Slevy už nejsou pro české spotřebitele hlavním tahákem nákupu, Češi stále víc vyhledávají kvalitu. V Česku i v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží. Naopak mírně klesá frekvence nákupů. Privátní značky obchodních řetězců, především prémiové jako Albert Excellent, Tesco Finest nebo Globus Gold, rostou rychleji než značkové zboží. Jejich aktuální podíl na nakoupeném zboží je 21 %. Takové jsou závěry studie výzkumné agentury GfK ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu Česka.
„Podle měření výzkumné agentury GfK Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 % více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 %, inflace přispívá dalšími 2,3 %, ovšem zřetelně se projevil i fenomén takzvaného up-tradingu (+1,1 %), který lze zjednodušeně popsat tak, že levnější výrobky stále víc nahrazujeme produkty s vyšší kvalitou a cenou,“ informoval Tomáš Drtina, výkonný ředitel GfK pro Česko a Slovensko. „V nepotravinářských kategoriích zaznamenáváme podobně pozitivní trendy. Letos poprvé v historii také poklesl podíl zboží prodaného v akci. I přesto tento podíl činí u baleného rychloobrátkového zboží 46 %, což je stále nejvíc v Evropě.“
České potraviny víc řeší lidé s vyšším vzděláním
Role českých potravin je podle GfK stabilizovaná, větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky.
Při samotné návštěvě kamenné prodejny hraje důležitou roli poloha prodejny, nicméně jsou pro ně důležité i další faktory - například široký sortiment nabízeného zboží, slevové akce spolu s celkově příznivými cenami a dále pak i nabídka kvalitního a čerstvého zboží. Nákup potravin online je zatím záležitostí jen pro 2 % českých zákazníků.
„Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ říká Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.