Amazon s Whole Foods zlevňuje. Po bouři Harvey rostou akcie hobby marketů

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Amazon s Whole Foods zlevní vybrané položky

Americký e-commerce prodejce Amazon dokončil akvizici se sítí Whole Foods. Obě firmy minulý týden představily svou vizi, jak chtějí po spojení strategicky pokračovat. Změnou má být mimo jiné snížení cen Whole Foods tak, aby byla cenově dostupná pro každého. Významnou roli má v novém systému hrát také členství ve věrnostním programu Amazonu, který nese název Prime. Co se týká zlevněného zboží, první mají přijít na řadu například fair trade banány, losos, hnědá vejce, hovězí maso, mandlové máslo nebo jablka. Další položky mají přijít na řadu později. Program Prime má být aktuálně začleňován do POS Whole Foods, členům poskytne ještě větší slevy a další benefity na prodejně. Amazon chce skrze Whole Foods do budoucna investovat do logistiky a merchandisingu. Mezi další změny patří možnost nakupovat produkty Whole Foods z vybraných produktových řad přes e-shop Amazonu nebo také že výdejny Amazon Lockers budou umístěny do prodejen Whole Foods. O novinkách informoval server Progressive Grocer.

Omnichannel v praxi – Amazon okamžitě předvádí, jaké výhody přináší zákazníkům možnost nakupovat ve více ‚kanálech‘. Pro nás je asi nejvíc poučné, že slevy nejsou bezhlavé (na rozdíl od našich ‚ikonických‘ letákových akcí), ale směřují k podpoře loajality zákazníků. Pro investory je pak nepochybně velmi zajímavé detailně studovat, co tento tah udělal s hodnotou akcií tradičních obchodních řetězců (nápověda: propadly se).
Tomáš Krásný

Umělá inteligence může zlepšit zážitek zákazníků

Značky, které nepřemýšlejí o tom, jak využít umělou inteligenci, už zaostávají. Ukázala to studie studie Retail Revolution od OMD EMEA a Goldsmiths. Je založen na odpovědích 15.000 spotřebitelů napříč 13 zeměmi Evropy. Zatímco značky se pomalu uchylují k interaktivním technologiím, aby zapojily zákazníky do dění v obchodě, sami zákazníci očekávají VIP zacházení, když do obchodu vejdou. Aby byly obchody schopné přijmout tuto výzvu, měly by uvažovat o zapojení umělé inteligence. 47 % respondentů uvedlo, že by pro ně bylo příjemnější nechat si poradit od umělé inteligence. Jen 17 % uvedlo, že by si od takového systému poradit nenechali, přičemž ale 15 % respondentů by si nenechalo poradit ani od zaměstnance. Ti, kteří umělou inteligenci odmítají, jsou převážně starší lidé, kteří jí nerozumějí, nebo mladí, kteří ji zas podle svých slov nepotřebují. Retaileři tak musí najít způsob, jak ji chytře integrovat a jak vysvětlit zákazníkům benefity jejího využívání. O závěrech studie informoval web Chain Store Age.

Tento text zní skoro jako skvělá reklama na naše 2 chystané konference – Brand Management 2017 teď v září a Prime Time for Big Data v březnu 2018. Psali ho ale američtí novináři, takže na mne to není. Mám ovšem radost, že držíme krok se světovým vývojem!
Tomáš Krásný

Po bouři Harvey vzrostly akcie hobby marketů

Akcie amerických prodejen s domácími potřebami a ropných rafinérií narostly minulé pondělí po hurikánu Harvey v Texasu. Bouře, jejímž působením zemřelo kolem 50 lidí a která se přesunula k Mexiku, zvedla akcie daných firem na burze. Akcie Home Depotu vzrostly o 1 %, síť Lowe o 0,5 %. Vzrostly také akcie výrobce stavebního materiálu USG Corp o 4,5 %.  O posunu akcií i v dalších odvětvích, jakými jsou ropné rafinérie nebo pojišťovny, informovala agentura Reuters

Při přípravě shrnutí minulého týdne nelze opomenout katastrofické záplavy v Texasu. Mají i méně stinnou stránku – osobně mne nadchlo nasazení tisíců dobrovolníků a nezištná pomoc, kterou poskytovali všichni – od nezletilých skautů po gigantické korporace. Například pivovary přestaly vyrábět pivo a do plechovek plnily pitnou vodu pro zásobování postižených. Zajímavá je i reakce burzy – akcie hobby marketů šly nahoru, bude se totiž opravovat a stavět. Burza je fakt brutální vynález.
Tomáš Krásný

Coop vede jednání o převzetí nezávislé sítě Nisa

Britská skupina Coop vstoupila do rozhovorů o převzetí convenience sítě Nisa, přičemž cena transakce se zatím vyšplhala na 130 milionů britských liber (asi 3 miliardy Kč). Nisa je seskupení nezávislých maloobchodníků, kterých se pod značkou sdružuje přes 1.000. K diskuzi o převzetí přistoupil Coop poté, co z ní odstoupil druhý velký britský maloobchodník Sainsbury’s. Vlnu nákupů sítí s menšími prodejnami začalo Tesco, které chce převzít síť convenience Booker. Podobný úkon udělal také retailer Morrisons, který koupil řetězec McColl. Tímto krokem chce zákazníky přesvědčit, aby místo supermarketů navštívili i malé prodejny, kterými McColl disponuje. Nisa údajně původně upřednostňovala převzetí Sainsbury’s, nakonec jsou však obchodní tým spíše preferuje spojení s Coopem, který mu díky své povaze umožní uchovat nezávislost a kontrolu dodavatelského řetězce. Informoval o tom online web deníku The Guardian.

Moc rád bych jednou něco podobného četl o českém systému COOP. Nezávislých obchodníků je u nás pořád více než v Británii a kupní cena by byla určitě daleko nižší.
Tomáš Krásný

Ocado spustilo pro nákup aplikaci Alexa od Amazonu

Britský online řetězec Ocado se stal prvním e-shopem s potravinami ve Velké Británii, který spustil pro nakupování aplikaci Amazonu Alexa ovládanou hlase zákazníka. Služba je dostupná pro ty klienty, kteří mají účet u e-commerce prodejce Amazon. Kromě sledování potravin, přidávání dalších položek aplikace také nabízí sezónní potraviny a recepty. Informoval o tom server Retail Gazette.

V kalendáři už není skoro ani den, kdy by Amazon s něčím nepřekvapil. Spolupráce s britským e-shopem Ocado je fakt pecka. Ocado je podle mne nejlepší příklad úspěšného e-commerce s potravinami v Evropě. Touto kooperací nás ale možná Amazon v budoucnu ušetří ještě většího překvapení – to až Ocado koupí. Možná mám jen bujnou fantazii, ale třeba taky ne.
Tomáš Krásný

Nejnovější