V roce 2018 otevře v Česku jediné nové obchodní centrum, ostravské Géčko

Géčko Ostrava bude příští rok jediným dokončeným obchodním centrem

Géčko Ostrava bude příští rok jediným dokončeným obchodním centrem

V Česku má v příštím roce 2018 otevřít jen jediné obchodní centrum, a to Géčko Ostrava developerské firmy Reflecta Development. K aktuálně fungujícímu Globusu v Ostravě bude dostavěn prostor o rozloze 10.700 metrů čtverečních. Projekt má začít fungovat v říjnu příštího roku, jeho otevření je odkládáno od roku 2013. Kromě budoucího Géčka v Ostravě funguje také obchodní centrum Géčko v Českých Budějovicích a v Liberci. Uvedla to poradenská firma Cushman & Wakefield.

Letos se v Česku dokončilo 57.850 metrů čtverečních nových ploch obchodních center. Zahrnuje to rozšíření centra Igy v Českých Budějovicích o 9.250 metrů čtverečních, rozšíření pražského Centra Chodov o 35.000 metrů čtverečních a výstavbu nového obchodního centra Central Jablonec o výměře 13.600 metrů čtverečních. Oproti loňsku se jedná o 67% nárůst. 

Přehled výstavby obchodních center od roku 2015

název město rok otevření nová plocha* druh
Central Kladno Kladno 2015 26.061 nové
Aupark Hradec Králové Hradec Králové 2016 20.900 nové
Galerie Přerov Přerov 2016 13.732 nové
Central Jablonec Jablonec nad Nisou 2017 13.628 nové
Centrum Chodov Praha 2017 35.000 rozšířené
Igy České Budějovice České Budějovice 2017 9.250 rozšířené
Géčko Ostrava Ostrava 2018 10.700 nové

* V metrech čtverečních. Zdroj: Cushman & Wakefield

„Zkušenost z nově rozšířených obchodních center ukázala, že zájem retailerů přetrvává a zaplnit nové jednotky v kvalitních projektech není problém. Zaznamenali jsme také nárůst obratů obchodních center a s tím související návštěvnost. Prosperující ekonomika přilákala na trh i zcela nové značky jako Vapiano, Tezyo, Tous, Palmers, Boux Avenue nebo Kazar,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě z Cushman & Wakefield. 

Během příštího roku by kromě obchodního centra Géčko Ostrava měl v Česku vyrůst také nový outlet, konkrétně Prague The Style Outlet v Tuchoměřicích u Prahy. Staví ho španělský developer Neinver, otevření plánuje na 26. dubna 2018. Outlet má být dopravně propojený s letištěm, nabídne 115 prodejen. Na příští rok posouvají termín svého startu Outlet Arena Moravia v Ostravě a Bohemia Village v Benešovicích na Plzeňsku. Oba outlety však už termín otevření v minulosti posouvaly, není tedy jisté, zda skutečně otevřou. 

Rok 2020 má být zásadní

Pokud nedojde k výrazným posunům termínů dokončení, rok 2020 bude z hlediska nových obchodních center podle Cushman & Wakefield silný. V Česku má přibýt až 126.000 metrů čtverečních nových obchodních ploch. V centru Prahy vznikne zatím nejvýznamnější multifunkční projekt Savarin developera Crestyl, který propojí Václavské náměstí s třídou Na Příkopě a ulicí Jindřišskou. Jeho celková maloobchodní plocha bude dosahovat přes 35.000 metrů čtverečních.

Palác Savarin, který projde rekonstrukcí pod developerem Crestyl

Palác Savarin, který projde rekonstrukcí pod developerem Crestyl

Dojde také k dokončení Obchodní centra Letná, které se plánuje už na rok 2019. V Brně se dočkají rozšíření obchodního centra Avion Shopping Park o cca 14.000 metrů čtverečních a rozšíření Nákupního centra Královo Pole. Zásadním přírůstkem v moravské metropoli bude kompletní revitalizace Teska Dornych. V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika.

Aktuální pohled na saturaci měst plochami obchodních center. Zdroj: Cushman & Wakefield

Aktuální pohled na saturaci měst plochami obchodních center. Zdroj: Cushman & Wakefield

„V oblasti výstavby dominují dva směry. Pokračující trend rozšiřování stávajících, dobře fungujících obchodních center. Druhým trendem bude budování multifunkčních center v centrech měst, které posílí jejich historickou úlohu a postavení. Městská centra byla vždy místem společenských setkání, kulturních vyžití a důležitých akcí. Projekty se smíšeným využitím, takzvaná multifunkční centra, budou fungovat jako katalyzátor navrácení původní úlohy městských center. Příkladem podobných center je plánovaný projekt v Plzni podél ulice Americká, který bude jednou z největších revitalizací v centru města, které je v současnosti zcela nevyužité,“ vysvětlil Kotrbáček.

Nejaktivněji se staví v Turecku

Za prvních šest měsíců letošního roku přibylo na trhu ve střední a východní Evropě 825.000 metrů čtverečních, kdežto v západní Evropě 344.000 metrů čtverečních – byť na západní Evropu stále připadají více než dvě třetiny (68 %) celkové zastavěné plochy obchodních center. Dokončeno bylo celkem 34 nových projektů (představují 84 % nových prostor, které za první pololetí přibyly) a 21 stávajících center bylo rozšířeno. V současné době je rozestavěno dalších 6,8 milionů metrů čtverečních a tyto prostory by měly být hotovy do konce roku 2018.

Nejaktivnějším trhem bylo Turecko, na něž připadá 48 % (566.000 metrů čtverečních) veškeré nové plochy obchodních center v Evropě, následované Ruskem se 186.000 metrů čtverečních a Itálií s 107.000 metry čtverečních nových ploch.

Nejnovější