Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Tesco překonalo krizi a v Česku zůstává
Tři roky procházela britská maloobchodní síť Tesco v Česku krizí, která je nyní, zdá se, zažehnána. Zprávu zveřejnil iHNed.cz. Už loni bylo Tesco v zisku a stejně tak by tomu mělo být i letos. Přesto však chystá velké změny, což potvrzuje i Matt Simister, ředitel řetězce pro střední Evropu. Chce například upravit rozlohu a formáty obchodů a také regulovat výkyvy cen potravin, zvláště ovoce, zeleniny, ale třeba i v Česku „citlivého“ másla. Zmenšení prodejní plochy Tesca nyní například probíhá v pražském obchodním centru Nový Smíchov. Další chystanou změnou jsou častější „koutky“ jiných značek přímo v prodejnách, v pražských Letňanech takto už funguje spolupráce s kosmetikou Manufaktura. Navíc se Tesco chystá v Česku po letech otevřít zcela nové prodejny. Velkou příležitost pak Tesco vidí v nákupech on-line, zřejmě tak chce konkurovat Lidlu, který spustil svůj e-shop tento týden.
Jestli mi chce Tesco udělat radost, tak kvalitními potravinami a příjemným postředím. Čím mi dělá radost? Vlastními značkami Tesco Finest a F&F. Čím mi nedělá radost? Že aplikace ‚Bez Andreje‘ je v něm skoro furt červená a pípá jak šílená. Stabilní cena másla je takový pěkný PR bullshit. Prostě když je půl roku za 55 a půl roku za 35, tak je to stejné, jako když je celý rok za 45, to si myslím, že nikoho moc netrápí. Jen to máslo je teď prostě takové módní, až se divím, že se ještě neobjevilo jako leitmotiv nějaké politické kampaně. ‚Zastavíme uprchlíky a zlevníme máslo!‘
Václav Loubek
No asi by byla škoda o Tesco na českém trhu přijít. Co se týká online prodeje potravin, podíl 50 % může být reálný, stačilo by geografické rozšíření o pár velkých měst, zároveň dynamicky pracovat s cenou dopravy, případně zrychlit doručení nebo rozšířit pickup pointy. Ostatní retaileři s čerstvými potravinami během 2 až 3 let podle mého názoru moc nepočítají. Takže to bude zatím boj Tesco, Rohlík, třetí Košík a mini speciálky. Pro Tesco online potraviny je zázemí velkého retailera na jednu stranu velkou výhodou, na druhou stranu velkou přítěží…
Jan Penkala (Acomware)
Tesco zůstává, dobrá zpráva…. Varianta, že to prodají nějakému oligarchovi, byla děsivá. Už tak se u nás celá odvětví ‚oligarchizují‘ a zavání to velkým malérem (mám na mysli nejen nadcházející volby, ale taky třeba signály o prodeji TV Nova). Pokud jde o ‚trvalé ceny‘ másla, hlasitě vykřikuji: to je vono! Naše cenová ‚architektura‘ je na odstřel. ‚Běžné‘ ceny jsou zcela symbolické, již většina rychloobrátkového zboží se prodává v akcích. Rozdíl mezi ‚běžnou‘ cenou a průměrnou cenou, za kterou se výrobek opravdu kupuje, je často gigantický. Nejvyšší čas na revoluci – přechod na EDPL (every-day-low-prices), ve vyspělých zemích již dávno standard, který již dávno nahradil šílené slevové veletoče.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Co jiného si může manager (ne manažoretka) přát než velké problémy, které pak může řešit a prokázat svoje schopnosti? Tesco jich mělo a má skutečně dost, takže asi super příležitost, zkušenost a zážitek při jejich řešení.
Daniel Procházka (Ipsos)
Tesco si prošlo různými změnami, tak snad je toto jedna z mnoha. Uvidíme co nastane z pohledu změn hlavně pro zákazníka, možná se zlepší i reputaci. Malé prodejny určitě lepší volba než hypermarkety, které se zákazníkovi rychle omrzí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
2. Centrum Chodov od října pojme 300 jednotek
Rozšířené obchodní Centrum Chodov v Praze bude od 11. října fungovat na ploše přesně 102.266 metrů čtverečních a pojme přes 300 obchodních jednotek z oblasti módy, šperků, bytových doplňků, občerstvení nebo služeb. Některé z nich otevřou své prodejny už v průběhu září, budou to Marella, MaxMara Weekend, Luisa Spagnoli, Bogner, Wolford či Simone Pérèle. Jiné – konkrétně Zara Home, Oysho, Boux Avenue, Armani Exchange, Thomas Sabo, Pink Woman, Yamamay, AW Lab či Denon – tu otevřením své první zdejší prodejny oslaví vstup na český trh. V oblasti gastronomie na Chodově nově otevře italská restaurace Vapiano, bude tam i první tuzemská provozovna pizzerie Andiamo.
Hurá, pražské sekretářky a rodinky s písmenem S na poznávací značce budou mít větší svůj tradiční výletní cíl. Ať si to obě skupiny užijí.
Václav Loubek
Je toto prototyp opravdu moderního OC a toho, co nás čeká v budoucnu od ostatních OC? Je to prémiové OC díky novým značkám? Nikdo asi nepochybuje o úspěchu… Zrovna nedávno jsem řešil ‚trable‘ s mobilní aplikací a věrnostním programem, kdy trvá asi 4 dny propis offline registrace k možnosti se přihlásit v appce. V roce 2017. Ještě je na čem makat…
Jan Penkala (Acomware)
Od roku 1991 jsme s mým týmem pro různé investory dělali mnoho lokalizačních analýz a feasibility studies pro Chodov. Vždy nám z toho vyšlo, že tohle je nejlepší retailová parcela v Praze. Takže se těžko mohu divit, že se takto utěšeně Centrum Chodov rozrůstá. Nicméně si dovolím připodotknout, že takto už by to snad stačilo – dopravní situace v této části je fakt dost napjatá.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Velká plocha, dlouhý výčet. Přejme centru Chodov, aby návštěvníci a nakupující vždy našli přesně to, co hledají, snadno a rychle.
Daniel Procházka (Ipsos)
Nové značky určitě ano, protože takové centrum se nedá vyplnit tím samým dvakrát. Doufám, že tam ty prodejny vydrží alespoň rok.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
3. Benzina chystá službu cashback
Síť čerpacích stanic Benzina plánuje během příštího roku spustit projekt cashback. Zavedním této služby chce rozšířit komfort svých čerpacích stanic. Pokud k jejímu zavední opravdu dojde, jak informoval web E15.cz, přesáhne počet míst, kde je možné při placení kartou vybrat peníze v hotovosti, v Česku 10.000. Službu již poskytují některé řetězce, lékárny, drogerie i hotely. U Benziny ale nebude cashback dostupný ihned plošně, začne se zavádět postupně, na vybraných prodejnách a bude se pomalu rozšiřovat. Konkurenční čerpací stanice už cashback nabízejí, například EuroOil od Čepro nebo nízkonákladová síť Tank ONO. Zajímavostí je, že Benzina byla jedním z prvních prodejců pohonných hmot, který o zavedení služby uvažoval.
Tuhle službu jsem nikdy nevyužil, tak k ní asi nic neřeknu. Rozšiřování služeb benzinek je ale logický krok, lepší než bojovat desetníkama na litru, což je stejně disciplína, kde kontumačně vyhrálo Tank Ono.
Václav Loubek
Praktická služba, ale zase tak bombastická inovace to není. Slušné zacházení a čisté záchody jsou pro mne osobně pořád řádově podstatnější. Benzina to většinou dává, takže nemám problém u ní natankovat.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Uvažovali, rozpracovali, plánují, vyberou a rozšíří. Model URP+VR. Až rozšíří, bude možné peníze vybrat každý den na jiné z 395 stanic a ještě 30 zbyde (přestupný rok jenom 29). Že by to byla nějaká nová hra?
Daniel Procházka (Ipsos)
Někdy mi přijde, že se dělají novinky jen proto, aby se něco dělalo. Ještě jsem nikoho nepotkala, kdy by službu na benzince realizoval. V dnešním digitálním světě mi to nepřijde jako příliš inovativní krok.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
4. V Česku přibudou další tři outlety
Počet módních outletů v Česku se během příštího roku 2018 zvýší ze dvou na pět. K existujícím outletům, kterými jsou Freeport Fashion Outlet v Hatích a Fashion Arena v Praze (otevřeno 2007/2010, 25.200 metrů čtverečních, 106 jednotek), mají přibýt Prague The Style Outlets v Tuchoměřicích u Prahy, Outlet Arena Moravia v Ostravě a Bohemia Village v Benešovicích u Plzně. Na základě svých poznatků to uvádí realitně-poradenská firma Cushman & Wakefield. Během dalšího roku 2019 by měl u Prahy vyrůst ještě jeden outlet, navazující na Prague The Style Outlets. Poté už podle zmíněných expertů nebude v Česku z obchodního hlediska prostor pro výstavbu dalších.
Módní outlet? To je takové to, kde prodávají dva roky staré kolekce za ceny, za které v Německu nakoupím tu aktuální? Jo, to potřebujem.
Václav Loubek
Přiznám se bez mučení. Pár desítek outlet centers jsem viděl jak v Americe, tak v Evropě. Vždy to pro mne byla ukrutná nuda. Takže pro mne je trh nasycen už z principu. Ale chápu, že tento zvláštní retail si své klienty najde. Takže ‚good luck‘.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Dva outlety máme, další krachují anebo se zpožďuje jejich otevření – snad se nějaký nový otevře v roce 2018, jejich prodejní model je jiný než ve vyspělém světě. Chápu to správně? Tedy, že je to u nás nějaké divné?
Daniel Procházka (Ipsos)
Zatím mne žádný outlet nepřesvědčil výraznými slevami, či jinou atraktivní nabídkou. Úplně nevidím význam nově přibyvších.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
5. Jak Češi hodnotí obchody s kosmetikou
Kosmetiku nakupuje 76 % českých spotřebitelů. Není překvapením, že podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere se jedná převážně o ženy (96 %), zatímco z řad mužů pro kosmetiku vyrazí 56 %. Pokud spotřebitelé nakupují v prodejnách, kde se prodává čistě jen kosmetika a parfémy, volí nejčastěji e-shop Notino.cz (dříve Parfums.cz) (35 %). Poté následuje síť Sephora (21 %), internetová prodejna Krasa.cz (14 %) nebo v síť FAnn parfumerie (10 %). Pětici nejoblíbenějších obchodů s kosmetikou uzavírá řetězec Marionnaud (7 %). Cenou se zdá Čechům nejpřijatelnější kosmetika v síti Fann parfumerie, kvalitou nabídka řetězce Douglas a šířkou sortimentu Sephora.
Mně vám je asi jedno, kde koupím svůj oblíbený Chanel Platinum Egoiste. Teda pokud zrovna nejsem v USA, kde vyjde sotva na polovinu...
Václav Loubek
Určitě úspěch Notino, které se procpalo mezi retailové hráče - to v minulých výzkumech v jiných vertikálách nebylo krom elektro+IT. Z pohledu muže se mi to komentuje těžko, protože mi ty prodejny dost splývají – jestli je lepší sortiment v Douglas nebo Sephora – nevím, kdo dokáže zodpovědně říci. Není to trochu k zamyšlení nad prostorem pro změnu?
Jan Penkala (Acomware)
Kosmetika je jedna z mála věcí, kterou si lze pořizovat velmi často i za velmi nízké ceny, tak proč si tu radost často neudělat. Naštěstí se to nekazí a hlavně ‚nám to není nikdy malé‘.
Patricia Jakešová (U & Sluno)