rychlou realizací testovacích provozů.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Osobně bych se spíše zaměřoval na zákazníky než na malé nákupy, ale peníze v tom nemám, tak mne to nechává klidným. Neživím, tak nepřepínám (nekecám do strategie).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Nevím, jestli to tady z Rohlik.cz někdo čte, ale vážně bych si rád vyzkoušel, jaké to je u vás utrácet peníze. A kdybych byl spokojený, tak to klidně i zopakoval. Jen se mi teda kvůli tomu nechce jezdit do Brna, což je nejblíž od mého bydliště. Takže kdybyste chtěli na svou roznáškovou mapu dostat také Zlín, nebudu se zlobit.
Petr Podlešák
Vícekrát jsem chválil celý koncept, je to skvělé usnadnění života ve městě a doufám, že s přibývajícím počtem využívajících zákazníků bude docházet k dalším kvalitativním vylepšením.
Martin Boček
Čím dál míň mne baví akceptovat tlačenici na ploše supermarketu/hypermarketu s vozíkem či jakoukoli frontu u kasy. Pokud Rohlik.cz zvládne rozumné pokrytí výdejními místy, nadiktovat si nákup, a cestou z práce si jej absolutně bez zdržení jen vyzvednout, považuji za optimální. Samozřejmě nevím, jak to bude s nákupem například čerstvých či mražených potravin v létě, kdy na mě budou čekat na odběrném místě v tašce několik hodin. Předpokládám ale, že i na to je pamatováno.
Jan Polák (Ipsos)
Košík.cz i Koloniál.cz nabízí dopravu na druhý den zdarma už od 500 Kč, Rohlik.cz až od 1.200 Kč. Ta doprava a cena za ni je podle mého názoru klíč k té požadované vyšší frekvenci objednávek. I těch pár desetikorun je pravděpodobně pro spoustu lidí stále bariéra. A bude to chtít najít brzy výraznější cestu k diferenciaci. Se všemi službami mám dobré zkušenosti a je mi relativně aktuálně jedno, kde objednám.
Jan Penkala (Acomware)
Sklizeno chce jít do krajských měst
Síť prodejen kvalitních potravin Sklizeno Foods v roce 2016 více než zdvojnásobila své tržby, celá skupina utržila 520 milionů Kč. Nejvíce ze Sklizeno Foods utržilo samotné Sklizeno, druhé místo patří síti Náš Grunt, třetí síti My Food. V roce 2017 plánuje Sklizeno dosáhnout tržeb 750 milionů Kč a otevřít 10 nových prodejen, především v prémiových obchodních centrech v krajských městech. „Musíme výrazně zvýšit obrat, aby se našim dodavatelům vyplatilo vyrábět kvalitní potraviny za lepší ceny, a aby si je mohlo dovolit více zákazníků. Musíme investovat do edukace a musíme investovat do rozšiřování sítě prodejen. Je to spirála, která, jak doufáme, povede k tomu, že kvalitní potraviny nebudou brány za nadstandard, ale za součást běžné nabídky,” vysvětluje Petr Borkovec, majitel a šéf Sklizeno Foods.
Výborná cesta jak jít naproti strategii v rámci podpory domácí produkce, když si každá prodejna udrží svůj zajímavý design a lokální sortiment, který v uzeninách a jogurtech je výborný, jen tak dál. Propojení s obědy, cateringem a představení lokálních dodavatelů včetně sortimentu na stránkách je cestou k dalším zákazníkům. Zákazník také rád zkouší nové, což v prodejnách Sklizeno lze a denně.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
A já mu v tom držím palce! Věřím totiž, že na rozdíl od řady borců z takzvaných farmářských trhů zaručí, že jeho zboží bude kvalitní, zdravé, bio.. .a všechno, za co se vydává.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Co znamená dnes vůbec kvalitní?
Martin Boček
Až se Sklizeno Foods podaří dostat kvalitní potraviny z piedestalu nadstandardu (tak jak si předsevzalo), nepodřeže si pod sebou tak trochu větev? My zákazníci na tom vyděláme (v rozšířené nabídce a třeba i nižších cenách). Jen přemýšlím, co to udělá s byznys modelem těchto prodejen, které přece jen živí hlavně vyšší marže u tohoto typu sortimentu.
Petr Podlešák
Coca-Cola sjednotila portfolio a posílí neslazené nápoje
Výrobce nápojů Coca-Cola v Česku a na Slovensku sjednocuje své hlavní produkty – tři nápoje Coca-Cola, Coca-Cola Light a Coca-Cola Zero pod jednu společnou značku Coca-Cola. Důvodem sjednocení portfolia je podle slov Michala Blaška, marketingového ředitele Coca-Coly, snaha o maximální symbiózu na úrovni produktů, ale zejména komunikace. Na trhu je také nová varianta Coca-Cola zero cukru, zero kalorií. „Chutí se přibližuje kombinaci originální Coca-Coly a Coca-Coly slazené stévií. Neobsahuje ale cukr a kalorie, v prodeji je od počátku února,“ sdělil Blaško. Podpořit její znalost chce výrobce nápojů v Česku samplingem milionu vzorků.
Novou ambasadorkou značky Coca-Cola se pro Česko a Slovensko stala snowboardistka a lyžařka Ester Ledecká. Její bratr a výtvarník Jonáš Ledecký pro ní navrhl pro lyžaře netypicky červenou helmu, na spolupráci své sestry se značkou nápojů se bude dál kreativně podílet.
Je dobře, že Coca-Cola v jakékoli mutaci bude zase převážně jen červenobílá, to k ní patří od nepaměti. Ester Ledecká je výborná volba. Její ‚ne-specializace‘ a výborné výsledky v obou ne zase tolik sourodých disciplínách je světový unikát zrovna jako Coca-Cola.
Jan Polák (Ipsos)
Je to velká celosvětová akce, určitě dobře připravená a spočítaná. Strategie Mysli globálně – jednej globálně má svoji logiku a svoje příznivce si určitě najde.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Mně to k sobě prostě nejde, Coca-Cola (nebo i Pepsi) a vedle toho snaha zbavit se cukru. Protože takto mám tu chuť té značky přiřazenou a zatím žádná její jiná verze (jakože light nebo zero) si cestu k mým chuťovým pohárkům nenašla. Jinak rebrand pěkný, ale tipnul bych si, že za pár let přijde další a ten třeba bude značky barevně zase rozdělovat. Prostě ať se agenturní kola točí dál.
Petr Podlešák
Důležité je, kolik daného nápoje člověk celkově vypije, a pak také, co tam je místo toho cukru.
Martin Boček
Hezký posun, nicméně mám v hlavě myšlenku, jestli to nedělají zejména pro PR účely.
Jan Penkala (Acomware)