Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Shell vylepšuje nabídku jídla
Síť čerpacích stanic Shell začíná na dálnicích budovat svůj nový koncept občerstvení, nazvala ho DelibyShell. Dosavadní prostory občerstvení prošly kompletní rekonstrukcí, která si vyžádala investici řádově v milionech korun. Jedná se zatím o dvě benzínky v Popůvkách a Příšovicích, v příštím roce 2018 chce Shell přestavět deset nových benzínových pump napříč všemi dálnicemi. Hlavními pilíři stravování v novém konceptu má být čerstvé jídlo, teplé jídlo a předbalený sortiment. Na tvorbě jídel se podílel kuchař Filip Sajler, známý například z televizního seriálu o vaření Kluci v akci.
Modernizace čerpaček je normální cesta, jak přitáhnout zákazníky z řad pravidelných cestovatelů - řidičů dodávek, kamionů, obchoďáků a dalších elementů, přesvědčených o tom, že jsou držiteli King of the Road. Jestliže půlku českých čerpaček koupil MOL a v rámci rebrandingu je poměrně povedeně zmodernizoval, včetně kvalitního občerstvení a wi-fi tak, že se z čerpačky stalo místo odpočinku, odkud jde lehce vyřídit poštu a kvalitně se najíst, musí logicky další následovat. Oschlá bageta a špinavé hajzlíky prostě už nestačí, pokud se nejmenujete ONO a nenabízíte o 15 procent levnější naftu, než ostatní. Ale na D1, když chcete za palivo o 15 procent víc, než je průměr, prostě musíte nabídnout to vše kolem. Co se Filipa Sajlera týče, nemyslím si, že by to byl velký tahák. Libovolný rádobyslavný televizní kuchař na nás kouká z banneru každého fastfoodu a čerpačky, ten dělá bagety, ten zas sendviče, a ve finále jde stejně jen o to, jestli to lidem chutná. Navíc pochybuju, že turecký řidič kamionu ví, kdo je Sajler.
Václav Loubek
Receptury se podle obrázků vyvedly, musíme vyzkoušet a jen tak dál. Otázkou zůstává pouze cena.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Koncept vypadá velmi zajímavě. Jestliže je předpoklad, že už v polovině příštího desetiletí se bude prodávat klidně i čtvrtina aut na elektrický pohon, tak proč by se neměly čerpací stanice začít snažit i jiným směrem než jen prodejem pohonných hmot, to zní velmi prozíravě. Takové místo opravdu vypadá jako relax zóna se vším všudy a řidiči si za komfort rádi připlatí.
Jan Polák (Ipsos)
Sítě čerpacích stanic generují stále větší procento obratu z prodeje doplňků a občerstvení, přičemž design většiny z nich tomu absolutně neodpovídal. V současnosti jsme svědky redesignu hned několika sítí najednou a většinou je změna ku prospěchu věci. Jen málokdo z nás na čerpací stanici kupuje na delších cestách pouze pohonné hmoty a modernizace umožní řidičům důstojně občerstvit nejen svůj vůz, ale i sebe. Myslím, že je zcela jedno, kdo se marketingově podepisuje pod nabídkové menu. Bude úplně stačit, když provozovatelé budou schopni udržet kvalitu a čerstvost výrobků na poživatelné úrovni. Kulinářský zážitek zde beztak nikdo neočekává.
Michal Bařina (Global Marketing)
Velmi chvályhodný a logický směr. K prémiové značce patří širší a kvalitnější gastronomická nabídka. Místo shop-in-shop se stávají stanice spíš brands-in-brand konceptem, ale funguje to. Dostupnost, otevírací doba a bohatší cílovka tomu nahrává. Už to nebude jen o té rychlé bagetě.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Nejsem úplně příznivcem kupování jídla na benzínkách, takže mě to nechává celkem chladným. Moc ale nevidím důvod, proč bych tam měl kupovat vietnamskou bagetu. Jestli chtějí mít 50 % příjmů z doplňkových služeb, bude nutná imho trochu změna cenové politiky – třeba na úroveň večerek.
Jan Penkala (Acomware)
Shopy na benzinkách modernizují, aby se vzájemně odlišily, v poslední době se mi některé značky zdály tak trochu fádně stejné. Shell se snaží si v tomto segmentu dlouhodobě udržet výjimečné prémiové postavení; a tak se snaží experimentovat a nabídnout něco nového a hodnotného: nyní kvalitní produkty značkových nápojů nápojové Fruitisimo, UGO, Costa Coffee.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)
2. Pivo Bakalář má nové etikety
Pivovar v Rakovníku zavedl novou grafiku celé nabídky piva Bakalář, které vaří. Nový design etikety pochází z dílny grafického designéra Miroslava Ježka. Obměněný vzhled by měl být grafiky čistý a jednoduchý, bez zdobnosti. Cílem změny je podle pivovaru odlišit se od konkurence, ale zejména modernizovat značku. Značka dál pracuje s klasickým odlišením jednotlivých piv barevností. „Etikety jsou obsahově vystavěny tak, aby zákazník dostal na první dobrou informace, které potřebuje. Celkovým konceptem jsme chtěli značce zajistit nezaměnitelnost,“ říká Ježek. Letos rebrandoval také Staropramen, cílem bylo přiblížit se v komunikaci zpět k tradici a historii pivovaru.
Grafická podoba je pěkně minimalistická, to se mi líbí. Ovšem jestli nějaký rakovnický diplomovaný specialista proloží Bakaláře sem tam nějakým Magistrem, to zas bude v álejích... Co naopak vůbec nechápu, je aktuální komunikační linka Staropramenu se Smíchovem. Oukej, bývala to drsná čtvrť, ale co s tím jako dneska? Na koho to cílí? Na Smíchováky? Protože lidem mimo Smíchov asi pohled na místní bitkaře, dělníky a námořníky nic moc neřekne.
Václav Loubek
Na pivním sortimentu toho moc nevymyslíte, pakliže neuplatníte nějaké omezující nařízení z EU, které jdou proti chuti, byť s rádoby květnatou myšlenkou o zdraví. U obalů se dá vymyslet už ledacos. Tento pokus o hru s barvami a jednoduchým sdělením vítám.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Jednodušší etiketa není vždy úplná výhra, obávám se, že na spotřebitele to bude působit až příliš levně.
Jan Polák (Ipsos)
Povedená grafická proměna. Čistá etiketa, typové označení na první dobrou, komunikační hodnota vysoká. Autorovi se povedlo přesně to, o co pravděpodobně usiloval.
Michal Bařina (Global Marketing)
Pan Ježek odvedl dobrou práci, výsledek splňuje zadání. Ještě lepší práci odvedla agentura Cocoon na Staropramenu, to byla větší výzva a profi výsledek mezinárodních parametrů. Česká designová škola boduje.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Jako je to hezčí, ale stejně Bakaláře nepiju a nebudu pít.
Jan Penkala (Acomware)
3. KFC v otevřelo Uherském Hradišti
Síť rychlého občerstvení KFC , kterou v Česku provozuje firma Amrest, otevřela pro letošní rok šestou pobočku. Firma se rozhodla s KFC expandovat i do menších regionálních měst. Nová restaurace je v Uherském Hradišti. „Vzhledem k všeobecnému dynamickému rozvoji je pro nás důležité využít potenciál menších regionálních měst. Příkladem je Uherské Hradiště. V takových místech vidíme velký potenciál, který podtrhuje zrychlující se penetraci českého trhu a doplňuje strategii rozvoje velkých měst a dálničních tahů. Restaurace KFC v těchto městech otevíráme nejen na základě provedených průzkumů, ale také kvůli zájmu zákazníků,“ sdělil Retailku Libor Hubík, generální ředitel KFC pro Česko a Rakousko.
Hlad po provozovnách rychlého občerstvení v menších městech určitě je. Kdybych chtěl být vtipný, tak napíšu něco ve smyslu, že mám aspoň i v Asii zajištěný evropský standard občerstvení a nemusím se spoléhat na to, co mi místní domorodci nabídnou. Ale už nejsem Pražák, tak si tento druh humoru odpustím. Když se mluví o Uherském Hradišti, mám zkušenosti s McD v centru sousedního Zlína. Kromě toho, že mě mekáčovy pochutiny zachraňovaly v době sobotních studijních kocovin (pochválena budiž Pořádná snídaně!), tak neuvěřitelně neschopnou obsluhu jsem v žádném jiném fast foodu nezaznamenal. Pomalí, bez zájmu, celých pět let. Každopádně, KFC v UH je špatná zpráva pro kamarádku Petru, respektive pro její oblečení, vzhledem k její oblibě junk food. Péťo, nežer to!
Václav Loubek
Když už nám EU zakáže kebab, který je aktivní v malých městech, nahradíme to KFC. Já se celkem těším.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Dle výzkumů Ipsos v obchodních centrech vím, že kdekoli je KFC a McD ve foodcourtu, tak to funguje. Je logickým krokem jít i do bývalých okresních měst, souhlasím, že tam je velký potenciál. Loajální zákaznickou klientelu, především mezi mladými, si KFC v regionech určitě najde.
Jan Polák (Ipsos)
Tak máme KFC už i v regionálním městě. Vedení této společnosti je pravděpodobně přesvědčeno, že obyvatelům menších měst něco chybí. Třeba mají pravdu.
Michal Bařina (Global Marketing)
Logická expanze oblíbené restaurace mých pubertálních dětí. Naštěstí oběma směry, do menších měst i na exponovaná místa jako je letiště. K vedoucímu hráči na trhu ale ještě vede dlouhá cesta.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Zajímavé to bude při kombinaci s rozvozem po okolí, jako alternativa k desítce ‚italských‘ pizz a k českým hotovkám a smažákům. A jestli zrovna v Hradišti budou řidiči sjíždět z obchvatu do města k drajvu, to místní asi nadšení zvýšenou dopravou nebudou.
Jan Penkala (Acomware)
Plukovník Sanders na třídě maršála Malinovského, to je něco! Řekl bych, že americká značka KFC u nás tak trochu zdomácněla a v tomto směru je úspěšnější, než její dlouholetý rival se zlatými oblouky. V posledních se nebojí výrazně inovovat a hledat nové cesty i formáty. Na menších městech má díky bezedné strategii šanci se stát zajímavým meetpointem pro nejmladší generaci i seniory.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)
4. CCC modernizuje prodejny
Polská síť s obuví a doplňky CCC v Česku zavedla nový koncept prodejen v minimalistickém designu. Prodejny mají být větší a s výraznějším produktovým řazením. Menší proměnou prošlo také logo CCC, místo kulatých konců je má nyní rovné. První taková prodejna byla po rekonstrukci otevřena v pražské Galerii Harfa ve čtvrtek 30. listopadu. V příštím roce chce síť uskutečnit minimálně deset nových investic do rekonstrukce prodejen, reálně odhaduje, že to bude i více.
Minimalismus mám rád, jsem pro osekání designu až na dřeň. Nabízí se ale otázka, nevypovídá to něco o naší společnosti? Nejsme čím dál blbější, když je potřeba stále zjednodušovat? Zrovna tento týden vydala ODS na Facebooku ‚komentář‘ k návrhu rozpočtu se schodkem 50 miliard. Šroubované věty plné slov jako ‚mandatorní‘, ‚deficit‘ a podobně. Pak to srovnáte s Babišem, který mluví k ‚průměrnému voliči‘, toliko k nejdementnější bytosti ve vesmíru, a je vám jasné, proč má skoro 40 % a ODS 10 %. Jasně, ptáci se pak můžou utěšovat, že jejich voliči jsou ti inteligentní, ale holt hlasovací právo má i taxikář poslouchající Ortela. Protože ten nerozumí větě: ‚Opakovaně jsme upozorňovali na to, že v době ekonomického růstu je deficit a zadlužování země o další desítky miliard špatným řešením. Stejně tak alarmující je další pokles investic.‘ Ten potřebuje slyšet ‚Čau lidi! Kalúsek každého z vás zadlužil deseti tisícama.‘ Takže je třeba rozlišovat ‚minimalismus‘ a ‚dumbing down‘.
Václav Loubek
Prodejna vypadá hodně nadějně, celkem zajímavý přehled napříč prostorem. Líbí se mi to.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Pokud si jde člověk vybírat boty, asi je dobré, když jich může vidět co nejvíce. CCC se u nás myslím velmi dobře zabydlela a válcuje i mnohem zavedenější a tradičnější značky, a to především kvalitou a širokým sortimentem.
Jan Polák (Ipsos)
Prodejna působí svěže, čistě, světlé barvy navozují příjemné nákupní prostředí, přiznané stropní podhledy v kombinaci s betonem působí moderně. Sortiment přehledně vystaven, široké uličky pro pohyb zákazníků. Teď už jenom davy nákupůchtivých zákazníků.
Michal Bařina (Global Marketing)
Nový koncept je povedený a vkusný. Pomůže zlepšit vnímání poměru hodnoty za peníze, kde si už teď vede CCC zdatně. Jen mi připadá, že jde s dobou až příliš a není dostatečně odlišný.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Ty modernizace jsou fajn. Designově. Ale aby to odráželo nějaké budoucí chování zákazníků, používání mobilů, e-commerce, virtuální realitu třeba, to teda ne. Prostě to chce nějakou pořádnou inovaci a ne širší uličku a trochu dřeva a úspornou žárovku.
Jan Penkala (Acomware)
5. Alexmonhart uvede cestovní batoh
Návrhářka multifunkčních batohů Alexandra Monhartová nachystala v aktuální vánoční kampani barevné varianty svých jinak černých batohů, pustila se do rebrandingu značky Alexmonhart a pracuje na vytvoření cestovního zavazadla. „Snažíme se vytvořit zavazadlo, které bude stále možné nosit na zádech, ale vejde se do něj maximální množství věcí. Vytváříme vlastně cestovní krosnu, ale v našem pojetí,“ řekla v rozhovoru pro Retailek. Ještě před Vánocemi chce zákazníkům nabídnout klíčenku a peněženku, v příštím roce se chystá uvést unisex kalhoty a bundu.
Malé značky městských trendy batohů jsou běžné všude ve světě. Možná jsme si my odvykli na malé, lokální značky, kvůli velkým řetězcům, nemyslíte?
Václav Loubek
Pěkné batůžky, každá velikost má svého klienta, ale neberu to jako zásadní změnu, která přinese něco dalšího a jedinečného.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Je dobře, že šijí v české kotlině a ne někde v Asii. Na druhou stranu mít na zádech baťužek za 10.000 Kč, no, opravdu to chce hodně specifickou a bonitní cílovou skupinu.
Jan Polák (Ipsos)
Nabídka batohů značky Alex Monhart se postupně rozšířuje o objemnější zavazadla. Ke svému oblíbenému outdoorovému oblečení si mohou Češi pořídit i designový batoh, a to nově i v provedení městské krosny. Škoda, že dle slov autorky nepůjde složit do tvaru psaníčka. Myslím, že by neškodilo vydat se i do barevných provedení, ne všichni budou nosit krosnu k černému obleku.
Michal Bařina (Global Marketing)
Sympatický příběh české autorské značky, která si nachází své místo na slunci. Strategie mi dává smysl, hlavně důraz na kvalitu, originalitu, personalizaci a udržitelný růst. Držím palce.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Batohy a tenisky jsou nové aktovka a lakovky! V teniskách moc nejedu, tyhle batohy ale vypadají dobře.
Jan Penkala (Acomware)