Bezobalu otvírá samoobsluhu se zbožím bez obalů a bez značek

Interiér nové prodejny Bezobalu na Hradčanské

Interiér nové prodejny Bezobalu na Hradčanské

Jiří Sedlák, finanční ředitel Bezobalu, stříhá pásku a oficiálně zahajuje provoz obchodu

Jiří Sedlák, finanční ředitel Bezobalu, stříhá pásku a oficiálně zahajuje provoz obchodu, vpravo v modrém přihlíží Petr Hanzel, kreativec a tiskový mluvčí

Bezobalu nabízí také mýdla a další kosmetické produkty

Bezobalu nabízí mýdla a další kosmetické produkty

V novém obchodě je možné koupit rovněž stáčenou drogerii, prací prášky, saponáty na nádobí a další

V novém obchodě je možné koupit stáčenou drogerii, prací prášky, saponáty na nádobí a další

Přinést vlastní dózu nebo pytlík, zvážit a naplnit

Přinést vlastní dózu nebo pytlík, zvážit a naplnit

Důležité je označit nádoby samolepkou s údajem o váze

Důležité je označit nádoby samolepkou s údajem o váze

Obchod funguje jako samoobsluha

Obchod funguje jako samoobsluha

Bezobalový nákup

Bezobalový nákup

Otevření nového obchodu Bezobalu

Otevření nového obchodu Bezobalu

Na slavnostním otevření nové prodejny vystoupil slam poeta Anatol Svahilec

Na slavnostním otevření nové prodejny vystoupil slam poeta Anatol Svahilec

V rámci kampaně Co se mi stalo? představilo Bezobalu tzv. člověka obalového

V rámci kampaně Co se mi stalo? představilo Bezobalu takzvaného člověka obalového

Poblíž stanice metra Hradčanská v ulici Pod Kaštany 5 v Praze otevřela 19. září nová, bezobalová prodejna, za níž stojí nezisková organizace Bezobalu. Ta se v Česku snaží šířit koncept zero waste, v němž jde o předcházení vzniku odpadu. V praxi to znamená, že výrobky jsou v nové prodejně nabízeny bez obalů, volně ložené. Prodejna funguje jako samoobsluha. Zákazník si donese vlastní dózy nebo pytlíky, zváží jejich hmotnost, samolepkou označí nádobu a sám si z regálů nabere suroviny, které chce koupit.

V prodejně Bezobalu lze nakupovat suché potraviny, čerstvé pečivo, ovoce, zeleninu i stáčenou drogerii a kosmetiku. „Zatím máme v sortimentu přes 400 artiklů, ale hodláme jej rozšířit až na 1.000 a kromě potravin v nejvyšší kvalitě plánujeme nabídnout i cenově dostupnější alternativy v konvenční kvalitě,“ přesvědčuje Ondřej Tesař, vedoucí nové prodejny. „Tím se přiblížíme i početné cílové skupině mainstreamových zákazníků. Právě u nich je totiž, při změně jejich spotřebitelských návyků, potenciál výrazného dopadu. Nemotivujeme pouze ekologickými argumenty, ale i ekonomickými výhodami či designovou atraktivitou bezobalového nakupování. Nechceme totiž přesvědčovat přesvědčené, což se u mnoha ekologických iniciativ děje často,“ argumentuje kreativec a mluvčí Bezobalu Petr Hanzel.

Obchody Bezobalu budou provozovány obchodně standardním způsobem pod hlavičkou společnosti Nekonzum, jejímž spoluzakladatelem a hlavním podílníkem je neziskovka Bezobalu. „Chceme se vyhnout domněnkám o tom, nakolik je obchod svým ziskem skutečně soběstačný a zda ho náhodou nedotujeme granty, a vyslat do světa jasný signál, že provozováním bezobalového obchodu se i v Česku uživíte stejně jako jiným podnikáním,“ prohlašuje finanční manažer obchodů Bezobalu Jiří Sedlák.

„Do dvou let bychom chtěli otevřít v Praze dalších pět bezobalových prodejen,“ sdělil Retailku Sedlák. „Vlastní pražské obchody bychom rádi provozovali v dobře dostupných a frekventovaných lokalitách, nejpravděpodobněji v širším centru města, jak vyplynulo z průzkumu, který jsme dělali letos v březnu a dubnu,“ upřesňuje. Ačkoliv prý zvažovali rovněž možnost vytvoření franšízové sítě v regionech mimo hlavní město, nemají na takový projekt v současné době kapacity.

„Proto jsme se rozhodli zařídit novou prodejnu zároveň jako školicí středisko, v rámci kterého plánujeme předávat své know how samostatným prodejcům, kteří by chtěli myšlenku redukování tvorby odpadu podpořit a přivést do svého města,“ popisuje finanční manažer. Vytvořila by se tak síť partnerských bezobalových prodejen, pro něž by byla neziskovka mentorem: „Je to v zásadě podobné principu, na němž funguje pražírna Mamacoffee se svými odběratelskými kavárnami.“ Účastníkům školení chtějí nabízet konzultaci obchodních plánů, hygienických podmínek, legislativy i marketingové komunikace. „Zároveň také plánujeme vstoupit do velkoobchodu,“ odtajnil pro Retailek Sedlák, „na velkoobchodní úrovni bychom mohli vyvíjet větší tlak na redukci odpadů přímo u dodavatelů, to je místo, kde vidíme velký prostor pro zlepšení.“

Obchod na Hradčanské je už druhou prodejnou Bezobalu v Praze. První byla otevřena před třemi lety na Vinohradech, na dvorku v Bělehradské ulici 96, zde se však prodávají pouze trvanlivé potraviny jako obilniny, sušené plody, oleje či luštěniny a koření. Plánovaný obrat tržeb obou prodejen za letošní rok je 7 milionů Kč.

Dalším projektem neziskovky je také kampaň Co se mi stalo?, jejímž cílem je upozornit na množství odpadu vyprodukovaného během obyčejného dne a která v úterý otevřením prodejny vyvrcholila.