Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Lidl změní v příštím desetiletí americký maloobchod
Dnes, 15. června, německý diskontní řetězec Lidl otvírá v USA své vůbec první pobočky. Agentura Netizen Insights sestavila deset důvodů proč bude podle nich Lidl jedním z nejdůležitější hybatelů retailu ve Spojených státech během příštích deseti let. Prvním z důvodů je podle autora textu fakt, že Lidl už má zkušenost s konkurencí ze strany největší světového a původem amerického maloobchodního řetězce Walmart. A v obou případech, v Británii i v Německu to byl zatím Walmart, který skončil v pozici slabšího hráče. Dalším důvodem je, že se maloobchodní situace v USA v předzvěsti vstupu Lidlu už měnit začala. Spojení firem Ahold a Delhaize, které v Česku provozují Albert a fungují i na americkém trhu už oznámily, že se podle informací od kolegů z Evropy, kteří mají s Lidlem zkušenost, snaží přizpůsobit svůj byznys.
Jako další důvod uvádí web Netizen Insights fakt, že kombinovaný výsledek konkurenčních reakcí na Lidl způsobil deflační trend na trhu potravin, což má pochopitelně dopad na celý retail v USA. Následně se také otevře „další bojová linie“ mezi Lidlem a řetězcem Aldi, kteří jsou třeba v Evropě velkými rivaly. Za další Lidl pravděpodobně pozvedne diskontní prodejny na vyšší úroveň a zacílí tak i mimo předpokládanou cílovou skupinu s nízkými příjmy. Jeho prodejny totiž nevypadají jako klasický diskont a spolupráce s populárními osobnosti může být atraktivní pro větší skupinu zákazníků. Ve srovnání s Evropou jsou v Americe privátní značky méně oblíbené, což je další milník, který může německý maloobchodník změnit. Dalším důvodem, proč Lidl změní retailový trh v Americe, je že bude mít také silný vliv na místní diskontní řetězec Dollar Channel.
Americký retail by se měl mít také na pozoru před vstupem Lidlu do e-commerce, který je v plánu na letošní rok, nicméně zatím k němu ještě nedošlo. Posledním důvodem, který web uvádí, je, že se vlastně všichni bojí neznámého a pořádně nevědí, co mohou od Lidlu v novém prostředí očekávat.
Opravdu nevím, jestli je vstup Lidlu na americký trh zase taková historická změna. Žil (a nakupoval) jsem v USA i v západní Evropě dostatečně dlouho na to, abych si mohl dovolit napsat, že Amerika je v retailu hodně napřed. To, co válcuje Evropu, tak nemá úspěch za velkou louží garantován. Jsem si ale absolutně jistý, že Lidl pracuje geniálně na image predátora, který má už teď USA v hrsti. Všichni moji přátelé z Ameriky zaplavují sociální média zvěstmi o tom, jak to Lidl roztočí.
Tomáš Krásný
Ocado testuje rozvoz nákupů automatizovanými vozy
Britský e-shop s potravinami Ocado začne testovat rozvoz potravin automatizovanými automobily, tedy takovými, které neřídí řidiče, ale technologie. Firma doufá, že tím zvýší bezpečnost a zároveň rychlost svých dodávek. Dalším důvodem je snížení náklad na zaměstnance. Ocado za týden rozveze zhruba 170.000 objednávek ze svého e-shopu. Zatím budou v automatizovaných vozech jezdit také zaměstnanci, kteří pomohou nákup vynést ke dveřím a dohlédnou na bezpečnost strojů. Do budoucna se však předpokládá naprostá absence lidského prvku. Automatizovaný způsob rozvozu Ocado testuje v Londýně a v Milton Keynes. Informoval o tom server Daily Mail.
Omlouvám se, ale musím být v tomto případě negativní. Po té, co se zabíjení auty na londýnských mostech stalo preferovanou formou terorismu a kdy několik britských firem ochromily útoky hackerů, nemohu jinak. Ocado nové technologie umí, ale máme opravdu 100% garanci, že se Robocado nezmění ve smrtící zbraň? Začínáme teď hodně mluvit o budoucnosti, což je dobře. Neměli bychom se ale ostýchat klást si i takovéto nepříjemné otázky.
Tomáš Krásný
Delivery Hero vstupuje na burzu, chce porazit Uber
Online rozvozce potravin Delivery Hero původem z Německa se chystá ke vstupu na burzu, který by ho mohl jako startup ocenit až na 4 miliardy eur (cca 104 miliard Kč). Získáním nových investic by mohl porazit konkurenty v oboru, kterými jsou například Uber nebo Amazon. Delivery Hero uvedl, že vydá akcie v hodnotě 450 milionů euro (cca 11 miliard Kč), zatímco stávající akcionáři včetně Rocket Internet, který v Delivery Hero drží největší podíl (35 %), je mohou prodávat až do stejné výše. Niklas Ostberg, ředitel Delivery Hero, označil tento krok za přelomový v historii startupu a uvedl, že chce firmy posílit, aby mohla růst formou akvizic a také organicky. V Česku firma Delivery Hero provozuje rozvoz potravin pod značkou Dámejídlo.cz.
Svět akvizic je nesmírně pestrý. Jihoafrický Naspers odešel (prodal Mall.cz a Heureku), aby zase za chvíli přišel (koupil si podíl v Delivery Hero, co si koupil podíl v Dáme jídlo). Trochu mi to připomíná hru skořápky, ve které kulička rychle mění svoji polohu. Jsem ze staré školy, tak si nejsem zcela jist, jestli neustálým přeprodáváním akcií a podílů ve firmách vzniká nějaká hmatatelná hodnota, ale digitální podnikatelé to čtenářům Retailku jistě nějak vysvětlí.
Tomáš Krásný
Walmartu se daří, podle expertů je na vrcholu sil
Walmart je podle retailových metrik v Americe opět na vrcholu svých sil. „I když je vždy prostor ke zlepšení, je zřejmé, že se Walmart přesunul do role leadera, který propojuje využití kamenných prodejen i e-commerce,“ uvedla Karen Short, analytička trhu z firmy Barclays. Prodeje Walmartu v prodejnách vzrostly během prvního čtvrtletí o 1,4 % a nárůst návštěvnosti je 1,5 %. Ve čtvrtek Walmart oznámil, že zahájil testování nového způsobu dovážky zboží objednaného online. Dovážet ho mají samotní zaměstnanci obchodu. To má opět rozšířit možnosti Walmartu poskytovat slevu na online zboží. Dříve to platilo pro objednávky, které si zákazníci rozhodl vyzvednout na pobočkách, místo toho, aby čekali na dvoudenní dodávku zboží z Walmartu. Informoval o tom portál The Street.
Perfektně zvládnutý job ‚tradičního‘ obchodníka plus spousta inovací. Osobně mne nejvíce zaujala myšlenka, že dovážku zboží zákazníkům e-shopu budou dělat zaměstnanci. A to ti, kteří jsou vyškoleni pro in-store servis zákazníkům. I když je USA zemí outsourcingu, Walmart dobře ví, že ‚poslední míle‘ (dodávka zboží zákazníkovi) je zásadní. Je to core business, který neradno outsourcovat.
Tomáš Krásný
Lepší e-shop stojí na outsorcingu, vlastní flotile a cloudu
Web Supermarket News se v reakci na rostoucí sílu e-shopu Amazon rozhodl sepsat tři tipy, jak mohou i ostatní e-shopy zlepšit své postavení na trhu. Za prvé by e-shopy měly spolupracovat se třetími stranami, co se týká logistiky. Outsorcování zásilkové služby ušetří peníze i čas e-shopu, poskytne tak větší flexibilitu při testování nových trhů. Zároveň také dokáží outsorcované zásilkové služby pracovat mnohem lépe během dopravních špiček, kdy je potřeba veškerá síla e-shopu ve skladovacích prostorách.
Další radu webu Supermarket News je zároveň s najatou kapacitou zásilkových služeb rozvíjet i obrandovanou vlastní flotilu. Rozvoz objednaného zboží z prodejen může dodat službě další stupeň atraktivity u zákazníků. Třetí radou je využití logistické platformy na bázi cloudu. E-shopy mohou fungovat mnohem efektivněji, pokud mohou přes sdílené položky v cloudu sledovat trasu svých aut, poskytovat komplexní analytické údaje nebo posílat automaticky informace o stavu zásilky na trase. To celkově zlepší spokojenost zákazníků.
Doufám, že si to naši e-shopisté přečtou. Ani to ale asi nebude stačit. Někteří to měli číst již dávno, dříve než začali zákazníkům slibovat zázraky na počkání a k tomu zadarmo.
Tomáš Krásný