Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Michal Mička ovládl Pietro Filipi
Podnikatel Michal Mička z investiční firmy C2H patřící pod skupinu Incomming Ventures koupil 80 % české módní značky Pietro Filipi. Bývalému většinovému vlastníkovi Petru Hendrychovi zůstal pětinový podíl. Investice ve výši několika desítek milionů Kč bude určena na zvýšení kvality produktů kvůli konkurenceschopnosti na české i mezinárodní scéně. Pod novým majitelem se Pietro Filipi zaměří také na rozvoj e-shopu a aktivit v online prostředí.
Značka Pietro Filipi je značka kvalitní módy, tak snad změnou vlastnické struktury firma nevyrazí jiným směrem.
Jan Polák (Ipsos)
V tomto případě rčení, že nevstoupíš dvakrát do téže řeky, sedí jak ulité. Zpětný odkup firmy původním majitelem se moc nepovedl a celý příběh končí vstupem investora, který chce posílit online a věnovat se kvalitě. To první bych asi přežil, i když pánskou módu musím vidět a mít ‚v ruce‘ naživo, ale snaha zaměřit se na kvalitu přichází dost pozdě. Značka má minimálně poslední dva roky problémy s kvalitou. Většina oděvů obsahuje vysoké podíly umělotin a nedaří se jí ani v nových trendech a co do personálu. Nový investor si za své nemalé peníze koupil spíš značku a ‚pozemek‘ se starou budovou, kterou bude lepší a levnější strhnout a vybudovat na jejím místě něco nového a cool. Navíc původní vlastník zůstává jako poradce pro strategii? Sobě asi poradit nedokázal.
Michal Bařina (Global Marketing)
Tato zpráva mě příliš nepřekvapila, spíše jsem ji očekával. Nové priority dávají smysl, bez vyšší kvality, online prodeje a mezinárodní expanze se do zisku těžko dostane. Značka by si měla také vyřešit svoji ambivalenci, kdy na jedné straně říká, že je česká a převážně v tuzemsku vyrábí, dlouho ale díky italsky znějícímu názvu a zahraničním materiálům nechávala zákazníky v tom, jak je světová. Držím jí patrioticky palce.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Značka si zaslouží úspěch také v zahraničí a investiční kapitál jí může pomoci.
Martin Boček
Firma Pietro Filipi si vybudovala značku a dosáhla jistých úspěchů. Konkurence v módní branži je však silná a bude sílit i nadále. Vlastnická změna může přinést nový vítr do jejich byznysu.
Tomáš Hájek (Admez)
Velmi zajímavé portfolio, které dává smysl a může se vzájemně podporovat, nejvíce asi v tom pohledu exportu. Najít tu správnou synergii se ale ne vždy podaří na první dobrou.
Jan Penkala (Acomware)
2. Tchibo rozvíjí koncept prodejen s výdejnami
Maloobchodní síť Tchibo otevřela minulý čtvrtek v Praze svůj druhý obchod mimo nákupní centra, a to u Letenského náměstí v ulici Milady Horákové. První obchod mimo nákupní centrum otevřelo Tchibo v roce 2012 v centru Brna na ulici Česká, následně byl přesunut do ulice Masarykova. Fakticky se ovšem jedná o třetí prodejnu v podobném duchu, od loňska má totiž Tchibo na Hlavním nádraží prodejnu bez baru o rozloze 76 metrů čtverečních. Bar nebylo možné otevřít kvůli licenčním podmínkám pronajímatele, prodejna má sloužit také zejména jako výdejna zboží. Tchibo má v Česku celkem 40 prodejen. Tento typ obchodů se firmě osvědčil například v Německu nebo Rakousku.
Je pravda, že na moc výdejnách on-line obchodů si dobré kafe dát nemůžete, i když zde jen s sebou. No, na Alze ano, to bych jim křivdil.
Jan Polák (Ipsos)
Oceňuji odvahu vyrazit se značkou mimo obchodní centra a myslím, že šance na úspěch je solidní. Ukazuje se, že lidské životy a osudy se odehrávají i jinde než v obřích nákupních centrech a propojení prodejen s výdejnou e-shopu má logiku. Navíc se zákazník může občerstvit kávou s sebou. Drží novému konceptu palce.
Michal Bařina (Global Marketing)
Koncept Tchibo, jakkoliv se zpočátku zdál nesourodý až nelogický, si vydobyl své místo v myslích zákazníků a očividně funguje. Rozšiřování mimo nákupní centra je dalším logickým krokem k širší dostupnosti a v souladu s trendem objednej a vyzvedni. To platí pro eshop i tu kávu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Je to velmi zajímavý koncept a komunikačně skvěle zvládnutý. Nikdo se dnes už nepodivuje nad tím, že Tchibo není ‚pouze káva‘.
Martin Boček
Žijeme v rychlé době a Tchibo rychle reaguje na vývoj na trhu, což je velmi důležité. Síť prodejen různého formátu, katalogy, e-shop a nyní i přizpůsobení obchodů pro výdej zboží, slušná publicita – to vše je skvělý marketingový výkon. Jen ten Lidl jim to dost komplikuje
Tomáš Hájek (Admez)
Změna formátu pro Tchibo bude znamenat zásah na trochu jinou cílovku a obecně menší prodejna s výdejnou plus kavárna je imho velmi správné, slibuje zážitek a nákup.
Jan Penkala (Acomware)
3. Nové olympijské oděvy od Alpine Pro
V pondělí 20. listopadu byla v Galerii Mánes představena kolekce oblečení, kterou bude mít česká výprava během zimních olympijských her v jihokorejském Pchjongčchangu. Ty se konají od 9. do 25. února 2018. Oblečení opět vyrobila firma Alpine Pro, už popáté. Hlavním vizuálním motivem aktuální kolekce, obsahující přes třicet artiklů, je číslovka 100, jež má odkazovat ke stému výročí založení samostatného Československa. Část kolekce je kromě obchodní sítě Alpine Pro poprvé možné zakoupit na e-shopu Mall.cz, pro fanoušky je k zakoupení připraveno na 160.000 kusů.
Standardně slušivé modely, myslím, že na ZOH v Jižní Koreji se mezi sportovci nebo činovníky opět neztratíme. Doufám, že nápadem se ‚zlatou podšívkou‘ to firma Alpine nezakřikla a aspoň někdo si bude moci obléct na ceremoniálu jinou než bílou stranu bundy.
Jan Polák (Ipsos)
Kolekce se povedla a je zde předpoklad, že minimálně zopakuje úspěch českých holínek. Zajímavým letošním prvkem je prodej v online prostředí, takže se dostane i na fanoušky. Sociální aspekt prodeje čepice Raškovka nový trend prezentace olympijského oblečení jen podtrhuje, good job.
Michal Bařina (Global Marketing)
Sympatický projekt díky tradici a zapojení slavných sportovců, i širším možnostem si kolekci zakoupit. Oboustranná bunda bude opět hitem. Jen mi přijde, že jsme byli zvyklí na odvážnější designové kreace. Zřejmě firma tentokrát upřednostňuje vzhledem ke stoletému výročí přece jen českou klasiku. Uvidíme jaké budou ceny vzhledem k velké výrobní sérii.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Kousky jsou to vydařené a originální, sice trochu dražší, ale má to vkus. Po Emilovi myslím dobrý krok.
Martin Boček
Protože olympiskou kolekci nedělá Alpine Pro poprvé, předpokládám, že byli sportovci spokojení. Pro firmu jde o skvělou reklamu. Ještě by kromě olympioniků mohli oblékat Jamese Bonda, jako kdysi Bogner. Třeba i já, který si od nich nikdy nic nekoupil, změním názor.
Tomáš Hájek (Admez)
4. Stock stvořil pomerančový likér
Výrobce alkoholických nápojů Stock Plzeň-Božkov představil nový bylinný likér doplněný chutí pomeranče, nazval ho Black Fox. Podle firmy se jedná o prémiový drink, míří především ke kategorii takzvaných first jobbers, tedy mladých lidí ve věku od 23 do 30 let, kteří mají první zkušenosti se zaměstnáním. Prodává se v lahvi o objemu 0,7 litru v maloobchodní síti za doporučenou cenu 349 Kč.
Výzkumná agentura Ipsos spolupracovala jak na vývoji obalu, tak i tekutiny. Testů opravdu nebylo málo a já jsem rád, že se to nakonec povedlo a vznikl lahodný nápoj. Ihned po vstupu Black Fox na trh (ještě před jakoukoli komunikací) mi kamarád provozující vyhlášenou hospodu na menším městě říkal, že tato novinka mladým spontánně chutná a nápoj si okamžitě oblíbili. Tak přeji, aby to fungovalo.
Jan Polák (Ipsos)
Stock drží krok s moderními trendy a tak tady máme další nápoj pro mladší a náročnější generaci. Svým marketingem míří na first jobbers, tedy lidi kteří mají první zkušenosti se zaměstnáním. Ve Stocku se evidentně domnívají, že první pracovní zkušenosti se prostě bez alkoholu neobejdou. Třeba nám jejich nový drink umožní upevnit naše top postavení mezi světovými alkoholiky.
Michal Bařina (Global Marketing)
Stock pokračuje v posilování na trhu bylinných likérů, kde už teď hraje spolu s Janem Becherem a jeho nápoji prim. Strategie vypadá rozumně, mladší konzumenti preferují nasládlejší chuť a méně alkoholu. Podpora bude určitě vidět i slyšet, Stock má silnou distribuci a velké rozpočty. Jen nevím, čím se stala nová značka tak rychle legendární.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Už tedy vím, co si koupím na večer na Vánoce.
Martin Boček
Úspěšný výrobce lihovin již kdysi vyráběl Fernet orange, mimochodem velmi chutný, ale výrobu ukončil. Na Černého lišáka jsem zvědav. Ostatně negativní zkušenost může velmi pomoci.
Tomáš Hájek (Admez)
5. Leverage Technology investorem Aukra
Novým investorem obchodního portálu Aukro se stal fond Leverage Technology, získal 15 %. Obchodní portál Aukro letos na jaře začal s přechodem na vlastní platformu a v létě se definitivně oddělil od polské e-commerce skupiny Allegro Group. Teď hlásí, že přechod na vlastní platformu dokončil. Plánuje expanzi na tuzemském trhu, do pěti let chce mít 10% podíl v české e-commerce. Právě kvůli tomu změnil vlastnickou strukturu.
V propletenosti vlastníků Aukro se malinko ztrácím, ale do pěti let 10 % české e-commerce je odvážná ambice. Držím palce!
Jan Polák (Ipsos)
Opět jeden z ‚návratů‘ a vypadá, že byl dražší, než si staronoví majitelé představovali. Nový investor, nový kapitál, nové ambice. Myslím, že Aukro ztratilo v závodě e-commerce dost času a dohnat zbytek závodního pelotonu bude náročné, a to jak na finance, tak i na fyzičku. Navíc obchodní model, který představuje něco mezi e-shopem a snahou koupit zboží v rámci běžící časomíry, mě moc nebere.
Michal Bařina (Global Marketing)
Je dobře, že ‚český eBay‘ má smělé plány a nové strategické partnery. Není o něm v poslední době moc slyšet a potřebuje přidat na inovacích a komunikaci, aby mu neujel v dynamickém prostředí e-commerce vlak. Snad se velké množství vlastníků dohodne na konzistentní strategii.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Přebytek kapitálu se začíná konečně uplatňovat v investicích do perspektivních společností a neleží v bankách. Podobně jako u Pietro Filipi je zde velký potenciál na export.
Martin Boček
Aukro prožívá znovuzrození a já jim držím palce. Bude to však těžší než při prvním startu. Konkurence se rozrostla.
Tomáš Hájek (Admez)