dTest spustil kampaň proti dvojí kvalitě potravin a spotřebního zboží

Spotřebitelská organizace a časopis dTest, kteří se věnují testování kvality potravin a spotřebního zboží, reagují na diskuzi o dvojí kvalitě potravin. dTest spustil speciální stránky Stop dvojí kvalitě. Uživatelé na webu najdou výsledky srovnání kvality vybraných výrobků na českém a západoevropském trhu a vývoj v této oblasti. Mohou také posílat vlastní tipy na výrobky k otestování, pro vyjádření podpory kampaně a nesouhlasu s dvojí kvalitou mají podle dTestu používat hashtag #StopDvojiKvalite.

„Naše testy ukázaly, že problematika dvojí kvality je realitou, ale není černobílá. V některých případech se kvalita zboží liší ve prospěch, jindy v neprospěch českých spotřebitelů,“ podotýká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. Návštěvníci na webu najdou i výsledky testů jiných subjektů, například Vysoké školy chemicko-technologické nebo slovinské spotřebitelské organizace.

„Chceme dosáhnout zpřehlednění situace na trhu a toho, aby se spotřebitelé mohli lépe orientovat v nabídce zboží. V zájmu českých zákazníků požadujeme přijetí takových opatření, aby každý spotřebitel dokázal při běžném nákupu rozpoznat, že jde o výrobek v různých variantách, a určit, o jakou variantu se jedná,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Ministerstvo zemědělství letos dvakrát (v červenci a říjnu) zveřejnilo výsledky testů dvojí kvality potravin na pěti evropských trzích – v Česku, Německu, Rakousku, na Slovensku a v Maďarsku. Celkem se vždycky jednalo o 21 výrobků. V obou případech testování měla více než polovina testovaných výrobků na různých trzích odlišné složení. Za vyřešení problému dvojí kvality brojil zejména ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), který se ho snažil prosadit a legislativně ošetřit na půdě Evropské unie.