Módních značek je tu stále víc, omnichannel roste na důležitosti, sleduje ASB

Na český maloobchodní trh míří stále další nové módní značky, v poslední době konkrétně Yamamay, Armani Exchange, Oysho, Boux Avenue nebo Luisa Spagnoli. Značky chtějí posílit v propojení kamenných prodejen a e-shopů. Šperkařská značka Pandora připustila, že by měla na českém online trhu přidat. Spolu s růstem je na vzestupu i oblast komerčních nemovitostí, české a moravské metropole oznamují letos v realitách čím dál víc miliardových transakcí. Dřív dominantní zahraniční kapitál v realitách je v posledních letech v silné konkurenci lokálních realitních investorů. Obchodní centra nemají o poptávku dlouhodobých pronájmů nouzi a speciálně nákupní parky zažívají v letošním roce boom, široké portfolio produktů je díky nákupním parkům k dostání i v menších regionálních městech a vývoj tuzemského retailu obchodníkům nahrává.

Takové závěry prezentovaly na listopadové konferenci Móda v Česku, pořádané redakcí webů Retailek a Médiář, zástupkyně poradenské společnosti ASB Group Nela Paradjina, která řídí tým trust managementu, a Jana Pytelková Svobodová, šéfka daňového týmu.

Nela Paradjina z ASB Group. Foto: Vojta Herout

Nela Paradjina z ASB Group. Foto: Vojta Herout

Jana Pytelková Svobodová z ASB Group. Foto: Vojta Herout

Jana Pytelková Svobodová z ASB Group. Foto: Vojta Herout

Tržby maloobchodníků podle ABS Group i letos pokračují v růstu. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu stále roste a tržby internetových obchodů dosahují kolem 100 miliard Kč. Významně roste podíl omnichannelu, na kterém má obchodní model postavený třeba Zoot. Názory klientů na budoucnost módního retailu prezentovala Nela Paradjina.

„Zoot funguje v modelu, v jakém ho znáte dnes, od roku 2012. Předcházely tomu dva neúspěšné pokusy. Je zajímavé, že koncept ‚objednám, vyzkouším a zaplatím, až co mi sedí‘ je v různých zemích přijímán různě. Češi byli zpočátku velmi opatrní, nechtěli věřit tomu, že si opravdu mohou objednat jedno triko ve dvou barvách a třech velikostech. Naopak Rumuni začali benefitu využívat velmi rychle. Přes výdejny nyní projde celkem téměř 70 % objednávek, přičemž z 80 % se jedná o dámské zboží. Výdejny zároveň slouží jako náš marketingový nástroj, kde můžeme nové brandy prezentovat,“ parafrázovala Paradjina názor Andrey Burgerové z PR oddělení Zootu. 

Andrea Burgerová ze Zootu na konferenci také vystupovala. Foto: Vojta Herout

Andrea Burgerová ze Zootu. Foto: Vojta Herout

Na vzrůst e-commerce bude podle svého vyjádření pro ABS Group reagovat třeba Pandora. Kdy značka případný e-shop v Česku spustí, však Pandora odmítá komentovat. Naznačuje zatím jen, že se do e-commerce musí pustit. „Velmi dynamický růst obchodu v oblasti e-commerce ve východní Evropě, v rámci které je Česko jedním z lídrů, nás vede k bodu, který nemůžeme ignorovat. Základním úkolem při zohlednění obchodních růstových plánů a budování loajality do budoucna je zákaznicko-centrický přístup se silnou online přítomností,“ poznamenal pro prezentaci ABS Group country manager Pandory pro Česko a Slovensko Dušan Šourek.

V další části prezentace hovořily zástupkyně z ASB Group o komunikačních trendech, které jejich klienti za poslední rok pozorují. „Požadavky Čechů na péči o zákazníky jsou v posledních letech čím dál vyšší, a to díky možnosti okamžitě sdílet zpětnou vazbu přes sociální sítě a interaktivní webové stránky, které stojí v popředí trendů digitální péče o zákazníky. Vnímání značky většinou mnohem více ovlivňuje celková zkušenost spotřebitele se značkou než výrobky samotné,“ uvedl pro prezentaci ABS Group na konferenci Alexandros Doukas, generální ředitel společnosti Teren Management Europe, která provozuje módní značku Forever 21

„Společně s oblíbeností sociálních médií také sledujeme, že zákazníci reagují na značku podstatně častěji a jejich poptávka se mění. Žádosti přes Messenger prokazují, že lidé považují Facebook za další kanál pro obsluhu a za platný zdroj informací. Chování při vyhledávání poskytuje velmi zajímavé poznatky o potřebách zákazníků – očekávají personalizaci, individuální přístup a intuitivnost,“ doplnil Šourek z Pandory.  

Pozor na daně u voucherů a u bloggerů

Během konference obě dámy shrnuly administrativní a daňové trendy v oblasti módního retailu. „Nároky na administrativu a čas spojený se založením společnosti včetně dalších specifických registrací opravňujících či potřebných k podnikání v retailu jsou v porovnání s ostatními státy Evropy poměrně vysoké. Převážná většina klientů se především z důvodu časové úspory uchyluje ke koupi takzvaných ready-made společností. Převod obchodního podílu již existující společnosti je v podstatě otázkou jediného dne,“ řekla na konferenci Paradjina.

Pytelková Svobodová zase upozornila na novinky z oblasti odvodu daní. „Oblast fashion retailu se vyznačuje rozšířeným využíváním dárkových poukázek, voucherů. V této souvislosti by mělo každého prodejce zajímat, jaké dopady v oblasti DPH bude mít jím zvolené nastavení poukázek. Klíčové je posoudit, zda danou poukázku je z hlediska DPH možné považovat za víceúčelovou a tedy takovou, při jejímž prodeji zákazníkovi nemusí obchodník odvádět DPH, či zda se jedná o poukázku jednoúčelovou, jejíž prodej už DPH podroben být musí,“ řekla k novele zákona z 1. července 2017.

Ošetřit z daňového hlediska by firmy měly prý i spolupráci s bloggery. „Tato spolupráce mezi obchodníkem a bloggerem má mnohdy charakter barteru, a proto i zde mohou nastávat skryté daňové dopady, a to na obou stranách. Daňové posouzení vzájemných vztahů a identifikace vzájemně poskytnutých plnění může být obtížné s ohledem na volnost a neformálnost spolupráce,“ doplnila Jana Pytelková Svobodová.

Nejnovější