Počet módních outletů v Česku se během příštího roku 2018 zvýší ze dvou na pět. K existujícím outletům, kterými jsou Freeport Fashion Outlet v Hatích a Fashion Arena v Praze (otevřeno 2007/2010, 25.200 metrů čtverečních, 106 jednotek), mají přibýt Prague The Style Outlets v Tuchoměřicích u Prahy, Outlet Arena Moravia v Ostravě a Bohemia Village v Benešovicích u Plzně. Na základě svých poznatků to uvádí realitně-poradenská firma Cushman & Wakefield. Během dalšího roku 2019 by měl u Prahy vyrůst ještě jeden outlet, navazující na Prague The Style Outlets. Poté už podle zmíněných expertů nebude v Česku z obchodního hlediska prostor pro výstavbu dalších.
Plánovaná výstavba outletů v Česku
Název | Město | Rok otevření | Plocha (v m2) | Počet jednotek |
Prague The Style Outlets (bývalá Galleria Moda) | Praha | 2018 | 20.000 | 100 |
Outlet Arena Moravia | Ostrava | 2018 | 17.000 | není známo |
Bohemia Village | Benešovice | 2018 | 15.000 | 75 |
Prague The Style Outlets (2. fáze) | Praha | 2019 | 10.000 | není známo |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Existující outlety v Česku
Název | Město | Rok otevření | Plocha (v m2) | Počet jednotek |
Freeport Fashion Outlet | Hatě | 2003 | 22.400 | 80 |
Fashion Arena | Praha | 2007/2010 | 25.200 | 106 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Výstavba tuchoměřického outletu Prague The Style Outlets, za kterou stojí developer Neinver spolu s firmou The Prague Outlet, měla být dokončena letos, ale odložila se na jaro příštího roku. Nákupní areál má ožít v místě, kde mělo původně stát nákupní centrum Galleria Móda. Ta zkrachovala ještě před svým oficiálním otevřením. Prague The Style Outlets chtějí developeři propojit s Letištěm Václava Havla, mimo jiné i autobusovou dopravou.
Zpoždění s výstavbou nabraly i zbylé dva outlety, které mají otevřít napřesrok. Za projektem Outlet Arena Moravia stojí developer TK Development, který postavil i pražskou Fashion Arenu. Výstavba outletu byla v loňském roce podle Deníku zpožděna administrativou. Projekt Bohemia Village u Benešovic má dokončení v plánu už od roku 2013, německý developer VIB Vermögen teď chce finišovat příští rok. Stavba se podle Aktuálně.cz z roku 2015 zastavila na dohadech prodejce pozemku a developera, zda na místě vyroste outlet, nebo logistické centrum.
Trh se zdvojnásobí
Aktuální plocha outletů v Česku činí 47.600 metrů čtverečních a nachází se v nich 145 značek, přičemž čtvrtina z nich je v obou centrech zároveň. Do roku 2020 by se ve zmíněných třech nových outletových centrech mělo otevřít dalších 62.000 metrů čtverečních, což trh víc než zdvojnásobí.
„Outlety fungují trochu jinak než klasická nákupní centra - potřebují dosahovat vysokých obratů, proto je velmi důležité, aby byly v dobře dostupné lokalitě. I tak se u outletů počítá se spádovostí do 2 až 3 hodin. Z tohoto hlediska bude český trh po otevření plánovaných projektů už zcela saturován,“ uvedl Martin Stričko, seniorní analytik Cushman & Wakefield. „Při stanovení saturace trhu je třeba brát v úvahu také význam spádových oblastí outletových center ze sousedního Německa a Rakouska případně Polska, kde navíc mohou být o něco nižší ceny a větší výběr.“
České outlety se od těch západních liší v nabídce, nejsou totiž tolik zaměřené na prémiové značky. Výjimku zatím tvoří pražská Fashion Arena, která má zastoupení s větším tohoto typu značek. Co se týče složení značek, převažují v českých outletech značky oblečení a obuvi (60 %), následuje sportovní vybavení (19 %) a potřeby pro domácnost (5 %). V zahraničí je mix podobný s výjimkou sportovních značek, které mají o něco nižší zastoupení (10 %).