Tesco bez pokladen, Amazon jako predátor, Sainsbury’s propouští

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Tesco nasazuje umělou inteligenci

Šéf britského maloobchodního řetězce Tesco potvrdil, že se největší síť supermarketů ve Velké Británii začíná zajímat o obchody bez tradičního systému placení. Píše o tom deník The Mirror. Nový systém by měl fungovat za pomoci umělé inteligence, ta by automaticky hlídala, jaké zboží je v obchodě sejmuto z regálu a podle toho by se zákazníků strhávala částka přímo z účtu. Tento záměr by mohl být odpovědí Tesca na nedávno představený projekt Amazon Go, Amazon této metody začal využívat, aby zákazníkům zjednodušil nakupování.

Umělá inteligence se masivně prosazuje i v retailu. Z hlediska řešení krátkodobých problémů to je nepochybně dobře (‚nejsou lidi‘), ale pořád mi v hlavě problikává slavný citát z Pelíšků ‚a skláři nebudou mít co žrát‘. Pokladní asi časem také ne, tedy pokud se nestane ten některými experty prognózovaný zázrak a polovina české populace se nepřeorientuje na zcela novou práci s vysokou přidanou hodnotou a minimálním rizikem převzetí roboty.

Mikromanagement není cesta k úspěchu

Chris Matyszczyk se ve svém sloupku Absurdly Driven pro Inc. zamýšlí nad tím, co charakterizuje nejúspěšnější výkonné ředitele velkých firem. Zda opravdu musí každý takový šéf vstávat v pět ráno, posnídat dvě vařená vejce a potom si jít zaplavat. Článek se odkazuje na studii o výkonných ředitelích od Harvard Business Review. Matysczyk se třeba podivuje nad tím, že 25 % času stráví ředitelé na cestách nebo čtením různých knih, 10 % času je pak u většinu výkonných šéfů věnováno osobním záležitostem. Autor článků na závěr píše, že podle jeho názoru stojí úspěch ve vrcholového manažera na tom, že se podívá na svou společnost a uvědomí si, jaký druh vedení vlastně potřebuje a podle toho jedná.

Docela zajímavý text, stojí za to si ho přečíst před pondělní firemní poradou. A přestat se vrtat do každého detailu, pokud máte na triku něco, co zavání managementem. A nám, co nemáme rádi mikromanagement, trocha optimismu do žil – nejsme flákači a bezcitelní ignoranti, děláme to jako ti nejlepší!

Google chce pomoci lidem najít práci v digitální době

Americký internetový gigant Google se chystá v příštích pěti letech investrovat miliardu dolarů do neziskových organizací, které pomáhají lidem přizpůsobit se proměnlivým požadavkům na trhu práce. Jedná se o dosud největší filantropický záměr Googlu. Oznámení této iniciativy v oblasti digitálních dovedností zveřejnil generální ředitel Googlu Sundar Pichai ve čtvrtek 12. října v Pittsburghu. Google si totiž uvědomuje, že nese odpovědnost za rychlý pokrok v technologii, jenž zásadně přetváří průmysl a postupné mizení pracovních míst v USA i po celém světě. Zprávu přinesl USA Today.

Velmi zajímavá iniciativa, v souvislosti s ní mě napadá nový pojem digitální invalidita. Takovýto program by se velmi hodil i u nás, protože patříme k zemím vůbec nejvíc ohroženým nejmodernějšími technologickými trendy. Bude to asi hodně bolestné – volby opět ukázaly, jak vysoký podíl občanů, kteří jsou úplně ‚mimo‘ (nejen mimo digitál), u nás máme.

Kdo je Amazon? Znáte predátora?

Amazon je prakticky synonymem pro online retail. Jeho prostřednictvím nakupuje stále větší množství Američanů. K velkému rozšíření a získání dalšího významného podílů došlo s akvizicí Whole Foods Market. Avšak porovnávání Amazonu s Walmartem nebo jinými velkými prodejci není správné. Zabýval se tím článek na webu The Motley Fool. Takové srovnání totiž zcela pozbývá povědomí o tom, jaký typ prodejce Amazon vlastně je. Amazon je vlastně ve skutečnosti služba, která je sama sobě největším zákazníkem.

Seznamte se. Amazon, fakt nebezpečný Amazon. Upozornění pro málo pozorné čtenáře z retailových firem – to, že Amazon není primárně maloobchodník, neznamená, že byste ho měli ignorovat. V 21. století je podle mého hlubokého přesvědčení nejnebezpečnější konkurence ta nepřímá.

Sainsbury’s propouští, kdo za to může?

Britský maloobchodní řetězec Sainsbury’s zavádí drastická úsporná opatření jak v prodejní, tak ve skladové oblasti ve snaze vyrovnat se s cenovou soutěží svých německých konkuretnů Lidlu a Aldi, kteří na britském trhu působí. Sainsbury’s plánuje ušetřit 500 milionů liber a kvůli tomu propustilo 2.000 zaměstnanců pracujících v prodejnách i kancelářích. Aktuálně provádí restrukturalizaci svých lidských zdrojů, propouštění se dotkne zhruba 1.400 zaměstnanců v kancelářích a 600 lidí z personálu pracující přímo na prodejních plochách. Informaci zveřejnil The Guardian.

Tak tohle bývala vzorová retailová firma, miláček spotřebitelů. Teď je to miláček úřadu práce… Někteří novináři to svádějí na Amazon a německé diskontéry. Já bych si dovolil zmínit i brexit, ten začíná decimovat britský trh v řadě směrů a na Amazon či Aldi lze těžko hodit takové věci jako pokles cen nemovitostí v Londýně. Kéž by to těm koumákům, co volili Japonce, který chce odejít po anglicku, ráčilo docvaknout.

Nejnovější