Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek, během prázdnin hodnotí jednou za dva týdny.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Košík.cz a Kolonial.cz se nakonec spojí
E-shop Košík.cz nejdříve oznámil akvizici s e-commerce skupinou Mall Group, poté ji zase před týdnem odvolal. Nabízel se k odkupu také konkurenčnímu e-shopu Rohlík.cz, nicméně ani zde nedošlo k dohodě. Důvodem byly podle informací Retailku neshody mezi akcionáři Košíku, jak by takové spojení s Kolonialem mělo v praxi vypadat. Košík.cz mezitím převzal celý Josef Koller, majitel opraven Auto Kelly, a vyplatil zakladatele e-shopu Jakuba Šultu a Pavla Bouška, majitele Vafo Holdingu. Před týdnem dával také serveru iDNES.cz rozhovor Zbyněk Šlosar, výkonný ředitel Košíku. Popisoval novou strategii e-shopu, v jejímž rámci se chce Košík více zaměřit na dovážku firmám.
Tento týden však nastal další obrat, Mall Group v tiskové zprávě oznámila, že nakonec k akvizici dojde a Košík.cz se spojí s e-shopem Kolonial.cz, který pod Mall Group patří. V Košíku převezme skupina od Josefa Kollera celý podíl. Společně chtějí vytvořit jedničku na českém trhu a porazit právě Rohlík.cz, Tesco nebo do budoucna třeba Lidl, který spuštění e-shopu plánuje na podzim. Jakub Havrlant, který skupina Mall Group řídí, financoval transakci s pomocí skupiny PPF Petra Kellnera, Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.
Kdo zažil pár akvizic, ví, že tohle je relativně standardní průběh jednání. Méně standardní je, že informace pravidelně unikaly do médií, a to včetně neveselých detailů o finanční situaci firmy. Tím došlo k narušení idylických představ řady spoluobčanů o zlatém dole jménem e-commerce. Pokud jde o vlastní akvizici, dává určitě větší smysl než varianta transformace Košíku na B2B firmu - ta by v konkurenci třeba Makra neměla sebemenší šanci. Nicméně nově vzniklý subjekt čeká obrovský kus práce, ani jeden z fúzujících e-shopů nemá podle mého názoru jasný positioning a klientelu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
V online potravinách se stále něco děje. Na jednu stranu perspektivní obor, na druhou stranu náročná a drahá logistika. Bojuje se o podíl na trhu, ale současně se hledá nový kapitál. Je ale možné, že když se dva, tři, čtyři perou, smát se bude pátý, desátý nebo dvanáctý.
Tomáš Hájek (Admez)
Z této situace zmatků bych vyvodila jednu zásadní poučku, neinformovat o změnách předčasně.
Monika Hrubalová
Mně to přijde jak z Krysaře od ZNC: Bylo nebylo, bylo nebylo... Každopádně vzniká hodně silný hráč, pokud si to nepokazí nějakou ultraminelou, jako se podařila třeba v poslední době Aukru po převzetí novými majiteli.
Václav Loubek
Koloniální košík se dusí rohlíkem. iTesco se směje?
Daniel Procházka (Ipsos)
Krok, který se očekával, jen možná v jiné podobě. Překvapivě hodně mlžení, druhé překvapení, doufejme, tedy přijde pro zákazníky z pohledu ceny, sortimentu a jeho dostupnosti.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
2. Facebook v Česku spustí vlastní virtuální tržiště
Sociální síť Facebook v Česku startuje své virtuální tržiště nazvané příhodně Marketplace. Podle informací serveru iHNed.cz budou na Marketplace obchodovat pouze jednotlivci, platforma má konkurovat webům, jako je například Aukro. Kromě Česka spustí Facebook Marketplace také pro dalších 17 evropských trhů včetně Německa nebo Francie. Sociální síť díky zapojení nové funkce získá lepší informace o chování svých uživatelů, na které potom bude lépe cílit reklamu. Tržiště se bude zobrazovat ve facebookové aplikaci Marketplace pod ikonou košíku, místo statusů se na něm budou objevovat inzeráty a obchody se budou domlouvat v Messengeru.
Nových možností zprostředkování prodeje je v poslední pár letech hodně, přijde mi ale, že pozice Aukra (do změny) nebo Bazos.cz je poměrně neotřesitelná i přes jejich ‚nemodernost‘. A nové aplikace nepřekonaly 16 % inovátorů a early adopterů, možná ani ty 2,5 % inovátorů ne. Uvídíme, jak Facebook nastaví detaily služby: platební prostředí, hodnocení prodejců/nakupujících a další. Šanci má velkou a je to správná strategie z jejich pohledu.
Jan Penkala (Acomware)
Jde o přirozenou součást transformace FB z nástroje na chlubení se včerejší grilovačkou na něco smysluplnějšího. Asi to bude fungovat, FB má dost zdrojů na to, aby to rozpohyboval./a>
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Facebook hledá další oživení. Nutno přiznat, že jeho síla mu asi hodně pomůže. Hlavně, aby bylo co na všech těch tržištích prodávat.
Tomáš Hájek (Admez)
Marketplace je určitě zajímavý obchodní počin Facebooku. Nakonec ale nic není zadarmo a tedy data, která FB získá, z obchodů svých fanoušků, budou sloužit k personalizovanější reklamě.
Monika Hrubalová
Sílu facebooku asi všichni známe, ten nám drsným heterosexuálním chlapům vnutil i konverzační samolepky jednorožců se srdíčky.
Václav Loubek
Díky fotce nebudete kupovat zajíce v pytli a ještě si můžete prohlédnout i (profil) myslivce, žádná nemilá překvapení za (fejs)bukem. Logický krok a silná konkurence pro stávající platformy, určité potíže mohou nastat s ohledem na způsob platby a platební morálku.
Daniel Procházka (Ipsos)
Facebook se poučil od svých uživatelů, kteří jej využívají pro různé bazary a aukce běžně a hledají jak více vydělat. Ale dá se to nazvat také jako ‚naslouchání zákazníkovi a jít jeho očekávání vstříc‘.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
3. Tezyo v Česku startuje středoevropskou expanzi
V květnu letošního roku vstoupila na český trh rumunská značka Tezyo, která se zaměřuje na prodej bot a módních doplňků. Svou první prodejnu v Česku otevřela v brněnském nákupním centru Olympia. Rumunská firma má v plánu brzy spustit e-shop pro české zákazníky. Na podzim chce Tezyo otevřít pobočku v Praze na Chodově, do budoucna by tu značka chtěla mít 15 prodejen. Česko je pro Tezyo, které vlastní rumunská firma Otter Distribution, prvním bodem plánované středoevropské expanze.
Evropa je integrovaný tržní prostor a je dobře, že firmy expandují všemi směry. Dříve to bylo spíše ze západu na východ, teď k nám expandují také borci z východu. Jsou to Evropané jako my, pojďme je přivítat.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Myslím, že vedle českých, německých, rakouských, polských a dalších prodejních sítí to nebude snadné. Bez kvalitního marketingu se určitě neobejdou. Pokud by ale trochu obohatili relativně nudnou nabídku trhu, bude to super.
Tomáš Hájek (Admez)
Bot není nikdy dost! Uvidíme, jak prodejna i eshop zafunguje u českých spotřebitelů.
Monika Hrubalová
Nevím, neznám. A i když nepodceňuju sílu reklamy, tak úplně necítím tak silnou poptávku, jak v případě jiné odpadně-módní (ehm, ekonomické) značky Pepco.
Václav Loubek
Je skvělé díky nabídce bot zjistit, že Češi a Slováci odpovídají dvěma územím v Rumunsku. Až mě to tady přestane bavit, vím, kam mám zamířit. Do Transylvánie!
Daniel Procházka (Ipsos)
Prodejna vypadá dobře, nabídka bot také, kvalitní servis může být velmi důležitým faktorem, byť nerozhodne sám o sobě o úspěchu expanze. Určitě správné je spouštět rovnou i e-shop, uvidíme jak bude moc omnichannel a prozákaznický. Zajímavé je také to, že nejen do Rumunska, ale i z Rumunska se dá čekat expanze. Vím přinejmenším o 1-2 rumunských e-shopů , kteří přemýšlejí vážně o Česku.
Jan Penkala (Acomware)
Jedna z mnoha firem, prodávající to už prodává někdo jiný, moc nevím čím jiným než značkou prodejen, designem a e-shopem se firma odliší v očích zákazníka. Asi pěkné z pohledu naplnění a zatraktivnění obchodního centra, ale víc v tom zatím bohužel nevidím.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
4. Výrobce krmiv Sušienkovo mění název a expanduje
Český výrobce krmiv pro psy a kočky Sušienkovo mění název na Pet Farm Family. Název firma změnila kvůli expanzi do Beneluxu a do Skandinávie. Pet Farm Family se specializuje na výrobu krmiv z bio ingrediencí z farem od českých a slovenských farmářů, své produkty vyrábí v továrně v pražských Vysočanech. „Další prodejny plánujeme i u nás. Rádi bychom brzy otevřeli nová prodejní místa na Slovensku, uvažujeme také o další prodejně v Praze,“ uvedl pro Retailek Matěj Toman, spoluzakladatel firmy. Obrat firmy Pet Farm Family se podle něj aktuálně pohybuje v řádu milionů korun za rok.
Viz poznámka k Tezyo – je vždy dobře, když někdo chápe, že EU je skvělá příležitost. Pokud jde o název Pet Farm Family, je to tedy silný mix tutových slov – každé z nich má sílu emočního buldozeru. To by mělo fungovat i za polárním kruhem.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Páníčkové a paničky svým zvířecím mazlíčkům věnují někdy více pozornosti než sobě. Proto se vesele vyváží, dováží, vyrábí bio i v segmentu petfoodu a petkosmetiky. Škoda jen, že takový pudl v Göteborgu neocení, že má konzervu z Libně. A teď vážně – když někdo vypiplá firmu díky svému nadšení a dokáže expandovat do zahraničí, má můj obdiv.
Tomáš Hájek (Admez)
Do zahraničí s cizím jménem, to přece dá rozum. Taková moje oblíbenkyně Pavla Nováková taky nadělala kariéru v zahraničí s cize a divoce znějícím jménem.
Václav Loubek
Kočky a psi nejsou lidi a tomu by měla odpovídat i jejich strava, v kontextu životního cyklu, kondice a případných zdravotních potíží. Veterináři a odpovědní majitelé to vědí.
Daniel Procházka (Ipsos)
Mně se ten příběh a firma líbí a fandím! Tak trochu varování pro jiné výrobce či e-shopy ohledně brandu, který by nebyl použitelný pro zahraničí a musel být změněn, aby umožnil expanzi.
Jan Penkala (Acomware)
Pet food letí, alespoň u nás. Tomuto segmentu fandím, fantazie zde nemá hranic a novinky na sebe nenechávají dlouho čekat. Skandinávie je dobrá volba, i z pohledu cenové hladiny, která u produktu tohoto typu není nejnižší.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
5. Gant v Česku a na Slovensku spustil e-shop
Americká značka Gant spouští v Česku a na Slovensku nový internetový obchod, který odstartuje nová kolekce podzim/zima 2017. Adresa e-shopů je www.gant.cz a www.gant.sk. Součástí služby je doprava zdarma, možné je také vyzvednutí na všech pobočkách značky Gant, kterých je v Česku 22. O online marketing nově spuštěného e-shopu se stará agentura WMC/Grey. E-shop má oslovit především zákazníky, kteří nakupují raději skrze mobilní zařízení.
Silné značky hledají přímou cestu ke svým zákazníkům a vlastní e-shop je logické řešení. Jestli to bude fungovat ale fakt nevím. Znám hodně lidí, kteří si jezdí kupovat americké věci přímo do USA. I s letenkou a víkendem v hotelu to vyjde levněji. No a proběhnout se po NYC je pro některé z nás zábavnější než něco hledat na displeji mobilu, který nám už tak jde na nervy.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Jednoduchý a příjemný e-shop i v mobilní verzi. Spojení s prodejnami může znamenat jen posílení značky na trhu. A online marketéři mohou přemýšlet, jak oslovit cílovou skupinu.
Tomáš Hájek (Admez)
Bez mobilů to do budoucna nepůjde, budou si to dřív nebo později uvědomovat i další značky. Ono je hezké mít výstavní krám na Chodově, ale lidstvo je čím dál tím línější.
Václav Loubek
Díval jsem se. e-Gant je přehledný a srozumitelný, umožňuje si vybrat a koupit, doprava zdarma by měla podpořit zájem vyzkoušet. Nechat zákazníka nakupovat kdy chce a kde chce je trend. Přejme Gantu, aby to bylo také profitabilní.
Daniel Procházka (Ipsos)
Gant spustil e-shop, který má jen málo chybek a ukazuje, jak by módní značky měly prodávat online. Trochu chybí řazení v kategoriích, info o skladovosti + termínu dodání a primárně možnost vyzvednout/vyzkoušet zboží na prodejně bez nutnosti platby předem. Oceňuji dopravu zdarma na vše, přehlednost, propojení s věrnostním klubem, kvalitní fotky i detailní informace o produktu. Zajímavé bude sledovat, zda se bude zboží prodávat i za plné ceny nebo v období mimo výprodejů budou prosperovat jen neofiko e-shopy s trvalou slevou.
Jan Penkala (Acomware)
Gant jde konečně směrem, který zákazník očekává, je to hodně o stylu a image, počtem prodejen a limitovaným sortimentem na některých z nich byl zákazník dost omezen.
Patricia Jakešová (U & Sluno)