Nákup jídla v kamenných prodejnách převažuje. Asos postaví v USA nový sklad

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Týdně nakupují potraviny online 4 % Američanů

Nakupování potravin online čeká v Americe ještě dlouhá cesta, než se ho bude účastnit většina Američanů. Takové jsou závěry průzkumu firmy Gallup zveřejněné na portálu Chain Store Age. 9 % dospělých lidí ve Spojených státech uvedlo, že nakupuje potraviny online alespoň jednou za měsíc, 4 % takto nakupují jednou týdně. Naproti tomu téměř všichni chodí podle průzkumu nakupovat osobně do prodejny s potravinami alespoň jednou za měsíc a 83 % dotázaných tam chodí každý týden. Takový znak nabízí velký potenciál pro rozvoj, který načal Amazon s nákupem sítě The Whole Foods Market. Ten využil kamenný obchod jako spouštěcí složku pro prodej potravin online. 

Tohle je hodně zajímavá analýza! Určitě přijde vhod jako inteligentní výmluva kolegům z managementu českých e-shopů s potravinami při jejich pravidelných schůzkách s nervózními investory. Ono to zase tak hladce nejde ani v USA, natož v malém a relativně konzervativním Česku.
Tomáš Krásný

Asos se chystá postavit distribuční centrum v Americe

Americký maloobchod bude čelit dalšímu tlaku, protože britský online retailer s módou Asos se rozhodl postavit druhý severoamerický sklad v Union City v Georgii. Investice do nového centra činí 40 milionů dolarů (889 milionů Kč) a pojme 10 milionů položek s další možností expanze. Výstavba nového centra bude zahájena na podzim příštího roku. Americký trh tvoří zhruba 12 % všech prodejů Asosu a roste dvakrát rychleji než prodej ve Spojeném království. Informoval o tom server Chain Store Age.

Asos je další ikona e-Commerce, kterou se vyplatí sledovat. Takže nápověda pro ty, kdo to ještě nezaznamenali: Rita Clifton, tedy žena, která se podílí na vedení této firmy a velmi silně ovlivňuje její strategii, vystoupí v Praze již příští měsíc (viz www.brandevent.cz).
Tomáš Krásný

Alibaba se chce stát globálním fenoménem

Čínský Alibaba, největší e-commerce hráč světa s objemem zboží ve výši 430 miliard dolarů (9,5 bilionu Kč), se snaží stát globální firmou a oslovit 2 miliardy zákazníků, hlavně ale přeskočit Amazon. Informace pocházejí z think-tanku FGRT, článek o tom napsal web Chain Store Age. Alibaba byl založen jako B2B portál pro čínské výrobce se zámořskými odběrateli, předseda představenstva Jack Ma aktuálně doufá ve změnu v globální fenomén. Do roku 2036 chce Alibaba na své platformě hostit 10 milionů obchodníků a do roku 2020 chce mít hrubý objem zboží ve výši jednoho bilionu dolarů (22 bilionů Kč).  

Fanoušci e-commerce (i tržní ekonomiky) se mohou radovat – Ma už má více příznivců než Mao. 2 miliardy zákazníků po 20 let v byznysu, to není špatné. V každém případě je vcelku dobré tento fakt znát, zejména pokud kohokoliv z nás napadne, že jsme významní a nenahraditelní.
Tomáš Krásný

Obchodníci neví, jak se vyrovnat se sílou Amazonu

Retaileři chtěji bojovat proti síle amerického e-commerce hráče Amazonu, ale postrádají strategii, marketingové dollary a digitální zdroje. To říká studie A New Path for Retail: Co-Existing with the Force of Amazon od firmy Bluecore, jejíž závěry zveřejnil portál Chain Store AgeAž 44 % maloobchodníků prý neví, jak reagovat na růst a expanzi Amazonu a 60 % maloobchodníků považuje Amazon při nejmenším za konkurenta. Tyto retailerové firmy se kromě toho také perou s dopravou zdarma, emailovou komunikací a se zákaznickými daty. Podle průzkumu se 63 % obchodníků domnívá, že iniciativa Amazonu posílat zboží zdarma členům věrnostního programu je velmi efektivní. Jen 10 % retailerů zvýšilo v reakci na Amazon investice do technologie a 29 % ani nezměnilo proces sběru dat a jejich analýzu. Bluecore radí obchodníkům, aby přestali Amazon vnímat jako nepřítele a začali skrze jeho platformu své zboží prodávat. Aktuálně tak prý činí 30 dotázaných prodejců.

Předpokládám, že tato studie je založena na dotazování firem. Z mého pohledu jsou na tom možná paradoxně lépe ti, kteří si uvědomují, že mají problém a odpovídají na otázky analytiků v tomto smyslu. Ti, kteří se tváří, že jsou v pohodě, mají možná větší problém a ještě o něm nevědí nebo se ho bojí sdělit. V každém případě je Amazon to, čemu se v Americe (volně přeloženo) říká ‚mít gorilu v obýváku‘, tedy něco, co se nedá opominout.
Tomáš Krásný

Milleniálové nejsou segment a stereotypy přetrvávají

Mezi segmenty a stereotypy je vždycky jen velmi malý rozdíl, který tvoří data. Článek o tom napsal Mark Ritson, profesor marketingu, na portálu Marketing Week.comPokud je podle Ritsona uvedeno, že ženy mají rády růžovou a muži modrou, pak je to sexistický nesmysl. Pokud je ovšem uvedeno, že průzkum reprezentativního vzorku britské veřejnosti ukázal významný statistický sklon spotřebitelek k růžové a spotřebitelů k modré, pak by byl dotyčný považován za marketéra s vhledem. Jako dobrou literaturu k prostudování tématu doporučuje Ritson Decoding Advertisimenets od Judith Williamsona, která se snaží prokázat vliv reklamy nejen propagační, ale také ideologický. Odkazuje také na průzkum Úřadu pro standardy reklamy (ASA), ze kterého vyšlo potvrzení faktu, že reklamy přispívají k genderové dezinterpretaci a nerovnosti. Ta ovšem nejvíce postihuje ženy, které často bývají zobrazovány hlavně s pracími prostředky, jak samy obstarávají celou domácnost. Podle Ritsona by měl každý marketér nyní brát při vytváření komunikace tento fakt v potaz. 

Ve stejném týdnu autor textu údajně někde spatřil reklamu na novou leteckou linku Joon pro zákazníky z řad milleniálů. Linka má být velmi digitální, s obsluhou v neformálním oblečení. Podle Ritsona je naprosto nesmyslné, protože celý mýtus o milleniálech je výsměchem jakékoliv segmentace. Lidí, kteří by do skupiny milleniálů narozených mezi 1981 až 2000, jsou na světě při nejmenším dvě miliardy. Myslet si, že takové množství lidí chce stejnou věc, je podle autora textu hloupé. Čas od času se výzkumníci snažili dokázat, jak moc jsou milleniálové jiní než ostatní spotřebitelé, ale nikdy se neprokázaly žádné zásadní znaky. Být milleniálem tedy nepřináší změnu v myšlení, naopak, pokud se zeptáte třeba tisíce milleniálů na ohledně nějakého postoje, je dost možné, že by spolu vůbec nesouhlasili. 

Profesor Ritson mi mluví z duše. Jsem už fakt alergický na všechny ty primitivní bláboly o marketingu pro ženy, muže a milleniály. Nejsme stádo a ani totalitním režimům se nepodařilo narvat člověka do jedněch tepláků, tak se to snad nepodaří ani snaživým pseudo-marketérům.
Tomáš Krásný