Alex Monhart reaguje na poptávku po cestování, přidává větší batoh

Alexandra Monhartová a Daniel Steklík

Alexandra Monhartová a Daniel Steklík

Batohy značky Alexmonhart

Batohy značky Alexmonhart

Tvůrkyně batohů Alexandra Monhart se svými výrobky

Návrhářka batohů Alexandra Monhart se svými výrobky

Návrhářka multifunkčních batohů Alexandra Monhartová nachystala v aktuální vánoční kampani barevné varianty svých jinak černých batohů, pustila se do rebrandingu značky Alexmonhart a pracuje na vytvoření cestovního zavazadla. „Snažíme se vytvořit zavazadlo, které bude stále možné nosit na zádech, ale vejde se do něj maximální množství věcí. Vytváříme vlastně cestovní krosnu, ale v našem pojetí,“ řekla v rozhovoru pro Retailek. Ještě před Vánocemi chce zákazníkům nabídnout klíčenku a peněženku, v příštím roce se chystá uvést unisex kalhoty a bundu. Na otázky Retailku odpovídala spolu s Danielem Steklíkem, který se značce stará o marketing a obchod.

V mnoha rozhovorech jste uvedla, že začátek vaší tvorby batohů vzešel z klauzurní práce ve Scholastice. Jak jste ale přišla na konkrétní podobu batohů? Kde berete inspiraci?

Alex Monhart: Princip kombinace kůže a textilu jsem měla v hlavě dávno, hrozně se mi líbil. S kamarádkou jsme si pronajaly ateliér. Věděla jsem, že nemám zkušenosti a schopnosti na to, ušít batoh s kombinací kůže a textilu. Toto omezení mě nutilo přijít na jiný způsob, jak s kůží pracovat. Proto  jsem nakonec vymyslela, že by šlo kůži na textil nacvaknout. Ukázalo se, že to nakonec slouží i jako dobrá ochrana oblečení, které se při nošení batohu díky hladkému materiálu kůže neničí. Náš finální výrobek má spoustu praktických přesahů. Batoh lze složit do koženého psaníčka, takže je to multifunkční doplněk na celý den.

Proč jste se vůbec rozhodla dělat batohy a ne třeba šít šaty?

Alex Monhart:Jak jste zmiňovala, mou klauzurní prací byl Piknikový batoh. Stahovací sáček a ratanová podložka v jednom. Tehdy jsem si, po konzultaci s vedoucí mého ateliéru, vyzkoušela batohy poprvé. Vystudovala jsem filmovou vědu, chvíli jsem se věnovala kostýmům pro televizi i film, ale chtěla jsem dělat něco trvalejšího a praktičtějšího, asi proto jsem se finálně rozhodla dělat batohy.

Batohy Alexmonhart

Batohy Alexmonhart

Co říkáte na současnou batohovou kulturu? Jak se s ní vypořádal český trh?

Alex Monhart: Je to fenomén spojený se životem ve městě. Zrychlené tempo městského života a nové pracovní příležitosti nutí mladé lidi „nosit kancelář na zádech“. Elegantní batoh je vhodný pro freelancery, ale hodí se i na oficiální schůzky, kde je potřeba dodržet byznysově laděný dresscode.

Řekněme, že jste se dobře reagovala na poptávku. Změnily se od té doby požadavky ze strany nakupujících?

Alex Monhart: Poptávky jsem si v začátcích byla vědoma. Chtěla jsem vytvořit multifunkční batoh, který bude fungovat i jako folio nebo psaníčko a bude jej možné nosit opravdu pořád, dle aktuální potřeby. Co se týká nových požadavků, pozoruji, že lidé začali více cestovat a poptávají větší zavazadla vhodná na delší pobyt.  

To znamená, že chcete odpovědět i na tuto změnu poptávky? Vytvoříte třeba kufry?

Alex Monhart: Ano, reagovat budeme, ale zůstaneme u batohů. Snažíme se vytvořit zavazadlo, které bude stále možné nosit na zádech, ale vejde se do něj maximální množství věcí. Vytváříme vlastně cestovní krosnu, ale v našem pojetí. Jelikož bude batoh opravdu velký, nebude možné z něj vytvořit psaníčko. Zapracovali jsme však na efektivním skládání. Weekender, jak novému modelu říkáme, bude vhodný třeba na prodloužený víkend, ale také pro fotografy, kterým se tam vejde náčiní, případně pro hudebníky. Tento nový, větší batoh představíme v březnu 2018, kdy uvedeme také větší nákupní tašku. Kromě toho teď v prosinci uvádíme nově na trh peněženku a klíčenku.

Před Vánoci chystáte podle všeho také speciální kampaň. Můžete nám jí přiblížit?

Daniel Steklík: Chystáme předvánoční kampaň, v rámci níž si budou moci naši zákazníci během 24 hodin předobjednat netradiční barvu batohu. Našim zákazníkům a sledujícím na Instagramu, můžeme nabídnout exkluzivitu v tom, že si mohou dopředu objednat novinky, které půjdou do oficiálního prodeje až o prázdninách. Vše bude probíhat na Insta Stories. V příspěvcích bude umístěn vzhled nového batohu v barevném provedení, který na předobjednávku vyrobíme do konce ledna.

Nově předělaný showroom Alexmonhart

Nově předělaný showroom Alexmonhart

Z čeho tento nápad vychází?

Daniel Steklík: Chtěli jsme vytvořit princip exkluzivity a reagovat na poptávku po barevné obměně portfolia. Nechystáme se ale na nějaké pestrobarevné kombinace, stále zůstaneme při zemi a do jisté míry konzervativní. Budou to například tmavší odstíny zelené a podobně. Nové barevné variace chceme později zařadit do stálé nabídky.

Když zůstaneme u sociálních sítí, jaký je váš hlavní komunikační kanál a proč?

Daniel Steklík: Nejdůležitější je pro nás Instagram. Děláme si vlastní obsah, který je převážně o vizuální stránce. Proto je tato sociální síť nejvhodnější. Aktuálně značku Alexmonhart rebrandujeme. Měníme logo i způsob komunikace. Pod nápisem Alexmonhart bylo dříve napsáno “since”, od jaké doby značka existuje. Nyní tam bude “sincerely”, v překladu upřímně. Logo jsme nechtěli měnit celé, cítili jsme ale potřebu být k zákazníkům upřímní a v komunikaci osobnější, proto “sincerely”. Zdůrazňujeme tím, že Alex komunikuje sama za sebe. Už nyní zkoušíme, jak se bude rebranding líbit. Ve výrobně už vznikají produkty s novým logem.

Chystáte kolaborace s nějakými dalšími designéry nebo značkami?

Alex Monhart: Dostali jsme nabídku od jednoho asijského návrháře, zatím je ale vše v jednání, takže nebudu dopředu nic prozrazovat. Můj názor na kolaborace je ale takový, že ideálně fungují, pokud se chce značka etablovat na novém trhu a spojí se s někým, kdo už tam působí a zná jeho specifika.

Zvažovali byste nabídku na spolupráci od nějaké velké mainstreamové značky?

Alex Monhart: Já nikdy nevím, jak tyto kolaborace chápat. Například to, co dělá H&M v limitovaných edicích s návrháři, teď například Erdem. Jejich výrobky jsou krásné, to je pravda, nicméně nechápu, k čemu spolupráce ve finále slouží. Erdem má své věrné zákazníky, kteří k němu budou chodit. Otázkou je, jestli naláká stávající zákazníky H&M. Zároveň je otázka, co to dá H&M, které je často kritizováno například za neschopnost tvořit módu udržitelně. Nejsem si jistá, jestli to spolupráce s takovými značkami, jako je Erdem, změní. Ve spolupráci s velkými značkami nevidím tolik výhod.

A co lokální spolupráce?

Oblečení od Ciny Marcinkové dostupné v showroomu

Oblečení od Ciny Marcinkové dostupné v showroomu

Alex Monhart: Aktuálně mě velmi těší spolupráce se slovenskou návrhářkou Cinou Marcinkovou a to na oblečení. Vytvořili jsme spolu bundu a kalhoty, oboje unisexové, černé a multifunkční. Prodej spustíme na konci ledna. Už dříve jsme spolupracovali se Sofií Samarevou na tvorbě klobouku a ve spolupráci s FunLab jsme vytvořili unisexový pleťový olej vhodný i na vousy. Takové spolupráce mi dávají smysl. Můžeme se od sebe navzájem naučit něco nového, pomoct si. Spolupráce s velkými firmami jsou pro malé návrháře obrovskou příležitostí. Nicméně je naprosto kruciální, jak se výsledek odkomunikuje, aby to vyhovovalo oběma.

Kdo je cílovou skupinou značky Alex Monhart?

Alex Monhart: Dělíme naše zákazníky fakticky na tři skupiny. První skupinou jsou cestovatelé, kteří chtějí praktické příruční zavazadlo. Další skupinou jsou freelanceři, kteří potřebují tu kancelář na zádech a třetí skupinou jsou lidé z byznysu nebo korporátu, kteří chtějí funkční a praktickou tašku nebo batoh, které se hodí k jejich dresscode.

Jak se vám daří komunikovat na všechny tyto skupiny?

Daniel Steklík: To je těžké určit, myslím, že se nikdy nepodaří oslovit úplně všechny. My primárně komunikujeme se stálou skupinou lidí, kteří nás znají, a buď už batoh mají, nebo si jej dlouhodobě chtějí pořídit. Nemáme potřebu cílit na širokou veřejnost a sbírat další a další zákazníky. I v tomto ohledu si chceme zachovávat jistou míru exkluzivity.

Uvažovali jste o spolupráci s nějakou agenturou, která by vám s komunikací pomohla?

Daniel Steklík: Spoustu lidí z agentur známe. Fungujeme na principu, kdy se s nimi radíme a konzultujeme, na víceméně přátelské úrovni. O nějaké dlouhodobé spolupráci ale neuvažujeme.

Narazili jste někdy na problém kůže, jako materiálu z etického pohledu?

Batohy značky Alexmonhart

Batohy značky Alexmonhart

Alex Monhart: Ano, občas se někdo ozve, ale stížností není mnoho. V tomto ohledu si myslím, že je v pořádku, pokud se využívá kůže ze zvířete, které bylo zabito pro maso a tímto způsobem se zpracuje celé. Navíc kůže je materiál, který je trvalejší, a tím i udržitelnější, než různé typy umělé kůže. Například koženka ve velkém horku nebo naopak v zimě nevydrží a popraská. Jako designér budu raději pracovat s pravou kůží, protože se mohu zaručit za její kvalitu, která je navíc ošetřena certifikáty Evropské unie.

Materiálově se jedná o hovězí kůži? Nehodláte to měnit?

Alex Monhart: Ano, hovězí kůže je pro naše účely nejvhodnější. Budeme mít i další produkty, některé měkčí, na které jsou lepší jiné typy kůže, například kozina. Z jiného typu kůže chystáme výrobu čepic a rukavic.

Kde se produkty vyrábí? Dohlížíte na výrobu osobně?

Batohy značky Alexmonhart

Batohy značky Alexmonhart

Alex Monhart: Batohy se od léta 2015 vyrábí ve výrobně u Hradce Králové, textil máme český, italská je kůže a komponenty. Já do výrobny docela často jezdím na kontrolu. Baví mě to, je pro mě odměnou vidět nějaký můj nápad v procesu výroby. Hodně s nimi konzultuji finální design výrobků a další věci, třeba jestli se jim podle mých návrhů dobře šije, jestli není potřeba udělat v designu nějaké změny. S výrobnou komunikujeme na denní bázi, zda je všech výrobků dost, kolik se toho ten který měsíc vyrobí a další provozní věci. Značka roste, batohů je potřeba stále větší množství, na produkci máme měsíční plány.

Nabízíte například nějaký servis batohů, v rámci udržitelnosti?

Alex Monhart: Ano, zákazníci nás totiž sami žádají, zda-li bychom jim nemohli batoh opravit, protože ho mají rádi a nechtějí se ho vzdát ani jej vyměnit za nový. Momentálně pracujeme na nových upgradech starších batohů.

Mohli byste nám říct, kolik jste za poslední rok prodali kusů, jaký jste měli obrat?

Daniel Steklík: Přesné číslo asi nedokážu říct. Každý rok se to mění, silné měsíce se různí, významné pro nás budou Vánoce, na které teď čekáme. Větší objednávky se dělají každý čtvrtrok. Nyní navíc procházíme přeměnou firemní struktury z OSVČ na s.r.o., což nám od letošního jara vzalo hodně času a energie.

Vzhledem k tomu, jaké má vaše značka renomé, nehledáte nějakého investora?

Návrhářka Alexandra Monhart před svým butikem na adrese Jana Zajíce 24

Návrhářka Alexandra Monhart před svým butikem na adrese Jana Zajíce 24

Daniel Steklík: Jednání s možnými investory v minulosti proběhla, Alex se ale vždy rozhodla od toho nakonec ustoupit. Chceme mít růst značky, i za cenu pomalejšího startu, pod kontrolou sami. Z mého pohledu je to lepší, než si vytvářet závazek vůči někomu, kdo v projektu vidí jen investici, a vlastně tomu jinak nerozumí. Svět designu je v tomto ohledu poměrně složitý, protože při jednání s investorem vidí jedna strana funkčnost produktu, design a druhá spíš peníze a prodeje.

Alex Monhart: Naše produkty navíc nevnímáme zcela jako spotřební a do jisté míry se obáváme, že tuto skutečnosti by neuměli potenciální investoři dlouhodobě tolerovat. Pravděpodobně by došlo k tlakům na zlevnění výroby, materiálů a finálně by došlo ke snížení kvality. My ale chceme hlavně vyrábět věci, které fungují a vydrží.

Kde všude se produkty značky Alex Monhart prodávají?

Alex Monhart: Moje batohy si mohou zákazníci koupit přímo v e-shopu na našich stránkách, pak ve Freshlabels, The Room by Basmatee a Rebelion Store. Zastoupení máme i na Slovensku, v SloCz a v Německu v Superconscious Store a Azurer Store.

Jaké jsou další plány ohledně expanze? Chcete otevřít spíše vlastní obchody nebo jít cestou navázání spolupráce s nějakou sítí nebo prodejnou?

Daniel Steklík: Ideální by pro nás bylo navázání dalších spoluprací na stejné bázi jako dosud, začít přes showroomy, vyzkoušet si tak místní trhy. Jelikož jsme dostali nabídku z Asie, rozhodli jsme se vyzkoušet si aktuálně tuto cestu. Oslovil nás tamní partner, který nás vezme na asijské veletrhy, kde budou naše produkty od ledna do května. Asie je ale spíš směr, který přišel za námi, rozhodně nevylučujeme ani další rozšíření po Evropě. Pro menší českou značku, jako jsme my, je na zahraničních trzích důležité mít nějakého partnera, který se za vás zaručí, že tu například budete i další sezónu. I proto je pro nás důležité spolupracovat na cizích trzích s tamními designéry a jít cestou doporučení. Momentálně řešíme účast na lednovém pařížském fashion weeku. I asijská firma, se kterou navazujeme spolupráci, bude do budoucna vystavovat na veletrzích po Evropě, takže je otázkou, zda se k nim připojíme.

Jaká kritéria jsou pro vás důležitá při výběru partnera, skrze kterého prodáváte své zboží?

Showroom Alexmonhart v ulici Jana Zajíce na pražské Letné

Showroom Alexmonhart v ulici Jana Zajíce na pražské Letné

Alex Monhart: Díváme se na jejich cílovou skupinu, cenové rozpětí a také to, jak naše produkty zapadají do celkové nabídky a jak ten který partner bere ohledy na udržitelnost.

Daniel Steklík: Hodně důležitá je pro nás také vzájemná komunikace a domluva ohledně prezentace, lepší pro nás je, když jsou ochotní používat naše vizuály a my tak máme prezentaci značky pod větší kontrolou.

Dlouhou dobu jste tvořila a sdílela prostory původního showroomu v ulici Jana Zajíce s Danielem Klímou, prodejnu jste nazvali LAB 24. Během letošního roku jste však své působení rozdělili, kvůli čemu ?

Alex Monhart: Rozešli jsme se ve vizích značky, v tom jakým způsobem Alexmonhart vlastně dělat a před letošním létem jsme se rozhodli jít každý vlastní cestou. Daniel teď pracuje pro streetwearový e-shop Queens.

Jaké jsou tedy vaše vize?

Alex Monhart: Chceme zákazníkům nabídnout produkt dle jejich požadavků, odpovídat na sociální dění a poptávku, být aktuální. Zároveň ale chceme být nadčasoví, aby měli důvod do našich produktů investovat své peníze. Přáli bychom si mít vybudovanou stálou zákaznickou základnu, se kterou bychom mohli dále pracovat. Rádi bychom také exkluzivně nabízeli limitované edice, podobně jako teď před Vánoci nové barvy batohů. Velkým cílem do budoucna je nabídnout kompletní kolekci, obléknout zákazníka od hlavy až k patě.

Nejnovější