Jablářství F. H. Prager sídlící ve sklepích na Kladně uvádí do prodeje dva nové nápoje z řady Illegal Brewery, Tonic a Colu. Rozšiřuje tak nabídku svých chmelených limonád Ale, IPA a Stout. Uvední vlastního kolového nápoje a toniku předznamenali majitelé Prageru Ondřej Frunc s Cyrilem Holubem už letos na jaře. Nová, modernější řada nápojů, které neobsahují jablečný mošt, prý ale ještě není kompletní. Co dalšího chystají, zatím odmítají sdělit.
Na Žizkově bude mít F. H. Prager showroom i degustační místnost
Druhou novinkou F. H. Prager je stěhování jejich pražského showroomu a prodejny. Dosud sídlili v Dejvicích, nyní se rozhodli pro přesun do centra Žižkova, do Bořivojovy ulice. Nový prostor po bývalém autoservisu aktuálně rekonstruují, do provozu jej chystají uvést v řádu jednoho měsíce.
„Bude tam showroom, degustační místnost a kancelář. Zároveň odtud chceme zavážet Prahu, nejlépe rudlíkem, tím by se dal krásně objet celý Žižkov, to by se nám líbilo,“ říká Holub, který má na starost výrobu, zatímco Frunc se stará o obchod a marketing. „Výhodou prostoru v Bořivojově ulici je také možnost parkování dodávek ve vnitrobloku. Hlavním důvodem ke stěhování ale bylo usnadnění distribuce po Praze. Taky doufáme, že se nám postupně podaří přesvědčit víc lidí, aby si chodili kupovat pití přímo k nám,“ dodává Holub.
Hnědé lahve došly, během tří týdnů nasadí zelené s redesignem a twist-off zátkou
Poslední novinka, kterou Retailku v kladenském jablářství prozradili, se týká úpravy obalů. „Teď nám v Itálii přestali dělat hnědé lahvičky a museli jsme si sehnat nového dodavatele. Rozhodli jsme se přejít na světle zelené ze Švýcarska. Ty stávající hnědé nám vystačí tak na tři týdny, potom začneme plnit nové, “ říká o chystaném redesignu Holub. Výhodou nového balení je twist-off uzávěr, který lze otevřít bez otvíráku lahví a používá ho třeba také Frisco. „U ciderů chystáme obměnit vizuál, k zelenému sklu nám víc sedí celobílé provedení, dosud jsme měli barevně označené stupně a příchutě ciderů. Etikety limonád budou lehce upravené, do pastelova, tvar určitě zůstane, nepravidelné hexagony se totiž nemusí na lahve lepit úplně rovně, toho se chceme držet. Káva Zapatista bude dál v průhledných lahvičkách,“ popisuje Holub.
O nápoje z produkce F. H. Prager je prý velký zájem. Vše co vyrobí prodají, kdyby toho vyrobili více, prodali by to podle Holuba také. „Každý rok rosteme zhruba o 30 – 35 %, letos bude asi 25 % a to kvůli neúrodě jablek. Projeví se to jak ceně, tak v množství cideru, který budeme schopni vyrobit. Naštěstí ale chceme růst i jinde než v cideru. Proto máme Illegal, jedná se o dlouhodobý projekt, není to reakce na neúrodu jablek. Mošty, které používáme na limonády, se naštěstí dají doplňovat průběžně, z širší úrody, tam se nejspíš nic moc měnit nebude,“ komentuje aktuální situaci F. H. Prageru Holub.
F. H. Prager dělá cidery, limonády i kávu
Mezi produkty F. H. Prager nyní patří čtyři druhy cideru, šest limonád a ledová filtrovaná káva typu cold brew Zapatista. Doporučená maloobchodní cena za 0,3 litru je u ciderů zatím 32 Kč, u limonád pak 29 Kč, 0,2 litru kávy stojí také 29 Kč. S vlastní kávou přišli v Prageru ještě dříve než Colt Brew Jakuba Johanidese. Se svou verzí kávy pojmenovanou Sofee přišlo koncem letošního října i Ambiente.
Nápojářství F. H. Prager vzniklo v roce 2010, v roce 2011 začali Frunc a Holub prodávat cidery v lahvích od vína na Farmářských trzích na Náplavce, tam zjistili, že lidem jejich cider chutná. Postupně přidali i nabídku limonád. Techniku výroby získali přímo od limonádové legendy Fentimans a to tak, že jim jednoduše zavolali, zeptali se a vyšlo to.
Ročně prodají a sami rozvezou na 300 tisíc litrů nápojů
Aktuálně vyrobí ročně na 200.000 litrů limonád a 100.000 litrů cideru. Své nápoje nedistribuují přes velkoobchody, ale prodávají je rovnou do hospod, barů, kaváren a restaurací po celém Česku. Jednou by chtěli mít vlastní sady i moštárnu. Zatím jim ale mošt lisují v Hoštětíně v Bílých Karpatech. Ve F. H. Prager jsou poměrně známí tím, že rádi podporují nejrůznější projekty s nimiž sympatizují, například Jako doma nebo Konsent. Jsou také partnerem kulturních akcí, pro Mezinárodní Festival Dokumentárních Filmů v Jihlavě Ji.hlava letos stáčeli zázvorovou limonádu do lahví se speciální festivalovou etiketou, šípkové limonádě zase upravili etiketu na aktuálně probíhající Queer Film Festival Mezipatra. „F. H. Prager vnímáme jako poctivou lokální značku, které není cizí společenská odpovědnost. Nespojuje nás jen produkt, ale i názorové průsečíky, pokud jde o společenskou a lidskoprávní tématiku. Pro vizuální styl Mezipater je charakteristická černobílá kombinace, mimimalismus a práce s typografií, ve stejném duchu jsme pojali i etikety,“ přiblížil Retailku spolupráci s nápojářstvím Pavel Bicek, ředitel festivalu Mezipatra. Design etiket pro letošní ročník Mezipater vytvořil Marius Corradini ze studia Side 2.