Walmart s Googlem spolupracují proti Amazonu. Atari žaluje Nestlé

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Google a Walmart spolupracují proti Amazonu

Google se spojil s americkou maloobchodní sítí Walmart, společně chtějí konkurovat internetovému prodejci Amazon a jeho možnosti nakupovat pomocí hlasu, které se jmenuje Alexa. Google, který provozuje prodejní platformu Google Express, přes ní začne nabízet produkty Walmartu. Stejně jako Amazon, i on chce poskytnout zákazníkům možnost nakupovat pomocí hlasu. Služba, která nakupování pomocí hlasové asistence poskytne, se jmenuje Google Assistant. Obě firmy si myslí, že tato forma nakupování je budoucností retailu, spustit ji plánují už v září. Spojení Walmartu a Googlu se zatím týká jen nepotravinového zboží, s tím hodlá Walmart přijít na trh v USA až během příštího roku. O spojení informovala CNN

A máme tu další svatbu slonů, jak se říká v Německu. Je neuvěřitelné, co všechno Walmart vymýšlí a dělá, aby se nenechal porazit Amazonem. Nutno přiznat, že to jsou velmi chytré tahy. Co mne ale osobně udivuje, je to, že ani oznámení takto atraktivního partnerství neovlivnilo cenu akcií Walmartu. Ta se po oznámení zvedla jen mírně a už zase klesá. Burza je fakt nevyzpytatelná.
Tomáš Krásný

Atari podal žalobu na Nestlé kvůli kopírování hry

Výrobce cukrovinek firma Nestlé čelí se svou značkou Kit Kat žalobě od výrobce videoher Atari. Ten tvrdí, že Nestlé okopíroval jeho hru Breakout ze 70. let ve své marketingové kampani. Švýcarský výrobce sladkostí údajně v reklamě okopíroval vzhled hry, jednotlivé cihly však nahradil tyčinkami Kit Kat. Reklama byla dokonce pojmenována Kit Kat: Breakout. Objevili se v ní lidé, kteří ve své pracovní pauze hru hráli. Na obrazovce se pohyboval předmět tvaru pádla, který odrážel míček tak, aby se dotkl obdélníků, které se pohybovaly horizontálně. Podle Atari se jedná o kopírování tak zřejmé, že Nestlé nemůže svou vinu vyvracet. Výrobce sladkostí však v reakci na podanou žalobu uvedl, že se obvinění bude velmi intenzivně bránit. Breakout byl ve své době vytvořen jako nástupce úspěšné hry Pong a vytvořili jej zakladatelé firmy Apple – Steve Jobs a Steve Wozniak.

V novém propojeném světě se potkává doslova každý s každým. A to občas dělá problémy. Osobně bych právní bitvu svých oblíbených značek z přelomu 80. a 90. let nečekal, ale to už je to kouzlo digitálních časů. Mimochodem: kdo si ještě pamatuje slavnou žábu? (Vysvětlivka pro gen Y: ikonická hra na Atari….) 
Tomáš Krásný

Umělá inteligence přinese novou definici chytrosti

Umělá inteligence a znalost jejího využití bude pro lidi podle Eda Hesse, profesora na Harvardu v článku pro Harvard Business Newsstejně revoluční, jako objev elektřiny. Předpokládá se, že nástup umělé inteligence bude znamenat desetkrát vyšší ztrátu, než jakou dosud manufakturní práce kvůli automatizaci zažila. Člověk prý bude i nadále potřeba, protože podle vědců je považován za vyšší formu inteligence, které se stroje nemohou vyrovnat, například v sektoru poskytování služeb jiným lidem, kde je nutná sociální interakce. Emoční a kognitivní schopnosti bude však muset lidská pracovní síla pozvednout na vyšší úroveň, aby byla strojům relevantním vedením. Podle Hesse se lidé musí nově postavit k definici toho, co znamená být chytrý. Doposud to převážně byl člověk, který dosahoval nejlepší výsledků v určitém hodnocení nebo testování. Ovšem některé formy nové inteligence, které už známe, se umí učit, zapamatovávat a ukládat informace mnohem rychleji než člověk. Chytrý člověk bude podle Hesse v budoucnu měřen hlavně podle kvality myšlení, spolupráce, naslouchání a učení. Množství se zkrátka nahradí kvalitou.

Velmi zajímavý text! Když to ale vrátím z Harvardu do české reality a podívám se na to českýma pragmatickýma očima, i v době AI (artificial intelligence) půjde stále hlavně o to, nebýt UB (úplně blbý) a nepodléhat blbé náladě. To bude platit i za Industry 4.0 a jak tak pozoruji některé spoluobčany, bude to fuška.
Tomáš Krásný

Walmart má nové samoobslužné kiosky na výdej zboží

Americká maloobchodní síť Walmart začal ve svých prodejnách zavádět obří digitální samoobslužné kiosky, které vyhledávají objednávky zákazníků z internetu. Jedná se o inovaci v rámci služby Click and Collect. Zatím je má ve 20 prodejnách, brzy je plánuje rozšířit na 100 prodejních míst po celé Americe. Podle autorů článku na webu Business Insider nové kiosky situaci objednávek a vyzvednutí v obchodě řeší mnohem lépe než předchozí servis. Jednak jsou umístěné vpředu prodejny, není proto nutné projít celou plochu, za druhé je po zadání kódu objednávky balík kiosek vydá do 45 sekund. Stejný přístroj prý také Walmart testuje na vyzvedávání potravin, nicméně tyto kiosky musí být vybavené speciálními chladícími zařízeními. Do budoucna by je chtěla síť spustit. 

Osobně považuji osobní odběr zboží zakoupeného online za velmi perspektivní – už jen kvůli budoucí regulaci dodávek do domácností, kterou očekávám s ohledem na ekologické a dopravní aspekty. Takže být eshopistou, hned se na tuhle inovaci letím do Ameriky podívat.
Tomáš Krásný

Retaileři testují blockchain od firmy IBM

Velcí výrobci nebo prodejci potravin a dalších výrobků, jako je Nestlé, Unilever, Walmart, Dole Food Company nebo Tyson Foods, si vyzkoušeli blockchainovou technologii od firmy IBM. Ta jim má pomoci lépe sledovat dodavatelskou síť a bezpečnost svých produktů. Pojem blockchain se poprvé objevil ve spojitosti s kryptoměnou bitcoin, jejíž základ tvoří. Je to sdílený záznam dat vedený počítačovou sítí, který má zajistit větší transparentnost prováděných úkonů. Hlavním motivátorem pro velké obchodníky by měl být fakt, že se v masových dodávkách dá snadno individualizovat jediný produkt a vysledovat jeho případná kontaminace během dodání do prodejny.
Walmart spolupracuje s IBM na nové technologii od loňského října. Vedení firmy uvedlo, že mu blockchainová technologie umožnila zkrátit dobu sledování trasy manga ze sedmi dnů na 2,2 sekundy. IBM doufá, že nová platforma bude sloužit velkým výrobcům a retailerům jako katalyzátor pro vývoj aplikací, které by uměly s blockchainovým systémem pracovat. Informovala o tom agentura Reuters

Blockchain…….pokud to slovo ještě neznáte, rychle se seznamte. Vypadá to na „buzzword“, který bude silně znít v dalších měsících. To, co právě startují velcí výrobci a obchodníci v kooperaci s IBM, by ale mohlo signalizovat, že tohle slovo pocházející z temných zákoutí internetu si najde silnější pozici v našich slovnících natrvalo.
Tomáš Krásný

Nejnovější