„Lidl jede, ví kam a proč. Má se na co těšit“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1.  E-shop Lidlu první týden přivítal 700.000 lidí

Lidl-Shop.cz

Lidl-Shop.cz

Během prvního týden fungování navštívilo e-shop Lidl 700.000 lidí. Mezi nejžádanější položky patřilo oblečení a nářadí, celkem lidé objednali přes 2.300 různých artiklů. Potraviny nejsou zatím přes e-shop Lidlu dostupné. Do onlinu zatím v Česku z maloobchodních řetězců vstoupilo Tesco a Lidl, Globus zatím nabízí ke koupi přes internet jen víno, už nyní ale podle tiskové mluvčí uvažuje o rozšíření sortimentu. Zprávu přinesl web E15.

Lidl jede a ví kam a proč. Zrovna dnes jsem si pobaveně přečetl zdrcují kritiku e-shopu Lidlu od jednoho digitálního borce. Prý to vypadá jako leták a ne jako pořádný e-shop. Možná proto, že to tak má větší šanci vyjít vstříc těm, kdo zatím na internetu FMCG nenakupují a internetoví borci z Košíků-Rohlíků a jiných Koloniálů je nebyli schopni svým ‚geniálním‘ UX oslovit. A že těch ‚ne-zákazníků‘ po Česku běhá a že mají peněz… No a vůbec nejzábavnější je kritika, proč Lidl nezaváží do 90 minut, když to přece jde. Třeba proto, že to je tutový zabiják zisku a realita už potvrdila, že to zásadní odklon od kamene k internetu to stejně nezpůsobí.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Vzhledem k pozitivním ohlasům, už jen když Lidl ohlásil úvahy o e-shopu, se tato odezva dala víc než předpokládat. Timing před vánoční sezónou je taky dobře vybraný a zjevně podle zájmu v počtu nakupujících se má Lidl na co těšit.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Soudím, že takový zájem nečekali ani v Neckarsulmu, sídle centrály Lidlu. Až trochu opadne prvotní zájem, docela mě bude zajímat porovnání s čistě on-line obchody s podobným sortimentem. Něco mi říká, že Lidl bude na špici, pokud si to nepokaňhá nějakým tím pěkným failíkem, že kolonele Sandersi? Teď ještě potraviny s rozvozem, a máme tu nového šampiona.
Václav Loubek

Lidé nakupují tam, kde jim to vyhovuje, a to je Lidl. Ve skutečnosti vlastně nejde o ‚to‘ místo (tedy … digitálním a online poradcům pohrabcům ano). Jde především o to, zda máte co a komu a kde a jak nabídnout, a jestli to umíte. A Lidl to umí. Optimální místo(a) prodeje je(jsou) obvykle výsledkem přirozeného procesu.
Daniel Procházka (Ipsos)

Kdo by si jen pomyslel, že online přes Lidl se bude prodávat nejvíc oblečení… Snad pomohla Heidi Klum, snad je to jen další důkaz, že už to dávno není ‚jen‘ prodejce nekvalitních potravin. A co víc si přát, než když vám při spuštění e-shopu jeho provoz ‚spadne.‘
Petr Podlešák

2. Alza vyučuje na VŠE e-commerci B2C

Alza vyučuje E-commerce na VŠE

Alza vyučuje E-commerce na VŠE

Největší tuzemský internetový obchod Alza.cz spustil se začátkem akademického roku svůj vlastní předmět na Vysoké škole ekonomické. Volitelný předmět E-commerce B2C se bude vyučovat v rámci magisterského programu na Fakultě mezinárodních vztahů. Odbornou garantkou předmětu je Alena Filipová. Alza.cz je první firmou v Česku, která kompletně zaštítí výuku vysokoškolského předmětu s odbornou garancí, ačkoliv přednášení firem na různých vysokých školách je celkem běžné.

Vzorová ukázka spolupráce školy a byznysu, záblesk budoucnosti. Jsem moc rád, že jsme u zrodu této dobré věci také trochu asistovali.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Kvituji tento počin, důležitý krok pro oblast vzdělávání a když na trhu nejsou teoretičtí odborníci v této sféře, tak to nejlepší co lze udělat je maximálně zapojit odborníky z praxe.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Tak kdo jiný by to měl vyučovat? Alza je v B2C e-commerce prostě nejlepší. Sto kreditů týýýdněěěěěě…
Václav Loubek

Že by návrat k Jeníkovi Komenskému s heslem ‚Kdo umí, učí!‘? HURÁ, skvěle! Už to vidím živě – ‚Posaďte se studentí, sem profesor mimozemšťan Alzák, budu vás vyučovati ýkomersu. Nebo kdyby zde byl zájem, mohu dávati soukromé hodiny logistiky. Nebo kdyby někdo z vás nestačil mému tempu v hodinách, nabízím rovněž soukromé doučování. No, nemá někdo zájem? Přijedu za vámi i strýtšopem.‘
Daniel Procházka (Ipsos)

Asi není lepší možnost jak se něco dozvědět, než od lidí z praxe. Už proto, že e-commerce jako takový se mění tak rychle, že i sebelépe napsaná VŠ skripta jsou v době svého tisku už z poloviny zastaralá. A kdo jiný by měl o elektronickém obchodu přednášet, než lidé z nejlepšího e-shopu u nás. Jen si tedy představuji, jak vždycky na začátku hodiny zazní počítačově zmutovaný hlas Bohdana Tůmy: Pozemšťané, dneska se naučíme…
Petr Podlešák

Vysoké školy trochu zaspaly nástup digitálu a e-commerce a jsou jen dva tři zajímavé studijní programy s relativně malou kapacitou. Na druhou stranu to vzdělávání zaplnil soukromý sektor – ať už jednorázovými školeními nebo i kompletními kurzy. Tohle je určitě velmi dobrý krok a pro Alzu dobrý přístup k absolventům.
Jan Penkala (Acomware)

3. Albert opět zvyšuje platy, letos o 32,5 %

Tržnice u Alberta má být srdcem nové prodejny

Tržnice u Alberta má být srdcem nové prodejny

Síť prodejen Albert plánuje od ledna příštího roku další navýšení mezd svých zaměstnanců. Tentokrát by to mělo být o 7 %. Informoval o tom iHNed. Obchodní řetězec přidával už během letošního roku, celkem tak dojde ke zvýšení platů o 32,5 %. Mimo to plánuje Albert pro své zaměstnance vánoční odměny formou poukázek v hodnotě 1.200 korun. Podle neoficiálních statistik patřily mzdy v Albertu k nejnižším v Česku. Ve všech prodejnách Albert pracuje na různé úvazky okolo 17.000 lidí. Nejvyšší mzdy má z maloobchodních řetězců stále Lidl.

Albert pořád přidává a Lidl nadále nese vlajku retailera, co dobře platí. Vybudovat si skvělý employer brand není jednoduché. Kdo byl na naší nedávné konferenci Brand Management 2017 ale už díky fenomenální prezentaci šéfa Lidlu tuší, jak na to.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Růst mezd je určitě cesta správným směrem ke spokojenosti zaměstnanců, otázkou je kolik takových vln bude muset ještě proběhnout? Dle současné situace to vypadá, že ještě není konec napříč celým trhem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Na jednu stranu ty mzdy byly fakt nedůstojné, na stranu druhou je prostě nabídka a poptávka. Když najdou někoho, kdo to za ty prachy bude dělat, proč by zvyšovali mzdy? Ostatně, když se podíváme třeba do firem neoficiálního ministra financí, tam už na mzdy rovnou kašlou a jedou na agenturní zaměstnance, takže odírat lidi na těchto pozicích je u nás bráno jako něco normálního. Ostatně, přispělo k tomu i dlouhodobé směřování republiky jako levné montovny díky daňovým podporám nejrůznějších výrobních závodů v honbě za co nejnižšími čísly nezaměstnanosti a předvolebního populismu (‚Zařídili jsme 300 tisíc pracovních míst‘ – no jo, ale jakých a pro koho?). Tradiční česká disciplína – upřednostnění krátkodobého zisku před dlouhodobým, tentokrát v podání politiků. No, a nakonec taky fakt, že Češi jsou holubičí povaha a bojíme se ozvat, přestěhovat za lepším, seberozvíjet se. Poděkujme opět Lidlu, že na zvyšování mezd postavil komunikaci a o tématu se více začalo mluvit. V tomhle ohledu, ač odbory považuju za takřka sprosté slovo, je třeba vyzdvihnout i jejich aktuálního předsedu Středulu, snad prvního předáka, který pozici šéfa odborů nemá očividně jen jako výtah do sněmovny za ČSSD. Jeho soustavná kampaň Konec levné práce je ukázka moderního PR a zaslouží jen potlesk.
Václav Loubek

Výplata je stále (ještě) důležitým prvkem kvalitního vztahu firma – zaměstnanec. Firmy nemohou čekat zaměstnanecký crowdfunding a úspěch aplikace ‚Pracuj levně pro svého zaměstnavatele. Za každou tvou hodinu zdarma, zvoláme na team buildingu jedno budovatelské heslo!‘. Dohání se to, co bylo podceněno, a bohužel, mám jako občasný návštěvník této sítě dojem, že zvýšit plat nebude stačit. Projekty Ipsosu v oblasti značky zaměstnavatele a angažovanosti zaměstnanců ukazují, že celkový výkon vztahu firma-zaměstnanci je vhodné nastavit a dlouhodobě řídit jako systém.
Daniel Procházka (Ipsos)

Tak schválně – kdo z mých kolegů komentátorů také ještě zmíní Sašu Uhlovou? Ohlásit zvýšení mezd před koncem roku je chválihodné. Stejně jako slíbit vánoční odměny (radši jsem nepočítal, kolik za ty poukázky koupí zaměstnanci Albertu másla). Je tady jedno ALE – zpráva neříká nic ohledně odměňování agenturních zaměstnanců a je otázka, jestli jsou přetahované směny na pokladnách a přesčasy také součástí balíčku nebo je to pouze o penězích. Kdo ale někdy pracoval v kvelbu, musí uznat, že ty peníze navíc jsou sakra zasloužené.
Petr Podlešák

4. Pilulka se blíží ke stovce poboček

Pilulka

Lékárna Pilulka

Síti lékáren Pilulka Martina Kasy (založil rovněž e-shop Kasa.cz) se daří. Aktuálně má v Česku 74 poboček a její majitel věří, že do konce roku jejich počet navýší na 100. Informaci zveřejnila E15. Jen během minulého týdne oznámil Kasa nákup dalších čtyřech lékáren, navíc provozuje úspěšný e-shop Pilulka.cz. Během loňského roku dosáhly tržby lékárny 480 milionů korun. Pilulka začínala v roce 2013 jako projekt internetové lékárny. Postupně ale začala otevírat také kamenné prodejny a nyní je třetí největší sítí v Česku po lékárnách Dr. Max a Benu.

Martin Kasa e-shopy umí a prodej léků ‚po novu‘ je stále ještě ne zcela okoukaný byznys, takže věřím, že má smysl věřit, že to stovku dá.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Rozrůstající se síť lékáren je jen dobře, otázkou je kam všude budou nové prodejny směřovat, malá města by neměla být ošizena.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Česko stárne, potřebuje lékárny. U nás v městě už je jich víc než vietnamských večerek, ale ani nevím, jestli je mezi nimi Pilulka. Prostě jdu do nejbližší lékárny, když potřebuju nějakou eutanázii při rýmičce.
Václav Loubek

Pan Kasa ví, co chce, a realizuje to. No ale, můžeme mu přát co nejvíce nemocných? To zní divně, a zdraví se mu moc nehodí. Tak asi, hodně mlhy a nízké teploty!
Daniel Procházka (Ipsos)

Ona je ta stovka takové pěkné píjárové číslo. A konec roku jakbysmet. Rychlými počty tedy dojdeme k tomu, že ty čtyři (no dobře, tak dvě a něco) nové lékárny týdně to bude chtít teď akvírovat až do Silvestra, aby se dostálo očekávání. Tož good luck, jak se prý říká tady na Moravě.
Petr Podlešák

Pilulka na to jde dobře. Otázkou pro mne je, kolik lékáren je potřeba na trhu mít pro získání významné pozice. 100 je pořád málo oproti 2 největším konkurentům, kteří jich mají 600 z celkového počtu asi 2600. Na druhou stranu bude důležitá efektivita jednotlivých lékáren, ne počet. Každopádně je zajímavé sledovat ten konkurenční boj a kdo vyhraje? Imho ten, kdo nejlépe zvládne omnichannel a doručí nejlepší zkušenost a i cenu.
Jan Penkala (Acomware)

5. Outlet hledá prodavače módy

Fashion Arena Outlet Prague

Fashion Arena Outlet Prague

V outletu Fashion Arena v pražských Štěrboholech proběhne v pátek 6. a v sobotu 7. října veletrh pracovních příležitostí Job Fair 2017, zaměřený na oblast módy. Cílem veletrhu je zajistit pracovní síly pro módní značky, které provozují své prodejny právě ve Fashion Areně. Přijatí uchazeči tak budou moci začít pracovat pro módní značky Adidas, Nike, Baldinini, Benetton, Calvin Klein, Diesel, Gant, Guess, Klenoty Aurum, Marciano & Pinko, Nautica, Polo Ralph Lauren, Salomon, Samsonite či Time Out.

Pracovní trh se zbláznil. Televizní spoty a billboardy už nic neprodávají, ale snaží se nakoupit zaměstnance. Už i outletová centra přestávají sloužit k prodeji a začínají se orientovat na nákup zaměstnanců. Tuším malér, takhle přehřátý trh nevěští nic dobrého.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Outlety asi nejsou to pravé, když je nutné hledat i další aktivity pro využití centra, i když myšlenka veletrh pracovních příležitostí v oblasti módy v místě dění není špatná myšlenka.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Asi super PR, ale nenalákají tam hlavně nezaměstnané? Jak se říká, to chceš.
Václav Loubek

Jak to říkal při rekrutaci Kaprál (Petr Nárožný) v pohádce S čerty nejsou žerty: ‚Prosím tě a co bys na tý vojně chtěl dělat? Tam sou samý parády, přehlídky, vycházky a hlavně peníze!‘. Tak věřme personalistům ve vstupní fázi a doufejme, že do druhého kola velevtrhnou jen samí prodejní šampioni, ať si to jako nakupující užijeme. Jinak budeme jen nakukující, a to žádný prodejce, ani outletista (pokud není autista), nemá rád.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zajímavá myšlenka, to bez pochyby. Navíc jasně zaměřená a s podporou Úřadu práce snad také dobře zorganizovaná. Teď ještě aby se našli ti správní budoucí pracovníci, kteří se nebudou bát taktně vyslovit větu: Tohle si fakt na sebe nekupujte. Osobně jsem za ně v obchodech s módou vždycky vděčný.
Petr Podlešák

Nejnovější