Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.
1. Kaufland a Papei prodávají tekutá vejce v krabičkách
Německý maloobchodní řetězec Kaufland začal ve spolupráci s výrobcem potravin Papei exkluzivně prodávat Chytrá vejce, tekutá vejce a bílky v krabičce. Výhradní zastoupení na českém trhu má Kaufland od května po dobu šesti měsíců, balení 200 gramů vaječné melanže (4 žloutky a bílky dohromady) a 225 gramů bílků ze sedmi vajec stojí 29,90 Kč.
Žloutky, které výrobou bílků zůstanou nevyužité, používá Papei na výrobu majonéz nebo do baleného pečiva jako bábovky. „Portfolio chceme dál rozšiřovat, i pro žloutky do budoucna chystáme uplatnění. Diskuse jsme o nich vedli už při uvedení bílků a melanže na trh, ale bílky jsou z pohledu spotřebitelů preferovanější komoditou. Žloutky bychom chtěli uvést v balení do roku a půl maximálně,“ sdělil Milan Karban, obchodní ředitel společnosti Papei.
Tomu říkám inovace a řešení skutečně šité na míru určité skupině zákazníků.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Výtečný produkt! Kdysi jsme s Ipsosem na ‚balená‘ vejce dělali výzkum z hlediska akceptace trhu a kromě ceny byl tenkrát koncept přijat velmi dobře. Hodně lidí ještě sice v té době úplně nechápalo, proč by měli připlácet za něco tak jednoduchého, jako je rozklepnutí vejce. Na druhou stranu již někteří respondenti znali výrobek z ciziny a předpovídali mu skvělou budoucnost (především mladší generace). Dle mého super a za akční cenu si spotřebitelé Chytrá vejce určitě oblíbí. Možná to není výrobek úplně pro každého, ale myslím si, že si najde hodně nadšených příznivců.
Jan Polák (Ipsos)
To mi připomíná jednu nedávnou kauzu, kdy americký supermarket prodával oloupaný celý pomeranč v plastové krabičce. Jeden komentář na Twitteru tehdy popisoval: ‚Škoda, že příroda nevymyslela pomeranči nějaký obal, který by ho ochránil. Oh wait.‘ To samé jako prodávat vejce v tetrapaku. Historická paralela - římskou říši také zahubilo to, že se lidé stali pohodlnými, a začali se zabývat kravinami. Vlastně, to se stalo všem civilizacím. Jízda právě začíná. Na počátku byla tekutá vejce v krabici.
Václav Loubek
Nevařím, tudíž neřeším.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Tak z toho se mi dělá zle. Zlaté Amarouny. Ještě začnou prodávat přepálený tuk v plechovce a můžu si doma udělat fast food.
Martin Boček
2. Tchibo uvádí na trh kávovou limonádu Mazagrande
Německý řetězec specializovaný na kávu Tchibo uvádí na český trh kávovou limonádu s příchutí citronu, kterou nazval Mazagrande. Původem pochází z Alžírska, její pití si oblíbili v Portugalsku. Česko je pro Tchibo pilotní zemí, kde se nový nápoj v úzké plechovce o 250 ml bude prodávat. Cílovou skupinou, na kterou bude Tchibo nový nápoj komunikovat, jsou mladí lidé mezi 18 až 25 lety. Plechovku, která kombinuje fotografie kávových zrn, citrusů a zelené barvy, vytvořila agentura Cocoon. Doporučená maloobchodní cena je 29,90 Kč.
To zní velice zajímavě. Sice již zdaleka nejsem v cílové skupině, ale i já si produkt určitě ochutnám.
Jan Polák (Ipsos)
Rýsuje se nám nová subkategorie v kávě, cílová skupina je taky dobře zvolená a potenciál u novinek je vždy. Tchibo umí s novinkami pracovat, zvláště když jsou v sortimentu jeho prodejen. Ráda ochutnám.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Zajímavá inovace, ale trochu se bojím, že se hned tak nechytne. Český spotřebitel vždy potřebuje určitý čas, než inovaci v potravinách a nápojích přijme. Viz více než desetiletá doba, kterou potřeboval, než se na trhu prosadil radler.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
A já myslel, že segment absurdních nápojů má už vyhrazen Smarty. Předpokládám, že naučit Čechy pít něco alžírského, co milují v Portugalsku, je snaha vpravdě sysifovská. Vůbec mi ten krok prostě nedává smysl. Půjdu do Tchiba koupit kafe nebo nějaký ten doplněk, to ano, ale nakoupím i víc, než jen jednu plechovku či lahev na ochutnání? Těžko. Ta cílovka je prostě minimální.
Václav Loubek
Pěkné, podobný produkt na českém trhu neznám. Vyzkouším.
Martin Boček
3. Diskont Kik rekonstruuje, s e-shopem ještě vyčkává
Německý diskont s oděvy a dekoracemi Kik v loňském roce vykázal tržby ve výši 2,9 miliardy Kč a čistý zisk ve výši 264 milionů Kč. Investice podle Františka Wagnera, jednatele Kik pro Česko, letos směřují hlavně do rekonstrukce stávajících poboček a stavby nových v inovovaném korporátním designu. Nový design se zaměřuje do propojení barev stříbrné, černé a červené. Kik se chce díky redesignu posunout na jinou, lepší úroveň a zbavit se vjemu „zlého diskontu“, jak uvedl Wagner. Kik ve svém domovském Německu provozuje e-shop, o jeho implementaci v Česku se zatím uvažuje. Podle Wagnerových slov by Kik rád oslovil k nákupům kategorii teenagerů, nicméně je si vědom toho, že nejdřív musí nastat progres v onlinu.
Češi nejsou v průměru žádní velcí ‚modemani‘. A to na rozdíl třeba od Slováku a Poláku. Na odívání rádi ušetří, takže Kik je tu správně. Češi jsou také online maniaci, takže e-shop určitě ano.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Investice do nových prodejen i přestaveb je asi dobrá cesta a snad vyjde lépe než spolupráce s paní Kynychovou.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Nevím, jestli jsou teenageři ideální cílovou skupinou pro Kik? Sám mám doma dva a jejich ‚zarputilost‘ pro značky a značkové zboží je pro mne občas až nepochopitelná. Nicméně je fakt, že reprezentují velkoměstskou populaci a Kik expanduje do retailparků i na menší města, kde situace může být malinko jiná. Pokud tuto cílovou skupinu něčím Kik přesvědčí (módní trendy, dobrá propagace, ...), může mít s některým zbožím u teenagerů úspěch. Jak se píše v článku, online přístup a aktivita na sociálních sítích je pro tuto cílovou skupinu podmínkou.
Jan Polák (Ipsos)
No to je velká výzva: donutit mileniály nakupovat v Kiku a udělat z této značky pro ně sexy brand. Jestli není ta změna směrem k e-commerce a social skutečná, ale jen vynucená okolnostmi, je lepší to nedělat. A radši se soustředit na klasickou cílovku a tu ‚ždímat.‘
Jan Penkala (Acomware)
Kik má podle mě v tuhle chvíli takovou image, že je to krám, kam jdete, když něco potřebujete rychle. Bez ohledu na vzhled, kvalitu nebo tak. Takové ty méně obvyklé věci. A nepadnoucí oblečení. Když se mi doma rozbije hrnek na kafe, koupím si nový v Kiku. Když potřebuju rychle baterky, dojdu do Kiku. Prostě je to takový ten krám, ke kterýmu si asi moc srdcový vztah nevybuduju. Když to vezmu kolem a kolem, Kik je vlastně super kámoška. Nikdy nezklame, ale první volba pro mě taky nikdy nebude.
Václav Loubek
Podle mně chybí značce nějaká jasně definovaná pozice na trhu, já tento obchod vnímám jako mix všeho a ničeho.
Martin Boček
4. XXX Lutz otevřel první obchod na Moravě
V Modřicích u Brna se minulý týden otevřel třetí obchodní dům rakouského nábytkářského řetězce XXX Lutz v Česku. Jedná o se první obchodní dům sítě na Moravě, první dva obchodní domy se nachází v Praze na Černém Mostě a ve Stodůlkách. Celkovou plochu má nový XXX Lutz 26.500 metrů čtverečních, z toho prodejní plocha tvoří 11.700 metrů čtverečních. Zřejmě se nebude jednat o poslední dům rakouského prodejce nábytku v Česku. „Naším cílem je postupně budovat obchodní domy XXX Lutz i v dalších velkých městech v České republice,“ sdělil totiž při příležitosti otevření v Brně Walter Müller, jednatel firmy XLMX, která v Česku zastupuje řetězec XXX Lutz a Möbelix.
Předpokládám, že si firma dobré zanalyzovala, kam umístit další velkou červenou židli. Brno dává smysl, rakouské filiálky Brňáci znají a řada z nich bude ráda, že ho teď bude mít Špilberku blíže.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
XXX Lutz ta ta ta ta, do Brna pojďte ta ta ta ta - no, dříve asi Brňané tento popěvek nepotřebovali registrovat, nyní je ale tato reklama dostane. V nábytkářských velkoprodejnách je velká konkurence a jsem zvědav, jak si XXX Lutz v Brně povede. Ikea je fenomén, ta problém nemá, ale další koncepty jako je Kika, Sconto, Asko, Möbelix a případně další jsou v Praze, Brně i Ostravě zastoupeny minimálně v jednom provedení a zdá se mi, že některé z nově postavených nejsou úplně přeplněné. No, uvidíme!
Jan Polák (Ipsos)
Dobrá zpráva pro Brno, další města a zákazníka, který si zatím písničku XXX Lutz mohl jen prozpěvovat.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Normální expanze, jakou prošel snad každý větší řetězec. Nejdřív 2x Praha, pak Brno, pak řeči o všech velkých městech a za deset let stěží Ostrava. Ale třeba překvapí.
Václav Loubek
V porovnání s Kik je v mém vnímání XXX Lutz celkem slušně zásobený obchod, nedávno jsem se byl podívat na Černém Mostě a byl jsem celkem mile překvapený. Bral jsem ho do té doby více podobně jako Kik.
Martin Boček
Mezi nábytkáři je tvrdý boj, trh roste. Otevírání prodejen je asi logický krok, ale obdobně jako k Ikey před pár týdny... je to ‚stará dobrá‘ prodejna a nějaké technologické inovace či aplikaci ‚omnichannel‘ přístupu k zákazníkovi, to asi budeme hledat marně.
Jan Penkala (Acomware)
5. Alza.cz umožnila platit v bitcoinech
Český e-shop Alza.cz zavádí možnost platit za nákupy v bitcoinech (BTC). Platby kryptoměnou umožní ve všech svých e-shopech, tedy Alza.cz, Alza.sk, Alza.de, Alza.at, Alza.co.uk a Alzashop.com. Své centrální showroomy v Praze a Bratislavě už vybavil příslušnými směnnými automaty. V nich můžou zájemci nakoupit bitcoiny za koruny či eura a naopak. Automaty pro Alzu provozuje firma General Bytes. Alza.cz tvrdí, že po platbě v bitcoinech je poptávka u českých i zahraničních zákazníků.
Alza jde do inovativních věcí, tak proč nezkusit bitcoin. Mohou získat konkurenční výhodu, u které rychlost hraje významnou roli. Už jsem zvědavá na první reporty o počtu zákazníků, kteří tuto kryptoměnu využili.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Já furt nevím, jak se k fenoménu bitcoinu postavit. Anarchista ve mně říká jen houšť a větší kapky, konformní příslušník střední třídy si zas myslí něco o zatracených alternativcích... Každopádně je fajn, že někdo dokáže ukázat měnovým fondům a vládám pořádně prostředníček. A právě ten si myslím, že marketingově využívá Alza.cz, protože velké objemy prodejů z toho asi nebudou.
Václav Loubek
Osobně bych byl radši, kdyby se prosadilo euro.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Tak to mě zajímá. Jde o možnost, jak na sebe trochu upozornit, ale nemyslím si, že to nějak Alze výrazně pomůže. Možná to udělá větší reklamu bitcoinu, než-li Alze.
Martin Boček
Myslím, že dopad bude větší v PR než v reálu a ani bych neočekával masivní nasazení u dalších online hráčů. Je to pro specifickou část lidí, kteří nemají rádi ‚systém.‘ Každopádně třeba anonymní, což je zmiňováno jako výhoda bitcoinu, to není vůbec, musím zadat email a adresu doručení.
Jan Penkala (Acomware)