V Česku má v příštím roce 2018 otevřít jen jediné obchodní centrum, a to Géčko Ostrava developerské firmy Reflecta Development. K aktuálně fungujícímu Globusu v Ostravě bude dostavěn prostor o rozloze 10.700 metrů čtverečních. Projekt má začít fungovat v říjnu příštího roku, jeho otevření je odkládáno od roku 2013. Kromě budoucího Géčka v Ostravě funguje také obchodní centrum Géčko v Českých Budějovicích a v Liberci. Uvedla to poradenská firma Cushman & Wakefield.
Letos se v Česku dokončilo 57.850 metrů čtverečních nových ploch obchodních center. Zahrnuje to rozšíření centra Igy v Českých Budějovicích o 9.250 metrů čtverečních, rozšíření pražského Centra Chodov o 35.000 metrů čtverečních a výstavbu nového obchodního centra Central Jablonec o výměře 13.600 metrů čtverečních. Oproti loňsku se jedná o 67% nárůst.
Přehled výstavby obchodních center od roku 2015
název | město | rok otevření | nová plocha* | druh |
Central Kladno | Kladno | 2015 | 26.061 | nové |
Aupark Hradec Králové | Hradec Králové | 2016 | 20.900 | nové |
Galerie Přerov | Přerov | 2016 | 13.732 | nové |
Central Jablonec | Jablonec nad Nisou | 2017 | 13.628 | nové |
Centrum Chodov | Praha | 2017 | 35.000 | rozšířené |
Igy České Budějovice | České Budějovice | 2017 | 9.250 | rozšířené |
Géčko Ostrava | Ostrava | 2018 | 10.700 | nové |
* V metrech čtverečních. Zdroj: Cushman & Wakefield
„Zkušenost z nově rozšířených obchodních center ukázala, že zájem retailerů přetrvává a zaplnit nové jednotky v kvalitních projektech není problém. Zaznamenali jsme také nárůst obratů obchodních center a s tím související návštěvnost. Prosperující ekonomika přilákala na trh i zcela nové značky jako Vapiano, Tezyo, Tous, Palmers, Boux Avenue nebo Kazar,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě z Cushman & Wakefield.
Během příštího roku by kromě obchodního centra Géčko Ostrava měl v Česku vyrůst také nový outlet, konkrétně Prague The Style Outlet v Tuchoměřicích u Prahy. Staví ho španělský developer Neinver, otevření plánuje na 26. dubna 2018. Outlet má být dopravně propojený s letištěm, nabídne 115 prodejen. Na příští rok posouvají termín svého startu Outlet Arena Moravia v Ostravě a Bohemia Village v Benešovicích na Plzeňsku. Oba outlety však už termín otevření v minulosti posouvaly, není tedy jisté, zda skutečně otevřou.
Rok 2020 má být zásadní
Pokud nedojde k výrazným posunům termínů dokončení, rok 2020 bude z hlediska nových obchodních center podle Cushman & Wakefield silný. V Česku má přibýt až 126.000 metrů čtverečních nových obchodních ploch. V centru Prahy vznikne zatím nejvýznamnější multifunkční projekt Savarin developera Crestyl, který propojí Václavské náměstí s třídou Na Příkopě a ulicí Jindřišskou. Jeho celková maloobchodní plocha bude dosahovat přes 35.000 metrů čtverečních.
Dojde také k dokončení Obchodní centra Letná, které se plánuje už na rok 2019. V Brně se dočkají rozšíření obchodního centra Avion Shopping Park o cca 14.000 metrů čtverečních a rozšíření Nákupního centra Královo Pole. Zásadním přírůstkem v moravské metropoli bude kompletní revitalizace Teska Dornych. V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika.
„V oblasti výstavby dominují dva směry. Pokračující trend rozšiřování stávajících, dobře fungujících obchodních center. Druhým trendem bude budování multifunkčních center v centrech měst, které posílí jejich historickou úlohu a postavení. Městská centra byla vždy místem společenských setkání, kulturních vyžití a důležitých akcí. Projekty se smíšeným využitím, takzvaná multifunkční centra, budou fungovat jako katalyzátor navrácení původní úlohy městských center. Příkladem podobných center je plánovaný projekt v Plzni podél ulice Americká, který bude jednou z největších revitalizací v centru města, které je v současnosti zcela nevyužité,“ vysvětlil Kotrbáček.
Nejaktivněji se staví v Turecku
Za prvních šest měsíců letošního roku přibylo na trhu ve střední a východní Evropě 825.000 metrů čtverečních, kdežto v západní Evropě 344.000 metrů čtverečních – byť na západní Evropu stále připadají více než dvě třetiny (68 %) celkové zastavěné plochy obchodních center. Dokončeno bylo celkem 34 nových projektů (představují 84 % nových prostor, které za první pololetí přibyly) a 21 stávajících center bylo rozšířeno. V současné době je rozestavěno dalších 6,8 milionů metrů čtverečních a tyto prostory by měly být hotovy do konce roku 2018.
Nejaktivnějším trhem bylo Turecko, na něž připadá 48 % (566.000 metrů čtverečních) veškeré nové plochy obchodních center v Evropě, následované Ruskem se 186.000 metrů čtverečních a Itálií s 107.000 metry čtverečních nových ploch.