Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Lidl představil módní kolekci a spustil e-shop
Německý diskont Lidl ve čtvrtek 7. září v rámci newyorském módního týdne představil dámskou kolekci, kterou pro něj navrhla topmodelka Heidi Klum. Interiér byl stylizovaný do designu prodejen Lidl a firma zde ukázala všech 84 kusů kolekce. Oblečení se Česku a v dalších 27 zemích začne prodávat v pondělí 18. září v rámci týdne mezinárodních módních kolekcí Lidl Fashion Week. Celou kolekci podporuje kampaň #Letswow. Živý přenos z přehlídky bylo možné sledovat na webu. Kromě toho Lidl v Česku v minulých dnech spustil také avizovaný e-shop Lidl-Shop.cz, jeho provoz je zatím pilotní, přístupný pod heslem pouze zaměstnancům Lidlu. Česko je čtvrtou zemí, kde německý diskont e-shop zavádí. V Německu nabízí přes web i trvanlivé potraviny, v Česku se „zatím“ zaměří na spotřební zboží, rozdělené do kategorií Móda, Dílna a zahrada, Sport a volný včas, Bydlení, Domácnost a Dětský svět. Podle oficiální informace má být e-shop Lidlu veřejně přístupný „během podzimu“.
Stále mi nejde dohromady Heidi Klum a Lidl, ale třeba je to cesta. Trochu mne zaráží velikostní rozpětí, velikost 44 mi přijde jako hodně málo pro americký, německý i český trh.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Prostě si myslím, že Lidl by se měl dávat jako případovka do učebnic marketingu, kapitola Úspěšně zvládnutý repositioning aneb Mission Impossible. Vzpomene si ještě někdo dneska kromě pár aktivistů na stromy? Ne, Lidl už není synonymum pro bezohledného ničitele, ale pro dodavatele dostupné kvality.
Václav Loubek
Je toho opravdu hodně čím Lidl přitahuje své ‚spotřebitelské fanoušky‘, dnes už rozhodně ze všech příjmových skupin... Kdyby se ve finále pustili do online potravin, byla by to bomba a dle mého by to velmi zrychlilo trh této služby.
Jan Polák (Ipsos)
Naštěstí jsem nemusela komentovat zprávy minulého týdne (a kauzu kříže), takže tento týden můžu říct, že vše, co Lidl dělá, dělá s rozmyslem. Sice se netěším na davy zákazníků okupujících módní zónu a na to, že kdo nebude na podzim oblečen do napodobeniny gepardí kůže, jako by nebyl.... ale na druhou stranu Heidi Klum je určitě tah, který zabere a posune vnímání módního butiku Lidl o kousek výš. A e-shop Lidl (i když jen v pilotní verzi pro zaměstnance) zase popostrčí další dosud váhající obchodníky k tomu, že se musí připravit a být schopni obsluhovat zákazníky všemi kanály. Je taky rozumné, že Lidl postupuje v krocích a začíná zatím jen se spotřebním zbožím.
Barbora Krásná (Blue Events)
Bude to už opakování téhož, protože Lidl poslední dva roky jede. Tak místo hodnocení malé zamyšlení - co se stalo, že se z nenáviděné značky (jo, pořád myslím na ty stromy) stal prodejce, který má nové prodejny, vyladěný sortiment a v reklamě Heidi Klum (neobdivuju celebritu, jako spíš její přesný výběr). Tohle by stálo za malou studii.
Petr Podlešák
Konec ranním frontám a bojům o oblečení?! Pro mě asi událost roku, byť je finální podoba spíše koncipována tak, že je shop doplňkovou službou pro specifické zákaznické situace. Jakmile se rozjede německé řešení (rozvoz i trvanlivých potravin, zobrazená dostupnost čerstvých potravin na pobočce, některé produkty jen online), bude to mnohem silnější. Čerstvé potraviny bych během 3-4 let nečekal, kamenné prodejny budou tedy nadále dominantní. Klíčová pro úspěch bude přepravní služba i řešení vratek. Aktuálně Lidl využívá PPL a jejich Parcel shopy a to i pro vracení zboží. Prodejny nebudou využity pro vyzvedávání, takže velká část zákaznické zkušenosti se bude odvíjet od kvality kurýra nebo výdejního místa. Na vracení zboží Lidl nabízí stejně jako v Německu nadstandardních 90 dní. Online potravináři se nemusí shopu bát, spíše to bude konkurent pro menší a střední shopy s domácími potřebami, nářadím, oblečením a tak podobně. Je potřeba zmínit i sekundární efekty shopu - lepší sledování zákaznického chování, nová data použitelná třeba i do mediálního nákupu.
Jan Penkala (Acomware)
2. Na Benzinách je možné tankovat močovinu
Síť čerpacích stanic Benzina přidala mezi klasické pohonné hmoty pro osobní vozy močovinu, produkt nazvala AdBlue. Chce tím přispět ke snižování emisí. Močovinu je možné čerpat ze samostatných stojanů nebo z čerpacích stojanů s víc hmotami. Projekt startuje na šesti čerpacích stanicích rozmístěných po celém Česku, konkrétně v Osicích, Brandýse nad Labem, Slaném, Litvínově, Karviné a v Havířově. Další mají postupně přibývat. Technologie je dostupná pouze pro dieselové motory s funkcí vstřikování močoviny. Benzina už nabízela možnost tankovat AdBlue v minulosti, využít ho ale mohly jen nákladní automobily, nyní je palivo dostupné i pro osobní auta.
Dobré PR kecy, v podstatě jde spíš jen o to, že močovina je nutná pro plnění byrokratických norem, které reálně, jak ukázala kauza Dieselgate, emise spíše zvyšují.
Václav Loubek
No, už aby všechny auta byly na elektřinu...
Jan Polák (Ipsos)
Celé je to asi o tom, jestli nějaké nové evropské normy donutí výrobce aut k tomu, aby do motorů povinně vestavěné technologie pro AdBlue montovali. A pak se to šmahem rozšíří na všechny čerpací stanice i pro osobní a nejen nákladní auta. Jestli to Benzina zavádí dříve než ostatní, buď chce vypadat ekologičtěji a nebo má třeba od výrobců lepší informace..
Barbora Krásná (Blue Events)
Mám benzín 1.6, takže mě tato zpráva nechala chladným. Ale dobře, když se na to podívám jako marketér - čepovat ještě něco dalšího do nádrže (a ještě z další pistole), to je vlastně snaha naučit je novému chování. A to jak víme, není nic jednoduchého, protože jestli nemají spotřebitelé něco rádi, tak jsou to nové věci. Jsem zvědavý, jak si s tím Benzina komunikačně poradí. I když uznávám, že celá záležitost s močovinou pro osobní auta zase tak nová není.
Petr Podlešák
Třeba se víc osvědčí než elektromobily a příroda, to konečně i pocítí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
3. Ambiente obnovilo cukrárnu Myšák
Síť restaurací Ambiente navazuje na prvorepublikovou tradici tehdy vyhlášené cukrárny Myšák ve Vodičkově ulici v Praze. Podnik otvírá v novém na témže místě, kde od roku 1911 fungovala cukrárna Františka Myšáka, přičemž nabídne klasické české zákusky, dorty i poháry a doplní je snídaněmi a výběrovou kávou. Interiér navržený architektkou Terezou Froňkovou respektuje původní vzhled kavárny z dvacátých let minulého století. Vizuální identitu cukrárny navrhlo Studio Najbrt, konkrétně Marek Pistora. Logo vychází z ručně psaného nápisu a odkazuje k meziválečné tradici české typografie. Barvy se inspirovaly surovinami na pečení (vanilkou, čokoládou) a doplňuje je zlatý akcent připomínající historický interiér cukrárny s tehdy módními orientálními prvky. Návrh uniforem, jehož autorkou je Kristina Netíková, vychází z tradičního kavárenského oděvu. Obnovenou cukrárnu provozují lidé z Café Savoy.
Kvalitní prvorepubliková cukrárna? Proč ne. Teď už jen sehnat nějaké ty dámy a gentlemany. Vypadá to tam fakt hezky.
Václav Loubek
Občas na rakvičku a dobré kafe zajdu, abych je podpořil...
Jan Polák (Ipsos)
Ambiente se povede snad vše, na co sáhne, věřím že i cukrárnu Myšák zvednou výrazně nahoru.
Jan Penkala (Acomware)
Celé dětství jsem od maminky slýchávala, co to pro ni znamenalo, když se šlo k „Myšákovi“ . Jeho exkluzivitu nedělalo jen to místo, trocha toho kýče a vídeňského šmé, ale hrdá tradice, skvělé služby a originální sortiment. A taky nedostupnost – k Myšákovi se muselo objednávat. Tak přeju Ambiente, ať se mu na to kouzlo podaří navázat.
Barbora Krásná (Blue Events)
Nevím proč, ale od útlého mládí jsem jméno Myšák vnímal jak nějaký generický brand pro cukrárny. Asi proto, že to tak říkala moje maminka: ‚Půjdeme k Myšákovi na dort.‘ Prostě něco jako lux pro vysavač. Podle fotek je celá ta rekonstrukce moc povedená a věřím, že Ambiente má dost zkušeností, aby se cukrárně dařilo. A jak budu v Praze, zkusím si jejich věnečky zařadit na svou gastromapu.
Petr Podlešák
Tomu říkám tradiční místo a tradiční výběr sortimentu, dnes v době ustalovačů a jiných rádoby zdravých ingrediencí se uvidí jak se cukráři s touto komplikací poperou. Ona není šlehačka jako šlehačka.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
4. Slevomat změnil majitele a začne nabízet letenky
Investiční skupiny Miton, Enern a In-Bridge prodaly největší slevový portál v Česku Slevomat.cz společnosti Secret Escapes britského podnikatele Alexe Sainta. Jedná se o jednu z největších transkakcí v historii české e-commerce. Informoval o tom server iHNed.cz. Nový majitel chce Slevomat propojit se svým cestovatelským klubem Travelist, který u nás už funguje, a Slevomat tak začne nabízet zlevněné pobyty v luxusních hotelích v zahraničí, například v Chorvatsku nebo na Kanárských ostrovech. Travelist bude naopak nabízet ubytování v Česku. Dále chce Slevomat do konce roku nabídnout možnost rezervace letenek, společnost Secret Escapes je v zahraničí nabízí a podle Saita je to velmi úspěšný projekt. Celkově se bude Slevomat pod novým majitelem více orientovat na nabídku cestování, tento směr ostatně započal už předchozí majitel během loňského roku.
Fakt někdo chce prodávat luxusní dovolené s názvem Slevomat? Není to podobné, jako když se výrobce Lidových (Volks) vozidel (Wagen) pokoušel prodat hyperluxusní auto Phaeton? Jako jo, mělo to super V10 TDi s naprosto brutálním zátahem, krásnou prosklenou fabriku, ale prodali jich asi pět... Protože prostě k Volkswagenu si půjdete pro solidní mainstream, ne pro luxusní vozidlo. Úplně jiný produkt, úplně jiná cílovka...
Václav Loubek
Propojení nabídky zlevněných ubytování a letenek je ideální, budoucnost ukáže, s jakým úspěchem.
Jan Polák (Ipsos)
Odvážný manévr byl i sám nákup Slevomatu. Nebývá, než Britům popřát hodně štěstí a doufat, že s novým zaměřením změní název. Na Slevomat bych si luxusní dovolenou koupit určitě nešla, Secret Escapes zase zavání téměř nevěrou .. Spojení rezervace ubytování s letenkami je ovšem určitě praktická věc- léta jsem využívala Expedii právě kvůli tomu.
Barbora Krásná (Blue Events)
Ještě nedávno tady byly parfemy.cz. A teď máme Notino.cz. Šli celosvětově a rozšířili portfolio, bylo nutné změnit název. Ta SLEVA v názvu bude určitě testem síly značky pro další fungování celého byznysu. A jeho případné přejmenování.
Petr Podlešák
Zatím co bylo slíbeno při této akvizici se plní, uvidíme a vyzkoušíme.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Je potřeba se rozloučit se starým Slevomatem - pivo za 3Kč, levná zmrzlina nebo sushi, což vlastně jsme se museli rozloučit již pár let zpátky. Cestování a zážitky budou dále posilovat - otázka, zda bude moci Slevomat nabídnout špičkovou službu a zkušenost i třeba v letenkách (oproti Kiwi) nebo v zahraničních zájezdech (Invia a její databáze recenzí a obrovská nabídka). A zda ten brand Slevomat už nebude trochu překážkou k dalšímu rozvoji. I když vlastně, kdo dnes ještě čeká, že zaplatí skutečně jen polovinu reálné ceny?
Jan Penkala (Acomware)
5. Hračky z Hamleys jsou exkluzivně dostupné přes Alzu
Britská značka Hamleys, jejíž franšízu pro Česko vlastní firma Inexad Pavla Čmelíka, začala ve čtvrtek 7. září své zboží prodávat prostřednictvím největšího českého e-shopu Alza.cz Aleše Zavorala. Firmy uzavřely partnerství o výhradním online prodeji. Alza.cz zařadila do svého sortimentu 200 položek, postupem času bude zboží přibývat. Ještě letos v květnu přitom na konferenci Franchise Day majitel franšízy Hamleys Čmelík uvažoval o spuštění vlastního e-shopu, nakonec však převážilo partnerství se silnějším hráčem. Legendární britské hračkářství má v Česku zatím jedinou pobočku, a to v ulici Na Příkopě 14. Tu otevřelo minulý rok v květnu. Plochou dosahuje 5.000 metrů čtverečních a jeho součástí je obří kolotoč nebo tobogán.
Rozumný krok, proč se trápit s něčím, co jiní umějí. Zcela rozumný a pragmatický krok. Z pohledu znalosti značky taky hodnotím jako dobře vymyšlené.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
To je velmi rozumné. Podle mě je značka Hamleys především o osobním zážitku v prodejně, a ten lze velmi těžko převést do onlinu, zejména když firma není na online specializovaná. Alza e-shop umí dokonale a Hamleys si se svojí značkou nezadá. Ideální řešení.
Barbora Krásná (Blue Events)
To je dobrý krok, Alza.cz už má vybudovanou pozici i v hračkovém sortimentu, tak proč se vzájemně prát, když můžeme spolupracovat?
Václav Loubek
Alza.cz je tady na Retailku dlouhodobě takový Lidl. Takže volba Hamleys spojit se radši s ní, než investovat do vlastního e-shopu jeví se jako velmi rozumná. A načasování je také perfektní, protože (i když to možná nechcete slyšet), Vánoce jsou za dveřmi a každá další možnost, jak nakoupit dárky aniž by člověk musel mezi lidi, se vítá.
Petr Podlešák
Velmi rozumný krok, kdy Hamleys odpadne spousta starostí s budováním logistiky, skladu, zákaznického servisu i e-shopu samotného. Za to se části marže vyplatí vzdát ve prospěch silného partnera. Každopádně je otázka, zda forma prezentace produktů v klasickém Alza pojetí je pro tento segment ideální.
Jan Penkala (Acomware)