Přírodní kosmetika Lush je v Česku od pátku 20. října dostupná ve dvou pražských obchodech. Druhou lokalitou, kterou si pro své působení pestrobarevná kosmetika vybrala, je po Palladiu obchodní centrum Nový Smíchov. Ve čtvrtek 19. října zde proběhlo v nově zrekonstruované prodejně slavnostní zahájení provozu. O den později, v pátek odpoledne se už obchod otevřel veřejnosti.
Nová prodejna má stejného provozovatele jako obchod, který už přes deset let funguje v obchodním centru Palladium na Náměstí Republiky. Spadá pod německou firmu Lush, odnož původní britské Lush, nejedná se tedy o franšízu. Provozovatel zatím s expanzí a otevřením dalších prodejen v Česku váhá. Podle manažerky smíchovského obchodu Hany Vitáskové je další, nejpravděpodobnější lokalitou pro rozšíření české sítě Lush, Brno, kde firma po Praze cítí nejsilnější poptávku.
Smíchovská pobočka Lush má oproti té v Palladiu dvojnásobnou rozlohu a je situovaná v přízemí, na nejfrekventovanější chodbě hned naproti Tescu, vedle obchodu s lékárenskou kosmetikou Kiehl’s. Je zde poměrně široká nabídka pečující tělové i koupelové kosmetiky, šamponů, produktů na péči o pleť, pult s čerstvě připravenými maskami na obličej a také koutek s dekorativní kosmetikou a parfémy. V prodejně je možnost vyzkoušení všech nabízených produktů. Oblíbené jsou například pěny do koupele, takzvané koupelové bomby či balistiky, které se efektně rozpouštějí. K jejich otestování jsou v prodejně nachystaná umývadla s horkou vodou. Nabídka produktů Lush je vegetariánská, 80 % sortimentu pak tvoří produkty vhodné také pro vegany. Lush má totiž už od svých začátků mezinárodní certifikát od Vegan Society. Veškeré veganské produkty pro přehlednost označuje.
Odkud se vzal Lush
Kosmetika Lush pochází z britského města Pool v Dorsetu a u jejich začátků v 70. letech stáli tricholog Mark Constantine a kosmetička Liz Weir. Constantitne a Weir našli zálibu v přírodní kosmetice a zprvu prodávali své šampony a další produkty, především vlasové, Anitě Roddick pro její, tehdy nový, The Body Shop. V 90. letech založili svou první, vlastní kosmetickou firmu s názvem Cosmetics-To-Go fungující na zásilkovém principu. V roce 1995 pak konečně došlo ke vzniku firmy a prvního obchodu s čerstvou kosmetikou s názvem Lush. O rok později expandovali do Kanady a v roce 2003 do USA. Dnes funguje Lush jako celosvětová síť jak vlajkových tak franšízových prodejen, jejich počet ve 49 zemích už celkově dosahuje jednoho tisíce.
V souvislosti s evropskou expanzí Lush se aktuálně hovoří o přesouvání podstatné části výroby do nově otevřené továrny v Německu. Jako jeden z důvodů je podle britského vedení Lushe nejisté podnikatelské prostředí po chystaném odchodu Velké Británie z Evropské unie. Firma se tento rok dostala mezi dvacet nejrychleji rostoucích společností ve Spojeném království. Navíc je členem Living Wage Foundation nadace, která se snaží přimět podnikatele vyplácet zaměstnancům férovou minimální mzdu, jež by pokrývala reálné životní náklady. Za pokrokové lze označit i letošní oznámení Lushe, že při online platbách plánuje přijímat kryptoměnu bitcoin.
Méně obalů a odpovědné zdroje
Lush se už od počátku své existence snaží eliminovat množství používaných obalů. Chce, aby cena výrobku reflektovala především cenu a kvalitu použitých ingrediencí, které převážně nakupuje z odpovědných zdrojů. Mnoho produktů je proto koncipováno v tuhé formě a po zakoupení se balí do papíru. Běžnou praxí je také odkrajování mýdel, šamponů či tuhých balzámů z velikých kusů, cena je pak obvykle stanovena za 100 gramů. Lush rovněž nenabízí žádné výhodné nabídky ani výprodeje, kromě zlevňování speciálních vánočních edic. Mimo kamenné prodejeny funguje Lush ve většině zemí včetně Česka také jako e-shop. Britský e-shop se v těchto dnech snaží o zavedení předplatného na bomby do koupele, za účelem zvýšení obratu z e-commerce. Koncem léta o tom informovaly zpravodajské kanály.