„McDonald’s se odklání od standardizace, dřív byla jediná odvážná věc volba dresinku“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

McDonald’s slaví 25 let, nechá zákazníky navolit si burger

Samoobslužné kiosky na pobočkách McDonald's

Samoobslužné kiosky na pobočkách McDonald’s

Americká síť rychlého občerstvení McDonald’s začne v příštích týdnech v Praze nabízet možnost sestavit si skrze samoobslužný kiosek vlastní burger. Nová služba se jmenuje Můj burger, fungovat bude skrze samoobslužný kiosek zatím v jediné pražské restauraci, do budoucna se rozšíří. „Díky tomu budeme částečně přidávat další sortiment surovin a objeví se u nás například papričky jalapeňos, quacamole, nachos, ale i typicky české suroviny jako hermelín,“ řekl Tomasz Rogacz, generální ředitel McDonald’s Česko a Slovensko. Na výběr má být i varianta bez housky, tedy maso pouze se salátem. 

Otevření první restaurace McDonald's v Česku

Otevření první restaurace McDonald’s v Česku

Americký řetězec McDonald’s přišel do Česka v roce 1992, první pražskou pobočku otevřel ve Vodičkově ulici. O tři roky později přešla do rukou franšízanta. Podle ředitele Rogacze investovala síť během 25 let v Česku 5 miliard Kč. Aktuálně nejvíc peněz plyne do redesignu prodejen, zmodernizovaných je jejich 75 %. 

Navolit si vlastní ingredience, asi zajímavý krok, ale přece jen je to odklon od základního principu rychlého občerstvení, jakým McDonald’s je. Tedy rychle, určitý omezený výběr, za jasnou cenu s pravidelnými novinkami. Možná došla inspirace a je to tedy způsob jak rozšířit nabídku. Každopádně tato forma nebývá vždy cenově nejvýhodnější pro zákazníka.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

To už si pětadvacet let říkám pokaždý, když se odtamtud vyvalím o tři kila v peněžence lehčí a tři kila kolem pasu těžší, že sem fakt už nepáchnu? Kdepak, jejich snídaňové produkty, to je lék na každou kocovinu. Vlastní ingredience asi párkrát vyzkouším, ale pak si stejně vyberu něco ze standardizované McNabídky, protože hlad překoná invenci.
Václav Loubek

Je vlastně spíš s podivem, jak dlouho McDonald’s slavil úspěchy se svým standardizovaným menu, kde jedinou odvážnou volbou mohl být typ dresinku. Vždyť i prodejci kebabu dají člověku vybrat, čím ho chce naplnit, tak proč ne vlastní skladba hamburgeru – určitě dobrý posun! Jen mě napadá, že u plnění kebabu si na příslušnou surovinu prostě ukážu a nemusím ani umět turecky. V McDonaldu předám informaci o své volbě objednávkovému kiosku a budu si přát, aby obsluha uměla dobře číst…Bude to asi vyžadovat větší talenty, než byl chlapec, který mě onehdy při nákupu ujišťoval, že v McWrapu žádná rukola není, a já po ní díky své alergii pak pěkně otekla.
Barbora Krásná (Blue Events)

Personifikace je jedním z velkých trendů dneška. Už nechceme mít vše jako ostatní. Trend globalizace opadá a klíčový důraz je kladen na identifikaci jednotlivce. To co mohou mít všichni už nikdo nechce. Chceme mít vlastní originální boty, balíček služeb nebo masovou placku v žemli. A je skvělé, že původní koncept McDonald’s z Hongkongu se dostal až k nám.
Petr Šimek (Wellen)

Za mne výborný nápad! Občas člověk nestihne novinky, než se vzpamatuje, už je standardní nabídka nebo něco jiného. Takto si lze navolit opravdu to, co každému sedí. Obávám se jen větších front nebo časové zátěže, aby to byl pořád ještě fast food.
Jan Polák (Ipsos)

EuroShop: V hlavní roli je v prodejnách opět regál

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

V hlavní roli opět regál, ovšem doprovázený nejmodernějšími automatizovanými řešeními, které umí hlásit, jaké produkty chybí, sám si je doplnit nebo změřit aktivitu zákazníků ve svém okolí. To jsou nejnovější trendy, které se na začátku března představily na největším světovém retailovém veletrhu EuroShop, který probíhal v německém Düsseldorfu. 

Novinky z konference EuroShop. Foto: Petr Šimek

Z vizuálních médií zaujalo zvětšování průhledných displejů, které aktuálně mohou fungovat jako celé výlohy. Tenké oboustranné displeje, zahnuté do různých tvarů nebo hologramy a virtuální realita. Detailní práce se světlem na prodejní ploše získává rovněž velmi významnou roli. Vše ve jménu zaujetí nebo pobavení zákazníka.

Řada lidí má obavu, že přílišná automatizace na prodejnách povede k jejich odosobnění. Nicméně takové zosobnění obsluhy, jaké jsem zažila zrovna dnes v nejmenovaném řetězci, kdy doplňování regálů mělo jednoznačně přednost před poskytnutím možnosti si nakoupit, fakt zažívat nepotřebuju. Dávat pořád přednost jezdícím forkliftům, dělat slalom mezi vyskládanými paletami, to vše za doprovodu vyčítavých pohledů prodavaček, kterým se tam vlastně pletu. Už se těším na laskavou robotickou ruku, doplňující regál zezadu!
Barbora Krásná (Blue Events)

Když se najde optimální řešení pro hlavní problém, kterým je dostupnost na regále tak určitě nové prvky ano. Škoda jen, že se inspirujeme v zahraničí a nedíváme se na mnohdy nadčasová řešení od českých firem, dostupných na našem trhu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

To je stejně dobrý, jak ty předpovědi trendů se každý rok mění, a člověk pořád chodí do obchodů, které se od těch před 15 lety vlastně liší jen minimálně. Mně to trochu připomíná ty odborníky, co fundovaně teď rozebírají u konkurence aktuální divočinu Moderního fotra s Orionem, zatímco jak Nestlé, tak Dominik Landsmann se tiše (v případě fotra vlastně veřejně) chechtají.
Václav Loubek

Z hlediska výzkumné agentury nás zajímá především monitorování toho, co se děje před regálem. Hodně firem se v současnosti snaží nabízet technologie, které jsou ale závislé na zákazníkovi, jestli má mobilní data, zapnutou wifi nebo bluetooth. Pokud technologie budou z druhé strany a regály dokážou detekovat pohlaví, orientační věk zákazníka, dobu, po kterou se pohybuje před regálem, případně jestli si produkt vezme do košíku, bylo by to pro retailery opravdu převratné. Nicméně opět se obávám, že to bude ještě dost dlouho trvat.
Jan Polák (Ipsos)

Samizdat a T-Mobile vytvořili mapu malého podnikání

Skupina datových žurnalistů Samizdat ve spolupráci s mobilním operátorem T-Mobile vytvořila Velkou mapu malého podnikání, která ukazuje 185.000 podnikatelských subjektů v Česku z firem do 50 zaměstnanců. Mapa je dostupná zdarma pro všechny zájemce, má sloužit k porovnání konkurence a podnikatelských příležitostí v každém českém regionu. Samizdat mapu vytvořil na základě veřejných dat z registru živnostenského podnikání, obchodního rejstříku a registru ekonomických subjektů. Aktuální jsou ke druhému pololetí 2016.

Zajímavá aplikace s velkým potenciálem, jak ji ale dostat do povědí široké veřejnosti, pro kterou je určena a nezneužít pro další reklamní nabídky. Aplikací je celá řada, cestu k těm co jí potřebují si bohužel často nenajdou.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Moc hezký nápad! Snad to malým podnikatelům pomůže v pocitu, že navzdory legislativě, která malé podnikání u nás spíše ničí, v tom nejsou sami.
Barbora Krásná (Blue Events)

E-shop Člověka v tísni Skutečnýdárek.cz chce do regionů

Tomáš Vyhnálek v Etiopii

Tomáš Vyhnálek v Etiopii

E-shop Skutečnýdárek.cz, který provozuje humanitární organizace Člověk v tísni, loni utržil rekordních 14,5 milionu Kč. „Loni jsme prodali téměř 30.000 certifikátů, byl to obrovský nápor na distribuční centrum,“ řekl v rozhovoru pro RetailekTomáš Vyhnálek, ředitel oddělení fundraisingu Člověka v tísni. I z těchto důvodů začne letos na prodeji certifikátů Skutečnýdárek.cz spolupracovat s e-shopem Mall.cz. Expanze do zahraniční se e-shopu zatím nepodařila, v Česku je však za 10 let své existence s podobným konceptem nejúspěšnější. „Až 43 % všech nákupů je ale z Prahy, budeme se letos snažit dostat více do regionů,“ doplnil Vyhnálek.

Skutečný dárek je po mnoho let moje srdcovka! Každý rok se těším, se kterými novinkami Člověk v tísni přijde a jakou story si pro obdarování příjemců právě tím dárkem vymyslím. Rodina je ale již dárkovými certifikáty zavalena, kolegové v práci také, bylo by fajn přijít na nějaký způsob, jak obdarovávat třeba úplně cizí lidi v jiných regionech a jak zařídit, aby to byli lidé, kteří smysl dárku pochopí. U vlastní babičky se mi to třeba nezdařilo.
Barbora Krásná (Blue Events)

Osobně jsem před časem několikrát realizovala a po dlouhé době říkám dobrý nápad. Díky našemu pohledu na formu pomoci, je toto nejlepší cesta jak pomáhat konkrétně, adresně a hlavně smysluplně.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Budvar loni prodal rekordní množství piva

Pivovar Budějovický Budvar loni prodal 1,61 milionů hektolitrů piva, nejvíce v historii podniku. Petr Samec, mluvčí Budvaru, uvedl pro server Euro.cz, že už v roce 2015 dosáhl pivovar horní hranice svých výrobních i logistických kapacit. „Náš nejdůležitější produkt je světlý ležák Budweiser Budvar, podílí se na prodaném objemu piva téměř 60 %,“ řekl Samec.

Letos hodlá státem vlastněný pivovar investovat 750 milionů Kč. Další zvýšení prodeje piva bude možné až poté, co pivovar dokončí investice za 2 miliardy Kč do roku 2020. Rozšíří logistiku a zvýší výrobní kapacity, aby výstav pivovaru dosáhl ročního objemu dvou milionů hektolitrů.

NE z nich dělá to, co jsou, evidentně úspěšně. Pro mě jsou teď (a připouštím, že za to zas tak moc nemůžou) symbolem toho, proč neprošel tolik důležitý zákon o povinném zveřejňování smluv.
Václav Loubek

Budvar není jediný, který měl nejlepší rok ve své historii. Jde o skoro všechny subjekty, se kterými jsem se o tom bavil. A stejně jako Budvar, i my všichni narážíme na kapacitní problémy. Prostě růst rychle je kumšt.
Petr Šimek (Wellen)

Je to jedna z posledních ‚dojných krav‘ státu, takže pro nás všechny ASI čím větší, tím lepší… Pro mne osobně je dlouhodobě zajímavé, že tento národní podnik tak dobře prosperuje. Pan Boček to zřejmě dělal čtvrtstoletí opravdu dobře!
Jan Polák (Ipsos)

Rondo.cz chce dělat věrnostní programy formou soutěží

Motivační program Rondo.cz

Motivační program Rondo.cz

Na českém trhu startuje nová platforma pro vytváření věrnostních programů nazvaná Rondo.cz. Provozuje ji stejnojmenná pražská firma, kterou napůl vlastní Jan Hřebabecký a Tomáš Kučera. Ti jsou investory, autorem myšlenky a šéfem platformy je Lukáš Vršecký, donedávna šéf B2B oddělení Alza.cz. Klientům, především z oblasti retailu, chce nabízet věrnostní programy založené na zábavných prvcích. 

Z pohledu spotřebitele má být věrnostní program platformy Rondo.cz online hra, která sdružuje všechny partnery – prodejce, kteří ji využívají. Zákazníci při nákupu u klientů Rondo.cz získávají body, které následně vkládají do hry.

Zdá se mi, že zábavy a hravosti je v marketingu včetně loajalitních programů zatím zoufale málo. Nevím, jak moc zábavná online hra Rondo.cz bude, ale věřím, že pokud bude sdružovat značky a produkty, které jsou pro cílovku mladých nebo sportovně založených lidí atraktivní a boj o věrnostní odměnu nebude nuda, bude mít úspěch.
Barbora Krásná (Blue Events)

Gamifikace věrnostních programů. Určitě dobrý nápad. Jen nevím, jestli moc nepřeceňujeme hravost spotřebitelů. Soudím podle sebe. Vím, že mám na klíčích Clubcard od Teska, vím, že ji při každém nákupu načtu, ale že bych věděl, co s tím dál, to moc ne.
Václav Loubek

Snad bude mít Rondo.cz delší životnost než iBod.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Trendem je přivádět na trh zdravější výrobky

Nestlé ve sladkostech sníží obsah cukru. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Nestlé ve sladkostech sníží obsah cukru. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Své receptury během loňského roku upravila podle analýzy mezinárodního sdružení Consumer Goods Forum pětina největších světových firem. V Česku se to týká zejména Nestlé, které plánuje snížit cukr ve svých výrobcích o 40 %. „U čokolády ze Zory Olomouc a bonbonů ze Sfinxu z Holešova, tuzemských továren společností Nestlé, je situace poněkud obtížná, snižovat množství cukru ve sladkostech není jednoduché. Nicméně i v tomto segmentu plánujeme uvést na trh produkty s nižším obsahem cukru. Ve výrobních plánech jsou již na letošní rok, více to upřesnit v současné době nemohu,“ uvedla pro web E15 Andrea Brožová, mluvčí Nestlé. Na chuti cukrovinek se prý nic nezmění. Snižovat obsah cukru bude i výrobce Mars nebo Procter & Gamble. 

Jestli na chuti nebude snížené množství cukru poznat, tak se dost bojím, čím ho nahradí.Souhlasím, že v našich podmínkách to bude dost obtížné, protože když vedu dceru do školky, tak zírám, jak vyžrané dnešní tří- čtyřleté děti jsou.
Václav Loubek

Možná bychom se měli zamyslet my všichni, jestli toho nekonzumujeme moc, protože trochu čokolády, v rozumné míře, ještě nikdy nikomu neublížila. Naopak.
Petr Šimek (Wellen)

Rádi tyto změny otestujeme, jestli se výrobcům podařilo zachovat stejné chuťové parametry zdravějšího produktu. Bohužel se to dle zkušeností výzkumné agentury Ipsos nedaří vždy dokonale a zákazník je z toho následně minimálně rozladěn.
Jan Polák (Ipsos)

Velmi užitečný trend, konečně i u nás! Jen si asi nelze představovat, že po ubrání 40% cukru budou výrobky chutnat stejně. Budou chutnat jinak, ale jde o to, aby bylo stále víc lidí, kterým to méně sladké chutná lépe.
Barbora Krásná (Blue Events)

Stále více vidím řešení ve větší osvětě a vzdělávání laické veřejnosti o stravovacích návycích a jejich vlivu na naše zdraví.
Patricia Jakešová (U & Sluno)