Síť poboček České spořitelny prochází renovací, v novém konceptu otevřela první velká a vlajková pobočka v Sokolovské ulici v Praze, poblíž nádraží a metra Florenc. Do konce roku chce Česká spořitelna otevřít ještě tři další vlajkové pobočky v krajských městech - konkrétně v Olomouci, v Hradci Králové a v Karlových Varech. Celkem by jich v horizontu pěti let v Česku mělo být dvacet. Investice do stavby jedné vlajkové prodejny je podle Marka Blahy, ředitele pobočkové sítě banky, řádově desítek milionů korun.
Česká spořitelna má v Česku 522 poboček, rekonstrukcí by měly projít všechny odhadem do pěti let. První pobočku banky zrekonstruovala loni na podzim na Hlavním nádraží v Praze. Aktuálně je zrekonstruovaných 10 % poboček sítě, do konce roku jich přibude ještě 30. Rozděleny jsou podle velikosti a typu služeb na malé, které se nachází na menších městech a poskytují základní servis, přes střední s větším množství služeb po vlajkové, na kterých je možné řešit kompletní poradenství z portfolia banky. Celkově do rekonstrukce banka investuje stovky milionů korun. Žádné pobočky banka neplánuje zavírat, během předchozích pěti let zredukovala jejich počet zhruba o sto.
„Prostor vlajkové prodejny je rozdělen na tři části - superrychlá, kde fungují nonstop bankomaty, potom rychlá, kde zákazníka uvítá zaměstnanec s tabletem a kde se řeší menší záležitosti, až po část, kde jsou konferenční místnosti a s bankéři se tu řeší větší záležitosti,“ popisuje rozložení prostoru Filip Hrubý, nový tiskový mluvčí České spořitelny. V prostoru už nefigurují žádné přepážky, naopak je otevřený s prvky dřeva, živých květin a skla. „Interiér navrhovali rakouští architekti, protože naše matka, Erste Group, je rakouská. Přesto se ve vnitřku nijak dramaticky neodráží korporátní design, máme koncept přizpůsobený českým podmínkám,“ vysvětluje mluvčí.
Banka letos představila nový produkt Moje zdravé finance, v jehož rámci nabízí setkání s bankéřem a orientaci v klientových příjmech a výdajích. Podle Hrubého se jedná o klíčový produkt, který souvisí s revitalizací prodejen. „Úbytku klientů a zavírání poboček z důvodu převahy internetového bankovnictví se nebojíme. Představili jsme a budeme podporovat jeden z našich klíčových produktů Moje zdravé finance, jehož součástí je setkání s osobním bankéřem. Navíc i větší záležitosti typu hypoték se budou vždy radši řešit osobně,“ dodal Hrubý.
Pobočka jako komunitní centrum
Dvoupatrová vlajková pobočka v Sokolovské ulici má podle plánu České spořitelny plnit roli banky, ale také komunitního centra a prostoru pro eventy. Banka ji chce pravidelně nabízet i pro setkávání a spolupráci se zájmovými sdruženími nebo neziskovými organizacemi. První takovou akcí je říjnové spojení s Tichou kavárnou. Kromě velkých vlajkových poboček má banka v plánu pořádat komunitní akce také v pobočkách o střední velikosti. Česká spořitelna také od letoška organizuje ve spolupráci s Ministerstvem školství vzdělávací projekty pro žáky 4. a 5. tříd základních škol.
Rekonstrukce poboček si podle Hrubého nevyžádala redukci zaměstnanců na pobočkách. „Zaměstnanci neubyli. Přidali jsme jim tu back office zóny, kde si mohou vyřizovat telefonicky schůzky s klienty v klidu, bez pozornosti dalších lidí na pobočce. S novým konceptem se trochu se změnil styl zaměstnanců, které teď hledáme. Je potřeba vybírat lidi, kteří se nebojí vyjít od přepážek, tak, jak to bylo dříve. Naopak chceme takové, kterým nevadí být v prostoru a nemít pevně dané místo,“ vysvětlil Hrubý.