„PepsiCo už není? Mattoni opustí Českého slavíka a převezme Pepsi?“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Majitel Mattoni se chce spojit s PepsiCo proti Kofole

Nová výrobní linka ve výrobně firmy PepsiCo

Nová výrobní linka ve výrobně firmy PepsiCo

Firma Karlovarské minerální vody které patří značky vod Matonni, Magnesia, Aquila nebo džusy Granini projevila zájem o převzetí aktivit amerického koncernu PepsiCo pro český, slovenský a maďarský trh. Uvedl to server iHNed.cz. Podle Hospodářských novin se o spolupráci s PepsiCo snaží Karlovarské minerální vody již delší dobu. Aktuálně by mohlo jít jak o distribuci, tak o výrobny s hlavním sídlem v Praze. Podobná akvizice se firmě letos podařila na bulharském trhu, chorvatský trh, který chtěla americký firma pro neperspektivnost opustit, po PepsiCo převzala konkureční Kofola. Spekulace o akvizici v Česku odmítly obě strany komentovat.

Pepsi Co. už není? Mattoni opustí Českého Slavíka a převezme Pepsi, aspoň tak teď zní mediální prostor po tom failu s Ortelem.
Václav Loubek

Jestli se to děje i jinde jako například v Bulharsku, tak až tak překvapivá změna to není. Opustit neperspektivní trh je určitě rozumná varianta, ale tak si říkám, že kdyby komunikace značky Pepsi byla více orientovaná na českého spotřebitele tak by možná ani Kofola nebyla důvodem k odchodu.
Monika Hrubalová

Všechno to dává smysl – jste lokální jednička, máte vše výborně podchycené od logistiky po marketing, ale nemáte značku a sladkou hnědou limonádu. A tu světová dvojka má. KMV by navíc získaly navíc ještě snacky, což by jim zase mohlo pomoct třeba v gastro segmentu. A určitě je zajímavý celý ten balík značek, protože Pepsi je u nás dlouhodobě až třetí, takže jen kvůli tomu modro-červenému logu to KMV nedělají.
Petr Podlešák

Strategický tah české jedničky vedoucí k dalšímu posílení pozice. PepsiCo je vhodným doplněním sortimentu a i se schválením od antimonopolního úřadu by neměl být problém. Druhý pokus už asi vyjde.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

O čem se mluvívá, nedaleko bývá. Jak se ukazuje, lidové pranostiky mají co do sebe. Na trhu se může odehrát pořádná ‚pecka‘ . Mattoni by převzetím aktivit posílila pozici v oblasti nápojů, ale zejména by vstoupila do segmentů slaných pochutin, a to hned prostřednictvím špičkového brandu Lays. Zatímco v limonádách asi Pepsi nikoho výrazně neohrožovala, její ‚laysky‘ by pod taktovkou Mattoni mohly přidělat další vrásky na čele největšího domácího producenta chipsů.
Michal Bařina (Global Marketing)

Zajímavé, KMV jsou myslím logisticky dobře připraveni.
Martin Boček

Nedávno jsem četl rozhovor s českým CEO Pepsi a bylo to o jejich úspěchu. Tady je ten pohled jiný. Pro KMV by to bylo docela zásadní posílení. To bez debat…
Jan Penkala (Acomware)

Česká republika a její okolí je pro někoho malá a nezajímavá a pro jiné dostatečně velká a smysluplná. Je to otázka zájmu. PepsiCo má u nás svoje spotřebitele a ti o svoje bublinády jistě nepřijdou.
Daniel Procházka (Ipsos)

2. Značka Bewooden získala investici 10 milionů Kč

Kolekce dřevěných motýlků BeWooden pro Vánoce 2017

Kolekce dřevěných motýlků BeWooden pro Vánoce 2017

Začínající firma BeWooden, která se zabývá výrobou módních doplňků ze dřeva, například pánských motýlků, získala desetimilionovou investici. „Jedná se o českého investora s dlouhodobým záměrem firmu podporovat v dalším růstu a tvorbě nových produktů. Investor získá podíl 25 %,“ sdělil Retailku spoluzakladatel firmy Patrik Babinec, jeho jméno však firma zatím odmítá zveřejnit. Největší podíl ve vlastnictví firmy měl a dále bude mít zakladatel a hlavní mentor Ctirad Sára. Po vstupu nového investora ale klesne z 52,5 % na 35,44 %.

To je super, to jsem neznal! Krásná mezera na trhu, super, že našli investora, který tomu dlouhodobě věří.
Václav Loubek

Odvážné, tedy těsně pod krkem mít dřevo asi není moc komfortní, ale nápad je to zajímavý, tak uvidíme, zda i prodejný.
Monika Hrubalová

Sice pro ty dřevěné motýlky nemám moc pochopení (představa, že spadnu a místo měkkého dopadu na textil se mi zabodne do krku mě moc neláká), ale tohle je pěkná ukázka kam se dá dostat s dobře nastaveným podnikatelským záměrem. Přeju hodně štěstí v dalším rozvoji firmě a těším se na další pozitivní zprávy.
Petr Podlešák

Jen více takových zpráv o rostoucích a inovativních startupech. Je pozoruhodné jak se dá prorazit i s tak okrajovým sortimentem a to se bavíme hned o více firmách. Nyní aspoň v BeWooden znají hodnotu své firmy. Držím palce!
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Velice slušný nábor kapitálu s přihlédnutím k ekonomickému výkonu firmy. Klasický start-up investor zkouší spíše sázku na budoucnost. Společnosti se otevírají možnosti k rychlejší expanzi i rozšíření sortimentu, jenž by jim mohlo pomoci k odskoku od řady konkurentů, kteří se zabývají stejným nebo podobným sortimentem. Uvidíme, zda se výrazněji prosadí originální myšlenka Bewooden v odpovídající kvalitě nebo je ‚peloton‘ konkurence dojede a Bewooden neposlouží spíše jako edukace trhu v tomto segmentu
Michal Bařina (Global Marketing)

Výborný nápad na vánoční dárek. Produkty jsou velmi vkusné. Šířka motýlka by měla prý odpovídat šířce obočí. Když to se šířkou tohoto motýlku přeženeme, prostě to upravíme pilkou na dřevo.
Martin Boček

Ohodnocování firem je takové zvláštní dneska – v roce 2016 EBITDA 260.000 Kč a hodnota dnešní 40 milionů Kč? Každopádně ten produkt je fajn, klíčová věc je imho export. Český nebo slovenský trh je prostě malý.
Jan Penkala (Acomware)

Tahle země potřebuje místní šikovné firmy podporované místním kapitálem.
Daniel Procházka (Ipsos)

3. Na Žižkově se chystá družstevní bistro

Zakládající tým sociálního družstva Střecha

Zakládající tým sociálního družstva Střecha

V průběhu ledna se na pražském Žižkově v Milíčově ulici otevře družstevně vlastněné bistro s kavárnou. Za projektem stojí nově založené sociální družstvo Střecha. Budou zde pracovat mimo jiné i lidé po výkonu trestu a lidé bez domova, kteří jsou na trhu práce znevýhodňováni. Do principů sociálního podniku, které chce družstvo naplňovat, patří i prospěšnost místní komunitě, využívání lokálních zdrojů a ekologičnost. S tím souvisí také rozhodnutí podávat pouze veganskou stravu, avšak za dostupné ceny.

Proč mám pocit, že se mi tady někdo snaží vnutit, že cokoliv prospěšného je vegan? Žiju nedaleko jedné věznice (zatím naštěstí na správné straně plotu), a ti loupežníci (jak své svěřence mile nazývá kamarád, toliko dozorce v oné věznici), kterým končí trest, se na přechod na svobodu nově připravují v minikomunitě v areálu věznice, kde žijí prakticky volně, pěstují zeleninu, chovají zvířata, zkrátka, učí se pracovat. A vegan to rozhodně není. A asi právě proto se mi to líbí víc.
Václav Loubek

Tohle bude asi jediná výjimka, kde jsem schopný přijmout, pokud mi nabídnou něco s příběhem (jinak už je hodně obnošená marketingová vesta). Protože těch příběhů tam asi skrze zaměstnané budou tuny. Je to chvályhodný záměr a přeji mu dlouhodobý úspěch. I když podle značek, které se chystají v podniku to tak trochu vypadá na mixáž hipsterství a sociálního podnikání.
Petr Podlešák

Chvályhodný podnikatelský záměr se sociálním zaměřením. Líbí se mi jejich družstevní pravidla, přístup k sortimentu a zapojení vyloučené komunity. Fandím jim, aby nezůstalo jen u jednoho bistra nebo jen u Prahy.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Zajímavý typ projektu, který by se měl objevovat zejména v době, kdy se společnosti daří. Prospěšnost může prokázat jako zaměstnavatel pro skupinu tržně znevýhodněných lidí, na druhé straně svým využíváním lokálních zdrojů hodlá napomoci i místním dodavatelům. Časem zříme, jak tento způsob podnikání prověří českou klientelu z pohledu jejího sociálního cítění.
Michal Bařina (Global Marketing)

Budeme jim držet palce, aby obstáli v těžké konkurenci mnoha občerstvovacích zařízení.
Martin Boček

Sociální projekty tohoto typu dokáží více, než se zdá –znevýhodněným lidem vracejí důstojnost a dodávají smysl lepšího žití. To v dnešní odcizené době hlavně digitálních vztahů dává naději.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)

Jistě záslužná aktivita. Ovšem, snažit se ovlivňovat Žižkaperk kedlubnama a vitamínem B12, to je dost odvážné. Z toho námět na detektivku nebude, ledaže.
Daniel Procházka (Ipsos)

4. Alza.cz, Mall.cz i CZC během Black Friday manipulovali se slevami

Pražská výdejna Alza.cz

Pražská výdejna Alza.cz

Nákupní událost podzimu, z USA a Kanady převzatý „svátek spotřeby“ zvaný Black Friday, aktivně přijala většina českého retailu, obzvlášť segment e-commerce. Společnost Apify provedla analýzu cen tří největších českých e-shopů Alza.cz, Mall.cz a CZC. Zjistila, že slevy na nejvýznamější nákupní den listopadu nebyly reálně tak vysoké, jak pravila marketingová sdělení. Mnohdy se dalo zboží v rámci akce nakoupit téměř dráž než před měsícem. Prodejci odmítají manipulaci s cenami přiznat, jednalo se údajně o lidská pochybení. Zprávu přinel web E15.

S ničím jsme nemanipulovali, a ta částka taky nesouhlasí! No, a ve finále všichni vydělali pěkných pár desítek, spíš stovek milionů, možná zaplatí pár desítek tisíc na nějaké pokutě, pokud vůbec. Vyjádření o selhání lidského faktoru je trapné možná pro nás z oboru, je to taková komerční alternativa oblíbeného a funkčního ‚Je to kampááááň, může za to Kalousek!‘, na lidi to prostě zabere. Proto nějaké černé pátky ignoruju. Mimochodem, moc vtipný byl plakát s Černým Pátkem jednoho knihkupectví.
Václav Loubek

Vždy si říkám, že se instituce, v tomto případě eshopy spletou a jako na-potvoru vždy ve svůj prospěch. Ale vážně, silnější kontrola a hlavně zdravý rozum spotřebitelů. Každá sleva je jenom tak dobrá, jestli jsem za to ochotný utratit peníze. Kdy s takovouto predikcí lidé nakupovali, tak by bylo jedno, jestli se někdo splete nebo ne.
Monika Hrubalová

A kdo před Černým pátkem (nebo nasazením akce na slevomatu) nezvyšoval uměle ceny, tak kecá nebo to dělá dodnes… Ale vždycky se to dá hodit na brigádníky, že jo.
Petr Podlešák

Smutné a nepřekvapivé… A ani to není poprvé. Nechci obchodníkům sahat do svědomí, většinou se chovají transparentně a i lidská chyba se stane, ale při doloženém klamání spotřebitele by měly přijít postihy. Aspoň že největší Alza dopadla relativně nejlépe.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

V posledních letech mám pocit, že se tzv. Black Friday stává příležitostí pro většinu prodejců zbavit se všeho, co se ke konci roku ukazuje jako neprodejné a hrozí riziko, že na odbyt těchto super výrobků nebudou stačit ani Ježíšek a Santa Claus dohromady. Deset televizních reklam za sebou, ze kterých na nás řvalo Black Friday toho budiž dokladem. Nezbývá než doufat, že si kupující udělají na tyto takzvaně cenově výhodné nabídky svůj názor.
Michal Bařina (Global Marketing)

Je to jenom důkaz faktu, že lidé příliš nevědí, kolik co obvykle stojí. Je jedno jestli jde o prodej v kamenném obchodě nebo na internetu. Zákazníci se rozhodují většinou podle momentálního porovnání substitučních produktů umístěných nebo zobrazených vedle sebe. Paradoxně je tedy někdy šťastnější a spokojenější nakupující, který nakoupí produkt s označením ‚slevy‘ než-li ten, který nakoupí fakticky za cenu stejnou nebo i nižší, ale bez tohoto označení.
Martin Boček

Ještěže podobné sledování cen nejde nasadit na klasické retailisty. To by byl asi větší mazec. To, že se hraje s původními cenami a sleva se nafukuje, je jasné snad každému. Nejen při BF. Pokud na Alze navýšili cenu 16 položek z celkového počtu desítek tisíc, nevnímám to jako zásadní problém. Spíše oceňuji, že dopředu ukázali zboží ve slevě a počet kusů k dispozici. Já osobně jsem nakoupil 3 věci a u všech byla ta cena zajímavá a fakticky nejnižší vůbec za celou dobu prodeje. Zajímavé i je to, že popularita BF roste a poměrně výrazně proniknula i do retailu. Byť každý si to vykládá trochu po svém (třeba malá sleva na vše).
Jan Penkala (Acomware)

Potvrzuje se skutečnost, že cena je jen a pouze číslo. Teprve hodnota výrobku anebo služby pro koncového uživatele a jejich porovnání v rámci segmentu respektive kategorie dělá z tohoto čísla cenu. PS: Kdo rozumíte dnešním ‚cenám‘ (těm číslům)? Jeden se hlásí? Aha, neporozuměl jste otázce.
Daniel Procházka (Ipsos)

5. Koncept komerčních pop-upů roste

Pop-up store Nespressa na pražském Chodově

Pop-up store Nespressa na pražském Chodově

Nový typ krátkodobých pronájmů po vzoru Airbnb se dostává ze světa do Česka. Informaci zveřenil web E15. Velký projekt určený pro pop-up formáty od Resite možná vznikne poblíž Masarykova nádraží v Praze. V Česku funguje i další start-up zabývající se pronájmem retailových míst na krátkou dobu. Jmenuje se The Prostor a stojí za ním poradenská firma 108 Agency. Oblíbené jsou i prodejní moduly od Koma Modular z Vizovic vhodné právě na krátkodobé prodejní eventy.

Pop-up stores se rozmáhají už nějakých 10 let, ale jak tady čtu, chystá se nějaký start-up na pop-up. Tak snad vědí, co dělají, a nepůjdou třeba down.
Václav Loubek

Jak zaznělo v článku, je to krátkodobé, ale může to být víc výdělečné. Já jen dodám, že pokud nemáte nic zajímavého, co byste do toho pop-up modulu nacpali, nějaký modul vás nezachrání.
Petr Podlešák

Moderní trend, který přestává být omezen na retail. Pomáhá oživení nabídky v nových lokalitách a testovat nové přístupy. Ještě bych doplnil, že se často využívají jako outlety pro výprodeje starých kolekcí.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Další zajímavý světový trend míří do Prahy. Nový vznikající pop-up projekt může v podstatě oslovit klienty od velkých zavedených značek, přes eshopy až po hipsterské projekty. Otázkou zůstává, za jakých ekonomických podmínek se bude nabízet. V nově, Pentou budované luxusní čtvrti to asi za hubičku nebude. Bude potom na uvážení zájemců, zda nedají přednost pop-up prostorům v rámci pochozích zón obchodních center, kde tato možnost je již zcela běžnou praxí. Ceny nejsou lidové, ale masa lidí, kteří centry denně prochází může být výrazným argumentem pro.
Michal Bařina (Global Marketing)

Problém vidím především v pomalosti legislativy, která by měla zajistit jasná pravidla podobných podnikatelských aktivit. Aby zde byla garance kvality a rovného podnikatelského prostředí.
Martin Boček

Je to velká šance na zčeření stojatých vod dnešního maloobchodu – kamenného i elektronického. Oživí okoukané prodejní prostory a lokace a zákazníkům přinesou požitek z objevování. (Digitální lokátory sice nejspíš uberou radost z překvapení, ale kdo má dnes čas hledat s nejistým výsledkem?) A prodejci? Malí dostanou šanci začít, zkoušet a tápat bez limitujících nákladů nebo likvidujících závazků. A vlastně, nejsou pop-upy jen moderní variací klasických městských tržnic?
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)

Mně se to líbí, trochu mě překvapuje, že to nepřišlo dříve. Pro prezentaci nové kolekce, krátkodobé představení shopu nebo nějakého projektu velmi zajímavé.
Jan Penkala (Acomware)

Návrat do středověku na jeho výroční trhy, to dává smysl. Tak ještě mílové právo a vybubnovat, co a kde se bude prodávat.
Daniel Procházka (Ipsos)