Švédský oděvní řetězec H&M se chystá do svých prodejen po celém světě uvést další kolekci vytvořenou v rámci spolupráce se známým designérem. Tentokrát módní retailový řetězec oslovil britského návrháře kanadsko-tureckého původu
Kolekce obsahuje 87 artiklů převážně oblečení, jsou i ponožky, boty, tašky či šperky. Nejvýraznějšími prvky kolekce jsou květinové vzory, lehké materiály a bohaté zdobení, což je pro romantickou glamour tvorbu Valentino a jeho práci publikují i světové módní magazíny, například Numéro. Společně s kolekcí uvádí řetězec také kampaň na její propagaci, ústřední video kampaně Erdem pro H&M natočil Baz Luhrmann, který se proslavil filmy jako Moulin Rouge, Velký Gastby nebo Romeo a Julie.
typické. Autorem fotografií v lookbooku je slovenský fotograf Michal Pudelka, který už v minulosti fotil například proSpolupráce módních tvůrců s maloobchodními prodejci jsou v posledních dvou dekádách populární a častou záležitostí. Zda jsou ale pro řetězce také výdělečné, je diskutabilní. Server Bussiness of Fashion (BoF) se tomuto problému věnoval v souvislosti s uvedením kolekce Balmain pro H&M v roce 2015. Designérská kolekce je vždy kusově limitovaná a její výroba včetně odměny pro návrháře, která podle BoF začíná na jednom milionu dolarů, je nákladnější než běžná produkce. Její objem je přitom v porovnání s běžnou produkcí pro řetězec marginální záležitostí. Příjem z prodeje designérské kolekce bude tedy téměř zanedbatelný. H&M navíc nezveřejňuje obchodní výsledky z prodeje těchto speciálních kolekcí.
O zisky nejde, hlavní je marketing
Hlavním důvodem, proč exkluzivní kolekce zaštítěné zvučným jménem některé z vrcholových osobností módního světa vznikají, je tudíž marketing. O nic jiného než o upoutání mediální pozornosti zde v podstatě nejde. Čím více potenciálních zákazníků kampaň na kolekci uvidí nebo se o ní nějakým jiným způsobem doslechne, tím větší je pravděpodobnost, že si značku jako celek spojí s něčím výjimečným a tím spíš do řetězce zavítá při svých dalších nákupech.
Analytická společnost Crimson Hexagon v roce 2014 prozkoumala přes 171.000 příspěvků na sociálních sítích, aby zjistila, jaký dopad mělo uvedení kolekce Alexander Wang pro H&M na spotřebitelské vnímání značky. V týdnu oznámení spolupráce zaznamenal řetězec 25 % pozitivních příspěvků, jakmile přišla kolekce do prodeje, stouplo toto číslo na 34 %. Běžně se tento index pohybuje na 10 %. V Crimson Hexagon se pak ještě v těchto příspěvcích soustředili na tzv. záměr koupě, ten se ve spojitosti s H&M obvykle pohybuje okolo 14 %, v době uvedení kolekce Alexandra Wanga to bylo ale až 50 %.
O oblečení i doplňky z návrhářských kolekcí je mezi určitou skupinou zákazníků velký zájem. Dokazuje to i fakt, že jsou většinou během několika desítek minut po spuštění prodeje vyprodané. Běžnou praxí ale je, že si lidé nekupují designérské kusy pro sebe, nýbrž se záměrem pozdější spekulace. Mnoho „ikonických“ produktů ze spoluprací H&M s některým z designérů se stalo vzácnou komoditou a lze dnes zakoupit v e-shopech s prémiovou vintage módou nebo vydražit v aukcích. Aukční ceny za bundy Balmain pro H&M se například dostaly na desetinásobnou cenu oproti prodejní, což je srovnatelné s cenou oblečení přímo u Balmain.
Tradici designérských kolekcí založilo H&M v roce 2004. Prvním návrhářem, který s řetězcem spolupracoval, byl ředitel módního domu Chanel Karl Lagerfeld. Od té doby uvádí H&M obvykle jednu spolupráci ročně. Mezi nejvýraznější kolekce v minulosti patřily Sonia Rykiel, Versace (obě proběhly pro velký úspěch opakovaně, dva roky po sobě), Comme des Garçons, Stella McCartney, Lanvin, Marni, Isabel Marant, Balmain, Alexander Wang či loňská Kenzo.
Výběr z dámské kolekce