Svaz českých a moravských spotřebních družstev - skupina Coop navrhuje, aby stát podpořil dotacemi obce a ty by následně finance rozdělovaly mezi obchodní subjekty. Podle Coopu je to jediná možná reakce na postupný úbytek menších prodejen z obcí pod 500 obyvatel.
Coop uspořádal cyklus setkání se zástupci samospráv i obchodníků, k řešení problematiky služeb na venkově, především obchodní obslužnosti. První setkání proběhlo na začátku května v Bělotíně na Severní Moravě, další proběhne v červnu v jižních a východních Čechách. „Bylo konstatováno, že v malých obcích dochází k rychlému úbytku obchodní obslužnosti, což zhoršuje situaci v těchto obcích, znehodnocuje majetek občanů a existuje malý prostor pro uplatnění regionální potravinové produkce. Zástupci obchodníku uvedli, že problém není pouze u obcí do 500 obyvatel, ale mnohdy i ve větších do 1.000 obyvatel,“ uvedla skupina Coop v tiskové zprávě.
Bez dotací dojde k odlivu obyvatel z regionů
Prodejny podle Coopu slouží jako místo setkávání lidí v obcích, dojíždění do větších měst je například pro seniory nebo mladé rodiny nemožné. „Mnoho obcí dnes řeší tuto problematiku individuálně a domluvou s obchodním provozovatelem v obci kompenzují provozní ztráty ze svých rozpočtů. Největší část těchto prostředků přitom připadne na zvyšující se mzdy zaměstnanců, nebo energie,“ uvádí Coop.
Jediným možným řešením je podle skupiny systémový přístup státu formou dotací na eliminování ztráty prodejny. Dotace by prý měly být poskytovány obcím, které je rozdělují podle stanovených pravidel obchodním subjektům na svém území. „Bez rychlého a efektivního řešení povede současná situace k rozpadu obchodní situaci na venkově a urychlí odliv obyvatel z regionů,“ varuje skupina Coop.
Skupina Coop aktuálně sdružuje 47 spotřebních družstev, která provozují dohromady téměř 2.700 prodejen s celkovou prodejní plochou okolo 350.000 metrů čtverečních a zaměstnávají na 13.500 lidí. V roce 2015 vykázala česká a moravská spotřební družstva obrat v hodnotě přes 27 miliard Kč.
Za 10 let ubylo 3.000 menších prodejen
Úbytek prodejen sledovala ve své studii i agentura Nielsen a Svaz obchodu a cestovního ruchu. Malé prodejny smíšeného zboží s plochou menší než 400 metrů čtverečních podle nich postupně mizí z menších měst a vesnic, jejich počty meziročně poklesly o 0 až 1,5 %. Za 10 let se však úbytek vyšplhal na 3.000. To v celkovém měřítku představuje 22% ztrátu. Nejvíce končí s provozem prodejny do plochy o 50 metrech čtverečních, které aktuálním počtem 6.223 tvoří nejpočetnější část tradičních obchodů a meziročně zaznamenaly úbytek o 6 %. Také Michal Ševera, předseda Svazu obchodu a cestovního ruchu zmínil, že by dotace mohly být dobrou formou pobídky pro prodejce, aby v místě zůstali.
Na úbytek malých prodejen se aktuálně snažil zareagovat online rozvozce potravin Kolonial.cz, který začal zavážet menší města a vesnice kolem dálnic D11 a D5. Zároveň promuje slevy na větší nákupy a měl rovněž snahu domluvit se se starosty a vedením obcí na systému pravidelných hromadných závozů pro celou obec.