Síť lékáren Benu v Česku odhaduje svůj letošní obrat na 4 miliardy Kč, včetně volně prodejných léků i expedice léků na předpis, které se neprodávají přes internet. Prodej přes internet, týkající se jen volně prodejných léků, se na obratu podílí už téměř 10 %, tedy víc než 200 milionů Kč. Meziroční růst online prodejů Benu je 200 %. Michal Macourek, manažer e-commerce pro Česko, předpokládá růst i v příštím období v tomtéž tempu. Podle Macourka je Benu aktuálně třetím nejsilnějším hráčem v e-commerce mezi lékárnami. „Je to odhad, protože konkurenti nezveřejňují svá data, nicméně tušíme, že jsme třetí za sítí Dr. Max a e-shopem Lékárna.cz,“ řekl manažer e-commerce Benu. Prioritou řetězce příští rok bude dostat se na druhou pozici.
K posílení online prodejů Benu chce síť použít zejména investici do logistiky v následujících dvou letech. „Investice bude dvoufázová, v řádu desítek milionů korun. V první fázi, té menší, v roce 2018 navýšíme své skladové kapacity. V druhé fázi navýšíme v roce 2019 kapacitu skladů definitivně, výstavbou nových skladovacích prostor,“ uvedl Macourek. Online prodeje mají podpořit také úpravy e-shopu nebo posílení online poradenství. To aktuálně obsluhuje v Benu osm zaměstnanců, tým by se měl příští rok rozšířit na 12.
Firma chce také zrychlit dodací lhůty při objednání z e-shopu. „Podle Heureky jsme lékárenský e-shop s nejrychlejším rozvozem ve své kategorii, v Praze dokážeme objednávku doručit během dne. I to chceme vylepšit a být ještě rychlejší,“ sdělil Macourek. Praha je také pro Benu logicky největším trhem online prodejů, tvoří dvě pětiny objemu, následována Jihomoravským krajem v čele s Brnem, třetí místo patří Středočeskému kraji. „Kupodivu ale ostatní regiony rostou mnohem dynamičtěji než Praha, příkladem je třeba Moravskoslezský region. Je to ale hodně dáno otevřením nových lékáren, to je právě případ Moravskoslezského kraje,“ řekl Macourek. Prodejen má lékárenský řetězec v Česku aktuálně 205.
Dr. Max disponuje 420 lékárnami, co do počtu je tak lídrem trhu. I on letos investoval do skladových kapacit a otevřel nové logistické centrum v Brně-Heršpicích, kde v běžném provozuje podle Michala Petrova, mluvčího sítě Dr. Max, expeduje denně řádově tisíce objednávek. Dr. Max letos na konci dubna ohlásil, že už loni v online prodejích dosáhl obratu 200 milionů Kč a 200% růstu. Letos to podle Petrova bude růst až 300%, přesné číslo obratu komentovat nechtěl. „Dr. Max je tak nejrychleji rostoucí platformou na trhu, protože ten roste ‚jen‘ v řádu desítek procent,“ uvedl mluvčí.
Příští rok mobilní aplikace
Lékárny Benu od listopadu testují systém rezervací předepsaných léčiv ve vybraných 25 pobočkách s největšími osobními odběry zboží po objednání z e-shopu. Do provozu pro všechny pobočky chce Benu systém rezervací uvést v příštím roce v návaznosti na spuštění nové legislativy e-receptů. „Nejvíce přístupů do systému rezervací máme z mobilního webu. Příští rok se chystáme víc integrovat jednotlivé složky našeho webu, jako je e-shop, online poradenství a rezervace, což vyústí v uvedení mobilní aplikace Benu,“ řekl na dotaz Retailku manažer e-commerce Benu.
Nejprodávanějšími kategoriemi přes internet jsou v Benu doplňky stravy, které tvoří 50 % prodejů e-shopu. Následují léky bez předpisu, které tvoří 20 %. Mezi další kategorie Macourek zařadil dětský sortiment a dermokosmetiku, sezónně prý významně rostou také veterinární přípravky, a to o 10 %. Posílit chce e-shop v povědomí o prodeji zdravotních pomůcek online, například inkontinenčních prostředků, od kterých si sliboval víc. „E-commerce obecně roste, letos v Česku podle předpokladů Heureky překonají prodeje 100 miliard Kč. Segment zdraví z toho přitom tvoří 30 až 40 %, je to dynamická kategorie s obrovským potenciálem,“ doplnil Macourek.
Osobních odběrů je 90 %
Benu založilo svůj e-shop před víc než dvěma lety, podle Petry Čiperové, marketingové manažerky sítě (začátkem příštího roku v čele marketingu sítě končí a jde na mateřskou, její místo dočasně přebere Ivana Stará), bylo zprvu složité vysvětlit výhody online prodejů zákazníkům i zaměstnancům. „Dnes si na vyškoleném personálu zakládáme, 90 % objednávek z e-shopu končí osobním odběrem v lékárnách. Víme také, že zákazníci k nám nechodí primárně jen pro předvybranou položku, ale na stránkách se i inspirují a až poté nakoupí položky, které je zaujaly. Tento prodejní kanál nám také přilákal zcela nové zákazníky,“ chválí si Čiperová. Co se týká investic do marketingu, zůstávají podle ní víceméně stejné, řádově v desítkách milionů korun ročně.
Denně na e-shopu Benu nakoupí zhruba 1.500 zákazníků, v předvánoční špičce se očekává 4.000 objednávek za den. Typickým zákazníkem je žena mezi 30 a 40 lety, která v rámci čtyř nákupů za rok bere sortiment celé lékárny na delší časové období. Podle zástupců Benu rychlým tempem přibývá i zákazníků ve věkové skupině 60 let a víc a také mladších 30 let. Mladší zákazníci nakupují zejména kosmetiku a dermokosmetiku. Benu má věrnostní program, jehož aktivní uživatelé tvoří 40 % nákupů e-shopu, jedná se celkem zhrub o 650.000 lidí.
„Privátka“ Benu přebranduje na Livsane
Benu čeká v novém roce posílení v oblasti privátních značek. Dosud síť prodávala pod názvem Benu napříč sortimentem asi 60 výrobků privátní značky, v příštím roce chce posílit na 200 takových produktů. Nebude se však už jednat o značku Benu, postupně dojde ke změně názvu na Livsane. „Postupně už nové výrobky uvádíme do prodeje, jdou tak ještě souběžně s odcházející privátní značkou Benu. Jedná se o rozhodnutí naší centrály v Německu, k přebrandování na Livsane dojde na všech dvanácti trzích, kde síť Benu působí,“ doplnila marketingová manažerka Petra Čiperová.