Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Lidl ve střední Evropě obratově narostl o 10 %
Středoevropská část diskontního řetězce Lidl vzrostla v roce 2016 o 10 % a dosáhla obratu 9,2 miliard eur (cca 240 miliard Kč). To je přibližně 14 % celkového obratu skupiny za loňský rok. Nejsilněji rostl Lidl v Rakousku a v Česku, nejpomaleji v Maďarsku.
Česko tvoří 15 % obratu Lidlu ve střední Evropě, za loňský rok se tržby pohybovaly na 38 miliardách Kč. To je asi 14% nárůst oproti předchozímu roku. Po Polsku je Česko pro Lidl druhou nejvýdělečnější zemí, tento růst má pokračovat až do roku 2021. Za loňský rok tu Lidl postavil jen tři nové prodejny, většinu z nich však rekonstruuje do nového designu. Po Česku následuje ve výši obratu Rumunsko, Maďarsko a Chorvatsko. Pro letošní rok se čeká opět 10% hospodářský růst Lidlu v regionu střední Evropy s obratem kolem 10,1 miliard euro (264 miliard Kč). Informoval o tom web Retail Analysis IGD.com.
To, co jsme tušili, je teď verifikováno čísly od renomovaného IGD. Lidl si v Česku vede skvěle. Takže nás snad neopustí a nenechá nás na pospas ruským oligarchům. U některých jiných západních řetězců už si tak jistý nejsem.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Bývalý šéf skupiny Rewe povede evropské aktivity C&A
Alain Caparros, bývalý CEO maloobchodní skupiny Rewe, která v Česku provozuje řetězce Billa nebo Penny Market, odstoupil z funkce ke 30. červnu. Údajně má nastoupit jako šéf operací na evropském trhu pro módní řetězec C&A. Podle informací Frankfurter Allgemeine Zeitung má ve funkci nahradit současného CEO Edwarda Brenninkmeijera a pomoci řetězci zvládnout pokles tržeb a boj s digitalizací. C&A čelí v posledních letech tlaku z řetězců jako je Primark, které nabízejí zboží za minimální ceny. Caparros opouští skupinu Rewe v období jejího hospodářského růstu, ke kterému se přičinil. Pro síť C&A může být vítanou posilou, protože například její online strategie se rozvíjí mnohem pomaleji, než jak je tomu i jiných konkurentů v odvětví. Informoval o tom server European Supermarket Magazine.
Borec, který zachránil supermarkety, se vrhá na obchoďáky s módou. Skvělá zpráva pro centra měst a také pro zákazníky, kteří pořád nezanevřeli na staré dobré céáčko.
Tomáš Krásný
Infarm v Berlíně rozjíždí vnitřní vertikální pěstitelství
V Berlíně začal působit start-up Infarm, který vyvinul vnitřní vertikální farmaření, kde se dá pěstovat cokoliv od bylinek, přes saláty, po ovoce a další zeleninu. Koncept není úplnou novinkou, protože do vertikálního zemědělství se pustilo například také Japonsko, nicméně Infarm má jako první modulární přístup a strategii go-to-market. To v překladu znamená, že start-up může rozvíjet pěstitelství v malém, ale nekonečně rozšiřitelném měřítku. Rostliny tak nemusí růst ve skladech mimo hlavní provozovnu podniků, ale přímo v centrech města, uvnitř supermarketů, restaurací, škol a dalších budov. To umožní koncovému uživateli vybrat si transparentně vypěstované produkty. První prodejnou, kde se vertikální zemědělství provozuje, jsou obchody skupiny Metro (v Česku Makro). Už nyní má prý Infarm požadavky od dalších řetězců, aby u nich stejný styl pěstování implementovala.
Vertikální pěstování rostlin od Infarm je navrženo tak, aby každý den bylo co sklízet. Rostliny jsou monitorovány senzory, které shromažďují data z každé farmy, aby mohli odborníci ve start-upu optimalizovat jejich růst a v případě neočekávaných změn zakročit. Informoval o tom server TechCrunch.com.
Hotel v západoevropské metropoli, který nemá na střeše vlastní včelí úl a záhon mrkve, je odsouzen k veřejnému zatracení. Podobná pohroma se nyní valí na supermarkety – kdo bude v budoucnu prodávat zeleninu, kterou si sám nevypěstoval mezi regály s moukou, bude odvrhnout. Tedy minimálně mileniály či nějakým jiným novým divokým klanem spotřebitelů. Nás postarší tradicionalisty pak asi potěší, že klasické bio, dovozené ‚až‘ z farmy v sousední vesnici, dramaticky zlevní díky okatému nezájmu dynamických, hyper-moderních zákazníků.
Tomáš Krásný
Britský Holland & Barret je v rukou ruské skupiny L1Retail
Největší britský řetězec se zdravými potravinami Holland & Barret byl koupen ruským miliardářem Mikhailem Fridmanem. Ten jej ovládl skrze svou investiční skupinu L1Retail. Cena transakce se pohybovala kolem 1,8 miliardy liber (asi 53 miliard Kč), Fridman koupil řetězec od amerického private equity fondu Carlyle. Holland & Barret, který má po celém světě přes 1.300 poboček, přejde oficiálně pod ruského majitele letos v září. Jedná o první koupi skupiny L1Retail, která vznikla v roce 2016. Zaměřit se chce kromě maloobchodu i na energii a technologie. Informoval o tom zpravodajský server BBC.
Rubl se stabilizoval (a libra oslabila). Albion směřuje do divokých vod mimo EU, ruští oligarchové už zase mají chuť kupovat vše, co v Londýně a okolí vidí. I obchodní řetězce. Děsivý scénář i pro Česko, kde už pár borců otevírá plechovku s červem zvaným czexit.
Tomáš Krásný
Nestlé odkoupí zpátky akcie za 479 miliard Kč
Výrobce sladkostí a cukrovinek Nestlé zvažuje zpětný odkup akcií ve výši 20 miliard švýcarských franků (asi 479 miliard Kč). Reaguje tak na situaci, kdy minulý týden newyorský hedge fund a akcionář Third Point zahájil kampaň na zvýšení výkonnosti výrobce cukrovinek. Nestlé nepotvrdilo, že jedná v reakci na Third Point, oficiální zpráva pouze informovala, že akce je výsledkem přezkoumání priorit, které byly ustanoveny na začátku letošního roku. Third Point se k reakci Nestlé odmítl vyjádřit. Nicméně nový šéf výrobce sladkostí Mark Schneider letos v dubnu na prezentaci výsledků firmy uvedl, že akcionáři evidentně čekají od Nestlé smysluplné kroky, které povedou ke zlepšení růstu a marží. Informovala o tom agentura Reuters.
Zajímavá zpráva o nejnovějším vývoji kapitalismu. Velké, moudré firmy se vracejí ke kořenům a snaží se upravit svoji vlastnickou strukturu tak, aby bylo možno lépe prosazovat dlouhodobé strategické cíle na úkor krátkodobé honby za maximalizací zisku. Osobně to chápu a plně oceňuji. Něco podobné ostatně nedávno udělala i naše Kofola.
Tomáš Krásný