Exotické ovoce v Česku symbolizuje Vánoce, avokádo je celoroční trend

Papaya je populární mezi tzv. foodies a fitness influencery, často z ní vytváří ovocné misky - papaya bowls

Papaya je populární mezi tzv. foodies a fitness influencery, často z ní vytváří ovocné misky – papaya bowls

Pithaya neboli dračí ovoce a rambutan

Pithaya neboli dračí ovoce a rambutan

Marakuja neboli passion fruit

Marakuja či passion fruit

Mango a avokádo patří mezi nejpopulárnějí tropické ovoce v Česku

Mango a avokádo patří mezi nejpopulárnějí tropické ovoce v Česku

Tradičním vánočním ovocem v Česku bývala jablka, exotiku představovaly mandarinky nebo pomeranče. Nyní si Češi spojují Vánoce s nejrůznějšími druhy tropického a exotického ovoce. Oblibě se těší například ananas, mango, granátové jablko, fíky nebo kaki. Největším trendem současnosti je v této oblasti avokádo, shodují se prodejci potravin. Několik týdnů před vánočními svátky obchody každoročně chystají na ovoce slevové akce, uvádějí speciální balení, limitované kolekce a přidávají nové, netradiční druhy. Retailek proto oslovil české potravinářské řetězce a v první části trojdílného seriálu o dovozovém ovoci v Česku zjišťoval, jak vypadá aktuální předvánoční nabídka, i které trendy se v současné spotřebě a konzumaci ovoce prosazují.

Největším trendem je avokádo

Avokádové guacamole

Avokádové guacamole

Populární avokádový toast je standardní položkou v menu většiny kaváren a bister

Populární avokádový toast je dnes standardní položkou v menu většiny kaváren a bister

„Nejoblíbenější jsou u našich zákazníků banány, kiwi, avokádo a mango. Z méně rozšířených druhů kupují papayu, pithayu a hrušky nashi,“ říká Simona Bílá, projektová manažerka z e-shopu Rohlik.cz. „Zájem o exotické druhy ovoce je přímo úměrný tomu, jak se o něm mluví. Inspiraci většinou přebíráme ze zahraniční. Sami jsme často zákazníky žádáni o zalistování konkrétních druhů a snažíme se jim vycházet vstříc. Takhle se do naší nabídky dostal mangostan nebo karambola,” prozrazuje Jakub Šulta, provozní ředitel Košík.cz. „Zároveň nasloucháme doporučení influencerů, všímáme si novinek na food blozích a globálních trendů,” dodává Šulta. „V posledních letech je velmi populární kaki, granátové jablko, zázvor, kiwi, avokádo a mango, tradičně oblíbený je ananas a kiwi,“ komentuje současné trendy ve spotřebě exotického ovoce Václav Koukolíček, manažer komunikace z Tesco.

„Jednoznačným skokanem je avokádo. Dokázalo se z málo známého ovoce vypracovat mezi běžnou součást našich nákupů. Nemůže sice konkurovat oblibě tradičních banánů či citrusů, ale způsob, jakým jsme ho dokázali zapojit do naší kuchyně, je obdivuhodný,” komentuje jeden ze současných hitů ve výživě Šulta. „Trendem poslední doby je nabídka mladých kokosů nebo ready to eat (zralé akorát ke konzumaci) manga a avokáda. Gurmáni oceňují mučenku sladkou neboli maracuju. Zajímavý je také baby ananas. Mezi nejoblíbenější druhy exotického ovoce v Kauflandu řadíme ananas, mango, avokádo nebo třeba kaki,” potvrzuje slova Šulty také Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu.

„V Marks & Spenceru je populární mladý kokos a určitě avokádo. Na jeho oblibu jsme zareagovali rozšířeným nabídky, nabízíme hned několik druhů. Nejprodávanější skupinou ovoce jsou maliny, borůvky a jejich mix, ovocné saláty a banány,“ komentuje současné ovocné trendy Petr Vokroj, manažer oddělení potravin Marks & Spencer. Nejčastějšími druhy avokáda, které jsou na českém trhu dostupné, jsou hladké, jasně zelené fuerte a tmavší strupovité haas. Nejčastěji se avokádo používá jako pomazánka na toasty, do salátů nebo na přípravu dresingu guacamole, známého z mexické kuchyně.

Nabídka exotického ovoce roste

Nabídku ovoce tvoří většina oslovených prodejců kombinací tří faktorů, poptávky, dostupnosti a pěstitelské sezony. Zájem spotřebitelů o neobvyklé ovoce podle nich v Česku roste a to se odráží i na množství nabízených druhů. „V naší nabídce je nyní 39 položek exotického ovoce pro Prahu a 29 artiklů pro Brno. Mezi méně známé druhy, které nabízíme, patří karambola, kiwano nebo cherimoya. Exotické ovoce se u nás těší stále větší oblibě, vnímáme, že zákazníci rádi zkoušejí nové chutě, nabídku tak rozšiřujeme,” říká Bílá z Rohlik.cz. „Prodáváme jak běžné ovoce, jablka, hrušky, banány, pomeranče, tak také exotické druhy, které se podle nás v kamenných prodejnách příliš nevyskytují, například kiwano, rambutan, mučenku, physalis, cherymoiu, kumquat, pitahayu nebo pepino meloun,” popisuje ovocnou nabídku Šulta z Košík.cz.

„V prosinci, kdy lidé častěji než jindy vyhledávají netypické druhy exotického ovoce, jsme do nabídky zařadili také kiwano, kumquat, marakuju, karambolu či granadillu,” říká Barbora Vanko, manažerka komunikace z Albertu. „Mezi neobvyklé exotické ovoce v naší nabídce patří salak, fejhoa, physalis, tamarind nebo litchi. Před Vánoci jsou v sezoně granátová jablka a kaki (kakikurma) ze Španělska a kiwi z Itálie a Řecka,“ komentuje nabídku tropického ovoce v Tescu Koukolíček.

Široký sortiment má také britský Marks & Spencer. „Nabízíme jak celé banány, citrusy, ananas, mango, mladý kokos, passion fruit, fíky nebo kiwi, tak drobného ovoce, borůvky, maliny či ostružiny, které máme balené. Specifickými produkty jsou hotové saláty obsahující mango, ananas, granátové jablko nebo dužinu kokosu. Před Vánoci rozšiřujeme nabídku jablek, hrušek, blum a mandarinek. Chystáme ale i čerstvé brusinky, ořechy a kaštany a také britský hit pink tiger lemon, citrus s růžovou družinou a pruhovanou kůrou,” představil Retailku nabídku Vokroj. Zatímco nabídka ovoce je u všech dotázaných prodejců v rámci Česka ve všech prodejnách stejná, Marks & Spencer prodává čerstvé ovoce pouze v pražských obchodech.

Zákazníky motivují akce nebo recepty

Hlavní motivací zákazníků ke koupi exotického ovoce je podle prodejců akční cena. Podle prodejců pomáhá také jeho zařazení do receptů nebo zviditelnění v marketingovém obsahu. Ochutnávky přímo v prodejnách nejsou mezi prodejci na prvních místech. „Velkou roli hraje naše doporučení, například formou newsletteru, produktových tipů v médiích anebo přímo v produktovém promo na stránkách. Pokud uvádíme některou z novinek, snažíme se zajistit také přívětivou cenu, která by k vyzkoušení přispěla,” říká Šulta z Košík.cz

„Kromě zařazování do našich letáků je dalším způsobem propagace exotického ovoce jeho využití jako ingredience v receptech Kuchyně Lidlu,” říká Zuzana Holá, tisková mluvčí sítě Lidl. „Exotické ovoce samozřejmě zařazujeme v průběhu sezony do akčních nabídek. Zákazníky rovněž edukujeme prostřednictvím našeho blogu, kde se ovoci věnujeme,” doplňuje Bílá z Rohlík.cz.