„Pražský trh s teniskami kopíruje Berlín, ale největší pecky přicházejí z USA“

Zleva moderátor Ondřej Aust, Peter Kováč z Footshopu, Matěj Kretík ze Senovážné 6, Ondřej Cedidla z Bati a Radim Stezka z Queens. Foto: Vojta Herout

Zleva moderátor Ondřej Aust, Peter Kováč z Footshopu, Matěj Kretík ze Senovážné 6, Ondřej Cedidla z Bati a Radim Stezka z Queens. Foto: Vojta Herout

Na některé modely sportovních bot z limitovaných edicí značek jako Adidas nebo Nike se čeká déle než na nový iPhone, nošení tenisek se za poslední dobu stalo trendovou záležitostí. „Při uvedení nového iPhonu se lidé schází v předvečer zahájení prodeje. Když se čeká na nové boty, jsou schopní kempovat před obchodem i dva dny,“ říká Matěj Kretík ze Senovážné 6, pražského obchodu, který spojuje dva e-shopy Snapbacks.cz a Streetsportline.eu. „Světový trend tenisek přišel asi před deseti lety, k nám se tahle vlna ve větším dostala zhruba před dvěma, třemi lety,“ doplňuje Peter Kováč z Footshop. Kretík a Kováč zasedli spolu s Ondřejem Cedidlou z Baťa a Radimem Stezkou z Queens ke společné diskusi právě o byznysu se sportovní obuví, a to na konferenci Móda v Česku, kterou v listopadu pořádali Retailek s Médiářem.

Matěj Kretík ze Senovážné 6. Foto: Vojta Herout

Matěj Kretík ze Senovážné 6. Foto: Vojta Herout

Peter Kováč z Footshopu. Foto: Vojta Herout

Peter Kováč z Footshopu. Foto: Vojta Herout

„V Česku, respektive v Praze se přibližně z 80 % kopíruje dění v Berlíně. Tenisky jsou už pro většinu hlavně mladších lidí naprosto běžná věc. Nejen na sport a volný čas, nosí se ke všemu, i k byznysovému oblečení. Několikrát do roka se představují exkluzivní kolekce, o který je enormní zájem, boty z těchto kolekcí jsou vzácnou komoditou. O co je v oblasti tenisek největší zájem, to se asi nedá přesně určit. Největší highlighty ale přicházejí z USA,“ popisuje Radim Stezka. “V Queens máme 10 % prodejů z právě z limitovaných edicí. Takové tenisky hodně nosí populární influenceři, třeba producent a DJ NobodyListen, youtuber Exploited nebo Tereza Hodanová,“ doplňuje.

Radim Stezka z Queens. Foto: Vojta Herout

Radim Stezka z Queens. Foto: Vojta Herout

„V Česku jsme se k teniskám za poslední dekádu dostávali přes tři fáze. Jako první jsme chodili do prodejen Humanic a dalších obuvnických řetězců a tam jsme kupovali tenisky nebo něco, co je připomínalo, hlavně od privátních značek. Druhou fází byly určitě skateshopy a mohutné, snad i funkční boty určené ke skejtování, pověstné ‚chleby‘, od značek Adio, Etnies a dalších. Třetí vlnu odstartovaly americké celebrity a jejich outfity doplněné teniskami a taky basketbalová scéna,“ vyložil vývoj byznysu s teniskami Kretík.

S ostatními se shodl, že nabídka tenisek je ve všech předních obchodech prakticky stejná, respektive hodně podobná. “Jezdíme na stejné veletrhy, máme stejné dodavatele. Naše nabídky se čím dál víc přibližují. Drobné odlišnosti jsou ve výčtu značek, které nabízíme. Lišíme se zhruba pětinou nabídky, a to včetně oblečení,” říká Radim Stezka. „Velké značky si ale hlídají exkluzivitu jednotlivých limitovaných modelů, něco se tak dostane jen k nám, něco zase do Footshopu nebo do Queens,“ podotýká Matěj Kretík.

Footshop se zapojil do zmíněné druhé vlny. Původně to byl skateshop, ale okolu roku 2012, když do firmy přišel jako nákupčí Kováč, se pomalu přeorientoval šířeji na životní styl – konkrétně místo bot Adio začal nabízet Nike. „Když na veletrhu vybírám, co budeme ve Footshopu prodávat, vyberu všechno, co se mi líbí, a koupím to ostatní,” odtajňuje s nadsázkou Kováč a přiznává, že při výběru zboží spoléhá na svůj instinkt.

Omezená nabídka, na kterou se čeká slouží podle něj hlavně jako marketing, nebývá vždy zisková. „Limitované edice jsou pro nás výborným marketingovým nástrojem, upoutají pozornost, prodeje jsou ale potom hlavně v běžné produkci,” říká Kováč. Mluví i o rozdílech, co nosí Češi a co Slováci. „Češi tolik nepodléhají trendům, jsou méně extravagantní, dají na funkci. Oproti tomu Slováci jdou po trendech a jsou spontánnější,“ popisuje své zkušenosti.

Tenisky jsou především záležitostí mladých. Dnešní mladí jsou ale často přehlcení vjemy a je těžké je zaujmout. „Proto je nutné vytvářet příběh, v tom nám pomáhají právě influenceři, čím větší jim dáme prostor, tím autentičtější získáme obsah, který má vyšší potenciál oslovit,” tvrdí Kováč. „Abychom prodávali, musíme pracovat na tom, aby si zákazníci vytvořili k produktu vztah, nějak je vytáhnout z postele. Influenceři nám v tom hodně pomáhají, třeba Jirka Král nebo Johny Machette,“ přidává se Kretík.

Téma tenisek je aktuální i pro tradičního výrobce obuvi Baťa. „První plátěné boty Baťa Tenis jsme uvedli v roce 1936, aktuálně probíhá relaunch tohoto modelu. Volnočasová sportovní obuv je u nás na vzestupu zhruba poslední tři roky. Trend je zde nepopiratelný, je to pro nás významná kategorie,“ říká Ondřej Cedidla z Bati. „Mezi naše ambasadory patří Tonya Graves, Nikol Moravcová nebo Maxim Velčovský, každá země, kde Baťa působí, má své vlastní, lokální tváře, v Indii je to například populární bollywoodská herečka,“ doplňuje. Novým projektem Bati je koncept prodejen AW Lab, který cílí na mladé ženy a nabízí sportovní, lifestylovou obuv i módu světových značek. Zatím jsou v Česku otevřené dvě prodejny v Praze, podle Cedidly plánuje značka v tuzemsku víc expandovat, a to i mimo hlavní město.

Ondřej Cedidla z Bati. Foto: Vojta Herout

Ondřej Cedidla z Bati. Foto: Vojta Herout

Ačkoliv se prodejci vesměs shodují, že si český trh s teniskami stojí dobře a je v poslední době poměrně saturovaný, nevylučují další možnosti expanze. „Další kamenné prodejny, sjednocení brandu, který by definoval Senovážnou jako celek, bychom si moc přáli, rozšíření ale nesměřujeme do Česka. V poslední době nás hodně zaujal polský trh,“ poodhaluje další plány Kretík. „S Footshopem jsme s onlinem vstoupili na zahraniční trhy východní i západní Evropy a taky do USA, všechny se je snažíme mít lokalizované a dál uvažujeme o neobsazených trzích,“ plánuje Kováč.

A je tu prostor pro novou, původní značku? „Trh s teniskami je staturovaný, spíš vnímám, že roste zájem o kvalitní, elegantní boty, unikátní s autentickým příběhem, propagované respektovaným, silným influencerem,“ domnívá se Cedidla. „Místo pro novou obuvnickou značku tu je, potenciál podle mě mají třeba Botas 66, domnívám se ale, že jej nedokážou využít. Problém není v technice nebo v řemesle celkově, spíš pokulhávají v byznysu obecně, neumí na produktu vydělat. Dnes se musí úplně od začátku myslet na marketing,“ myslí si Stezka. „Další nadějnou českou značkou je Prestige, které se ale také marketingově nezadařilo,“ doplňuje Kretík, který by si uměl představit i launch nové obuvnické značky mimo tenisky, jež by cílila na skupinu nad 30 let, podle něj ale v takové kategorii chybí výrazný influencer. A Kováč míní: „Prostor pro další značku bot na českém trhu je, ale je těžké jej definovat. U výrobců poněkud postrádám originalitu, rozdíly se pomalu stírají, všichni kopírují jedny a ty samé trendy.

Nejnovější