Během loňska přibylo v Česku 21 prodejen s potravinami

Během loňského roku 2016 se v Česku navýšil počet prodejen s potravinami o 21. Konkrétně působilo na českém trhu ke konci loňského roku 740 prodejen potravinářských supermarketových řetězců typu Albert nebo Billa, 659 prodejen potravinářských diskontů, jako je Lidl nebo Penny, a 317 hypermarketových prodejen, kam patří třeba Globus. Výsledky pocházejí ze studie Supermarket, Diskont & Hypermarket, kterou každoročně vydává výzkumná firma GfK Czech.

V Česku jsou čtyři řetězce se supermarketovými prodejnami, které dohromady provozovaly 740 prodejen s celkovou prodejní plochou 507.000  metrů čtverečních. „Trh supermarketů v Česku se koncentruje do vlastnictví tří mezinárodních firem – Ahold, Rewe a Tesco Stores. Navíc zde významně působí domácí družstevní síť Coop. V průběhu roku 2016 se v České republice zvýšil počet supermarketů o 11 prodejen a celková prodejní plocha supermarketů se navýšila o cca 6.000 metrů čtverečních. Nejvíce supermarketových prodejen se nachází v Praze (154), nejmenší zastoupení mají naopak v Karlovarském kraji (14),“ řekl Pavel Cabal, seniorní projektový manažer z GfK.

O rozvoj se v této kategorii stará hlavně Billa ze skupiny Rewe, která loňský rok uzavírala s 212 prodejnami. Letoš už postavila 4 nové, expandovat se chystá i nadále.  „V naší expanzi se zaměříme na rychle se rozvíjející byznysová centra a příměstské části. Kromě Prahy a Středočeského kraje přivítáme v roce 2017 nové zákazníky například v jižních Čechách nebo v Jihomoravském kraji,“ sdělil letos v dubnu Jaroslaw Szczypka, generální ředitel české Billy.

Největší rozlohu prodejen má mezi diskonty Lidl

Nový Lidl ve Strakonicích

Nový design sítě Lidl

Na českém trhu jsou čtyři diskontní řetězce – Coop Diskont, Lidl, Norma a Penny Market. Ty dohromady provozovaly 659 prodejen s celkovou prodejní plochou 497.000 metrů čtverečních. Mezi lety 2015 a 2016 stoupl počet diskontních prodejen v Česku o 7 jednotek a celková prodejní plocha diskontních prodejen se rozrostla o cca 10.000 metrů čtverečních. Největší celkovou rozlohu mají prodejny řetězce Lidl, prodejny řetězce Penny Market jsou v těsném závěsu. Lidl zároveň aktivně staví nové prodejny v modernizovaném konceptu, tu poslední otevřel minulý týden v Klatovech. Nový design má dřevěné prvky, větší parkovací místa nebo větší odkladiště u pokladen. Remodelingem prochází i Penny Market, mění se na tržiště. Podle studie se nejvíce diskontních prodejen nachází ve Středočeském kraji (91), nejmenší zastoupení mají naopak ve Zlínském kraji (27).

Penny v novém konceptu

Penny v novém konceptu

Hypermarkety zastávají v Česku také čtyři řetězce – Albert hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco hypermarket. Celkem pod ně spadá 317 prodejen s prodejní plochou 1 369.000 metrů čtverečních. V průběhu roku 2016 se počet hypermarketových prodejen navýšil o 3 jednotky, díky expanzi řetězce Kaufland, který rovněž předělal některé své prodejny v novém konceptu. Celková prodejní plocha hypermarketových prodejen se rozrostla o cca 9.000 metrů čtverčních. Nejvíce hypermarketů je umístěno v Moravskoslezském kraji (45), naopak nejméně hypermarketů má Liberecký kraj (12).

Nejnovější