„Výdejny budou bez pultů, vše vyřídíme s kávou a přes tablet,“ plánuje Zoot

Ladislav Trpák ze Zootu. Foto: Vojtěch Herout

Ladislav Trpák ze Zootu. Foto: Vojtěch Herout

Jeden z největších e-shopů s módou v Česku i na Slovensku Zoot chce zásadně změnit fungování svých výdejen. Brzy odtamtud zmizí pulty, místo nich budou mít zamestnanci tablety, zákazníky posadí do klidové zóny, nabídnou jim kávu a zboží nachystají rovnou do kabinky. Prioritou Zootu je přitom příjemný zážitek z nákupu, nikoliv rychlost. Na konferenci Móda v Česku, kterou v listopadu uspořádala redakce webů Retailek Médiář, o tom promluvil zakladatel, spolumajitel a výkonný ředitel Zootu Ladislav Trpák.

„Minulý rok před Vánoci jsme se pokoušeli změnit způsob vyzvedávání zboží v našich výdejnách, aby bylo odbavení zákazníků co nejrychlejší. Za tímto účelem jsme například rozdělili fronty z jedné do tří, jedna se stála pro vyzvednutí objednávky, druhá na vrácení nevyhovujícího zboží a třetí na placení. Ačkoliv se proces nákupu zrychlil, dostávali jsme od zákazníků negativní ohlasy, najednou se u nás necítili dobře. Proto na to letos jdeme jinak. Zákazník přijde do výdejny, kde se ho ujme asistent, ten mu na tabletu vyhledá objednávku, usadí ho do odpočinkové zóny, kde je káva, voda i připojení k internetu, připraví mu objednávku do kabinky a pomůže mu s výběrem. Celý proces je sice pomalejší a nákladnější, ale zákazníkům se líbí, protože se při tom cítí dobře,“ popisuje nový chod výdejen Trpák.

„Nové výdejny už koncipujeme bezpultově, aby bylo zboží k osobnímu odběru chystáno rovnou do kabinek, doufáme, že se tento způsob ujme. Stávající výdejny plánujeme postupně redesignovat, aby mohly fungovat na stejném principu,“ dodává Trpák. Emoce, komplexní zážitek, osobní kontakt a pohodlné mobilní rozhraní, to jsou podle něj hlavní atributy úspěchu online prodejců módy.

„Vyvíjíme hlavně pro mobily“

Ladislav Trpák ze Zootu. Foto: Vojtěch Herout

Ladislav Trpák ze Zootu. Foto: Vojtěch Herout

Dalším aktuálním tématem Zootu je nakupování přes mobil. „Doba se zrychluje, udělat nákup na desktopu trvá až desetkrát déle než na mobilu. My dnes primárně vyvíjíme pro mobily. Zavádíme jiný styl focení produktů, všechno musí být větší, jednodušší, přehlednější. Proto také postupně ustupujeme od kreativních popisků zboží, ty bohužel na mobilech pozbývají smysl,“ říká o zrychlené době a nových nákupních zvyklostech Trpák.

Zoot se chce dostat na obrat jedné miliardy korun, což je jednou tolik než plánoval v roce 2015. Stále ale vydává značné množství financí na marketing a je neustále podrobován otázce soběstačnosti. Koncem letošního června vydal dluhopisy za 150 milionů Kč. Jejich upsání trvalo měsíc.

Aktuálně se na skladech Zootu nachází na 500.000 kusů oblečení, bot a doplňků, které si na webu prohlíží na 600.000 zákazníků. Po celém Česku provozuje Zoot 25 výdejen, na Slovensku 11, v Rumunsku 8. Přes výdejny projde 66 % objednaného zboží. V Praze mohou mít zákazníci během celého roku svou objednávku k vyzkoušení za tři až čtyři hodiny. Před Vánoci navíc e-shop nabízí službu doručení v den objednání také v regionech – ve výdejnách i na adresu. „Na tuto službu, máme kladnou odezvu, téměř se nám to vyplácí,“ podotýká Trpák.

Zoot nejprve cílil na mladou věkovou skupinu 20 až 30 let. V průběhu času však zjistil, že nejvíc nakupují ženy okolo 35 let i starší, které už mají děti i práci a málo času. Tak si Trpák přestavuje modelovou zákaznici své firmy. „Vidíme to například na špičkách v návštěvnosti a odesílání objednávek. Nejvíce jich chodí ráno, pak kolem pauzy na oběd, kdy je v práci trochu víc prostoru a potom večer, až děti usnou. Online je skvělý v možnosti vizuálního výběru. Potom už ale ve většině případů přichází na řadu výdejna. Tam si zákaznice často bere kamarádky, všechno si vyzkouší, poradí se, vezme si, co jí sedí, a odchází,“ popisuje častý nákupní proces Trpák.

Zakladatel a mentor Zootu vidí v oblasti prodeje módy přes internet dvě cesty. První je strohá, čistě funkční a vede podle něj k rychlejšímu zisku. „Zoot jde ale tou druhou, protože móda je o emocích, pocitech, náladách a příběhu, musí se ‚vyprávět‘. Kolem módního byznysu je dnes potřeba vytvořit spoustu obsahu, duši, která bude lákavá. Například Amazon je ve srovnání s námi čistě funkční. A to je podle mě důvod, proč se mu zatím v módě nepodařilo tak úplně proniknout,“ je předsvědčen Ladislav Trpák.

Nejnovější