Czech Labels and Friends přivádí na velkou prodejní plochu Chodova lokální módu

Jaroslava Matoušová z Unibail-Rodamco (vlevo) a Katarína Král z Czech Labels & Friends. Foto: Vojta Herout

Jaroslava Matoušová z Unibail-Rodamco (vlevo) a Katarína Král z Czech Labels & Friends. Foto: Vojta Herout

Jedno z největších maloobchodních středisek v Česku Centrum Chodov je od letošního podzimu nově rozšířené. Ve zrekonstrovaném a nově pronajatém prvním patře původního nákupního centra vznikla takzvaná Designer Gallery zaměřená na exkluzivní módu. Výrazným prvkem nové zóny je concept store Czech Labels & Friends, jehož prostřednictvím je poprvé v prostředí českých obchodních center zastoupena také lokální autorská móda. „V Designer Gallery chceme nabídnout především unikátní značky. Mnoho prodejen v novém křídle centra je vlajkových včetně speciálního projektu Czech Labels & Friends, jehož úlohou je představit původní českou módu ve velkém obchodním centru na periferii města,“ říká Jaroslava Matoušová Unibail-Rodamco, jež centrum provozuje. Matoušová přišla na konferenci Móda v Česku spolu s Katarínou Král z Czech Labels and Friends rozšířené Centrum Chodov představit.

Mezi nováčky jak na Chodově tak v Česku vůbec patří například oblečení a doplňky Armani Exchange, šperky a parfémy Thomas Sabo, punčochy Wolford nebo obuv Kazar, která je nově k dostání také v butiku VaNa1 u manželů Wronkových v centru Prahy. Hlavní segment nabídky obchodního centra tvoří móda, speciálně určená ženám, jelikož 70 % zákazníků představují ženy. „Snažili jsme se však nabídnout také širší portfolio značek pánské módy, jelikož vnímáme její vzestup,“ uvádí Matoušová.

Centrum Chodov aktuálně nabízí opravdu široké portfolio módních značek. Nyní máme v nabídce na 300 obchodů, 23 z nich je v Česku úplně poprvé. Kromě módní oblasti, o kterou tady jde především, se můžeme pochlubit také vylepšenou úrovní gastronomie, ve food courtu nově servírujeme veškeré jídlo na porcelánové nádobí a máme k dispozici nerezové příbory,“ popisuje vylepšení služeb obchodního centra Matoušová.

Jaroslava Matoušová z Unibail-Rodamco. Foto: Vojta Herout

Jaroslava Matoušová z Unibail-Rodamco. Foto: Vojta Herout

Spolupráce CLAF a Chodova začala před dvěma lety. V roce 2015 fungoval v centru po tři měsíce pop-up store Eko se nosí, který měl chodovským nakupujícím představit udržitelné materiály šetrné k přírodě, které mohou stále vypadat dobře a být trendy. „Zmíněný pop-up byl tehdy příjemným překvapením pro obě strany, od té doby jsme začali plánovat hlubší spolupráci, která vyvrcholila otevřením velké, pětisetmetrové prodejny v rámci Designer Gallery,“ popisuje Matoušová. „Přestože je CLAF pro Chodov jako prodejna výjimečná a v evropském regionu inovátorská a originální, musí dodržovat standardní obchodní podmínky, jako jsou fixní a obratový nájem i servisní poplatky centra,“ podotýká Matoušová.

„Czech Labels and Friends funguje už šest let, v roce 2011 jsme začali s malým obchodem v Týnské ulici, nabídku stavíme na autorském designu a rozhodli jsme se jít cestou udržitelné módy,“ představuje koncept CLAF jeho majitelka, zakladatelka a mentorka Katarína Král, která přišla na Módu v Česku po boku Matouškové. „To, co jsme se rozhodli dělat na Chodově, je ale vlastně zcela nové. Především zde cílíme na jiné publikum než v centru města, kde stále provozujeme menší obchod v Železné ulici nedaleko Staroměstského náměstí,“ říká Král.

Katarína Král. Foto: Vojta Herout

Katarína Král. Foto: Vojta Herout

„Podle mě se v Česku vztah k módě a stylu celkově proměňuje. V poslední době třeba vnímám, že jsou Češi daleko přístupnější a otevřenější lokální módě a zdejší návrhářské tvorbě. Ve srovnání Čechů a Slováků ale stále vidím značné rozdíly. Slováci chtějí určitě být víc vidět, raději dávají svůj zevnějšek na odiv a na sebeprezentaci si dávají více záležet, důkazem toho mohou být třeba na Slovensku oblíbenější podpatky, které na konferenci zmiňovala také Andrea Burgerová ze Zootu. Navíc Slováci jsou za módu ochotni utratit v poměru k výdělkům a domácím rozpočtům více peněz než Češi. Vysvětlení bych hledala ve třech ohledech, a sice v náboženství, Slováci jsou více věřící než Češi, a z toho plynoucí odlišný vztah k penězům a také zkrátka v tom, že Češi dle mého dojmu nepotřebují, aby je okolí hodnotilo podle toho, co mají na sobě,“ vysvětluje vztah tuzemské populace k módě a stylu Král, sama Slovenka žijící přes deset let v Česku.

Nově pojatý CLAF na Chodově spojuje lokální návrháře ve větším obchodním formátu. Na samotné designéry, kteří zde své produkty nabízejí, klade takový prostor mnohem větší nároky na flexibilitu v dodávání zboží, než je tomu například u pouličního obchodu v centru města, který má znatelně menší prodejní plochu a také návštěvnost.  „V rámci chodovské prodejny tedy muselo dojít ke změně přístupu směrem k návrhářům, zhruba půlka s námi na takovém formátu odmítla spolupracovat, nejčastěji z kapacitních důvodů. Spolupráce nám ale výborně funguje například se značkami Leeda, Odivi, LaFormela nebo se Šárkou Bosákovou, ti všichni jsou schopní dodávat určitý objem věcí ve standardní kvalitě a potřebném zastoupení velikostí. Kromě oblečení a dalších věcí od lokálních návrhářů uvádíme i vlastní kolekce, v tom určitě chceme pokračovat. Nyní chystáme CLAF kabáty, které jsme si už s úspěchem ozkoušeli, nabídku ihnouse produktů ale rozšiřovat a prohlubovat neplánujeme, heterogenita a dynamičnost nabídky je pro nás důležitější,“ říká Král.

Zajímavé je, že pro nový koncept vybrali v CLAFu jiné klíčové designéry, je jich okolo desítky, než mají v centru Prahy. „Například Leedu v Železné vůbec nemáme, není to nutné, má vlastní obchod nedaleko, takže je lepší, když zákazníci chodí rovnou tam.  Aktuálně se  nacházíme v takovém testovacím módu, je to pro nás velká investice a zásadní výzva, mnoho designérů proto zatím sleduje a vyčkává, jak to dopadne, prostor pro nové spolupráce tady ale je. Být u toho začátku je podle mě nejlepší, dosavadním zájem zákazníků je pro nás zatím velkým a moc příjemným překvapením,“ shrnuje začátky chodovské prodejny Král

Ačkoliv vidí Král spolupráci CLAF a Chodova spíš optimisticky, uvědomuje si i její slabiny. Jako jedno z největších dilemat jmenuje dnes tolik skloňovanou udržitelnost módní produkce, kterou zabudovala do jádra svého projektu, a jež s obrovským obchodním centrem plným spotřebních lákadel příliš nekoresponduje. „Zda vůbec chceme být součástí něčeho tak velkého a komerčního jako je centrum Chodov, jsme samozřejmě zvažovali. Nakonec jsme si ale řekli, že tam chceme být a nabídnout náš postoj k módě a životnímu stylu celkově jako alternativu. Také je to pro nás dobrá cesta, jak o sobě dát vědět lidem, kteří by na nás jinak nepřišli,“ říká Král. „V CLAF na Chodově najdete jak oblečení a doplňky, tašky, batohy, kabelky či šperky, tak také přírodní kosmetiku, dekor nebo knihy ve spolupráci s Book Therapy a výběrovou kávu s vyšehradskými rohlíčky. Úplnou novinkou je pak pro nás na Chodově dětská kolekce,“ přibližuje nabídku Král.

„Nechceme nabízet jen věci ke koupi, chceme vytvářet pozitivní zážitky z nakupování věcí, které mají smysl. Naše nabídka je v kontinuálním procesu, mění se co týden. Vždy uvítáme, když se k nám chce připojit někdo nový. Monoproduktové spolupráce jsou většinou pro začátek snazší, například Markéta Pospíšilová u nás prodává prstýnky od začátku své značky OVÁ. Přišla za námi s jednoduchou nabídkou několika typů variabilních prstýnků, které lze kombinovat nebo nosit samostatně. Liší se pouze velikostí, jsou vyráběné v chráněné dílně a nejsou sezónně vyhraněné,“ popisuje fungování CLAF Král.

„Velký důraz klademe právě na sezónnost a původ produktů. Při navazování spoluprací si dávám pozor na zdroje kůže. Akceptuji ji pouze jako druhotnou surovinu a musí být z evropských zdrojů, které jsou dohádatelné. Exotickou kůži stejně jako kůži mláďat odmítám, kožešina je pro mě nepřípustná,“ říká Král.

Prostor, který je na Chodově vyhrazený CLAF se vyčleňuje v mnoha ohledech. Jeden z nich je také kvartální téma, které by mělo zastřešovat celkovou nabídku zboží ve všech segmentech. Aktuálním tématem je les. „Je to divoké, přírodní prostředí, z něhož vše vychází, snažíme se jej reflektovat jako celkové pojetí prostoru. Součástí lesního tématu je i pop-up nazvaný Up Cycling, který by měl udržitelnost módy posunout na další úroveň. Příští rok chystáme téma Člověk, Světlo a Voda,“ plánuje Král.

Nejnovější