Češi a zdravá výživa: nejdostupnější je Sklizeno, nejlepší sortiment má Country Life

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Do prodejen a sítí se zdravou výživou zavítá 44 % internetové populace Česka. Týká se to spíše žen než mužů nebo dotázaných s vyšším vzděláním. Při nakupování volí hlavně podle dostupnosti konkrétní prodejny, které má podle nich nejdostupnější Sklizeno a kvality sortimentu, který má zase nejlepší síť Country Life. Rozhodující je i cena, kde vítězí síť Náš grunt. Ten přitom fakticky patří pod síť Sklizeno, ke které se připojil na konci loňského roku a v průběhu toho letošního měl v plánu prodejny přebrandovat pod sjednocenou značku Sklizeno. Podle Adély Flejšarové, mluvčí sítě Sklizeno, se však nepodařilo sjednotit všechny obchody Náš grunt, především v regionech tak nadále zůstávají pod dřívějším názvem.

Pouze 5 % dotázaných uvedlo ve spontánní znalosti obchod Country Life, 3 % dotázaných si vzpomnělo na Sklizeno a 2 % respondentů na Dm drogerii. Respondenti často uváděli ve spontánní znalosti obecně bio potraviny, zdravá výživa nebo konkrétní místní obchod. 

Při podpořené znalosti uvedla téměř třetina (30 %) dotázaných, že zná obchod Prozdravi.cz. Obchod Country Life zná čtvrtina dotázaných (25 %) a Sklizeno 22 % respondentů. Více než třetina dotázaných (36 %) uvedla, že zná značku Natura, která však nemá samostatný obchod. Následuje Bioobchod.cz s 18% podpořenou znalostí, 13 % spotřebitelů zná síť Náš grunt. Dalších 10 % dotázaných zná síť Delmart a Zelenyeshop.cz. 8 % respondentů zná BioPoint a 7 % prodejny Vega. 

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Za jednu návštěvu v prodejně se zdravou výživou utratí Češi 447 Kč. Více než polovina (66 %) respondentů chodí nakupovat do kamenných prodejen a sítí se zdravými potravinami, internetový nákup zdravé výživy volí 23 % dotázaných. Téměř pětina dotázaných (19 %) přitom uvedla, že nakupuje nejčastěji v e-shopu Prozdravi.cz. V obchodech se zdravou výživou Country Life nejčastěji nakupuje 18 % respondentů a v síti Sklizeno 15 % dotázaných.  18 % dotázaných uvedlo, že v tomto bodě uvedlo, že nejčastěji nakupují značku Natura, která však nemá samostatný obchod. 

Alespoň jednou za týden jde nakoupit do prodejen se zdravou výživou 18 % dotázaných. Několikrát za měsíc si pro zdravé potraviny do prodejen dojde 26 % respondentů, jednou za měsíc 30 % a méně často 26 % dotázaných. V určitém ročním období nakupuje v obchodech se zdravou stravou 23 % Čechů. Nejčastěji z toho v zimě, a to 32 % respondentů. Čtvrtina respondentů uvedla, že nakupuje častěji zdravou výživu v létě, pětina na jaře a další pětina na podzim.

Do zdravé výživy hlavně pro sušené ovoce a ořechy

Většina z respondentů (7 z 10) si v obchodech se zdravou výživou vybírá sušené ovoce, ořechy a semínka. Více než polovina dotázaných nakupuje v těchto obchodech čaje. Dalších 44 % respondentů zavítá do obchodu se zdravou výživou pro suroviny na vaření, 42 % pro zdravé sladkosti a 36 % pro koření. 

Většina dotázaných (92 %) nakupuje v obchodech se zdravou výživou alespoň občas pro sebe. Více než polovina (58 %) respondentů nakupuje alespoň občas zdravou výživu pro své děti a stejný podíl pro partnera nebo partnerku. Více než třetina dotázaných nakupuje v obchodech se zdravou výživou alespoň občas pro rodiče a prarodiče a téměř čtvrtina zase pro přátele.

Jak na prodejny se zdravou výživou dívají Češi

Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v prodejnách zdravé výživy, je nejdůležitějším parametrem pro výběr nákupu samotný obchod, ve kterém zboží pořídí. Mezi další důležité měřítko rozhodnutí patří cena, dostupnost v okolí nebo šíře sortimentu. Méně důležitým kritériem pro nákup je věrnostní program.

Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody, které zná méně než 50 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba. 

Šířka nabídky

  1. Country Life
  2. Náš grunt
  3. Sklizeno

Kvalita sortimentu

  1. Country Life
  2. Náš grunt
  3. Sklizeno

Přehlednost/uspořádání obchodu

  1. Country Life
  2. Sklizeno
  3. Náš grunt

Cena

  1. Náš grunt
  2. Country Life
  3. Sklizeno

Značka/dobré jméno

  1. Country Life
  2. Sklizeno
  3. Náš grunt

Dostupnost v okolí

  1. Sklizeno
  2. Country Life
  3. Náš grunt

Ochota personálu

  1. Country Life
  2. Náš grunt
  3. Sklizeno

Odbornost personálu

  1. Country Life
  2. Náš grunt
  3. Sklizeno

Věrnostní program

  1. Country Life
  2. Sklizeno
  3. Náš grunt

Otevírací doba

  1. Country Life
  2. Sklizeno
  3. Náš grunt

Výsledky dílčích kategorií výzkumu

Výsledky dílčích kategorií výzkumu

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 12. do 13. září 2017 na vzorku 516 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Nejnovější