Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.
1. Dm drogerie chce přidat do obchodů koutky pro děti
Dm drogerie loni v říjnu oznámila, že se chystá implementovat řešení e-shopu pro Česko, podle Gerharda Fischera v rozhovoru pro iHNed.cz by se tak mohlo stát do jednoho roku. Spolu s tím síť drogerií v Česku modernizuje interiér a uvažuje o další expanzi. Ideální by podle Fischera bylo přidat dvě až tři nové drogerie ročně a zároveň pro nové prodejny hledá i větší prostory, než na jakých stály doposud. Do budoucna uvažuje Dm drogerie tam, kde to prostor dovolí, o zavedení koutků pro děti, prostor pro natočení pitné vody zdarma nebo o přidání parkoviště v blízkosti obchodu.
V Dm jsou zákazníci stále člověkem, a to i v době digitální. Takže tohle vše k tomu přirozeně patří. Dm to dělá skvěle, žádné módní výstřelky, vždy přesně na cíl – nadchnout svoji zákaznici, popřípadě zákazníka. A tak to má být.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Jedno z marketingových pravidel říká: Nemusíte být nejlepší, když jste ve svém oboru první. I proto by si Dm s plánovaným e-shopem měla máknout a co nejdřív ho spustit. Že asi bude ještě přidávat další prodejny se dá čekat, protože jeho konkurence dělá totéž. A klobouček za jejich privátní značky, protože je znát, že ví co dělají/prodávají.
Petr Podlešák
Tak na Dm online se opravdu moc těším. Věřím tomu, že jejich online poroste velmi rychle díky jedinečným produktům a kvalitní privátní značce. Nové prodejny jen vítám, kultura prodeje na vysoké úrovni, sortiment velmi dobře vybrán a rozšíření loajálního programu do dalších míst bude jen zákaznicemi především, vítán.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Jako zákazník sleduji již léta zajímavou nabídku zboží včetně kvalitních potravin a také fungující věrnostní program. Pokud se s tím online prodej dobře skloubí, může dojít k další akceleraci byznysu a růstu tržeb. Těším se na to.
Tomáš Hájek (Admez)
Teď jako úplně mimo Dm, spíš k e-shopům a online nákupům obecně. Nedávno moje americká sestřenka psala na Facebook nádherný status, se kterým mi nezbylo než souhlasit. V podstatě to bylo o tom, jak je super, že McDonald’s zavádí objednávkové kiosky, jak se všechno urychlí, zpřehlední a tak. Ale že tomu chybí ten rozměr, kdy uhrovitý chlapec za pokladnou pozdraví, usměje se na její ratolesti a osloví je jménem a zeptá se, zda si dají to, co obvykle. A proč se mi to vybavilo v souvislosti s Dm? Mám je jako místo, kde se dobře nakupuje, kde jsem člověkem, ehm... Asi tam budu chodit i když budou mít online shop.
Václav Loubek
O e-shopu se mluví již dlouho, uvidíme, jaká bude realita a hlavně kdy. Každopádně za každý nový měsíc konkurence roste a roste, byť samozřejmě pozice Dm je proti oborovým shopům neotřesitelná. Ten rakouský shop Dm nevypadá špatně, ale úplná špička to prostě není. Nová verze webu Ikea ve Velké Británii je dál.
Jan Penkala (Acomware)
Dm je oblíbená retailová značka a především oblíbený zážitek s nabídkou špičkových privátních značek. Obchodní výsledek je pak efektem. Modernizaci vidím jako přirozený, průběžný proces péče o vlastní podnikání, který by měl být nástrojem a ne cílem (projektem). Sortiment Dm je hodně o očuchávání a dotyku, roli e-shopu vidím jako možnost, jako volbu, tedy jeden z prvků multichannel strategie.
Daniel Procházka (Ipsos)
2. Penny Market zařadil do nabídky 12 vín menších vinařů
Diskontní síť Penny Market v Česku obměnila a zredukovala svou nabídku vín, nově prodává 12 druhů vín od spolku Nezávislých vinařů. „Dřív Penny Market nabízel asi 140, nabídku jsme snížili zhruba o 30 % na 117 vín, z toho 50 je zcela nových,“ uvedl pro Retailek Aleš Pokorný, sommeliér Penny Marketu. Novinkou ve výběru vín je nabídka od 10 vinařů ze spolku Nezávislých vinařů. Jedná se o menší vinařství s nižší produkcí jako je Valihrach, Tanzberg, Židek, Šebesta, Kosík, Mečl, Válka, Springer nebo Maděřič. Cenově se budou nová vína pohybovat mezi 190 až 299 Kč. „Určitě máme cenově senzibilní zákazníky, ale chceme je naučit, jak vypadá limitovaná nabídka za dobrou cenu. Zároveň doufáme, že novou a kvalitní nabídkou oslovíme i zcela jinou kategorii zákazníků,“ sdělil Martin Pffefek, jednatel Penny Marketu pro Česko.
To je ono! Konečně správný tah na cestě ‚hezky česky‘. Hezky české (a moravské) je kvalitní víno od malých vinařů, ne drůbeží separát od agrobaronů.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Ta věta o cenově citlivých zákaznících je dost důležitá, protože právě tak řetězec Penny vnímám. Nejen nabídkou, ale i komunikací. Vína od menších vinařů by tedy mohla být zajímavým vybočením stranou, leč nemyslím, že by to pro Penny byl začátek nové cesty.
Petr Podlešák
Penny Market a zajímavá nabídka ve vínech jen svědčí o snaze posunout se na úroveň svého hlavního konkurenta. Ve spolku jsou vinařství s velmi dobrou kvalitou, věřím, že mohou v některých oblastech v Penny Marketu uspět. Snad se podaří na prodejnách udržet i vysokou kvalitu prezentace a hlavně mít zdatné a znalé pracovníky na prodejně, kteří poradí s výběrem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Nevím, nevím, když zrovna náhodou jdu do Penny, tak v košících spoluobčanů většinou vidím spíš krabicáky, než vína byť jen za stovku. Jestli nestřílej na trochu dost vzdálený cíl.
Václav Loubek
Při pohledu na vylistované a nově zalistované to vypadá jako velmi dobrý krok. Do Penny osobně moc nechodím, primárně kvůli lokalitě, tady ta motivace je již poměrně silná - takže to vlastně funguje, jak chtějí.
Jan Penkala (Acomware)
Nakupující se mění a (pokud odhlédneme od plochy) rozdíly mezi formáty se stírají (viz Lidl a jeho dnešní pozice a nejmenované prázdné hypry). Nová nabídka vín je obecně krok správným směrem a pokud podpoří malé vinaře, tím lépe. Doufejme, že nakupují budou mít o nová vína zájem a nebudou se rozhodovat jen podle vzhledu etiky a letáku.
Daniel Procházka (Ipsos)
3. Coop varuje před úbytkem prodejen v menších obcích
Svaz českých a moravských spotřebních družstev – skupina Coop navrhuje, aby stát podpořil dotacemi obce a ty by následně finance rozdělovaly mezi obchodní subjekty. Podle Coopu je to jediná možná reakce na postupný úbytek menších prodejen z obcí pod 500 obyvatel. Prodejny podle Coopu slouží jako místo setkávání lidí v obcích, dojíždění do větších měst je například pro seniory nebo mladé rodiny nemožné. „Mnoho obcí dnes řeší tuto problematiku individuálně a domluvou s obchodním provozovatelem v obci kompenzují provozní ztráty ze svých rozpočtů. Největší část těchto prostředků přitom připadne na zvyšující se mzdy zaměstnanců, nebo energie,“ uvádí Coop. Bez systematické podpory státu a rychlého řešení podle Coopu povede situace k vylidňování venkova.
Coop dělá svoji práci, lobuje za členská spotřební družstva. Ta stále v řadě malých sídel drží při životě své prodejny, často za cenu neúměrných výdajů a s minimálními výnosy. Takže s touto iniciativou souhlasím. Rád bych ale (a tady se už opakuji asi 20 let) viděl také společné velmi intenzivní aktivity družstev v oblasti marketingu, centrálního nákupu, implementace e-commerce atd atd. Spousta aktivit v těchto oblastech samozřejmě probíhá, ale ten gigantický potenciál sítě Coop není stále využit.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Slyším slovo dotace a dostávám osypky. Jasně, chápu, malé prodejny mizí a věřte mi, že z toho nemám radost. Ale fakt jsou dotace jediný způsob? Zvlášť když to říká jeden z provozovatelů těch malých prodejen.
Petr Podlešák
Ubývání obyvatel je otázkou hlavně pro kraje, které by se měly snažit o udržení obyvatel a realizovat takové pobídky, které budou obchodně zajímavé a hlavně nebude vše en blok, ale bude zde větší zacílení. Je zajímavá také myšlenka rozvozu přes Koloniál a již existující dalšího online prodejce, takže vnímám tuto příležitost ze soukromé sféry jako pružnější a obchodně zajímavější než pouhá cesta dotací. Jedno je jisté, obslužnost je potřeba vyřešit, všichni prostě autem jezdit nemohou.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Česko asi není jediná země, kde utíkají lidé z vesnic a malých měst. Pokud se mají udržet, musí tam především působit podnikatelé, kterým se vyplatí v dané lokalitě provozovat firmy a zaměstnávat lidi.
Tomáš Hájek (Admez)
Super, nejdřív je zničíme byrokratickýma nesmyslama, a pak je budeme dotovat.
Václav Loubek
Chápu, že se Coop chce bránit, a vidím tady 2 věci: 1. Místní rozvoj: Vyzákazníkovávání malých obcí je skutečně pohroma a pokud by stát měl něco dělat, tak je to MÍSTNÍ rozvoj, v místě. Problém je ale v tom, že v tom diskontu v tom městě mají ty akcičky a můžete si koupit tááákovou spóóóustu pěkných věcí, i jííídla, i píííva. 2. Nemístný rozvoj: Přerozdělování dotací, Unií, ministerstvy, obcemi. Podpora místního podnikání by neměla být stavěna výhradně na dotacích, ale na skutečné podpoře konečného subjektu. A bude to vyžadovat i místní nakupování, místními, v místě.
Daniel Procházka (Ipsos)
4. E-shop Alza.cz zařadil do nabídky elektromobily Tesla
Největší český e-shop Alza.cz začal 20. června prodávat elektromobily značky Tesla. Zatím se jedná o dva dostupné modely Tesla S 75D, který bez koruny stojí 3 miliony Kč včetně DPH, a Tesla X 100D za 3,5 milionu Kč včetně DPH. E-shop je slibuje dodat dodat do druhého dne, kromě klasické platby je možné cenu uhradit i v kryptoměně bitcoin. Aktuálně má Alza.cz ve skladu dva vozy, dovážet si je v případě zájmu nechá přímo od Tesly ze skladu v Nizozemsku. Pokud se stane, že zájem o elektromobily bude větší a bude nutné je doobjednat, lhůta dodání jsou dva týdny. V rámci prodeje slibuje e-shop vůz předvést a zajistit případnou reklamaci podle standardních podmínek. Na samotnou dobíjecí baterii je od Tesly záruka 8 let.
Elegantní, pro většinu národa PR. Pro ‚oblíbence‘ pana Zaorálka (2% nechutně bohatých, které je potřeba tvrdě zdanit...) nicméně také zajímavá nabídka. Mne osobně to určitě mne to baví víc než nabídka Zaplo.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Ve zverimexech bývají štěňátka a křečci, aby přilákali nakupující. Je logické, že Alza si vystavila do showroomu Teslu za tři mega... Teď vážně - vždy jsem tady Alzu chválil. Ať už udělala větší PR stunt, vždy tím potvrdila, že je lídr a nebojí se toho. Ale v případě elektroaut si tím nějak nejsem jistý. Přece jen, jsou to pořád auta a kupovat si je přes internet u nás stále není to pravé ořechové. Třeba to Alze vyjde. Ostatně, myslím, že nějaké to auto si u nich někdo určitě koupí.
Petr Podlešák
Obávám se, že díky ceně se počet elektromobilů na českém trhu hned tak nezvedne. Jen přemýšlím, čím tedy nabídky v rámci Alzy bude zajímavější než u distributora.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Pokud Alza.cz něco dobře umí, tak upoutat pozornost veřejnosti. I kdyby prodej elektroautomobilů za rok ukončili, ukázali, že mají náskok a jsou stále o krok dál, než ostatní e-shopy. A to znamená budování značky. Nic na tom nezmění občasné výkřiky nespokojených zákazníků na sociálních sítích. Takoví se totiž najdou u každého obchodníka, protože nikdo není dokonalý. Ale jsem však zvědavý, kolik aut za tři mega prodají.
Tomáš Hájek (Admez)
Sakra, překlikl jsem se a objednal omylem dva kusy. Snad to půjde vrátit nebo dlužím Alze 7 mega. Ale vážně, Alza.cz v poslední době boduje v PR. Hlavně, oni pomalu přestávají potřebovat skřeta, začínám mít Alzu spojenou s inovacemi v obchodu a nabídce, místo se zelenou příšerou.
Václav Loubek
Alza.cz si zasluhuje pochvalu za kuráž a obecně přístup k podnikání a vytváření zážitků. Je ale rozdíl mezi začít prodávat a začít nabízet, tak držme palce. Teď mě napadá, aby si někdo (např. z těch 10.311 lidí, co si nabídku 21/6 v 14:46 prohlíželo) nevyložil akci ‚Doprava zdarma‘ tak, že za něj bude Alza.cz platit provoz auta.
Daniel Procházka (Ipsos)
5. Ikea zavádí do prodejen váhy, které měří plýtvání jídlem
Švédský nábytkářský řetězec Ikea nově do svých restauračních zařízení zavádí systém měření jídla, které by se jinak vyhodilo. Je to další z kroků iniciativy Food is Precious, kterou Ikea spustila loni a v rámci které se zavázala do roku 2020 zmírnit plýtvání jídlem ve vlastním provozu o 50 %. Celkově ho zatím implementovalo 84 (tedy 20 %) prodejen Ikea na celém světě a došlo tak k úspoře 176.000 porcí jídla. Chytré optimalizační řešení se skládá z dotykové obrazovky spojené s plošinovou váhou, na níž stojí nádoba na odpad, aby se množství potravinářského odpadu dalo zjistit. Získané údaje mají pomoci zaměstnancům vytvořit představu, proč se plýtvá konkrétním typem potravin a poté najít řešení, jak plýtvání zamezit.
Tak ještě váhy pro zákazníky, aby tolik nejedli a netloustli. Špatný žert, že?
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Plýtvat jídlem je špatné. Ano. Ale přiznám se, že (neb jsem v Ikee, natožpak na Černém mostě, už dlouho nebyl) ani po druhém přečtení této zprávy nevím, jak ty váhy fungují. Takže nejvíc přemýšlím o tom, jestli je jméno tohoto švédského obchodního řetězce stále nesklonné nebo není.
Petr Podlešák
Kroky k omezení plýtvání vždy vítám, bohužel jsou tyto inciativy zatím spíše ojedinělé a dokud se nepřipojí i další, především státní organizace tak to bude jen o hezkém PR.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Jsem trochu skeptik, i když podle výsledků asi neoprávněně. Lepší by byly možná váhy nebo analyzátory lidských myšlenek, protože plýtvání má původ v hlavě.
Tomáš Hájek (Admez)
Poslušně hlásím, že i když si dám 20 kuliček, tak mi nezbydou, takže já Ikee už pomáhám eliminovat plýtvání s potravinami.
Václav Loubek
Snaha zamezit plýtvání je oceněníhodná, Ikea jde dobrým příkladem. Rád přispěji jako spotřebitel, klidně mi příště mi dejte kuličku či dvě navíc.
Daniel Procházka (Ipsos)