„Logistika se mění, z obchodů budou showroomy se zážitky a prezentací zboží“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Změny v logistice e-shopů

Česká logistická firma In Time zajišťující dopravu e-shopům získala investora v Rakouské poště. Na webu E15 vyšel rozhovor s novým ředitelem firmy. Petr Brandýský vidí budoucnost v užším propojení retailu a onlinu, kamenné obchody podle něj budou fungovat víc jako odběrná místa pro nákupy z e-shopů. Velký potenciál vidí také v osobních odběrných boxech, které se těší oblibě v západních zemích. In Time navíc díky investicím chystá příští rok výrazně expandovat, navýšit počet kurýrů a rozšířit pobočkovou síť.

Osobní odběrné boxy, divím se, že to ještě žádného developera nenapadlo (nebo jsem si nevšiml). Bral bych všema deseti.
Jan Penkala (Acomware)

Rakouská pošta se snaží, ne jak ta naše, která vyplácí vysoké odměny, ale klient je pro ni jen cosi anonymního. In Time nabízí hodně slibů a vizí, tak doufejme, že opravdu dojde ke zlepšení, ne jen k nárůstu tlaku na řidiče. Zda z obchodů budou jen výdejní místa? Stále je otázkou, jak rychle a jestli se tomu bude ještě říkat kamenný obchod.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

V rámci logistiky bude muset nastat nějaká změna. Současný stav je podle mého názoru chaotický a nepřináší kýžený komfort pro zákazníka. Naopak. Ano vize, že obchody se stanou showroomy, kde bude pro zákazníka připravena nejenom distribuce, ale také zážitky a prezentace zboží, tak to je asi budoucnost kam se kamenné obchody v převážné míře uberou. Ale pořád jsou lidi, kteří mají rádi nakupování a procházky po centrech, takže tak dramatické to asi nebude.
Monika Hrubalová

Téma, o kterém se nyní často mluví i píše. Situace je vyhrocená a není snadné najít rychlé řešení. Někteří velcí hráči jako Alza se radši o rozvezení zboží postarají sami a vybudují si vlastní logistiku, tím budou kontrolovat celý tok zboží. Doručení hraje duležitou roli v celkové zakaznické spokojenosti a proto bude lepší nespoléhat se jen na externí partnery. Rychle poroste i počet výdejních míst a boxů.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Snad je Rakouská pošta lepší než ta Česká. Jeden předvánoční: Řekl bych vám vtip o České poště, ale nevím, jestli vám dojde. Tak hezké svátky všem!
Václav Loubek

Nárůst laciné dopravy chtivých e-shopů nutí dopravce hledat úspory či nabírat finačně silné investory. Tento je navíc z oboru, takže je šance načerpat i nějaké zajímavé know-how. Většina dopravních firem se bude také snažit asi řešit služby pro firemní klientelu, kde se rýsuje větší marže a také moc nehrozí zvýšená rizika, například opakovaného doručení, jako je tomu například u soukromých osob.
Michal Bařina (Global Marketing)

Možná kdyby chtěla Rakouská pošta vstoupit jako investor do té České, nemusel bych poslední týden na svých sociálních sítích číst tolik smutných historek o pravděpodobně včas nedodaných vánočních dárcích.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

2. Neprodejné potraviny budou muset na charitu

Potraviny, které z různých důvodů neprodají, budou muset obchodní řetězce od ledna nově nabízet charitativním organizacím. Zde dojde k jejich přerozdělení a poskytnutí potřebným. Jedná se o špatně označené výrobky nebo produkty s deformovanými obaly. Většina takových potravin už nyní putuje v rámci předcházení plýtvání do potravinových bank. Pokud obchodníci na toto nařízení nepřistoupí, hrozí jim pokuty. Při darování potravin je nutné odvádět DPH na výstupu. Základ daně se stanovuje podle stavu potravin a jejich využitelnosti v běžném prodeji. Zprávu přinesl server iHNed.

Krok je to nepochybně krásný, jen nerozumím věčnému honu na řetězce. Jak se  zapojí dodavatelé, to mi zůstává utajeno. Velké řetězce tuto záležitost dlouhodobě řeší, ale co ti ostatní? Tady vnímám problém, který jim opět pouze navýší již tak velký objem komplikací a zbytečné administrativy.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Omezovat plýtváním potravin je určitě dobrý počin. Ideální je proaktivní řešení každého řetězce, ale rozumím i novému opatření. Pak je jen otázkou, jestli odevzdané potraviny končí ve správných rukách.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Podnikatelé, firmy, nebo prostě zaměstnavatelé, mají v Česku čím dál tím víc povinností. Jasně, potraviny na charitu, to zní skvěle. Jen mi tam vadí to musení.
Václav Loubek

Snaha ministerstva zase něco řídit. Je určitě snažší vymyslet další vyhlášku než konečně začít důsledně kontrolovat kvalitu potravin. Myslím, že kdo z řetězců chtěl, tak již dávno činí. Navíc absolutní většina prošlých potravin se generuje mimo prodejní plochu. Nechtělo by to spíše výdaje do edukace spotřebitelů?
Michal Bařina (Global Marketing)

Jakákoliv spolupráce s charitou je chvályhodná. Co mě ale zaráží (a vlastně i tak trochu děsí), je to slovíčko MUSÍ. Prostě jim to někdo přikázal. A pak je tam ještě ta věc s DPH. Proč to nešlo opačně, udělat takové podmínky, aby to řetězce chtěly dělat dobrovolně, protože se jim to vyplatí.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

3. Hodina nákupů bez hudby

Hypermarket Globus v Ostravě

Hypermarket Globus v Ostravě

Hypermarket Globus zavedl ve všech svých patnácti prodejnách denně hodinu ticha při nakupování. Akci provozu bez hudby od 18 do 19 hodin si řetězec vyzkoušel na začátku prosince. Záměrem Globusu je poskytnout zákazníkům větší klid při předvánočním nakupování. Posledním dnem, kdy bude hodina nakupování bez hudby, tak bude Štědrý den. Novinku prý kladně hodnotili jak nakupující, tak personál. Rozhodnutí na hodinu vypnout hudbu opírá Globus o výzkum agentury GfK, která pravidelně šetří například to, proč zákazníci volí k nákupu z blízkých hypermarketů ve svém regionu jen některý.

Hodina bez hudby není za odměnu, aspoň celé odpoledne by to chtělo. Spíš mě zaujal různý přístup k omezení vánoční nákupní doby u řetězců. A to vnímám jako pozitivní posun.
Jan Penkala (Acomware)

Konečně někdo pochopil, že vánoční hudba působí na spoustu zákazníků opravdu spíše odpudivě než povzbudivě a zaměstnanec poslouchající jednu smyčku po celou směnu je hrdina.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Trend, který vítám. Přesycení vánoční masáží a komercionalizací už dosáhlo takového stupně, že někdo ubírá plyn. Méně je více a může pomoci Globusu se pozitivně vyčlenit z davu. Není hodina málo?
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Myslím, že to může přitáhnout určitou skupinu nakupujících, ale tyhle velké obchoďáky stejně jedou hlavně na spádovou vzdálenost. Jsem zvědavý na vyhodnocení. Mě osobně hudba v supráčích nijak neruší, naopak včera jsem byl po pár letech v Penny, kde mají vlastní rádio i s mluveným slovem, a to mě vytáčelo neskutečně.
Václav Loubek

Vzhledem k množství médií, která tuto informaci citovala se jedná spíše o kvalitně odvedené PR, jež mělo v období Vánoc nasměrovat pozornost nakupujících do správného řetězce. Nějak si nedovedu představit, že v předvánočním shonu budou ticho vyznávající zákazníci netrpělivě podupávat před turnikety, aby v 18:00 hodin vtrhli na nákupní plochu…
Michal Bařina (Global Marketing)

Dobrý nápad, jen jestli hodina není málo. Škoda, že se něco takového dělá pouze o Vánocích. Globusu je potřeba poblahopřát, protože za prvé berou ohledy na to, co jim říkají (a také si přejí) jejich zákazníci. A za druhé se nebojí pak svoje zjištění překlopit do reality.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

4. Nákup z Rohlik.cz ve Sklizeno

Rohlik.cz nově garantuje u 750 produktů jejich český původ

Rohlik.cz zkouší osobní odběry nákupů v síti Sklizeno

Online supermarket Rohlik.cz testuje nový model doručování objednávek prostřednictvím kamenných prodejen. Jeho zákazníci v Praze a Brně si mohou své nákupy vyzvedávat osobně v síti Sklizeno a My Food, které patří do skupiny Sklizeno Foods. Nová služba funguje od začátku prosince, do 5. ledna 2018 má probíhat v pilotním režimu. Poté ji pravděpodobně zavede e-shop nastálo. Vyzvedout nákup je teď možné na šesti místech v Praze. V Brně je zatím pět výdejních míst. Doprava na zvolené výdejní místo stojí 39 Kč.

Nákup počká i několik hodin. To je na jednu stranu fajn pro zvýšení flexibility, na druhou stranu při představě mraženého nebo chlazeného zboží nedobrá zpráva. Nebo to dají do chlaďáku? Ale pořád to není to, co prorazí na trhu, možná se to uchytí, ale zásadní posun pro online potravináře to nebude. Prodejny Sklizeno jsou na místech, kde nelze parkovat vůbec nebo je to složité nebo daleko z parkoviště v OC, takže je to spíše pro menší nákupy.
Jan Penkala (Acomware)

Jestli jsou to vždy výdejny se zajištěným parkovacím místem, tak to jen vítám, pokud ne, tak by benzinky Mol byly lepší.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Cestu k zákazníkově peněžence a přízni je třeba stále zjednodušovat. I v online prodeji potravin zde fungují stejné trendy jako u e-shopů s hardwarem. Rohlik.cz je inovativní a chce být na čele polotonu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Z pohledu Sklizena a MyFood mi přijde, že to jde tak trochu proti jejich byznysu, když si do sámošky nechám doručit nákup potravin, který jsem udělal jinde. Nebo se možná pletu, a lidi berou tyhle zdravé obchody pořád trochu jako exotiku, takže se to bude doplňovat.
Václav Loubek

Online nákup k vyzvednutí na kamenné prodejně? Nějak mi tam chybí koncovka ‚poslední míle‘. Myslel jsem, že základní výhodou Rohlíku je rychlé naklikání a ještě rychlejší doručení. Spíše to vypadá jako pokus o ekonomickou úvahu, zda je pro poskytovatele služby levnější distribuce až do domu nebo vzdání se části marže ve prospěch výdejce.
Michal Bařina (Global Marketing)

Chápu snahu Rohlik.cz o rozšíření možností vyzvedávání zásilek, jen už se mi tam pak trochu ztrácí ten původní záměr této služby – že vám nákup dovezou až domů a vy tudíž nemusíte nikam chodit. Ale jestli jim to funguje…
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

5. Nové restaurační koncepty pivovarů

Nový koncept Gambrinusu nazvaný Srdcovka

Nový koncept Gambrinusu nazvaný Srdcovka

Gambrinus spustil v Plzni nový koncept hospod Srdcovka, kde nabízí tankové pivo i užší propojení hostů a zaměstanců. Další dvě hospody se chystá Plzeňský Prazdroj otevřít v Praze a Otrokovicích a desítky dalších po celém Česku by měly následovat. S novým pojetím přichází i Staropramen a jeho síť restaurací Potrefená husa. Nově chce zamířit i do menších měst. Vytipované lokality jsou západ Čech a sever Moravy. Koncept Potrefené husy už má dvě modifikace, Beerpointy pro obchodní centra a Sportbary pro bytová sídliště.

Nové koncepty tu již byly probírány několikrát, určitě dobrá cesta, ale je otázkou co bude jiné a čím se jednotlivé hospody budou lišit. Zatím mi to moc nepřijde v ničem jiné než v designu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Se sítěmi pivovarských konceptů se opravdu roztrhl pytel. Staropramen má určitý náskok, ale ostatní nelení. Trend je srozumitelný a spojený s prodejní a marketingovou strategií, je lepší vlastnit celý podnik než se jen dohadovat, jestli bude moje značka jednou z mnoha na výčepu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Já mám pocit, že těch konceptů už je tolik, že jsou od sebe navzájem dost blbě odlišitelné.
Václav Loubek

Stále více se potvrzuje, že koncepty hospod, které vlastní přímo pivovovary nebo jejich franchisanti se stávají bezkonkurenčně hlavním odbytovým kanálem pro pivní mok, a to bez ohledu na značku. Při neustále klesajícím odbytu piva v gastru se není co divit. Navíc to pivním brandům umožňuje mít pod kontrolou nejen kvalitu gastronomického provozu, ale hlavně ohlídat procesy stáčení piva. Pivovary navíc asi neřeší náklady na EET, což je důvod, který často zcela nepochopitelně uvádějí zcela končící restaurace.
Michal Bařina (Global Marketing)

Spotřeba čepovaného piva u nás neustále klesá. A pokud chcete tento trend zastavit, je nejlepší udělat si vlastní hospody, kde se vyhnete placení všem prostředníkům a tudíž snižování marží. O kontrole kvality piva a snazší kontroly CI ani nemluvě. Co si budeme nalhávat, v hospodách založených na konceptu máte alespoň nějakou šanci, že opravdu dostanete slibovanou kvalitu. Ostatně, hádejte, čemu se budeme věnovat příští rok v kutnohorském pivovaru…
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)