V kamenném nebo internetovém obchodě s elektronikou někdy nakupuje většina internetové populace Česka, konkrétně 94 % spotřebitelů. Pořizování elektroniky přitom není pouze doménou mužského pohlaví, naopak. Z průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek je patrné, že elektroniku nakupují muži i ženy v poměru padesát na padesát. Více nakupují v obchodech s elektronikou respondenti se středoškolským (96 %) a vysokoškolským (96 %) vzděláním, méně pak spotřebitelé se základním vzděláním (90 %).
Největší počet českých spotřebitelů (42 %) si bez nápovědy vybaví z kamenných prodejen s elektronikou síť Electro World. Mezi další kamenné řetězce, které spotřebitelé nejvíc znají, patří Datart (40 %) a Okay (39 %). Dále jsou to prodejny sítě Euronics, které si spontánně vybaví 32 % zákazníků, a Alza.cz. Ta je sice typicky internetovým prodejcem, nicméně má v Česku síť showroomů a výdejen, proto jí jako kamennou prodejnu bez nápovědy vybralo 30 % dotázaných. Pátým nejznámějším prodejcem elektra s kamennými pobočkami je Planeo, ty zná 25 % Čechů.
Výrazně méně spotřebitelů si s prodejem elektra bez nápovědy spojí e-shop Mall.cz, týká se to 8 % respondentů. Nutno však dodat, že v rámci kamenných prodejen má Mall.cz pouze výdejny objednaného zboží. Stejně tak e-shop CZC.cz, který si jako kamennou prodejnu vybaví 7,3 % lidí, přestože disponuje pouze výdejnami. Prodejny Proton spontánně vyjmenuje 4,7 % spotřebitelů. Téměř stejné množství lidí (4 %) zná sítě Elektro Expert, K+B Elektro a TSBohemia. Další 3 % respondentů si vzpomněla na Elektro Spáčil. Nejméně Čechů si vybavilo Mironet (1,7 %), prodejny Alfa (1,7 %) a Elektrolux (1,4 %).
Ukázal to průzkum, který exkluzivně pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet a navíc starších 15 let.
Největší množství Čechů, kteří odpověděli, že chodí elektroniku alespoň někdy nakupovat, volí Alzu (24 %) a poté s odstupem Okay (14 %). Dále je to Datart (13 %) a Electro World (12 %). Euronics a Planeo si k nákupu nejčastěji vybere 9 % dotázaných. Následuje Elektro Expert, kam chodí nejčastěji 3 % lidí a Proto, kde nakupují 2 % spotřebitelů. V ExaSoftu si vybere 1,4 % Čechů a do Mironetu jde pro elektroniku 0,2 % dotázaných.
Do kamenných obchodů s elektronikou vyrazí na nákup alespoň jednou za měsíc 13 % Čechů. Alespoň jednou za čtvrt roku pak 42 % dotázaných a jedenkrát za půl rok je to 64 % dotázaných. Muži chodí do obchodů s elektronikou nakupovat častěji než ženy. Alespoň jednou za čtvrt roku nakupuje elektroniku téměř polovina dotázaných mužů, zatímco žen zamíří do elektra jen třetina.
V obchodech s elektronikou, a to i internetových, utratí během jedné návštěvy Češi v průměru 1.780 Kč. Průměrně více utrácí za elektroniku vyšší částku spíše ženy, spotřebitelé se středoškolským vzděláním a respondenti ve věku 25 až 44 let.
Elektro online pořizuje 82 % lidí
Mezi nejznámější e-shopy s elektronikou, které si lidi automaticky vybaví, patří Alza.cz. Tu zná spontánně 77 % spotřebitelů. Následuje e-shop CZC.cz, který si vybaví 27 % zákazníků a Mall.cz, který zná 26 % lidí. Alespoň někdy se k nákupu elektroniky online uchýlí 82 % dotázaných. Jsou to především lidé od 25 do 44 let a vysokoškolsky vzdělaní spotřebitelé. Z těch, kteří nakupují v kamenných i v internetových obchodech s elektronikou, nakupuje častěji v internetových obchodech 56 % dotázaných. Dalších 26 % respondentů nakupuje častěji v kamenných obchodech a 19 % dotázaných nedokáže říct, zda nakupuje častěji v kamenných či internetových obchodech s elektronikou.
K nákupu v internetových obchodech s elektronikou se častěji rozhodnou zákazníci mladší 44 let. S rostoucím vzděláním nakupují lidé elektroniku přes internet častěji. Nejčastěji nakupují v internetových obchodech s elektronikou dotázaní z Prahy a ze Středočeského kraje.
Nákup elektroniky v internetových obchodech preferuje 37 % dotázaných z těch, kteří jdou alespoň někdy také do kamenného obchodu s elektronikou. Třetina dotázaných raději volí nákup v řetězcích typu Datart nebo Elektro World, zatímco pouze 9 % Čechů jde raději do malých obchodů s elektronikou. Kamenné řetězce mají raději lidé starší 55 let.
Nákup televizí je doménou žen
Více než polovina dotázaných (54 %) si do obchodů s elektronikou chodí nejčastěji pro příslušenství k notebookům nebo počítačům, a to ať už se jedná o klávesnice nebo USB flash disky. Dále dotázaní kupují zejména mobilní telefony (52 %), malé kuchyňské spotřebiče (50 %), jako jsou mixéry nebo domácí pekárny, a televize (46 %).
Muži při nákupech inklinují převážně k příslušenství k PC a notebookům (59 %), stejně tak mladí lidé do 24 let a vysokoškolsky vzdělaní spotřebitelé. Ženy nejčastěji nakupují malé kuchyňské spotřebiče (61 %). Ty pořizují i dotázaní ve věku 25 až 34 let a středoškolsky i vysokoškolsky vzdělaní lidé. Televize nakupují více ženy než muži, také respondenti ve věku 45–54 let a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Mobilní telefony pak všichni do 55 let, dle odpovědí převážně se základním vzděláním.
Období, ve kterém chodí Češi nakupovat do obchodů nebo na e-shopy s elektronikou, je u 80 % dotázaných zima. To logicky souvisí s předvánočním obdobím a povánočními slevami. Pouze 13 % respondentů uvedlo jako sezónu nákupů podzim.
Jak prodejny elektroniky vidí Češi
Mezi nejdůležitější kritéria při výběru patří pro české spotřebitele ceny a kvalita sortimentu. Dále je pro spotřebitele důležitá dostupnost prodejen v okolí a šíře sortimentu. Nejméně důležitým kritériem je pro ně věrnostní program.
Šíře sortimentu
- Alza.cz
- Electro World
- CZC.cz
Kvalita sortimentu
- Alza.cz
- CZC.cz
- TSBohemia
Uspořádání v prodejně
- Electro World
- Datart
- Alza.cz
Cena
- TSBohemia
- Alza.cz
- CZC.cz
Dobré jméno
- Alza.cz
- CZC.cz
- Electro World
Dostupnost v okolí
- Okay
- Euronics
- Alza.cz
Ochota personálu
- Alza.cz
- Electro World
- Okay
Odbornost personálu
- Alza.cz
- CZC.cz
- Electro World
Věrnostní program
- Alza.cz
- TSBohemia
- Datart
Otevírací doba
- Alza.cz
- Electro World
- Datart
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 10. dubna do 13. dubna 2017 na vzorku 500 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.