Toys R Us bankrotují. Lidl ve Švédsku razí trvalou udržitelnost

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Toys R Us bankrotují

Toys R Us

Toys R Us. Foto: Profimedia.cz

Řětezec s hračkami Toys R US požádal podle USA Today o právní ochranu před věřiteli. Chce tak vyrovnat restrukturalizaci dluhu 5 miliard dolarů. Prodejce v prohlášení tvrdí, že obchody zůstanou otevřené a že se připravuje na nadcházející vrchol sezóny v podobě Vánoc. Toys R Us dále uvádí, že současné dění nebude mít v nejbližší době vliv na žádné věrnostní ani dárkové programy.

Událostí týdne je zřejmě bankrot tohoto velmi významného nepotravinářského řetězce. Řada novinářů to svádí na Amazon, který nebohé hračkářství údajně udolal k smrti. Realita je ale jiná, tohle není vražda, je to sebevražda. Toys R Us nezvládli řadu aktuálních výzev, neexpandovali na nové trhy (proto je u nás lidé příliš neznají), nebyli úspěšní v e-commerce. Navíc svým kamenným prodejnám nedali to, co dnes zákazníci poptávají víc než kdykoliv dřív – emoce, zážitek, úsměv. Velké, studené, ošklivými regály vybavené haly prostě kvalitním e-shopům konkurovat nemohou.

Masivní únik dat v registru dlužníků

Registr dlužníků Equifax má v USA problémy s velkým množstvím bezpečnostních pochybení. Na začátku září registr přiznal hackerský útok, který ohrozil data 143 milionů amerických spotřebitelů i neurčitého počtu zahraničních. V reakci na tuto událost vznikl informační portál, kde se lidé mohou dozvědět, zda právě jejich data byla dotčena. Web se nevhodně jmenuje equifaxsecurity2017.com, název přímo svádí k překlepům i k tomu, aby je podvodníci využili. To se snažil demonstrovat vývojář Nick Sweeting, když vytvořil falešné stránky na adrese securityequifax2017.com. Kauza o níž napsal web Business Insider se ještě vyostřila, když Equifax odkazoval spotřebitele déle než týden na tuto falešnou stránku. Nyní už jsou všechny příspěvky odkazující na falešné stránky údajně odstraněny.

Řada z vás si asi říká, proč mne zaujala tahle zpráva. Je to o retailu? Je – jde o data o lidech a je to skvělé povzbuzení pro všechny, kdo se právě moří přípravami na GDPR. Lepší ta administrativní pakárna nyní, než řešit takovýto superprůšvih v budoucnu. GDPR je zejména budíček, který nám připomíná, že je nejvyšší čas začít dělat v ochraně citlivých dat to, co jsme měli dělat už dávno.

Lidl chce být ve Švédsku zelený

Německý maloobchodní řetězec Lidl se chystá otevřít koncepčně nový obchod ve švédské Sigtuně, která leží severně od hlavního města Stockholmu. K dispozici má být lahůdkářství s obsluhou, sluneční panely na střeše, eko-zóny, nabíjecí stanice pro elektrokola a auta. Cílem je pro prodejnu získat certifikaci „vynikající“ dle mezinárodního standardu BREEAM. Zprávu zveřejnil web Retailytics.com.

Tato prodejna je součástí ambice Lidlu dosáhnout otevření 200 obchodů ve Švédsku do roku 2020. V současné době má Lidl otevřeno 170 prodejen a podepsané kontrakty na dalších deset parcel. Mnoho z nových prodejen se nachází v lokalitách pro Lidl netypických, jako jsou centra měst, nákupní centra nebo nově vybudované městské oblasti. Do roku 2020 má prodejce v plánu investovat 3 miliardy švédských korun (přes 8 miliard Kč), za které chce vybudovat nové prodejny, třetí sklad a novou centrálu.

Lidl se lepší na všech frontách. Takhle krásně ‚zelený‘ je zatím jen ve Skandinávii, kde spotřebitelé vyžadují udržitelnost a preferují ‚zelené‘ firmy. Našim spoluobčanům zřejmě stačí domalovat kříže a nedávat černochy do letáků, takže takhle ekologické prodejny u nás hned tak nebudou.

Best Buy tlačí smart home

Maloobchodní síť spotřební elektroniky Best Buy se minulé úterý setkal s investory, aby společně nastníli nové cíle pro svůj další růst. Velkou řadu příležitostí vidí prodejce v rozšiřování segmentu „smart home“ neboli sekce nabízející chytré vybavení do domácnosti a rovněž v získání podílu na mobilním trhu. Informoval o tom web CNBC.com, který rovněž přinešl rozhovor s ředitelem firmy.

Ve strategii řetězce BestBuy mocně rezonuje pojem smart home. U nás tento buzzword zase tak moc často ještě nezní, tak to pojďme napravit. Smart home je zajímavá příležitost pro rozvoj byznysu, naučme se toto slovo.

Velká šance pro startupy

Zakladatel výběrové pražírny kávy a kaváren Blue Bottle Coffee se sám označuje za mírně nesoustředěného hudebníka a blázna do kávy, kterého kávová komerce unavuje, přesto se ale chystá prodat většinový podíl své společnosti komerčnímu gigantu Nestlé, majiteli Nesspresa a Nescafé. Takové akvizice jsou v poslední době čím dál častější, jelikož velké společnosti typu Unilever, L’Oreal a Diageo přestávají vidět potenciál růstu ve stagnujících megabrandech a za menší, ekologické a eticky prověřené značky jsou ochotny platit čím dál víc.

I když to asi není na první pohled tak atraktivní byznys, na potravinářských startupech se dá asi vydělat víc než na technologických. Dobrá zpráva pro řadu našich mladých inovátorů – pár zajímavých potravinářských startupů máme, třeba okolo inkubátoru UP21. Pokud tam čtou Retailek, mohou dnes slavit.

Nejnovější