Amazon není pro milleniály. Nespokojenost s online nákupy jídla v USA roste

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Je místo pro další marketplace?

Interiér skladu Amazonu

Interiér skladu Amazonu

Článek na webu TechCrunch polemizuje, zda na globálním trhu ještě zbývá prostor pro nové e-marketplace platformy, nebo zda si celý trh podmanil Amazon společně s čínským Alibabou. Autor článku Hans Tung dochází k názoru, že zde místo určitě je. K úspěchu je však zapotřebí zaujmout hlavně generaci takzvaných milleniálů, a to prostřednictvím jejich hodnot a skrze komunikační kanály, které používají. Vzhledem k tomu, že obor je na neustálém vzestupu, mají šanci především začínající platformy, jež nabídnou čisté, personalizované a optimalizované komunitní prostředí.

Tak tohle je hodně dobrý text, doporučuji si to v klidu přečíst celé, v originále. Je v něm spousty energie a inspirace pro e-shopisty, kteří jsou momentálně tak trochu hypnotizováni Amazonem (a to se ještě zpravidla ani nepotkali s Alibabou).

Program Free Space+ podpoří startupy ve Velké Británii

Ve Velké Británii mají nyní startupy ojedinělou šanci zdarma získat tříměsíční prodejní plochu v největších obchodních centrech a to v rámci programu Free Space+, informoval o tom web Retailgazette.co.uk. Obchodníci patřící mezi startupy si musí do programu podat přihlášku, v níž vysvětlí, proč by chtěli získat prodejní místo ve vybraném obchodním centru a z jakého důvodu by tato kontrétní lokalita znásobila jejich růst. Výsledky přijetí do programu budou známé v lednu příštího roku. Mezi obchodní centra nabízející prodejní místa patří Westfield, British Land, Hammerson, Capital & Regional, M&G, Montagu Evans, Ellandi, New River Retail nebo Moorgarth.

Velmi dobrý počin, který nejen podpoří začínající podnikatele, ale též obohatí obchodní centra občas zajetá až příliš hluboko do kolejí vyjetých standardními nájemci. U nás by se takový počin taky jistě hodil, ale v době, kdy máme totální konjunkturu a obchodní centra praskají ve švech, to není moc reálné. Nepodléhejme ale skepsi, část našich národ milujících politiků už chystá, jak z Evropské unie odejdeme po anglicku. To by nám pomohlo pořádně zchladit ekonomiku a uvolnilo by to také plochy v obchodních centrech. Otázka je, jestli by se chtělo ještě někomu zakládat v tomto ‚ráji‘ nové firmy.

Nespokojenost s online nákupy potravin v USA roste

Supermarket. Profimedia.cz

Supermarket. Profimedia.cz

Nedávná studie od Morgan Stanley ukázala, že množství zákazníků, kteří nakupují potraviny online a nejsou se svým nákupem spokojení, v USA vzrůstá. Meziročně to bylo ze 17 % na 27 %. Zprávu zveřejnil web Fooddive.com, píše také, že studie zjistila, že 84 % nakupujících si své zboží nejradši samo fyzicky vybere a až poté zakoupí. Toto číslo se od roku 2016 nemění. Maloobchodníci a online prodejci potravin jako je například Instacart se otázku kvality nákupu pokoušejí řešit. Instacart například zveřejnil video, v němž dává svým pracovníkům povinnost vybírat produkty s maximálním důrazem na bezvadnost a „dokonalou zralost“.

Zdá se, že e-commerce v této mega kategorii stále hledá svoje místo na trhu, a to i v tak vyspělé zemi jako je USA. Natož u nás… Nicméně – zajímavý postřeh z nedávné diskuse k nominacím na Obchodníka roku v kategorii Inovace zákaznického zážitku. Kolega z Moneta Bank velmi správně upozornil na to, že Lidl sice nepřichází s nějakým inovativním e-shopem, ale fakt, že takto zákaznicky respektovaná firma vyráží do e-Commerce, může razantně zlepšit vztah české populace k nakupování potravin online.

Šéf Nestlé plánuje levnější restrukturalizaci

Nestlé ve sladkostech sníží obsah cukru. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Nestlé ve sladkostech sníží obsah cukru. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Nový ředitel Nestlé Ulf Mark Schneider uvedl, že racionálně korigovat poměr mezi zavedenými společnostmi profitujícími ze zisku na úkor růstu a rozvoje a mezi potravinářskými start-upy, které se orientují na celkový výnos. To však nemusí být zcela vhodné, napsal o tom Bloomberg. Minulé úterý se na investorském dni v Londýně podvolil tlaku a poprvé v historii společnosti oznámil pevný cíl. Nestlé se plánuje zaměřit na základní provozní rozpětí, chce snížit náklady na restrukturalizaci a jednorázové položky o 17,5 % na celkových 18,5 % a to během tří let. To je více než snížení o 16 %, kterého dosáhlo v roce 2016.

Pro mne osobně je velmi osvěžující číst tento text. Ve světě, kde se i velké korporace občas motají jak nudle v bandasce, mne potěšil tento rozvážný ‚strategy statement‘. Ono to Švýcarsko není špatné místo pro umístění globální centrály, krásná příroda, stabilní demokracie i klid duše daný bohatstvím pomáhá. Ale zachovejme klid, krásnou zemi máme a to ostatní se tak za 300 let taky dostaví.

Microsoft otevře v Londýně vlajkovou prodejnu, nedaleko Applu

Microsoft se chystá otevřít svou vlajkovou kamenou prodejnu na Londýnské Regent Street poblíž Oxfor Circus, tedy „co by iPhonem dohodil“ od vlajkové mekky konkurečního Applu. Zprávu zveřejnil web TechCrunch. Microsoft má zatím dva vlajkové obchody, jeden v New Yorku a druhý v Sydney, londýnská prodejna bude tedy třetí vlajkovou a první evropskou. V souvislosti s lokací obchodu se spekuluje o tom, zda má nový obchod ziskový potenciál a nebo zda má sloužit především jako výkladní skříň a protiváha nedaleké konkurence.

Microsoft teď dělá v marketingu i prodeji velké věci. Mluvila o to tom na nedávné konferenci Brand Management 2017 Rita Clifton a chystané otevření nové prodejny je toho dalším důkazem. Osobně si myslím, že časem nebude Microsoft otevírat jen prodejny ‚vedle Apple‘, ale že se ve svých aktivitách dostane ‚před Apple‘.

Nejnovější