„Makro dostalo do konceptu hravost, už není neosobní obchod s regály z palet“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Makro je na Stodůlkách v novém

Nové, barevnější pojetí prodejny Makro Stodůlky

Nové, barevnější pojetí prodejny Makro Stodůlky

Velkoobchodní síť Makro představila první českou prodejnu v novém konceptu, konkrétně na Stodůlkách. Koncept nese název Makro Inspirace a firma do něj investovala 35 milionů Kč.  Nová podoba je barevnější, doplněná dřevem. Firma zmodernizovala toalety, přidala informační koutky a zprůchodnila uličky. Další prodejny budou případně předělány až po testu úspěšnosti nového konceptu, což může podle Guillauma Chêna, výkonný ředitel Makro Česko a Metro Slovensko, trvat od šesti do devíti měsíců. V rámci nového designu zalistovala firma také 3.500 nových výrobků. Nově také přibylo 60 lokálních výrobců. Rekonstrukce souvisí s výstavbou nového distribučního centra v Kozomíně, které poskytne zákazníkům přímou distribuci.

Jak dostat lidskost a hravost do Makra? Třeba takto! Tohle už není ten neosobní velkoobchod s vysokými paletovými regály. Velký palec nahoru a přeju, ať se koncept osvědčí a bude také jinde než v Praze.
Petr Podlešák

Přestavují všichni, je to trend. Pro nás zákazníky, ať už maloobchodní nebo velkoobchodní myslím moc hezké. Věřím, že výzkumníci vyzkoumají u zákazníků pozitivní ohlas a brzy to takto bude vypadat všude, ne jen na centrále…
Jan Polák (Ipsos)

Pěkné a taky zajímavé! Dodavatelům I zákazníkům jistě udělá radost, ze Makro přidává nové položky do sortimentu, a to i v době, kdy většina retailerů redukuje sortiment.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

I u velkoobchodní prodejny je zkrášlení pozitivní věc. Jednak zlepší orientaci, jednak tam nakupuje hodně lidí pro svou rodinnou potřebu a srovnává Makro s hypermarkety. Trochu se divím, že propojení na e-shopy s potravinami již dávno není větší, ale to asi přijde.
Tomáš Hájek (Admez)

Stejně je divné, že Makro se bohatě snaží propagovat kvalitní gastronomické výrobky, a pak v restauracích a malých obchodech nakonec nejčastěji narážíme na glutamátové mňaminky značky ARO.
Václav Loubek

2. Lidl na obalech odmazal kříže

Německý diskont Lidl způsobil v Česku poprask, když z obalů potravin, na kterých bylo vyobrazené město Santorini, během Řeckého týdne vymazal kříže z ortodoxních kopulí. Lidl se minulý pátek po vlně nespokojenosti českých zákazníků omluvil s tím, že je mezinárodním řetězcem, který je politicky i nábožensky neutrální. Do budoucna bude však při tvorbě obalů dbát na názor spotřebitelů. České zákazníky však tato omluva příliš neuspokojila, svůj nesouhlas s krokem sdělil například kardinál Dominik Duka nebo jáhen pravoslavné církve Alexandr Lukanič. Během týdne se za retuš omluvila i německá centrála Lidlu se slovy, že „se nejedná o špatný úmysl“. Informoval o tom server iHNed.cz.

Kdybych chtěl parafrázovat to rčení o schizofrenosti a faktu, že po vás nejdou, napsal bych, že jako člověk z marketingu si fakt nemůžete být jistí, jestli to Lidl udělal schválně, aby dostal luxusní PR zdarma nebo je to prostě jen zhůvěřilost (nebo připo**nost) těch nahoře, aby snad někoho neurazili. Následné tiskové vyjádření bohužel moc světla do celé kauzy nepustilo, neb bylo plné tradičních krizověkomunikačních blábolů. Ale protože už tady Lidlu vytrvale fandím skoro rok, a ty pokácené stromy jsem jim už odpustil, těch pár máznutí myší ve Photoshopu jsem schopný nějak přežít.
Petr Podlešák

‚Upilovat‘ kříže opravdu nebyl od Lidlu dobrý nápad, ale že se z toho strhne taková mela, to jsem opravdu nečekal. No, někdy chtít být zadobře opravdu ze všemi se moc nevyplácí… Ale bojkotovat nákupy podle pana ministra zemědělství, to je asi nějaké předvolební legrace.
Jan Polák (Ipsos)

Překvapila mne masivní reakce spoluobčanů – něco takového bych čekal na polském venkově, ne u potomků husitů – proslulých křižákobijců. Ale beru to jako nezbytný folklór, vybuzeným nadužíváním (a)sociálních médií. Podstatná je ovšem reakce ministra zemědělství Jurečky, tu už zdaleka nelze považovat za legraci. Vyzvat spotřebitele k bojkotování velmi významného prodejce (a exportéra!!!!) českých a moravských potravin, to je tedy síla. Nedělám si iluze, že by ministr mohl něco podstatného na trhu změnit k lepšímu, ale takhle drasticky škodit by tedy nemusel. Osobně reakci Jurečky považuji za ještě větší předvolební chybu než aféru ‚chcípl pes‘ jeho kolegy Bělobrádka.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Nevím, zda má smysl k tomuto provařenému tématu dávat další komentář. Je to velký průšvih, zvláště v současné ‚citlivé‘ Evropě. Co bude dál? Firma se stručně omluvila a dále bude spíše mlčet. Ještě měsíc se o tom bude mluvit v médiích a na sociálních sítích. Pak emoce utichnou. Pár jedinců možná přestane v Lidlu nakupovat. Odborníci na komunikaci budou mít případovku do svých prezentací. Ale všichni možná budeme pozorněji sledovat dění kolem sebe. A velké firmy uvidí, že negativní PR se šíří rychle. Nicméně přimlouval bych se za sociologickou studii tohoto problému.
Tomáš Hájek (Admez)

Tak tohle mě opravdu překvapilo svojí neúctou k tradicím a vůbec obyvatelům. Říkám si, co budou dělat se slovenským znakem, tam je také kříž, udělají z něho násadu na koště zapíchlou nad Tatrou? Jednou mi jeden opravdu dobrý novinář řekl památnou větu ‚Nestahuj kalhoty, když brod je ještě daleko‘. Co je to korektnost, že budeme měnit historii, nebo pro jistotu zbouráme kostely? Nebo tedy budeme v centrále upravovat státní a jiné znaky, přepíšeme historii, donutíme jíst lidi na východě ochuzené potraviny, protože předci jim to tak chutí? Tak se zamýšlím, jestli se Lidl nechce nějak (a už to tady bylo) zviditelnit a touto špatnou gerillkou nedat o sobě vědět? I to by byla marketingová strategie.
Monika Hrubalová

Podle mě tahle zpráva ukázala dvě věci. Za prvé, v marketingu Lidlu zcela jistě sedí aktivní blbeček, co vymyslel (určitě na základě nějakého děsně drahého průzkumu), že jakože cílovka bude mnohem větší, respektive, že určité skupiny obyvatel možná nekupují naše produkty proto, že jsou na nich vyobrazené náboženské symboly konkurenční víry. A nad ním sedí naopak pasivní blbeček, co si neuvědomil, že lidi, kterým vadí kříže, zřejmě jedí něco úplně jiného, než akční zboží z řeckých týdnů. Prostě naplno se ukázala naše aktuální kultura lhaní si do kapsy ve jménu lepších zítřků. Bohužel letáky s arabským půlměsícem o pár týdnů dřív zřejmě navrhoval človíček, sedící vede našeho aktivního blbečka, takže ty tam zůstaly, čímž si to Lidl úplně pos… zabil. A druhá věc… Že to vyvolalo takové haló zrovna u nás, kde při minulém sčítání obyvatel asi 40 % lidí uvedlo, že jsou bez vyznání, a najednou půl národa řve, že jako naše tradiční náboženské symboly je nutné hájit, to je taky veselá taškařice. Že to naštvalo Řeky, to naprosto chápu. A největšího s prominutím dementa ze sebe udělal ministr Jurečka kecy o bojkotu Lidlu. I vzhledem k tomu, že kříže má Lidl vyretušované na obalech už bůh ví jak dlouho a doteď ho to nezajímalo, až když začal kvičet lid, tak se přidal.
Václav Loubek

3. Distillery Kleiner změnila majitele

Zakladatelé Destillery Kleiner Jan a Růžena Kleinerov

Zakladatelé Destillery Kleiner Jan a Růžena Kleinerov

Likérka Palírna U Zeleného stromu koupila českého výrobce destilátů Distillery Kleiner. Objem transakce strany nekomentovaly, podle údajů z obchodního rejstříku však likérka získala v destilérce 100 %. Palírna U Zeleného stromu (dříve Granette – Starorežná Distilleries), která vyrábí například Starou mysliveckou, Hanáckou vodku nebo Blend 42 vodku, si od spojení slibuje snazší vstup do gastronomie, zejména do vybranějších restaurací. Distillery Kleiner totiž dodává své destiláty například i do jediných tří michelinských restaurací v Česku. Prvním produktem, který se v rámci nové spolupráce obou firem objeví na trhu, je desetiletá višňovice. Zakladatel Distillery Kleiner Jan Kleiner si díky spojení uleví od administrativních povinností a zaměří se na vývoj nových produktů.

V otázce ovocných (a jiných) lihovin jsem pravověrný Žufánkovec. A o existenci Distillery Kleiner jsem až do vydání té tiskové zprávy o akvizici Palírny U Zeleného stromu neměl ani ponětí. Co si ale zasluhuje pozornost jsou komentáře na FCB ohledně získaných medailí na soutěžích v USA, luxusních obalech a vůbec prémiovosti této značky. Očividně jsem svou nevědomostí o Kleinerovic palírně o nic nepřišel
Petr Podlešák

Krásná akvizice, krásné výrobky, jak vizuálně, tak předpokládám chuťově. Věřím, že exkluzivní klientela kvalitních pálenek se po světě jistě najde.
Jan Polák (Ipsos)

Mám radost, významné domácí firmě se daří a koupila si ke svým 500. narozeninám hodnotný dárek.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Asi netřeba moc komentovat. Oboustranně výhodný byznys. Větší kupuje menšího, umožní mu další rozvoj a sobě otevře nový segment trhu.
Tomáš Hájek (Admez)

Jen aby to nedopadlo tradičním způsobem při akvizici ‚malosériového‘ výrobcem ‚velkosériovým, až průmyslovým‘. Tedy nahrazení malosériových postupů, které z produktu dělají unikátní záležitost, těmi velkosériovými, které směřují k průměrnosti. Snad ne.
Václav Loubek

4. Majitel Leo Expressu v Burrito Loco

První mimopražská prodejna sítě v Plzni

První mimopražská prodejna sítě v Plzni

Do sítě prodejen rychlého občerstvení Burrito Loco zaměřených na mexickou kuchyni vstoupila investiční skupina Aakon Capital. Za skupinou stojí Leoš Novotný mladší, který na českých drahách rovněž provozuje vlakovou dopravu Leo Express. Novotný se prostřednictvím Aakon Capital stal minoritním vlastníkem Burrito Locos s 25% podílem. Výši transakce firmy neuvedly. Majoritním vlastníkem je zakladatel Burrito Loco Glenn David Spicker. Kromě sítě rychlého občerstvení mu v Praze také patří mexická restaurace Agave a síť Bohemia Bagel. Aackon Capital chce v síti investovat například do expanze, a to i do zahraničí, jak v rozhovoru pro Retailek letos v červnu potvrdil Martin Krupička, provozní ředitel řetězce. Zájem o franšízu je podle něj například v Německu, Maďarsku, Rakousku, v Indii nebo na Taiwanu. V Česku by se firma chtěla posunout na Moravu, mimo Prahu je zatím jen v Plzni. 

Kdo jiný by měl investovat do Burrito LOCO než majitel vlaků, že. Možná se brzy v nabídce palubního občerstvení objeví nějaká ta tortilla nebo jiná mexická pochoutka.
Petr Podlešák

Nedávno jsem se nějakou dobu pohyboval v Dallasu, státě Texas s lidmi, kteří měli mexické kořeny. Chodili jsme do Mexických restaurací, doma vařili Mexické jídlo a všechno opravdu velmi chutné. Byli jsme také v restauraci, kde jsme čekali cca 30 minut na místo a to bylo v lokalitě, kde bylo asi dalších minimálně 20 restaurací a fast foodů různého druhu. Ale restaurace opravdu stála za to, v Česku jsem v podobné rozhodně nebyl. Proto si myslím, že by se v Praze uživila i další OPRAVDU mexická restaurace většího konceptu s kvalitními originálními surovinami, ne jen rychlé občerstvení.
Jan Polák (Ipsos)

Ale jo, proč ne. Třeba bude následovat přímý vlak Praha – Mexico City.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Není on Leošexpress syn majtele Hamé? Tak jen doufejme, že se Burrito Loco nebude vyrábět z jejich paštik, no.
Václav Loubek

5. Becherovka prezentuje umělce

Kreativní dvojice Manufactory75 představí své výrobky na Becher Marketu jako první

Kreativní dvojice Manufactory75 představí své výrobky na Becher Marketu jako první

Česká značka bylinného nápoje Becherovka spustí od 1. září internetový obchod Becher Market. Jeho prostřednictvím nabídne limitované edice výrobků od českých kreativců a řemeslných mistrů. Každý z vybraných umělců má na prezentaci svého výrobku na novém webu prostor 10 dnů. Jimi prezentované zboží má být inspirováno Becherovkou. Výrobci a kreativci se budou na Becher Marketu střídat až do února příštího roku. Jako první své pouzdro na karty a bankovky z italské kůže představí dvojice českých kreativců Manufactory75. Pokud si chtějí zájemci výrobek pořídit, mají sdílet odkaz z webové stránky na své facebookové zdi a vyplnit formulář. Poté budou informováni, zda dostali slevu nebo produkt vyhráli. 

Každá podpora umělců je správná. Ani nápad s nákupem přes sdílení také není špatný, i když je to spíš něco ve smyslu loterie. A nevím, jestli si lidi budou chtít ‚zaneřáďovat‘ svou timeline s vidinou nějaké slevy na nákup. Uvidíme.
Petr Podlešák

Sympatická, i když určitě ne ‚disruptivní‘ inovace. Hezký příklad toho, jak decentně inovovat tradiční produkt, který se svoji podstatou vzpírá nějakým radikálnějším podobám změny.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zajímavý nápad. Předpokládám, že náklady na provoz Becher marketu jsou malé. Ale oboustranné spokojenosti – tedy jak Becherovky tak i jednotlivých řemeslných firem – se docílí při velké návštěvnosti webu. A nejsem si jistý, zda na to bude stačit třeba fanouškovská základna na sociálních sítích. Ale líbí se mi to.
Tomáš Hájek (Admez)

Když jsem u Lidlu byla kritická, tak tohle bych i jemu (tedy Lidlu) doporučila. Takhle se chová odpovědná firma, pomáhá umění, sází na tradici. Jen tak dále.
Monika Hrubalová

Jako snažit se zmáknout repositioning od ‚levný chlast, co se jím prolejvá ta troska na hradě‘ k ‚vymazlený drinček pro pražskou kavárnu‘, to chce koule. Nemám úplně pocit, že by se to dařilo, ale to si musí vyhodnotit u Bechera.
Václav Loubek

Nejnovější