Češi a hračkářství: nabídkou nejvíc vyhovuje Hamleys, cenami Dráčik

Výsledky průzkumu v kostce

Výsledky průzkumu v kostce

Češi si pro hračky a hry chodí stále raději do kamenných prodejen, tento styl nákupu volí 62 % z nich. Na internetu hračky pořizuje 22 % českých spotřebitelů. Nejčastěji přitom nakupují v síti Dráčik, následovanou řetězcem Bambule a Pompo. Nejlepší nabídku má podle nich franšízový obchod britského hračkářství Hamleys, který má zatím jediné zastoupení v pražské ulici Na Příkopě. Cenově nejpřijatelnější je pro dotázané z průzkumu agentury Nielsen Admosphere síť Dráčik, která má podle respondentů rovněž nejkvalitnější produkty.

Nejvíce spotřebitelů (41 %) si při slově hračkářství, ať už kamenném nebo internetovém, vybaví síť prodejen Pompo, následuje Dráčik (38 %), Bambule (36 %) a Sparkys (21 %). Méně dotázaných (10 %) spontánně zná síť Dráček, Wiky hračky (9 %) a poté britskou franšízu Hamleys (5 %). Dalších 5 % si nákup hraček spojilo se sítí Tesco, 3 % se součástí skandinávského koncernu H&M Studio, stejné procento si s hračkami spojilo e-shop Alza.cz, síť prodejen Pepco nebo Albi. Až 26 % respondentů uvedlo zcela jiné samostatné prodejny nebo e-shopy s hračkami. 

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. 

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Téměř polovina (47 %) dotázaných uvedla, že nejčastěji nakupuje hračky a hry v obchodě Dráčik. V obchodě Bambule nejčastěji nakupuje 19 % respondentů a v Pompu 15 % dotázaných. S velkým odstupem následuje 9 % dotázaných, kteří tvrdí, že nakupují v síti prodejen Sparkys. 6 % spotřebitelů volí k nákupu síť a e-shop Wiky hračky. Jen 1 % dotázaných uvedlo pražskou prodejnu Hamleys nebo e-shop Hrackarna.cz. 

Za jeden nákup utratí Češi v hračkářství průměrně 658 Kč. Více za nákup hraček přitom utratí muži. Necelá třetina dotázaných nakupuje v obchodech s hračkami alespoň jednou za čtvrt roku. Polovina dotázaných uvedla, že nakupují v obchodech s hračkami a hrami alespoň jednou za půl roku. Ženy nakupují v obchodech s hračkami a hrami častěji než muži. Z těch spotřebitelů, kteří nakupují hry a hračky v nějakém období v roce častěji pak 79 % respondentů uvedlo, že je to nejvíce v zimě.

Mezi nejčastěji nakupované zboží v obchodech s hračkami a hrami patří společenské hry (45 %), stavebnice (37 %), Lego (36 %), kreativní a naučné hračky (32 %), autíčka, letadla, vláčky a podobné hračky (32 %), plyšové hračky (31 %), puzzle (30 %), hračky pro nejmenší (25 %), panenky (22 %) a knihy (20 %).

Více lidí nakupuje hračky pro děti příbuzných a známých

Alespoň občas nakupuje v obchodech s hračkami a hrami pro děti příbuzných nebo známých 66 % dotázaných, pro své děti přitom někdy nakupuje 56 % respondentů. Hračku podle přání dítěte nebo obdarovaného vybírá polovina tázaných. Dalších 18 % respondentů uvedlo, že hračku nebo hru vybírají náhodně v kamenném obchodě, 10 % ji vybírá na doporučení další osoby a 6 % českých spotřebitelů náhodně vybere hračku na internetu.

Nákup hraček ve specializovaných prodejnách preferuje 39 % Čechů. 17 % dotázaných upřednostňuje nákup hraček v internetových obchodech a 13 % v širokosortimentních řetězcích. Třetina dotázaných nepreferuje ani jeden ze zmiňovaných způsobů nákupu. 

Více než polovina respondentů (58 %) dotázaných obvykle daruje nepoužívané hračky a hry známým nebo příbuzným. Čtvrtina respondentů (25 %) daruje hračky a hry, které již nepoužívá na charitu, do azylových domů nebo nemocnic. Další čtvrtina dotázaných (25 %) si hračky schová na památku a 24 % respondentů se pokusí hračky prodat na bazaru nebo někde jinde. Do školek a škol nepoužívané hračky daruje 13 % respondentů a 8 % dotázaných uvedlo, že takové hračky vyhazuje do kontejneru. 

Jak se na hračkářství dívají Češi

Nejdůležitějšími kritérii pro výběr obchodu s hračkami a hrami jsou podle dotázaných cena, dostupnost v okolí, kvalita sortimentu a šíře sortimentu. Naopak nejméně respondentů si vybírá hračkářství podle věrnostního programu a odbornosti personálu.

Výběr počítá jen s hračkářstvími, které zná více než 100 respondentů.

Šířka nabídky

  1. Hamleys
  2. Dráčik
  3. Sparkys

Kvalita produktů

  1. Dráčik
  2. Sparkys
  3. Hamleys

Přehlednost/uspořádání obchodu

  1. Dráčik
  2. Pompo
  3. Bambule

Cena

  1. Dráčik
  2. Wiky hračky
  3. Pompo

Značka/dobré jméno

  1. Hamleys
  2. Dráčik
  3. Sparkys

Dostupnost v okolí

  1. Dráčik
  2. Pompo
  3. Wiky hračky

Ochota personálu

  1. Dráčik
  2. Pompo
  3. Bambule

Odbornost personálu

  1. Dráčik
  2. Hamleys
  3. Bambule

Věrnostní program

  1. Dráčik
  2. Wiky hračky
  3. Pompo

Otevírací doba

  1. Dráčik
  2. Pompo
  3. Bambule

Výsledky dílčích kategorií

Výsledky dílčích kategorií

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 21. listopadu 2017 na vzorku 511 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.