„Hamé elegantně reaguje na unijní legislativu“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Hamé má nové etikety u výrobků určených dětem

Jakub Hájek (uprostřed) s rodiči, který se stal tváří nové etikety

Potravinářská firma Hamé představila novou podobu obalů svých výrobků pro děti. Umístila na jejich etiketu fotografii dítěte. Reaguje tak podle svých slov na změnu legislativy, která s účinností k polovině roku 2017 zakázala až na některé výjimky označovat potravinářské výrobky jako dětské. Novou podobu má kečup, okurky a májka“pro zlatíčka“má ilustrovaný design obalu. Na etiketách výrobků Hamé je umístěná fotografie dítěte zaměstnankyně firmy. Šestiletý Jakub Sladký byl vybrán v interním castingu, kterého se zúčastnilo na pět desítek dětí zaměstanců firmy.

Pokud rodiče toho vítězného dítěte nedostali jako odměnu balíček paštik a nemuseli podepsat doživotní převod práv na fotky, můžu jen gratulovat. Jakožto rodič jsem se asi nikdy podle označení „dětské“ neorientoval, už proto, že to stejně ne vždycky korespondovalo se složením a vhodností pro malé strávníky. Takže tato legislativní změna mně asi moc nepomůže.
Petr Podlešák

Elegantní reakce na další ukázku unijní legislativy, která mění vyzkoušené, zavedené a osvědčené. Marketingová práce s dětmi i rodinnými příslušníky zaměstnanců je zajímavý nápad, držím palce v jeho rozvíjení. Nicméně bodíky je třeba v Bruselu vykazovat, a tak nás řada dalších nesmyslných opatření ještě asi čeká.

Michal Bařina (Global Marketing)

Co děláte? Kontroluji okurky, aby měřily 3-6cm. Ty menší nebo větší můžete sníst? Pokračování příště.
Daniel Procházka (Ipsos)

Vlk se nažral, koza zůstala celá a možná ještě líbivější, zlatíčka a hezká fotka. Tyhle ‚zásahy‘ na ochranu spotřebitele moc nechápu.
Jan Penkala (Acomware)

Moc se mi líbí nápad zapojit zaměstnance, alespoň touto formou. A legislativa je zkrátka taková, jaká je.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Líbí se mi hlavně ten příběh, dítě na obalu a výběr dětí z řad zamestnanců. Je to sympatické a pro firmu určitě oživení (je o čem mluvit, vzbuzuje to, dle mého, pozitivní nálady zaměstnanců). Pro veřejnost je to zase ukázka, že reklama je osobnější. Dobře Hamé!
Monika Hrubalová

Tahle zpráva jen ukazuje demenci podobných nařízení. Vždyť mi přece už dávno víme, že dětský olej se nedělá z dětí. A tohle se obejde chytrou grafikou a textařinou, a jede se dál.

Václav Loubek

Nová legislativa mi přijde rozumná. Naoak přístup Hamé už méně. Jsou snad paštiky vhodné pro děti? Pokud má potravina ‚zdravější‘ složení, je určena automaticky jen pro děti? Obrázek chlapce bez popisu se dá vykládat i tak, že on produkt doporučuje rodičům, ale nemusí nutně působit jako označení výrobku pro děti. Zkrátka snaha ohýbat zákon mě nepřesvědčila.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

2. Budvar chce rozvíjet prémiové značky, Pardál půjde stranou

Zleva Petr Dvořák s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou. Foto: Budějovický Budvar

Zleva Petr Dvořák s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou. Foto: Budějovický Budvar

Čtvrtý největší domácí pivovar chystá pod vládou nového ředitele expanzi prémiové značky Budweiser. Informovaly o tom Lidovky. Naopak hodlá méně podporovat levnější pivo Pardál. „Pardála do budoucna spíš trochu omezíme, důležitější je prosadit se na domácím trhu víc se značkou Budweiser v prémiovém až luxusním segmentu. Pardál je značka pro určitý typ provozoven a spotřebitelů, ale v příštích letech nebude náš zásadní tahoun produkce,“ říká Petr Dvořák, nový ředitel Budweiseru.

Pardál má oproti Budweiser Budvaru jedno obrovskou výhodu. Není to Budvar! Když vstupoval na trh, měl jsem vůči němu poměrně velkou averzi (hlavně kvůli způsobu komunikace), ale vše pominulo v momentě, kdy jsem ho ochutnal. Tohle pivo z Budějc (jak se říká na jihu Čech) bylo totiž úplně jiné, než jeho prémiovější brácha. Jeho tržní utlumení se dá pochopit, protože marže jako takové asi nebudou tak pěkné, jako u Budweiser Budvaru. O prémiovosti ani nemluvě. Pokud tedy Pardála úplně nevymažou z pivní mapy, budu rád, chyběl by mi. A je dobře, že nový pan ředitel důsledně dodržuje svou strategii, se kterou do národního podniku přišel. Teď ještě, aby byla správná.
Petr Podlešák

Správný krok správným směrem. Značka Budweiser je v prémiovém segmentu pevně usazena a úsilí dotáhnout ji do segmentu luxusního nezbývá než ocenit. Navíc posouvání brandu výše je i vzhledem k současné ekonomické situaci nakupujích i celé ekonomiky načasováno více než příhodně.
Michal Bařina (Global Marketing)

Mají mou podporu. Hra na ‚přiblížení se‘ zákazníkovi tím, že ho necháme dělat věci za nás, se mi nikdy moc nelíbila (a co na to HR?). Takže, Go Budvar Go!
Daniel Procházka (Ipsos)

Tak Pardál je tak dobrý akorát na to vyplnění výrobních kapacit. Zaměření na prémiové značky je určitě správné.
Jan Penkala (Acomware)

Krok směrem k profitu než k zákazníkovi, ale jako státní podnik si to mohou dovolit i bez vysvětlení. Bude to tedy hlavně o marketingu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Pravdou je, že Budvar se nějak zvláště neprofiluje svými službami na českém trhu. Ani hospody jako je například budějovická Budvarka dále nepodporuje. Bude to teď mít těžší a nákladnější.
Monika Hrubalová

Asi se začíná projevovat nové vedení. Popravdě, několik let tlačit jeden produkt, usadit ho úspěšně (nejspíš) na trhu, a pak ho začít omezovat, protože se nehodí do konceptu, to je podle mě slušný veletoč. Každopádně snaha prosadit v prémiovém segmentu značku Budweiser odpovídá celkové snaze repositioningu piva v Česku ze čtyřek do stylových barů. Když se jmenujete Budweiser, půjde to líp, než s ocasem.
Václav Loubek

To mi dává smysl, argumentace je jednoznačná. V prémiovém segmentu je menší konkurence a vyšší marže, značka Budweiser má na to tam posílit. Pardál je taktická značka na objem, která má svou vyvažovací roli. Strategie firmy je ale jasná – v souladu s heslem Pij méně, ale pij lépe. A takový je i trend na trhu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

3. Vemzu vstoupilo na Slovensko, plánuje privátní značky

Imitace krabice Vemzu před obchodním centrem Nový Smíchov

Imitace krabice Vemzu před obchodním centrem Nový Smíchov

Český e-shop Vemzu vstoupil v říjnu na slovenský trh, i tam do nabídky zařadí lokální výrobce. Prodávat bude stejně jako v Česku módu, bytové doplňky nebo kosmetiku. Na příští rok chce Vemzu rozšířit zejména sortiment pro děti a zaměřit se více na pánskou klientelu. Zakladatel e-shopu pro Retailek také uvedl, že se chce nejdříve zkonsolidovat na českém a slovenském trhu, poté uvažuje o expanzi do tří východoevropských zemí. V plánu jsou i vlastní kamenné prodejny, ideálně do každé země jedna vlajková.

Zcela bez mučení se přiznám, že název tohoto e-shopu slyším poprvé v životě. Asi blbý cílení.
Petr Podlešák

Další multibrandový eshop na českém trhu, navíc s mezinárodními ambicemi. Pro mě něco mezi Notino, Zoot a Bonami. Zaměření na muže, ženy a připravuje se pro děti, specializace tedy asi nehrozí. Kometika, designové věci do domácnosti, oblečení, papírnictví. To nevypadá ani na strukturovaný výběr kategorií. Navíc většinu značek lze nalézt i na desítkách dalších webů. Řečeno parafrází z klasického britského seriálu: ‚zákazník dává a zákazník taky béře‘. Je to tedy na klientech, zda dají šanci tomuto projektu se dále rozvinout.
Michal Bařina (Global Marketing)

To zaměření obchodu se za poslední měsíce hodně posunulo, od home dekoru k 15 milionům Kč za první rok to není špatné. Jen těch 23.000 produktů, to je strašně moc na takový obrat. To se fakticky půlka nikdy neprodá? Spoty trochu dlouhé, ale milé.
Jan Penkala (Acomware)

Další e-shop z mnoha, zajímavý prvek je privátní značka, tak jsem hodně zvědavá na komunikaci a podporu a také lokální sortiment bude muset mít svůj velmi zajímavý příběh. Ale rozvoj na slovenský trh chválím.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Doteď jsem o nich neslyšel. Ale obecně fandím každé české firmě, která se nebojí jít za hranice.
Václav Loubek

Shodu okolností jsme minulý pátek krabici před OC Nový Smíchov zahlédl. Promo i samotný eshop vypadají sympaticky, i když to na konkurenčním trhu nebudou mít snadné. Vidím zde inpiraci Zootem s prvky Notina. Sázka na vlastní a lokální značky by mohla pomoci, odlišení je nutné.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

4. Z Cetelemu je Hello bank!

Design nové banky Hello bank! by Cetelem

Design nové banky Hello bank! by Cetelem

Na konci října vstoupila na český trh nová, převážně internetová banka Hello bank!. Transformovala se z firmy Cetelem původně zaměřené na úvěry, kterou provozuje francouzská skupina BNP Paribas, konkrétně její odštěpená část BNP Paribas Personal Finance. Stávajícím klientům banka slibuje, že „všechny smlouvy zůstávají tak, jak jsou“. Kromě úvěrů a pojištění k nim nabízí Hello bank! také samostatné úrazové a cestovní pojištění, kreditní i debetní karty nebo běžný s úrokem 0,3 % do zůstatku 100.000 Kč a spořící účet. Banka má také vlastní mobilní aplikaci pro operační systémy Android a iOS.

Byla tady už jedna internetová banka a před pár měsíci mi poslala e-mail, že se poroučí pryč a všechno co u ní mám teď bude patřit její žluto-černé matce. Tak snad to Hello bank! (je ten vykřičník povinný?) vydrží o něco déle. Už jen přejmenovat firmu, která před tím byla spojená s úvěry (a co si budeme povídat, tyhle podniky u nás nemají bůhvíjaké renomé) a udělat z ní banku, chtělo pořádnou odvahu. A nabízet kromě kreditek taky pronájem prostorů na párty mi přijde jako svěží nápad, i když živit je to asi nebude.
Petr Podlešák

Cetelem se mění. Do segmentu ‚online‘ bank se dere další hráč, tentokrát s francouzským kapitálem za zády. Společnosti zaměřené na úvěry nemají zrovna ‚příznivou‘ úrokovou politiku, takže nevím , jestli by mě informace typu ‚smlouvy zůstávají tak, jak jsou‘, zrovna potěšila. V nabídce nové banky jsou standardní produkty, tak nezbývá než doufat, že se zde časem vyklube nějaký zajímavý benefit. Zahrát si ping-pong nebo dostat kávu )pro mě není argument vedoucí k případné změně banky.
Michal Bařina (Global Marketing)

Krok přirozeným směrem, značka využívá možnosti a variabilní prostor na trhu.
Daniel Procházka (Ipsos)

Podobně jako dříve u Monety, design poboček příjemný, ale imho není rozhodující při výběru banky. A to úročení 0,3 % – to není žádná velká sláva. Získávání nových klientů pro bankovní služby bude složité.
Jan Penkala (Acomware)

Velký ‚rebranding‘, který možná malinko zamíchá bankovním trhem, hlavně asi nadělá vrásky menším bankám, včetně té mojí. Jinak, z pohledu reklamy nás nejspíš čeká jen x-tá variace toho, jak je cool podělat si život spotřebitelskou půjčkou na něco, co vlastně nepotřebujete, obzvlášť když na to nemáte.
Václav Loubek

Sympatický počin Cetelemu, který naskakuje na současný trend započatý Air Bank. Nový název, moderní a neformální vzhled poboček, více emocí do komunikace, základní srozumitelné produkty a snaha zlepšit zákaznickou zkušenost. Firma čeká nesnadný zápas o změnu vnímání, ale se silnou matkou v zádech se to může povést.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

5. Jediné nové OC bude příští rok v Ostravě

Géčko Ostrava bude příští rok jediným dokončeným obchodním centrem

Géčko Ostrava bude příští rok jediným dokončeným obchodním centrem

V Česku má v příštím roce 2018 otevřít jen jediné obchodní centrum, a to Géčko Ostrava developerské firmy Reflecta Development. K aktuálně fungujícímu Globusu v Ostravě bude dostavěn prostor o rozloze 10.700 metrů čtverečních. Projekt má začít fungovat v říjnu příštího roku, jeho otevření je odkládáno od roku 2013. Pokud nedojde k výrazným posunům termínů dokončení, rok 2020 bude z hlediska nových obchodních center podle Cushman & Wakefield silný. V centru Prahy vznikne zatím nejvýznamnější multifunkční projekt Savarin developera Crestyl, který propojí Václavské náměstí s třídou Na Příkopě a ulicí Jindřišskou.

Snad to mají ti developeři dobře vymyšlené, když si tolik obchodních center naplánovali na otevření až za dva roky. Ještě tak, aby mezitím šla ekonomika dolů a nebylo v nich za co nakupovat.
Petr Podlešák

Dobrá zpráva pro zákazníky i majitele obchodních center. Zákazníci si odpočinou od oteviracích happeningů (jediným narušením nákupní siesty bude snad dlouho plánované a slibované otevření outletu u ruzyňského letiště ) a majitelé starších center dostanou příležitost k modernizaci a aplikaci nejnovějších trendů. Adeptů na tento refresh je v Česku více než dost.
Michal Bařina (Global Marketing)

Nakupující se mění rychleji než kdy v minulosti, vliv mají životní styl, generační změny, samozřejmě technologie a obecně společenské změny. Nabídková strana se musí přizpůsobit, stojí to ohromné peníze a, bohužel, předem není jasné, jak to dopadne. Víme ze zkušenosti s shopper projekty, že dobrá průběžná znalost nakupujících je nutnost a samozřejmě, pružná reakce retailu je pak nutnost na druhou.
Daniel Procházka (Ipsos)

Opět nejen Praha, hodnotím pozitivně. Ale moje připomínka je stále stejná, nakupovat asi už máme kde, ale nevím jestli také máme dostatečně sportovat. Jestli by se ti radnice neměli zamýšlet i tímto směrem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Určitě fajn stavět nová centra, jenom povzdech, speciálně nad Ostravou, kdysi plné a živé centrum je jako náměstí duchů. Bohužel se to týká i jiných měst např. Brno. Je to škoda.
Monika Hrubalová

Evidentně můj vnitřní pocit, že už je jich prostě moc, se neplete. Nedávno jsem ale konstatoval, že mi to vlastně zas tolik nevadí, protože na Českém Šternberku nebylo tolik turistů, tak jsme se nemačkali, a moc jsme si to tam užili. Dokonce i ze staré vojenské pušky jsem si vystřelil, to v ócéčku nezažijete!
Václav Loubek

Výstavba nákupních center bude pokračovat, protože Česko nedosahuje v prodejní ploše na obyvatele ani evropského průměru, nemluvě o srovnání s premianty jako je Spojené království nebo skandinávské země. To, že v příštím roce to bude méně, je jen otázka cyklů a načasování, každý projekt zabere od rozhodnutí po realizaci několik let. Kromě kvantity se naštěstí zvyšuje i kvalita, silná centra přistavují a také dochází ke koncentraci vlastnictví, např. v Praze posiluje Unibail Rodamco.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)