Češi a kosmetika: cenou vítězí parfumerie Fann, kvalitou Douglas

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Kosmetiku nakupuje 76 % českých spotřebitelů. Není překvapením, že podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere se jedná převážně o ženy (96 %), zatímco z řad mužů pro kosmetiku vyrazí 56 %. Pokud spotřebitelé nakupují v prodejnách, kde se prodává čistě jen kosmetika a parfémy, volí nejčastěji e-shopu Notino.cz (dříve Parfums.cz) (35 %). Poté následuje síť Sephora (21 %), internetová prodejna Krasa.cz (14 %) nebo v síť FAnn parfumerie (10 %). Pětici nejoblíbenějších obchodů s kosmetikou uzavírá řetězec Marionnaud (7 %). Cenou se zdá Čechům nejpřijatelnější kosmetika v síti FAnn parfumerie, kvalitou nabídka řetězce Douglas a šířkou sortimentu Sephora. 

Češi si při dotazu na nákup kosmetiky nejčastěji vybaví drogistické řetězce, které však nenabízejí jen kosmetiku, ale i potraviny nebo prostředky na údržbu domácnosti. Z výzkumu, který Nielsen Admosphere pro Retailek realizoval letos v lednu vyšlo najevo, že respondenti nejčastěji nakupují v řetězci Teta, která je podle nich cenově nejpřijatelnější, poté v Dm drogerii, kde je zase nejkvalitnější nabídka a s odstupem následuje Rossmann. 

Spontánně si nejvíce Čechů vybaví drogerii Teta (61 %), Dm drogerii (53 %) a drogerii Rossmann (36 %). Spotřebitelé si ve spojitosti s kosmetikou vzpomenouna  také přímé prodejce jako Avon (16 %) nebo Oriflame (11 %). Z dotazovaných prodejen s kosmetikou, včetně e-shopů, je bez nápovědy nejznámější Notino.cz (10 %), stejně tak Sephora (10 %) a následuje Yves Rocher (8 %). Menší spontánní znalost má Douglas (7 %) a Marionnaud (4 %). FAnn parfumerii si vybaví 2 %, stejně jako e-shop ElNino.cz nebo Krasa.cz.   

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Kosmetiku Češi pořizují hlavně v zimě

Čeští zákazníci do prodejen s kosmetikou směřují nakupovat  především deodoranty (78 %), přípravky na sprchování (71 %), přípravky na vlasy (70 %), parfémy (53 %) a krémy na obličej (45 %). Vysoký podíl dotázaných, kteří uvedli, že obvykle nakupují v obchodech s kosmetikou deodoranty, může být ovlivněn tím, že sběr dat proběhl v srpnu.  

Více než polovina dotázaných (53 %) nakupuje kosmetiku alespoň jednou měsíčně, jednou za čtvrt roku si kosmetiku pořídí 84 % respondentů. Vlivem určitého ročního období chodí kosmetiku nakupovat 29 % dotázaných. Téměř polovina (47 %) spotřebitelů konkrétně pořizuje kosmetiku v zimě. 39 % respondentů častěji nakupuje kosmetiku v létě, 9 % dotázaných na podzim a 5 % respondentů uvedlo, že do obchodu pro kosmetiku chodí nejvíc na jaře.

Během jednoho nákupu kosmetiky je průměrná útrata českých spotřebitelů 520 Kč, přičemž ženy za jeden nákup průměrně utratí o 50 Kč více než muži. Nejvíce za dané zboží utrácí věková kategorie mezi 25 až 34 lety. 

Pětina spotřebitelů si nákupem zlepšuje náladu

44 % dotázaných, z toho převážně ženy, preferuje nákup kosmetiky v drogeriích. Pouze 16 % respondentů uvedlo, že preferuje nákup v obchodních centrech, 14 % v e-shopech, 9 % v kamenných obchodech jednotlivých značek a 17 % dotázaných nepreferuje ani jeden ze způsobu nákupu kosmetiky.

Pro konkrétní kosmetiku nebo parfém si do obchodu dojde 79 % dotázaných. Pětina českých spotřebitelů navštíví obchod s kosmetikou v případě, že si chtějí zvednout náladu. Další pětina respondentů zavítá do obchodu s kosmetikou, když jdou okolo a zaujme je nějaká akce nebo výloha. Čtvrtina dotázaných do obchodu s kosmetikou se vydá nakupovat kosmetiku v době posezónních výprodejů.

Do obchodů s kosmetikou si na nákup pro vlastní potřebu zajde 97 % dotázaných. Většina z toho (75 %) jsou ženy. Téměř dvě třetiny dotázaných nakupují kosmetické zboží spíše partnera či partnerku, 46 % respondentů pro své děti, pro rodiče nebo prarodiče 35 % dotázaných a pro přátelé například jako dárek 31 % respondentů.  

Jak se Češi dívají obchody s kosmetikou

Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech s kosmetikou, je nejdůležitějším parametrem pro výběr obchodu cena, kvalita sortimentu, dostupnost v okolí a šíře sortimentu. Méně důležitá kritéria pro nákup kosmetiky jsou přehlednost obchodu, odbornost personálu, otevírací doba a věrnostní program.

Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody, které zná méně než 100 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba. 

Šířka nabídky

  1. Sephora
  2. Douglas
  3. Marionnaud

Kvalita sortimentu

  1. Douglas
  2. Sephora
  3. Marionnaud

Přehlednost/uspořádání obchodu

  1. Sephora
  2. Douglas
  3. Marionnaud

Cena

  1. FAnn parfumerie
  2. Marionnaud
  3. Sephora

Značka/dobré jméno

  1. Sephora
  2. Douglas
  3. Marionnaud

Dostupnost v okolí

  1. Marionnaud
  2. Douglas
  3. FAnn parfumerie

Ochota personálu

  1. Sephora
  2. FAnn parfumerie
  3. Douglas

Odbornost personálu

  1. Sephora
  2. Douglas
  3. FAnn parfumerie

Věrnostní program

  1. Sephora
  2. Douglas
  3. Marionnaud

Otevírací doba

Rozdíl mezi všemi obchody s kosmetikou je v rámci otevírací doby podle respondentů nepatrný, často se odvíjí od otevírací doby v nákupním centru.

  1. Douglas
  2. FAnn parfumerie
  3. Marionnaud

Skóre jednotlivých kategorií

Skóre jednotlivých kategorií

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 19. srpna 2017 na vzorku 517 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Nejnovější