Privátní značky v Česku pomalu získávají na oblibě. V roce 2012 činil podíl výdajů domácnosti za privátní značky řetězců 19,4 %. Během pěti let tento podíl dosáhl na loňských 20,9 %. Uvádí to výzkum agentury GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „Loni řetězce uvedly na trh nové privátní značky, hlavně ty dražší zaměřující se na kvalitu. Lidé byli ochotni za toto zboží utratit více peněz, což příznivě ovlivnilo výsledky obchodníků,“ uvedl Ladislav Csenger z výzkumné agentury GfK.
Privátní značky nabízí i vlastní vyšší řadu, za kterou jsou si zákazníci očekávající kvalitu ochotni připlatit. Téměř každý velký řetězec takovou má. Tesco má prémiovou značku Finest. V Kauflandu je to K-Purland, v Bille značka Premium, Globus má vlastní řadu Gold, v Albertu to je označení Excellent. Privátní značky z vyšších řad imponují především kvalitou srovnatelnou s klasickými značkami, zároveň také cenou, která je oproti klasickým značkám nižší.
Takový vývoj privátních značek předpověděl v letošním rozhovoru pro Retailek Zdeněk Skála, šéf výzkumu agentury GfK. „Momentálně roste zájem o privátní značky nepatrně. Do boudoucnosti očekáváme růst podílu privátní značek i ve středních a prémiovějších segmentech sortimentu, hlavně v potravinách. Retaileři budou nepochybně na posun privátních značek k vyšší kvalitě tlačit,“ předpokládá Zdeněk Skála.
Češi se v nákupu vlastních značek řetězců přibližují západním evropským zemím s vyspělými ekonomikami. Němci za privátní značky utratí 36 % výdajů na nákupy, Rakušané 32 %, naopak například v Rusku je to pouze 7 % z celkových nákupních výdajů. Na Slovensku utrácejí za privátní značky 27 %, víc než v Česku.