Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Ikea spustila aplikaci Ikea Place
Švédský obchodním dům s nábytkem byl vždy průkopníkem nových technologií v rámci vylepšení nabídky svých produktů a celkového prodeje. A tak není divu, že minulý týden přišla Ikea s dalším krokem do budoucnosti nakupování a představila Ikea Place, aplikaci pracující s rozšířenou realitou. V Ikea Place zákazníci snadno zjistí, zda se jim nábytek z obchodního domu vejde či nevejde do bytu a jak bude ladit s ostatním zařízením. O novince informoval Techcrunch.com.
Ikea postupně ‚digitalizuje‘ svoji nabídku. Na rozdíl od řady jiných retailerů to dělá s velkým rozmyslem a s důrazem na hodnotu pro zákazníky, ne ve snaze mít taky nějakou e-vychytávku. Tahle aplikace je toho skvělým důkazem – relativně malá investice s velkým dopadem do celkového zákaznického zážitku.
Tomáš Krásný
Apple představil iPhone X s Face ID
Minulé úterý představil Apple nejnovější model iPhone s označením X. Tisková konference se konala v Cupertinu v Kalifornii. Předobjednání telefonu bude možné od 27. října. První vlastníci iPhone „desítky“ pak objednávku obdrží 3. listopadu, cena nového přístroje začíná na 999 dolarech za 64 GB paměti. Největší novinkou je displej s technologií OLED (technologie organických elektroluminiscenčních diod), kterou však třeba Samsung pro své telefony Galaxy už 7 let. Novému iPhonu chybí tlačítko plochy a odemyká se na principu rozpoznání tváře. Detailní charakteristiku přinesl třeba Businessinsider.com.
Událostí týdne byl nepochybně globální „launch“ zase o kus novějšího ajfounu, jehož název mi připomíná starý vtip o marmeládě, která se píše ‚jam‘ a čte ‚džem‘. Tak ten nový chytrý telefon se tedy píše ‚X‘ a čte ‚desítka‘. Přijímám ho jako vše od jablečné party se smíšenými pocity. Klaním se umění marketingu (je to ale ještě marketing nebo už magie?). Prodat pár součástek smontovaných někde daleko od USA za tolik dolarů je fakt super výkon. Ale nemohu si odpustit svoji standardní kritiku jablečného ghetta, pardon Apple ekosystému. Je stále těžší komunikovat s těmi, kdo se nechali zlákat blyštivým jablkem a byli vtaženi do stále uzavřenějšího ekosystému. Jsem z generace C a mám tedy rád konektivitu a komunikaci. A tohle ghetto mi fakt vadí.
Tomáš Krásný
Nordstrom uvádí obchody bez zboží
Řetězec s oblečením Nordstrom zkouší něco nového, otevírá obchody bez skladových zásob, zprávu přinesl web CNBC. Obchod minulý týden oznámil, že se chystá uvést novou řadu „prodejen“ Nordstrom Local. První pobočka bude otevřena 3. října v západním Hollywoodu a bude mít znatelně menší rozlohu, než na jakou jsou zákazníci zvyklí. Nový formát obchodu bude mít osm šaten, kde si zákazníci budou moci oblečení vyzkoušet, nebude však mít žádné zásoby zboží, z nichž by mohli lidé nakupovat. Namísto toho Nordstrom podpoří prodej zboží v dalších prodejnách umístěných v nákupních centrech a z vlastních webových stránek.
Geniální. Místo ‚výdejen štěstí‘, místa, kde se štěstí tvoří a zkouší. Pro mne osobně další důkaz, že kamenný obchod je toho schopen k budoucnosti retailu říct více, než někteří ‚startupisti- eshopisti‘.
Tomáš Krásný
Nové sídlo Amazonu bude v Nashvillu
Amazon se chystá otevřít nové sídlo, do něhož plánuje investovat 5 miliard dolarů a zde se, že bude v Nashvillu, který nabídl druhé centrále společnosti 50.000 pracovních míst. O záměru informoval web Tennessean.com. Zaměstnanci s plným pracovním úvazkem získají v následujících 10 až 15 letech průměrnou roční kompenzaci ve výši přesahující 100.000 dolarů. On-line prodejce je již velkým zaměstnavatelem ve středním Tennessee.
Amazon dost jasně reaguje na kritiku prezidenta Trumpa, že ničí pracovní místa v USA. Chystá otevřít druhou lokalitu pro svoje centrální činnosti. Nebude na exponovaném západním pobřeží, ale uprostřed „trumpovského“ Středozápadu USA, v Tennessee. Nejde o zase tak revoluční počin – v USA je tzv. nearshoring brán jako alternativa offshoringu už nejméně 10 let. Ono to totiž dost často vyjde levněji operovat v chudších regionech USA než třeba v Asii. Voliči Trumpa, kteří tam žijí, nejsou fakt moc drahá pracovní síla a náklady na jejich management jsou podstatně nižší, než u offshorových center.
Tomáš Krásný
Nespresso mění Clooneyho za farmáře
George Clooney, dosavadní tvář kávy Nespresso musel uvolnit své místo třem kolumbijským famářům. O změně napsal Bloomberg. Humberto, Esteban a Luis prý lépe korespondují s novou kampaní značky, jež staví na přínosu kávy pocházející z udržitelných zdrojů. Nové spoty divize Nestlé SA tak zdůrazňují skutečné příběhy pěstitelů kávy, s nimiž Nespresso spolupracuje. Noví ambasadoři kávy v kapslích se objevují v reklamách s voiceoverem herce, který se dlouho držel notorického hesla „Nespresso, what else?“
Humberto, Esteban and Luis nahradili krasavce Clooneyho – nádherný příklad toho, že komunikace špičkových značek se mění a nastupují noví, opravdoví hrdinové. Odvážný a určitě sympatický strategický tah. Takže do roka a do dne tu máme taky Marii, Božku a Jarunu - české zákaznice, hledačky nejvyšší hodnoty za nejnižší cenu. Ano, nemýlíte se – nahradí Heidi Klum.
Tomáš Krásný