„Amazon pořád neudělal do Česka pořádný vstup, zatím jen krůček“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Amazon spouští web v češtině

Amazon nabízí dopravu nad 1.000 Kč do Česka zdarma

Amazon nabízí dopravu nad 1.000 Kč do Česka zdarma

Americký e-commerce prodejce Amazon spouští pro český trh web Amazon.de v českém jazyce. Přeložené jsou řádově názvy milionů produktů, což je však malá část z celkového obsahu, kde jsou stovky milionů výrobků. Do budoucna se má počet přeložených názvů zvyšovat. Přeložené jsou i některé sekce, například Můj účet. Dále funguje česká navigace, český zákaznický servis s emailovou a telefonickou podporou, objednávky a zásilky zboží v češtině. Do Česka také Amazon nabízí dopravu nad 39 eur (tedy zhruba 1.000 Kč) zdarma. Služba Fullfilment by Amazon umožňující připojení k Seller Central pro malé a střední prodejce je také v češtině.

Dobrá zpráva pro všechny, kteří se potýkají s úskalími cizojazyčných webů a dobrá cesta jak získat další. Bylo jen otázkou času, kdy Amazon pochopí sílu českého online.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

To není pořád ten správný a pořádný vstup, je to spíš malý krůček, který však velké hráče neohrozí. Pokud někdo měl Google Translate na překlad webu, tak se fakticky nic nezměnilo. Stejně ho potřebuje pro produkty. Každopádně je tady jeden vzadu, který není tak slyšet, ale o to víc jde nahoru: Aliexpress.
Jan Penkala (Acomware)

Skutečnost, o které se dlouho spekulovalo, je potvrzená. Amazon přeložil část sortimentu pro české prostředí a nachází si cestu k segmentu zákazníků, pro které zatím angličtina byla překážkou pro shopping. I když nedošlo k adaptaci pro celou šíři sortimentu, i tak se jedná o obrovské množství položek, které hravě přečíslí počet položek ve většině českých eshopů. Signálem, že to Amazon myslí s češtinou vážně, je i skutečnost, že uzpůsobena pro náš rodný jazyk byla i zákaznická podpora, objednávky a zásilka. Další služby mají následovat. Amazon opět prokazuje, že nakupování na internetu nezná hranic. Čeština se stala 6tým neanglickým jazykem, nechala za sebou rodné jazyky větších ekonomik a potvrdila se tak skutečnost, že Češi patří nákupech na e-shopech mezi elitu.
Michal Bařina (Global Marketing)

Chytrý krok od Amazonu, je to takové testování trhu. A když tržby v Česku dosáhnou určité výše, třeba nastane další krok. Hlavně doufám, že v budoucnu nezbydou na světě jen dva obchody – Amazon a Alibaba. 
Tomáš Hájek (Admez)

 Tak je to logické, jazyková bariera může fungovat i u mladších lidí.
Monika Hrubalová

Myslím že bylo na čase. Našim online shopům nastanou trochu krušnější časy.
Jan Polák (Ipsos)

2. Footshop jde do Vnitroblocku, Queens na Jindřišské

Footshop

Footshop

Dva velké obchody s teniskami fungující v omnichannel režimu Footshop a Queens mění své pražské lokace. Footshop zůstává v Holešovicích, z budovy Orco v objektu The Chemistry Gallery u stanice metra Vltavská přesídlí od ledna do Vnitroblocku. Queens chystá polovině prosince otevření velké vlajkové prodejny v Jindřišské ulici, z níž se tak postupně stává streetwearová nákupní třída. Pánové Peter Kováč a Radim Stezka své plány odtajnili na včerejší konferenci Móda v Česku pořádáné weby Retailek a Médiář.

Informace o stěhování určitě nezůstane nepovšimnuta komunitou, pro které asi nebude problém následovat své oblíbené značky na nová místa. Všeobecně sledované aktivity Vnitroblocku, který postupně oživuje poněkud pasivní a nevýraznou spodní část Holešovic, dostává příchodem Footshopu zajímavý impulz. Že by nám zde vznikla hipsterská varianta projektu Czech Labels & Friends, který byl otevřen nově otevřen v OC Chodov? Konkurenční značka Queens otevírá vlajkovou loď v lokalitě, kam se postupem času může šířit tzv. Fashion high street. Bude zajímavé sledovat vývoj obou zvolených směrů.
Michal Bařina (Global Marketing)

Teniskové obchody jedou. Jak by ne, když už takovou obuv vidíme i v divadle. Žijeme prostě v nové době. Hlavně, aby byly v sortimentu sedmačtyřicítky! Teď vážně – obchody jako Footshop vědí, jak na zákazníka. Mají hezký e-shop a současně umí díky designu udělat zážitek na prodejně.
Tomáš Hájek (Admez)

K tomu můžu ze zkušeností z oblasti franšízy, nebo i výstavnictví říci, že na prvním, druhém a třetím místě v úspěšnosti nejenom prodejen je MÍSTO, MÍSTO, MÍSTO.
Monika Hrubalová

Pro teens velmi důležitá informace, pro mne osobně jen informace, že mé děti budou chodit utrácet dost peněz místo Panské do Jindřišské.
Jan Polák (Ipsos)

Vždy se uvádí umístění prodejny, jako jedno z důležitých kritérií pro rozhodování zákazníka. Takže krok pro někoho důležitý, z pohledu celorepublikového bych řekla nicotný.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

3. Sklizeno má Freshbedýnky, dodají ovoce a zeleninu

Freshbedýnky

Freshbedýnky

Skupina Sklizeno Foods převzala e-shop s bio ovocem a zeleninou Freshbedýnky, který provozuje firma Yes Fresh. Sklizeno Foods v ní koupilo 100% podíl. Výměnou za to získali čtyři dosavadní majitelé Freshbedýnek 5% podíl ve Sklizeno Foods. Freshbedýnky budou nyní se Sklizeno Foods sdílet zázemí a sklady. „Především je ale spojení dalším krokem ke sjednocení roztříštěného trhu kvalitních potravin a ke snížení nákladů nesouvisejících s výrobou. I zde budeme využívat toho, že zvýšení odběrů pro celou síť povede ke snížení transakčních nákladů a tím k poklesu cen u sortimentu bio ovoce a zeleniny, které jsou dosud považované za luxusní segment. My bychom z něj chtěli udělat maximálně mírný nadstandard k nabídce běžného ovoce a zeleniny a postupně možná i standard,” vysvětluje Petr Borkovec, majoritní vlastník a ředitel Sklizeno Foods.

Pokračující konsolidace v bio/farmářských a zdravých potravinách je potřeba, trh je rozdrobený. Je na místě připomenout, že ideální počet společníků ve firmě je lichý a menší než 3, což tady nevychází.
Jan Penkala (Acomware)

Je vidět, že ke koncentraci dochází nejen v oblasti mezinárodního retailu, ale i v ryze českém byznysu. Sklizeno Foods pokračuje v budování pozice a zajímavě využívá nabídnutých symbioz obou projektů. Pro menší projekty, které byly rozjety hlavně nadšením svých zakladatelů je to cesta, jak dále ‚vychovávat‘ své dítě a dát mu možnost dalšího rozvoje. Současně zůstávají původní vlastníci ve hře výměnou za podíly v nové matce. Zajímavá partie, která by mohla vést ke vzniku silného lokálního hráče v daném segmentu.
Michal Bařina (Global Marketing)

Na trhu bio a farma potravin došlo v posledních letech ke konsolidaci, což je asi dobře pro byznys i zákazníky. A třeba tak vzniká základ větší sítě, které známe z vyspělých zemí.
Tomáš Hájek (Admez)

Rozumná akvizice. Firmě Sklizeno fandím, česká firma, která našla skulinu na trhu a dokáže s ní pracovat.
Monika Hrubalová

Jen aby se Sklizeno nestal svými akvizicemi nakonec monopolem, to by asi ceny moc neklesly.
Jan Polák (Ipsos)

Tomu říkám zajímavý krok, čerstvost, bio, specifický servis, správná cesta k rozšíření zákaznického portfolia. Byť nemá bio takový progres jaký se asi očekával před pár lety, ale je vidět, že je to opravdu otázkou životního stylu a ne jen módní výstřelek.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

4. AmRest jde s KFC do Rakouska, síť chce řídit z Česka

Nová pobočka v rakouském Grazu a její personál a Libor Hubík (druhý zleva), ředitel KFC v Česku a Rakousku

Nová pobočka v rakouském Grazu a její personál a Libor Hubík (druhý zleva), ředitel KFC v Česku a Rakousku

Polský provozovatel restauračních řetězců AmRest vstupuje se značkou KFC na rakouský trh. První pobočku otevřel v obchodním centru City Park v rakouském Grazu (Štýrském Hradci) na konci října. Rakousko se tak stalo patnáctou zemí, kde AmRest působí. Kromě KFC pod AmRest spadají značky Burger King, Starbucks nebo Pizza Hut. Kromě AmRestu drží franšízu KFC v Rakousku také firma Queensway Restaurants, která má na místním trhu pět restaurací americké sítě – čtyři ve Vídni a jednu v Linci. Výhledově se plánuje AmRest otevření tří až pěti restaurací za rok.

Další zajímavá zpráva, která signalizuje, že v určitých segmentech je Česko na špici. AmRest vstupuje na vyspělý rakouský trh až dalece poté, co se úspěšně usadil v tuzemsku. Důležitost české pobočky vyzdvihuje nejen její ekonomická úspěšnost, která ji řadí na špičku mezi 15 zeměmi, kde AmRest působí, ale i skutečnost, že rakouská pobočka bude řízena z Čech. Podobných pozitivních informací jen houšť a větší kapky.
Michal Bařina (Global Marketing)

Z AmRestu je franšízový gigant. Ale když se tak dívám po fastfoodových restauracích, stejně mám pocit, že Mekáč je stále krok před ostatními. Design, inovace, péče o zákazníky…
Tomáš Hájek (Admez)

Jen ať si i naši jižní sousedi dávají ve větším to dobře ochucené smažené kuře. Je hezké vidět, že jsme v něčem trochu lepší než v Rakousku. Ale raději bych to chtěl vidět v důležitějších parametrech.
Jan Polák (Ipsos)

Před nedávnem jiný český fastfood také rozjel expanzi, takže rozumím tomuto kroku, ale vliv na náš trh bude asi zanedbatelný.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

5. Spodní prádlo Yamamay nově v Brně a na Chodově

Spodní prádlo z nabídky značky Yamamay

Spodní prádlo z nabídky značky Yamamay

Značka spodního prádla a plavek Yamamay vstoupila s rozšířením obchodního Centra Chodov na český trh. Funguje od roku 2001 a spadá pod italskou Pianoforte Group stejně jako z českého retailu známé kabelky Carprisa. Sortiment zahrnuje spodní prádlo, korzety, plavky, noční prádlo a doplňky. Ve světě má celkově Yamamay 700 poboček, většinu z toho v domovské Itálii. Na českém trhu startuje se dvěma prodejnami – na Chodově a v brněnské Galerii Vaňkovka. V Česku chce Pianoforte Group umístit Yamamay do nejfrekventovanějších high street a obchodních center. „Pro následující rok je cílem otevřít dalších 5 prodejen o velikosti 80 až 120 metrů čtverečních s kolekcí spodního prádla, oblečení a letního zboží (plavky a plážová móda),“ říká Michaela Brudnová, brand manažerka Yamamay a Carprisa. Značka chce expandovat také do Polska a na Slovensko.

Opět jako u AW Labu, digitální přítomnost je minimální, spíše nulová. Dnes to už jen prodejny neurvou. Spuštění pořádného online prodeje zmůže víc než 5 prodejen příští rok.
Jan Penkala (Acomware)

Zpráva, o příchodu značky Yamamay by mohla zapadnout v mase nově příchozích značek, které se objevily na českém trhu díky výraznému rozšíření Centra Chodov. Jedná se o vstup do poměrně kvalitně obsazeného segmentu a nově příchozí značka to nebude mít proti marketingově i mediálně zdatné konkurenci snadné. Navíc se na českém trhu ve stejné době souběžně objevuje více značek spodního prádla, a to vše je umocněno návratem značky Palmers na český trh. Jediným jistým vítězem konkurenčního boje tak zůstávají české zákaznice.
Michal Bařina (Global Marketing)

Nějak mi chybí k tomu český e-shop, ale asi přijde po usazení firmy na trhu. Myslím, že konkurence je zde slušná, tak uvidíme. 
Tomáš Hájek (Admez)

Hezkého spodního prádla není nikdy dost. Alespoň přibydou nové neokoukané značky do tenant mixu obchodních center.
Jan Polák (Ipsos)

Líbí se mi, že to není jen o Praze. Nová značka, mohou zde mít zajímavé modely, barvy, trendy a další oživení trhu se spodním prádlem. Uvidíme, vyzkoušíme, nakoupíme a zhodnotíme.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Nejnovější